Tesla rekord?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

svenne61

Tesla rekord?

Inlägg av svenne61 »

Hittade denna sida om ett kust-till-kust rekord:

http://jalopnik.com/they-drove-a-tesla- ... 1699782187
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla rekord?

Inlägg av LarsL »

Vore lite kul med ett Svenskt/skandinaviskt rekord race från norr till söder. Har någon gjort det? Finns ju läge för en rekord körning där.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag försökte få till en Smygehuk-Treriksröset (Sveriges sydligaste till nordligaste ände) åktur med Tesla förut men ingen var intresserad.

Att det redan idag är möjligt (via Superchargers i Norge) skulle vara en ögonöppnare för många.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Vore lite kul med ett Svenskt/skandinaviskt rekord race från norr till söder. Har någon gjort det? Finns ju läge för en rekord körning där.
Det sega med ett race norr till söder är den nuvarande bristen på superladdare i norr - det skulle bli en del meck med laddning hemma hos privatpersoner och andra okonventionella lösningar (om man skulle åka genom Sverige), vilket skulle sätta fokus på elbilens problem snarare än möjligheter. Samma effekt om man åker via Norge, då fokus hamnar på att det inte ens är möjligt att köra i norra Sverige med elbil.

Jag föreslår då hellre väst till öst (Stockholm till norska gränsen), då många inte ens vet att det är en barnlek att köra en sådan tur med elbil.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Ett Tesla-gumball från sthlm till oslo vore något... eller sthlm oslo malmö sthlm
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

nordkap till istanbul
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Kalle skrev:
nordkap till istanbul
Jag bjuder på mat och övernattning i Lödde när du kommer förbi ;)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

leiflodde skrev:
Kalle skrev:
nordkap till istanbul
perfekt :D
nu behöver ja bara hitta nån som bjuder på teslan också...
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Kalle skrev:
leiflodde skrev:
Kalle skrev:
nordkap till istanbul
perfekt :D
nu behöver ja bara hitta nån som bjuder på teslan också...
Om någon sponsrar med bilen (TM????) så kan väl vi entusiaster kanske ta bilen i delsträckor hela denna sträcka som ett team work ;)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jag drömer ju om att köra Tesla Model X från Kalmar till Nong Khai, Thailand via Istanbul om några år... Finns lite problem i länderna på mitten dock men jag hoppas att utvecklingen i ländernas logistik, politiska styre och säkerhet förbättras med tiden. Kina vill ju rusta upp vägnätet i Pakistan t.ex. för att kunna använda hamnen i Gwadar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Herr X skrev:
Det sega med ett race norr till söder är den nuvarande bristen på superladdare i norr - det skulle bli en del meck med laddning hemma hos privatpersoner och andra okonventionella lösningar (om man skulle åka genom Sverige), vilket skulle sätta fokus på elbilens problem snarare än möjligheter. Samma effekt om man åker via Norge, då fokus hamnar på att det inte ens är möjligt att köra i norra Sverige med elbil.
Det finns ett fint pärlband med Superchargers i Norge hela vägen upp till Treriksröset.

En sådan åktur skulle visa att A) det är inga problem att åka långt i en Tesla men B) vi måste bygga fler laddare i Sverige. Jag ser inget negativt i någon utav dem. Speciellt när man berättar att om två år kan man göra turen genom Sverige också.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Dessutom öppnar varje ny SC för nya rekord, vilket är ett kul sätt att visa på framgångar. Det är väl ungefär det de gör/gjort i USA, de hade ett rekord som nu gick att slå för att det hade kommit upp nya SC ut med en snabbare rutt.

Gillar idén med ett gumball Stockholm-Malmö-Oslo-Stockholm också, naturligtvis inom trafikreglerna.
Skriv svar