Camper Mode Test

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Camper Mode Test

Inlägg av matsm »

Testade nya funktionen att ha AC igång efter man lämnat bilen inatt (Camper Mode) ;)
Lämnade bilen kl 21.20 igår och lät bilen stå på 20 grader hela natten med 276 km kvar (typical, 70D). Utetemp 0 grader. Den fick t o m inte stå i carporten och ladda som den är van vid (stackars bil). Hade ingen sladd i alls. Hade fundering på att sova i bilen men det får bli en annan gång. En varm o go säng så nära är svårt att motstå 8-) . När jag kom ut till bilen kl 07.25, hela 10 timmar senare så hade bilen 187 km kvar, utetemp -2 grader. Den hade dragit 8,9 km per timme, ganska mycket kan jag tycka men men stora fördelen med nya inbyggda Camper Mode är ju nu att man kan ta ström externt, och på en campingplats eller liknande brukar det ju finnas strömuttag lätt tillgängliga.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Camper Mode Test

Inlägg av Toja »

Det är perfekt om man lämnar hunden i bilen någon timme eller så i vinter


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Camper Mode Test

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Ja, lite mycket kan man tycka med nästan 2kW för att hålla bilen varm vid runt 0 grader. Jag måste testa på min och se om det kanske går åt mindre med solida taket.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Camper Mode Test

Inlägg av Herr X »

Kraftverksdoktorn skrev:
Ja, lite mycket kan man tycka med nästan 2kW för att hålla bilen varm vid runt 0 grader. Jag måste testa på min och se om det kanske går åt mindre med solida taket.
Jag tycker inte att det är så illa... både värme och luftkonditionering är igång och bilen är dåligt isolerad.
Ett problem kan vara om man står på en campingplats och är inpluggad på en vanlig 230V 10A Schuko - då har man bara 2,3kW, varav värmen drar 2kW. Det blir inte mycket laddning för att köra vidare nästa dag.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Camper Mode Test

Inlägg av Svenssons »

Det blir också lite mindre om det är en eller två personer i bilen. Man avger ju lite värme själv. Ska man sova kanske man kan sänka temperaturen lite också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8164
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Camper Mode Test

Inlägg av fth »

Herr X skrev:
Ett problem kan vara om man står på en campingplats och är inpluggad på en vanlig 230V 10A Schuko - då har man bara 2,3kW, varav värmen drar 2kW. Det blir inte mycket laddning för att köra vidare nästa dag.
Det kanske iofs inte är så ofta man står på en campingplats när det är mellan 0 och -2 grader ute :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 293
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Camper Mode Test

Inlägg av Xmag »

fth skrev:
Herr X skrev:
Ett problem kan vara om man står på en campingplats och är inpluggad på en vanlig 230V 10A Schuko - då har man bara 2,3kW, varav värmen drar 2kW. Det blir inte mycket laddning för att köra vidare nästa dag.
Det kanske iofs inte är så ofta man står på en campingplats när det är mellan 0 och -2 grader ute :)

/fth
Innan var det inte så trevligt. Nu kan man ju göra det!
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8164
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Camper Mode Test

Inlägg av fth »

Xmag skrev:
Innan var det inte så trevligt. Nu kan man ju göra det!
Sant!

En-två personer i bilen ger ju lite värme (c:a 100W/person tydligen), och själva laddningen värmer väl upp bilen en del?
Totalt sett borde man väl då kunna vakna med några fler km i batteriet än när man gick och lade sig?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Camper Mode Test

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Jag har råkat testa förbrukningen vid -25 inatt. Det blev 3,8 kW.

+19 i bilen.
Senast redigerad av Kraftverksdoktorn, redigerad totalt 1 gånger.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Camper Mode Test

Inlägg av mattiasottosson »

fth skrev:
Det kanske iofs inte är så ofta man står på en campingplats när det är mellan 0 och -2 grader ute :)
Provade faktiskt att sova i bilen på väg till Hemsedal. Var -2 när jag somnade och på morgonen när jag vaknade var det, så att säga, frisk stämning ute med - 13 på mätaren.
Märkte faktiskt inte så stor skillnad i bilen måste jag säga. Fungerade bättre än förväntat. Tempen inställd på runt 17 grader, manuell inställd fläkthastighet och riktad på golv och framåt.
IMG_3416.jpg
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Camper Mode Test

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Om laddarna efter vägen är för långsamma blir man tvungen att övernatta och vid -25 så blir det längre eftersom värmen stjäl mer. En 3fas 16A ger alltså 3mil/timme istället för 5. Dessutom är ju vintermilen trögare så det blir nog bara 2mil/timme till slut.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Skriv svar