AGCF skrev:Till model X ville de ha typ 4400 kr per däck Nokian R2 + 1000 kr för montering.
Planen är att köpa samma däck för 2900 kr per st och skicka dit. Om de tillåter.
Jösses! Ja, det är inte småpengar.
Legato skrev:Fast 3000:- per däck behöver man inte betala... 4 stycken Nokian WR A4 245/45 19 får man för 7700:- inklusive leverans. 4 stycken Michelin X-ICE XI3 i samma dimension går på 8200:-.
Givetvis beror det på vilken typ av däck man är ute efter. Tittar man på de däck du nämner så måste jag erkänna att jag inte ägnat dem ens en sekunds uppmärksamhet för det är helt oanvändbara däck där jag bor. I Skåne lär det dock vara fullt gångbara alternativ (och kanske de bästa alternativen tillsammans med Contis motsvarighet) och då ser förstås ekonomin helt annorlunda ut. Ska jag få tag på dubbdäck (märkesdäck) för det priset måste jag välja två generationer gamla däck och det känns inte så intressant (för mig). Vill jag ha senaste generationen av t.ex. Nokian- eller Conti-däck (som brukar anses vara de bästa) så landar priset på mellan 2.500:- och 3.000:- per däck. Priserna för nordiska dubbfria däck ligger på snarlik nivå. Detta är förstås prisjakt-priser så det kanske går att jaga rätt på bättre priser på annat håll.
Hur som helst så är det en hel del stålar så det är värt att söka alternativ. För min del är jag också beredd att betala en del för att det blir enkelt och okomplicerat att låta Tesla sköta det men det finns förstås gränser för hur mycket jag tycker att det är värt. Eftersom jag inte kommer att kunna åka egen bil till leverans-tillfället kan jag inte heller ha däck eller hjul med mig så det måste ordnas i förväg på något sätt vilket gör det lite mer komplicerat. Vet inte hur samarbetsvilliga Tesla kommer vara om jag säger att jag vill beställa däck online och få dem levererade till dem för att de ska montera dem på min bil. Det enda återstående alternativet är att köra olagligt och framförallt potentiellt trafikfarligt (beroende på väglag vid hämtning av bilen) till utsedd däcksverkstad och det känner jag mig ärligt talat inte jättesugen på.
Vi har alla olika förutsättningar, olika behov (i detta fall till stor del styrt av var vi bor) och olika sätt att värdera för- och nackdelar så det finns ingen universell sanning som gäller för alla. Däremot kan det vara till stor nytta att man delar med sig av tankar och funderingar eftersom man på så sätt kan hjälpa varandra att nå fram till hur man vill göra.
Något jag tror vi alla håller med om är att Tesla har en väl utvecklad talang för att ta rejält betalt.
Edit:
Såg nu att Michelin-däcket du nämner faktiskt är ett nordiskt dubbfritt däck även om det är något år gammalt.