Tesla levererar med vinterdäck men...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Tesla levererar med vinterdäck men...

Inlägg av OlleBack »

Leverans närmar sig, tesla ringde precis och frågade hur jag ville göra med vinterdäck.

Tydligen kan de kränga på nya gummin på slipstreamsen vid leverans och lägga sommargummit i bagaget vilket ju är smidigt för jag hade tänkt görs det själv annars.

Nu till frågan, de kan antingen lägga på Michelin X-ice eller Nokian R2. De rekommenderade x-ice pga bättre allroundprestanda vid mildare väder. Nån som hsr nån erfarenhet av dessa? R2 har man ju läst mycket gott om men också att de är mjuka vid varmare temp.

Vad skulle ni gjort? :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Tesla levererar med vinterdäck men...

Inlägg av mati »

Jag har haft både x-ice och R2 på olika bilar och jag har fastnat för R2. Har däremot inte provat x-ice på just Teslan.
Det jag kan säga om R2 är att de är fantastiskt tysta jämfört med sommardäcken (äntligen en tyst bil) och att de är ganska komfortabla att rulla på. Tycker jag iaf. De är visserligen mjuka men det är väl det som gör det så komfortabelt. Vissa tycker att de är för mjuka och att bilen blir "svampig" men det går att kompensera med lite högre lufttryck.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Kör på Xice och de är underbara surrar lite 50-70 annars tysta
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare

Inlägg av mgorgis »

Jag har beställt dessa, bra körekonomi och väggrepp och väldigt bra pris

Nokian WR A4
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

Har själv Nokian R2, men hade nog valt X-ice istället. Har sett tester som visar att R2 är usla vid vattenplaning, och dåliga vid vått väglag. Och eftersom jag bor i Skåne, så har vi numera sällan snö på vägarna, så R2:s fina omdömen på snö, får man inte testat så ofta.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare

Inlägg av pubbe »

OlleBack skrev:
Leverans närmar sig, tesla ringde precis och frågade hur jag ville göra med vinterdäck.

Tydligen kan de kränga på nya gummin på slipstreamsen vid leverans och lägga sommargummit i bagaget vilket ju är smidigt för jag hade tänkt görs det själv annars.

Nu till frågan, de kan antingen lägga på Michelin X-ice eller Nokian R2. De rekommenderade x-ice pga bättre allroundprestanda vid mildare väder. Nån som hsr nån erfarenhet av dessa? R2 har man ju läst mycket gott om men också att de är mjuka vid varmare temp.

Vad skulle ni gjort? :)
Kommer snart ha samma situation, får man fråga om priset på däcken?
Trodde man var tvungen att köpa med fälgar så var lite inne på att köra bilen direkt till en däckfirma, men om dom kan göra detta så är det klart ett alternativ.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Inlägg av OlleBack »

Ja precis jag chansade och frågade, verkade inte vara ett problem. Han skulle återkomma med pris på de olika gummina
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare

Inlägg av MrOCM »

När jag ställde samma fråga fick jag svaret 14.000:- för vinterdäck på originalfälgarna vid leverans (och sommardäcken då i bilen antar jag). Det var samma oavsett dubbat eller dubbfritt. Det blir alltså 4.000:- extra per fälg (inkl däcktrycksmonitor) om man köper kompletta hjul (som såvitt jag förstått kostar 30.000:- ).

Jag kommer troligen nöja mig med att bara få vinterdäck på originalfälgarna. Jag hoppas att man ska kunna få Hakka 9 på fälgarna. Dubbat låter mer men det är fortfarande säkrare än dubbfritt, åtminstone i Södra Norrland (där jag bor) där det är lite mer snö och is än i Skåne.

Det blir lite dyrare att låta Tesla göra det än att beställa däcken till någon däckshandlare och åka dit direkt efter leverans men det är ju värt en liten slant att ha allt redo när man kommer för att hämta bilen. :-)
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Jag har haft X-Ice tidigare på Golf R, tyckte dom var prima. Kör R2 på Teslan, tycker dom är svampiga som sagts tidigare... Hade jag valet enkelt framför mig (tror inte Tesla sålde X-Ice back then) så hade jag tagit X-Ice.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tänk på stt TPMS sensorerna också ingår när du köper kompletta vinterhjul från Tesla och jämför med andra alternativ.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Ugg, 14.000:- var lite saftigt. Jag hoppades på att kunna få vinterdäck istället för sommardäck vid leverans men det gick ej...

Om det "bara" kostar 16.000:- extra inklusive alla TPMS-sensorer så känns det som man blir tvungen att ta fälgar också, alternativt byta på någon verkstad nära. Vill ju inte köra så långt på sommardäck i december/januari när jag ska få leverans.

Fick faktiskt PRECIS sålt min BMW hybrid. När jag köpte den så accepterade BMW att jag beställde däck online och fick dem skickade till BMW som monterade dem, undrar om Tesla accepterar samma sak :)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare

Inlägg av MrOCM »

Det beror väl på vad man jämför med. Däck till en Tesla är ju inte direkt gratis pga den feta dimensionen. Ett däck (enligt Prisjakt) går på nästan 3.000:-, åtminstone om man tittar på riktiga märkesdäck. Räknar man med 3.000:- per däck och lägger till en slant för montering och balansering (som iofs ibland går att förhandla bort när man köper däck) så är man inte långt ifrån de 14.000:- Tesla vill ha för det.

Jag har exakt samma "problem". Leverans i dec/jan och måste antingen betala Tesla för att få bilen levererad med vinterdäck (med eller utan en extra uppsättning fälgar med TPMS) eller köra olagligt till någon däcksverkstad för att göra ett skifte. Då måste man också i god tid deala med däcksverkstan så att de dels har däcken hemma och dels har tid att ta bilen när jag kommer. För mig känns det värt det att låta Tesla sköta det. Däremot är det ännu inte 100% spikat om jag tar vinterhjul på fälg för 30' eller bara vinterdäck monterat på originalfälgarna för 14'.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

MrOCM skrev:
Det beror väl på vad man jämför med. Däck till en Tesla är ju inte direkt gratis pga den feta dimensionen. Ett däck (enligt Prisjakt) går på nästan 3.000:-, åtminstone om man tittar på riktiga märkesdäck. Räknar man med 3.000:- per däck och lägger till en slant för montering och balansering (som iofs ibland går att förhandla bort när man köper däck) så är man inte långt ifrån de 14.000:- Tesla vill ha för det.

Jag har exakt samma "problem". Leverans i dec/jan och måste antingen betala Tesla för att få bilen levererad med vinterdäck (med eller utan en extra uppsättning fälgar med TPMS) eller köra olagligt till någon däcksverkstad för att göra ett skifte. Då måste man också i god tid deala med däcksverkstan så att de dels har däcken hemma och dels har tid att ta bilen när jag kommer. För mig känns det värt det att låta Tesla sköta det. Däremot är det ännu inte 100% spikat om jag tar vinterhjul på fälg för 30' eller bara vinterdäck monterat på originalfälgarna för 14'.
Fast 3000:- per däck behöver man inte betala... 4 stycken Nokian WR A4 245/45 19 får man för 7700:- inklusive leverans. 4 stycken Michelin X-ICE XI3 i samma dimension går på 8200:-.

6000:- extra tycker jag är för svettigt, även om det är praktiskt att få det gjort av Tesla.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Till model X ville de ha typ 4400 kr per däck Nokian R2 + 1000 kr för montering.

Planen är att köpa samma däck för 2900 kr per st och skicka dit. Om de tillåter.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare

Inlägg av MrOCM »

AGCF skrev:
Till model X ville de ha typ 4400 kr per däck Nokian R2 + 1000 kr för montering.

Planen är att köpa samma däck för 2900 kr per st och skicka dit. Om de tillåter.
Jösses! Ja, det är inte småpengar.

Legato skrev:
Fast 3000:- per däck behöver man inte betala... 4 stycken Nokian WR A4 245/45 19 får man för 7700:- inklusive leverans. 4 stycken Michelin X-ICE XI3 i samma dimension går på 8200:-.
Givetvis beror det på vilken typ av däck man är ute efter. Tittar man på de däck du nämner så måste jag erkänna att jag inte ägnat dem ens en sekunds uppmärksamhet för det är helt oanvändbara däck där jag bor. I Skåne lär det dock vara fullt gångbara alternativ (och kanske de bästa alternativen tillsammans med Contis motsvarighet) och då ser förstås ekonomin helt annorlunda ut. Ska jag få tag på dubbdäck (märkesdäck) för det priset måste jag välja två generationer gamla däck och det känns inte så intressant (för mig). Vill jag ha senaste generationen av t.ex. Nokian- eller Conti-däck (som brukar anses vara de bästa) så landar priset på mellan 2.500:- och 3.000:- per däck. Priserna för nordiska dubbfria däck ligger på snarlik nivå. Detta är förstås prisjakt-priser så det kanske går att jaga rätt på bättre priser på annat håll.

Hur som helst så är det en hel del stålar så det är värt att söka alternativ. För min del är jag också beredd att betala en del för att det blir enkelt och okomplicerat att låta Tesla sköta det men det finns förstås gränser för hur mycket jag tycker att det är värt. Eftersom jag inte kommer att kunna åka egen bil till leverans-tillfället kan jag inte heller ha däck eller hjul med mig så det måste ordnas i förväg på något sätt vilket gör det lite mer komplicerat. Vet inte hur samarbetsvilliga Tesla kommer vara om jag säger att jag vill beställa däck online och få dem levererade till dem för att de ska montera dem på min bil. Det enda återstående alternativet är att köra olagligt och framförallt potentiellt trafikfarligt (beroende på väglag vid hämtning av bilen) till utsedd däcksverkstad och det känner jag mig ärligt talat inte jättesugen på.

Vi har alla olika förutsättningar, olika behov (i detta fall till stor del styrt av var vi bor) och olika sätt att värdera för- och nackdelar så det finns ingen universell sanning som gäller för alla. Däremot kan det vara till stor nytta att man delar med sig av tankar och funderingar eftersom man på så sätt kan hjälpa varandra att nå fram till hur man vill göra. :)

Något jag tror vi alla håller med om är att Tesla har en väl utvecklad talang för att ta rejält betalt. :D

Edit:
Såg nu att Michelin-däcket du nämner faktiskt är ett nordiskt dubbfritt däck även om det är något år gammalt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Legato skrev:
4 stycken Nokian WR A4 245/45 19 får man för 7700:- inklusive leverans.
Var hittar man det priset?

Tänker köpa sådana däck men inte hittat dem till så bra pris.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Vid upphämtning i Upplands Väsby behöver man dock bara köra 750 m till Däckia, i princip plant och mest över en parkering.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare

Inlägg av MrOCM »

bylund skrev:
Vid upphämtning i Upplands Väsby behöver man dock bara köra 750 m till Däckia, i princip plant och mest över en parkering.
Hmmm, intressant. Har inte varit där så jag har ingen koll. Det där var värdefull information. :-)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Nicke Nyfiken skrev:
Legato skrev:

https://www.dackleader.se/bildack/nokia ... 02v-504067

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Brukar köpa här. Alven&Ingvarsson En "vanlig" däckshandlare där det alltid funkat bra att köpa däck från. Köpt säkert 10 uppsättningar hjul från de sen 15år tillbaka. Och nej jag har inget med företaget att göra men har bara positiva erfarenheter från de.

2625kr för Hakka8

http://www.alven-ingvarsson.se/vinterda ... =245&pr=45

2875kr för HakkaR2
http://www.alven-ingvarsson.se/vinterda ... =245&pr=45
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Legato skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Legato skrev:

Tack. Den sidan hade jag missat.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Nicke Nyfiken skrev:
Legato skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Legato skrev:

De håller extremt bra priser. Jämförde 16 olika däck för ett tag sedan och de höll lägst pris av alla på 11 av dem. Ofta med god marginal. (Övriga siter med "vinster": Dackonline.se (2), Bythjul.com (1), Infosite (1), Dack-popgom.se (1)))

Har inte köpt därifrån (ännu) och sidan känns rätt sunkig, dock får man betydligt bättre intryck av deras ägarbolag:
http://www.adtyre.com/

Min känsla är att de är seriösa men att de inte satsat på Sverige. Man måste ju även ge dem lite cred för att citera Elon Musk på förstasidan ;)

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ankan

Inlägg av Ankan »

Nicke Nyfiken skrev:
Legato skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Legato skrev:

Kör på däckonline ist eller https://www.abswheels.se dock är de dyrare men de kör klarna faktura
Skriv svar