Senaste mätningen av accelerationen i MS100D visar att prestanda är betydligt bättre än vad som påståtts, 0 - 100 på 3,6 . Grattis till lyckliga ägare av dessa fordon ..
Källa Electrek
Edit såg att det var 0 60 MPH tider, men ändå blir ju det under 4 s 0-100..
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det som verkar gälla för att få en snabbare 100D är att man måste ha den nya Drive Uniten som finns i bilar byggda nån gång efter Juli 2017.
En snubbe på TMC som äger en P100D hade en 100D loaner och skrev följande:
"Yesterday I had a 100D loaner in the 210xxx VIN range, so it has the advertised 4.1 0-60 second speed. I was curious to see what the launch felt like coming from a P100D, so I did a few. The car comes off quick but you can tell Tesla is holding back the acceleration. At about 30mph the car then feels very fast and at highway passing speeds it feels really quick. Almost as quick as my P100D and that is saying something.
It got me thinking that maybe the advertised 0-60 of 4.1 is actually VERY conservative, so I charged the car to 100% the next morning and did three tests with the vBOX. I have to say the car is AMAZING. I did 3.774 0-60. Simply awesome. That's 3.26 seconds faster than what Tesla states on their website. Three seconds is huge in a drag race. On the rack it might even pull a 3.6 0-60.
I think, at some future point, I should seriously look at a 100D because the performance value is tremendous. The full charge range was 337 miles too. Great for road trips. The base model starts at $94,000. So much cheaper than a P100D which will get you in trouble quickly if you don't let off the accelerator early. I estimate this car could do the 1/4 mile in the high 11's. The acceleration really picks up after 30mph. Anyway, hope this helps some of you with your purchase decisions. Cheers!"
Är det inte den ökända rollouten som spökar igen? Vbox-mätningen är ju antagligen med rollout avdragen, så en tid på 3.6 0-60 mph blir ju ca 3,6+0,3+0,2=4,1 s 0-100, dvs uncorking är 0,2 s snabbare än officiell tid.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Är det inte den ökända rollouten som spökar igen? Vbox-mätningen är ju antagligen med rollout avdragen, så en tid på 3.6 0-60 mph blir ju ca 3,6+0,3+0,2=4,1 s 0-100, dvs uncorking är 0,2 s snabbare än officiell tid.
Kan det vara så illa? Låter som de som testat är djupt imponerade av prestandan när de jämför med sina P100D.
Hur som helst så tror jag att det är ett smart drag av Tesla att det blir en större skillnad i prestanda mellan 75D och 100D med tanke på den stora prisskillnaden.
Är det inte den ökända rollouten som spökar igen? Vbox-mätningen är ju antagligen med rollout avdragen, så en tid på 3.6 0-60 mph blir ju ca 3,6+0,3+0,2=4,1 s 0-100, dvs uncorking är 0,2 s snabbare än officiell tid.
Kan det vara så illa? Låter som de som testat är djupt imponerade av prestandan när de jämför med sina P100D.
Hur som helst så tror jag att det är ett smart drag av Tesla att det blir en större skillnad i prestanda mellan 75D och 100D med tanke på den stora prisskillnaden.
Tror det är 1 foot roll out och 0-60 mph som inte riktigt är 0-100km/h som spökar.
Så kanske några 0-100km/h på 3,6s är det kanske inte.
Men ett snäpp upp ändå för dom som får det. Lite osäker på om jag själv får det då bilen är byggd vid tiden då ny DU introducerades. Men lite spännande är det ändå
När jag läser Electrec får jag intrycket att det är med i uppdateringen som innehåller Chill Mode (2017.44).
Någon som har den på en S100? Eller har märkt av det förbättrade accet?
Är det inte den ökända rollouten som spökar igen? Vbox-mätningen är ju antagligen med rollout avdragen, så en tid på 3.6 0-60 mph blir ju ca 3,6+0,3+0,2=4,1 s 0-100, dvs uncorking är 0,2 s snabbare än officiell tid.
Kan det vara så illa? Låter som de som testat är djupt imponerade av prestandan när de jämför med sina P100D.
Hur som helst så tror jag att det är ett smart drag av Tesla att det blir en större skillnad i prestanda mellan 75D och 100D med tanke på den stora prisskillnaden.
Tror det är 1 foot roll out och 0-60 mph som inte riktigt är 0-100km/h som spökar.
Så kanske några 0-100km/h på 3,6s är det kanske inte.
Men ett snäpp upp ändå för dom som får det. Lite osäker på om jag själv får det då bilen är byggd vid tiden då ny DU introducerades. Men lite spännande är det ändå
När jag läser Electrec får jag intrycket att det är med i uppdateringen som innehåller Chill Mode (2017.44).
Någon som har den på en S100? Eller har märkt av det förbättrade accet?
Skulle det gälla x100 också?
Jag har 2017.44.
Dock inte tryckt fullt på ett tag.
Hela tanken med dessa prestandauppdateringar är att differentiera Model S från Model 3, imho.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Skulle det gälla x100 också?
Jag har 2017.44.
Dock inte tryckt fullt på ett tag.
Nä kör man minibuss så...
Har inte sett ngt om det, men å andra sidan inget som motsäger det. Har du chill mode? (Vet iofs inte om det finns en koppling)
Borde vara ngn som gör motsvarande test på X snart.
Skulle det gälla x100 också?
Jag har 2017.44.
Dock inte tryckt fullt på ett tag.
Nä kör man minibuss så...
Har inte sett ngt om det, men å andra sidan inget som motsäger det. Har du chill mode? (Vet iofs inte om det finns en koppling)
Borde vara ngn som gör motsvarande test på X snart.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Om model x är en minibuss så gillar jag verkligen minibussar!
Den vanliga S85:an kunde gärna få lite mer kräm oxo, har aldrig skett vad jag vet. Som det är nu så väntar den löjligt länge innan den går på max effekt, kurvan
för upprampningen av effekten är megaseg
Från stillastående är det smått pinsamt (Tesla kunde enkelt göra om den lite utan att för den skull höja effekten, så att den blir lite mer som P85:an fast med lägre maxeffekt)
Man skulle gärna ha lite mer tryck i sin 85D också, nu kan ju nästan 75D köra ifrån mig och det känns ju inte bra....
Precis! Som en gnagande klump i magen varje gång man sätter sig i sin gamla aluminiumburk. .
För inte sååå många år sedan kollade jag in hemsidor med erbjudande om chiptrimmnig (snålare, bättre, snabbare mm ) för 10000-tals kronor.
Idag plingar det till i appen åsså har hästarna i bilen fått nya föl... Helt outstanding
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Säger det igen: bryr man sig om prestanda skall man köpa en PD.
Vore det inte för förmånsvärdet och evt högre försäkringskostnad framöver så skulle jag slå till direkt, men jag är tyvärr för snål - skulle reta mig på merkostnaden varje dag som jag inte använt ludicrous tillräckligt mycket...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Den vanliga S85:an kunde gärna få lite mer kräm oxo, har aldrig skett vad jag vet. Som det är nu så väntar den löjligt länge innan den går på max effekt, kurvan
för upprampningen av effekten är megaseg
Från stillastående är det smått pinsamt (Tesla kunde enkelt göra om den lite utan att för den skull höja effekten, så att den blir lite mer som P85:an fast med lägre maxeffekt)
Vid något tillfälle tror jag att man softade till den lite. Fick min i slutet av 2014 och då hade den ett ganska ´aggressivt bett´ redan från start.
Efter uppdateringen så mjuknade reaktionen till märkbart. Min teori är att man gjorde det för att minska slitaget på DU.
Belastningen måste vara ganska brutal. På D-bilarna fördelas ju belastningen mellan fram och bak.
Ska lämna in min X100D på tisdag för ett annat ärende.
Spännande att höra om de kan trimma upp den lite samtidigt.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Sägs ju att en uppkorkad 75D är aningen snabbare än 85D/90D nu...
Låter mer som ett önsketänkande....
S85D har alltid överpresterat. Något som Casey Spencer visade när han körde 28 repor på stripen under en och samma dag utan att ladda mellan åken. Bästa tid blev 3,75s 0-60 mph.