Har inte riktigt förstått varför de grinigaste kritikerna till elbilar säger att det är omöjligt att ha elbil då den inte går att ladda fullt på natten. Kör de mer än 40 mil varje dag och inte har ström hemma som klarar den laddningen så kan det bli svårt. Men det betyder ju inte att elbilen är omöjlig för alla utan bara för ett fåtal (väldigt få) som har detta kör mönster. För att elbilen ska vara en bra lösning så krävs det väl inte att den täcker alla 100% av befolkningens behov eller? Det räcker väl med att 80% - 90% av befolkningen byter till elbil för att det ska ha en positiv inverkan. Eller är de rädda för att bensinpriset ska gå upp om många slutar köpa bensin? För min del så är det inget problem att ha kvar fossilbilar som komplement till elbilar där det så behövs.
Varför hålla på att argumentera för eller emot det ena eller andra med extrema exempel hit och dit.
(Blev bara lite less när jag läste en del kommentarer i tidningarna)
Elbilar, 100% eller 0%
Moderator: Redaktion
Elbilar, 100% eller 0%
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Elbilar, 100% eller 0%
+1
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3668
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elbilar, 100% eller 0%
Ja, argumentet som du beskriver är verkligen inte genomtänkt. Det är ungefär lika orimligt som att påstå att alla bilar med mindre bagageutrymme än de största kombibilarna inte har någon framtid, eftersom det finns människor som ibland behöver så stort lastutrymme.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Elbilar, 100% eller 0%
Har man mer än en bil i familjen eller är ett företag/kommun med bilpool så skulle det nog ofta funka med att en eller flera är elbilar.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Elbilar, 100% eller 0%
Att det fungerar för taxi säger väl en hel del och nu har de beställt fler elbilar så det var ju inget misslyckat PR-jippo heller.Leo skrev:Har man mer än en bil i familjen eller är ett företag/kommun med bilpool så skulle det nog ofta funka med att en eller flera är elbilar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Elbilar, 100% eller 0%
c:a 50% av alla bor i ägt hus , hur många som har p-plats på tomt/eget garage av dessa ?
50% i lgh, brf och hyres,
många med garage i länga kan troligen inte ta ut mer än 5-6A/230V, dvs ladda 12km i timmen, kunde själv inte köra kupevärmarn på mer än lägsta steget då när jag hade det så
de är lätt när man bor i hus, och enkelt kan fixa 3-fas
har kompis i stan som betalar 2500 för p-plats utan möjlighet till ström, tjyva på belysningen är inte så lyckat
50% i lgh, brf och hyres,
många med garage i länga kan troligen inte ta ut mer än 5-6A/230V, dvs ladda 12km i timmen, kunde själv inte köra kupevärmarn på mer än lägsta steget då när jag hade det så
de är lätt när man bor i hus, och enkelt kan fixa 3-fas
har kompis i stan som betalar 2500 för p-plats utan möjlighet till ström, tjyva på belysningen är inte så lyckat
ms 76132 "Eleamore"
Re: Elbilar, 100% eller 0%
eller får med tillräckligt med folkNiklas Z skrev:Ja, argumentet som du beskriver är verkligen inte genomtänkt. Det är ungefär lika orimligt som att påstå att alla bilar med mindre bagageutrymme än de största kombibilarna inte har någon framtid, eftersom det finns människor som ibland behöver så stort lastutrymme.
så nu skall alla ha 2 Scania en bus och en lastbil
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Re: Elbilar, 100% eller 0%
Om du kan ta tillbaka 1,2 mil per timme så får du tillbaka drykt 14 mil påse 12 timmar den normalt står i garaget (9 arbete+3 pendling/ärenden). Kör du så pass mycket varje dag är verkligen en elbil något för dig eftersom bränslebesparingen blir fantastisk... Som jag har sagt till några kollegor på senare tid, du behöver inte ladda mer än du har förbrukat under dagen.12man skrev:c:a 50% av alla bor i ägt hus , hur många som har p-plats på tomt/eget garage av dessa ?
50% i lgh, brf och hyres,
många med garage i länga kan troligen inte ta ut mer än 5-6A/230V, dvs ladda 12km i timmen, kunde själv inte köra kupevärmarn på mer än lägsta steget då när jag hade det så
de är lätt när man bor i hus, och enkelt kan fixa 3-fas
har kompis i stan som betalar 2500 för p-plats utan möjlighet till ström, tjyva på belysningen är inte så lyckat

Re: Elbilar, 100% eller 0%
Och skulle någon ha ett körmönster där de kör 40 mil varje dag (tex taxi) så är ju en elbil (som klarar det) det självklara valet. Besparingen i bränslekostnad blir bortåt 100 000kr/år, så efter 8-9 år hela bilen betald i sånt som bara skulle eldats upp annars. Vad brukar Elon säga Super obvious?