Motionerar batteriet 110mil idag!
Moderator: Redaktion
Motionerar batteriet 110mil idag!
Tog en fin tur S-tälje - Lund - S-tälje för att hämta en sak jag köpt på blocket. Ska man räkna "frakt =0kr" eller ska man se det som ren nöjestripp som säkert enligt skatteverket borde vara förmånsgrundande. Eller, tja det är den ju redan då jag har den på företaget!
Oj vad smidigt det funkar med "trip-planner" och SC Kör i 10-15% extra så kan jag köra som vanligt.
Fråga. Någon som vet vad som låter höger fram då man laddar SC? Intensiteten/varvtalet sänks då strömmen sänks.
Oj vad smidigt det funkar med "trip-planner" och SC Kör i 10-15% extra så kan jag köra som vanligt.
Fråga. Någon som vet vad som låter höger fram då man laddar SC? Intensiteten/varvtalet sänks då strömmen sänks.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Motionerar batteriet 110mil idag!
Kylning av batterierna
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Motionerar batteriet 110mil idag!
Kul att du var så nöjd! Det är lite sådana här historier folk behöver höra för att känna att en Tesla inte är en sådan kompromiss med räckvidd som man kanske initialt tror.Leo skrev:Tog en fin tur S-tälje - Lund - S-tälje för att hämta en sak jag köpt på blocket. Ska man räkna "frakt =0kr" eller ska man se det som ren nöjestripp som säkert enligt skatteverket borde vara förmånsgrundande. Eller, tja det är den ju redan då jag har den på företaget!
Oj vad smidigt det funkar med "trip-planner" och SC Kör i 10-15% extra så kan jag köra som vanligt.
Fråga. Någon som vet vad som låter höger fram då man laddar SC? Intensiteten/varvtalet sänks då strömmen sänks.
Driver sajten Car.info
- Nicklas
- Teslaägare
- Inlägg: 954
- Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
- Ort: Skövde
- Referralkod: ts.la/ida2603
Re: Motionerar batteriet 110mil idag!
Då kan jag fylla i med vår resa igår; Skövde tor BonBon-land i Danmark på en dag (102 mil totalt). Gick hur bra som helst
Det är inte mycket man gör nu för tiden när man kör bil... Den
- läser hastighetsskyltar...
- höjer och sänker hastigheten beroende på trafik...
- bländar av / slår på helljus...
- tonar ner speglar om inte andra bländar av...
- morrar om man inte kör mitt i vägbanan...
Nu med reseplaneraren bestämmer den ju även när man ska kissa och äta frukost
- 10 min stopp där... Sedan 20 min stopp där...
Åhhh, ser verkligen fram emot autopilot!

Det är inte mycket man gör nu för tiden när man kör bil... Den
- läser hastighetsskyltar...
- höjer och sänker hastigheten beroende på trafik...
- bländar av / slår på helljus...
- tonar ner speglar om inte andra bländar av...
- morrar om man inte kör mitt i vägbanan...
Nu med reseplaneraren bestämmer den ju även när man ska kissa och äta frukost

- 10 min stopp där... Sedan 20 min stopp där...
Åhhh, ser verkligen fram emot autopilot!
Re: Motionerar batteriet 110mil idag!
Tar trip-planeraren hänsyn till körstil eller måste man själv kompensera för det?
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Motionerar batteriet 110mil idag!
Trip planeraren är en Beta version, och det märks. Den räknar galet för det mestaz balata skrev:Tar trip-planeraren hänsyn till körstil eller måste man själv kompensera för det?

Re: Motionerar batteriet 110mil idag!
Ett tips är att ladda i lite mer än som behövs. Har man på "Trip" menyn då delar den upp alla delsträckor mellan laddarna och visar/gissar genom en tydlig geaf hur tomt batteriet kommer att vara när man kommer fram till nästa laddaren.
Körde i batteriet så det skulle finnas 8-15% kvar. (40-60%) Sen gasade man på. Sjönk oftast ner i början och stannade sen av neremot 4-7% senare delen. Och typiskt så slutade det med att jag hade 2-7% kvar. Låg faktiskt ner mot 0 på en delsträcka men då var det bara att sänka farten lite i några mil så kröp den upp till 3-4%. (120 väg där jag gick ner till 110 ett tag på slutet).
Bara att komma ihåg att inte "missa" någon motorvägsavfart med såna marginaler jag körde med. Finns liksom inte rum för 4mils omvägar...
Att man jobbar med så låg batterikapacitet 5-60% hela tiden är ju för att komma fram med nästan tomt batteri till SC för att maximera laddhastigheten. Häftigt att se 400V och 325A på laddisplayen. Inte undra på att en SC har kort, grov, styv laddsladd!
Är van att köra med små marginaler med den andra elbilen där man BÖRJAR med kanske 10-15 mils verklig räckvidd. Där slutar man liksom per automatik med få mil kvar
Körde i batteriet så det skulle finnas 8-15% kvar. (40-60%) Sen gasade man på. Sjönk oftast ner i början och stannade sen av neremot 4-7% senare delen. Och typiskt så slutade det med att jag hade 2-7% kvar. Låg faktiskt ner mot 0 på en delsträcka men då var det bara att sänka farten lite i några mil så kröp den upp till 3-4%. (120 väg där jag gick ner till 110 ett tag på slutet).
Bara att komma ihåg att inte "missa" någon motorvägsavfart med såna marginaler jag körde med. Finns liksom inte rum för 4mils omvägar...
Att man jobbar med så låg batterikapacitet 5-60% hela tiden är ju för att komma fram med nästan tomt batteri till SC för att maximera laddhastigheten. Häftigt att se 400V och 325A på laddisplayen. Inte undra på att en SC har kort, grov, styv laddsladd!
Är van att köra med små marginaler med den andra elbilen där man BÖRJAR med kanske 10-15 mils verklig räckvidd. Där slutar man liksom per automatik med få mil kvar

Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Motionerar batteriet 110mil idag!
Får du ut 400V o 325A? 130kW alltså! Häftigt. Trodde 120 var max i Sverige. Har hört om 140 i Tyskland.
Re: Motionerar batteriet 110mil idag!
I början med typ 3-5% i batteriet så tog den emot 325A. Eftersom den i regel inte ger exakt 400V utan på mina bilder verkar det ligga på 360V så såg jag 116kW på ett av mina foton av displayen. Eller typ 50-60mil/tim som enhet för vad den ger.
Så det kan säkert stämma med max 120A i Sverige.
Så det kan säkert stämma med max 120A i Sverige.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Motionerar batteriet 110mil idag!
Ibland lyckas den - ibland inte.Segelflygaren skrev:Trip planeraren är en Beta version, och det märks. Den räknar galet för det mestaz balata skrev:Tar trip-planeraren hänsyn till körstil eller måste man själv kompensera för det?
När jag var på väg från Stockholm till Örebro så passerade jag Västerås med indikationen att jag skulle ha 13% kvar i Örebro. Jag ökade tempot rejält för att se om den skulle hjälpa mig att föreslå ett stopp i Arboga, men icke. Den varnade dock att jag behövde köra saktare för att komma fram, men jag pressade ner den till minus innan Arboga utan att den föreslog laddning i Arboga.
Vid ett annat tillfälle var jag på väg hem till Sollentuna från samma håll. Då tyckte den att jag skulle stanna i Infra City och ladda, fast jag hade ca 10 mil kvar i räckvidd när jag närmade mig. Jag trotsade det och åkte till Sollentuna C för att handla. Den låg nog på 90km när jag åkte därifrån - då tyckte den ändå att jag skulle åka upp till Infra City, eftersom jag skulle ha -10% innan jag nådde min destination, 1.5 km därifrån.