Jag har varit ute på långtur och var på väg hem från Malmö. Jag stannade i Jönköping och laddade. När jag åkte därifrån på Järnvägsgatan i kvällsrusningen kom en polisbil med blåljus bakifrån och ville fram. Jag väjde åt höger mot trottoaren för att ge fri väg och då körde jag dessvärre på trottoarkanten och fick punktering.
Däcket var helt förstört och gick inte att laga med den där lagningsvätskan och pumpen som är det enda man har i en Renault Zoe. Klockan var strax över 18. Jag ringde försäkringsbolaget förr att kolla villkoren: Bärgning till närmaste Volvoverkstad, dvs. hjälp först dagen efter. En övernattning i Jönköping, vara tvungen att ta ledigt en dag till från jobbet... Nej tack, helst inte! Jag googlade och fann en jourdäckverkstad. De kom genast, bärgade till deras verkstad så jag fick hjälp: Bärgning 1.500:-, jouröppning 1.000:-. Sen hade de dessvärre inte exakt min dimension på däck, så jag blev tvungen att byta på ytterligare ett däck: 2.340, summa 4.840:-. Som hittat! En underbar oförutsedd utgift, bara för att konstruktörerna har kommit fram till den idiotiska idén att man inte behöver köra omkring med ett reservhjul i bilen.
Tack för det, Renault! Vart skickar jag räkningen?
Det underbara med att inte ha nåt reservhjul... :-(
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Det underbara med att inte ha nåt reservhjul... :-(
Surt 
(Skicka räkningen till polisen istället
)

(Skicka räkningen till polisen istället

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Har varit med om nått liknande men då var jag tvungen att även köpa nytt lagningskitt obs bilen var fosil
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Ja, mitt är ju förbrukat eftersom jag testade det först...Smutt skrev:Har varit med om nått liknande men då var jag tvungen att även köpa nytt lagningskitt obs bilen var fosil
Aj
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Ja, man har ju god lust till det...Bjelke skrev:Surt
(Skicka räkningen till polisen istället)
Starkt att offra blien för en polisbil. Lätt å bli stressad med blåljus bakom sig. Hoppas polisen satte fast någon brottsling. Försök med faktura till polis.
Annars är skönt att slippa släpa på ett tungt otympligt reservdäck.... ända tills däcket smäller.....
Annars är skönt att slippa släpa på ett tungt otympligt reservdäck.... ända tills däcket smäller.....
Skönt att det gick bra för dig iaf med allt elländeJerker skrev:Jag har varit ute på långtur och var på väg hem från Malmö. Jag stannade i Jönköping och laddade. När jag åkte därifrån på Järnvägsgatan i kvällsrusningen kom en polisbil med blåljus bakifrån och ville fram. Jag väjde åt höger mot trottoaren för att ge fri väg och då körde jag dessvärre på trottoarkanten och fick punktering.
Däcket var helt förstört och gick inte att laga med den där lagningsvätskan och pumpen som är det enda man har i en Renault Zoe. Klockan var strax över 18. Jag ringde försäkringsbolaget förr att kolla villkoren: Bärgning till närmaste Volvoverkstad, dvs. hjälp först dagen efter. En övernattning i Jönköping, vara tvungen att ta ledigt en dag till från jobbet... Nej tack, helst inte! Jag googlade och fann en jourdäckverkstad. De kom genast, bärgade till deras verkstad så jag fick hjälp: Bärgning 1.500:-, jouröppning 1.000:-. Sen hade de dessvärre inte exakt min dimension på däck, så jag blev tvungen att byta på ytterligare ett däck: 2.340, summa 4.840:-. Som hittat! En underbar oförutsedd utgift, bara för att konstruktörerna har kommit fram till den idiotiska idén att man inte behöver köra omkring med ett reservhjul i bilen.
Tack för det, Renault! Vart skickar jag räkningen?