Precis och det är därför fossiltillverkarna kommer gå omkull. Vem vill investera i gårdagens teknik?Legato skrev:...
En konkurs inträffar ju enbart om ett bolag inte kan hitta finansiering. Uppenbarligen är detta det minsta av Teslas problem just nu... Musk vill ju inte ens emittera aktier utan lånar istället pga att han tycker aktien är för lågt värderad.
...
Vilken fossiltillverkare konkar först?
Moderator: Redaktion
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Jo men det finns en viss risk där ändå, det måste man väl ändå erkänna? Finns ju inga garantier för att Tesla når de där stora vinsterna i framtiden. Det handlar väl som alltid om risk/reward. Skulle belöningen vara garanterad skulle kursen vara ännu mycket högre. Det är väl därför Musk inte vill emittera fler aktier eftersom han helt enkelt tror hårdare på framgång än den genomsnittlige investeraren.Legato skrev:Hrmf... Lurendrejeri? En del som tyder på konkurs?Verdi skrev:
För övrigt roligt med skilda perspektiv. På Autopower (BMW-forumet) är de helt övertygade om att Tesla är lurendrejare som snart går i konkurs. Det finns ju faktiskt en del som tyder på det också. Massiva förluster inte minst.
Aktiemarknaden är väldigt väl medveten om de förluster/investeringar som nu görs. Trots det värderar man bolaget på samma nivå som väldigt lönsamma bolag som BMW och Honda... Man har alltså extremt stor tilltro till att Tesla kommer göra stora vinster i framtiden.
En konkurs inträffar ju enbart om ett bolag inte kan hitta finansiering. Uppenbarligen är detta det minsta av Teslas problem just nu... Musk vill ju inte ens emittera aktier utan lånar istället pga att han tycker aktien är för lågt värderad.
Personligen tycker jag det vore ren idioti om Tesla avsåg att generera vinst redan nu. Det skulle ju drabba tillväxttakten väldigt hårt. Jag är också glad att jag har råd att köra Tesla, det hade jag nog inte haft om man höjde priserna på bilarna så mycket att man gjorde vinst på koncernnivå...
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Jo, Kineserna kan ju svepa in och ta stora andelar av marknaden. Men knappast så att Tesla går i konkurs. Apple är ju inte heller störst på smarta telefoner, men knappast konkursfärdiga heller.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Jag tror Jaguar konkar först pga att dom levererar en dålig elbil som ingen köper och investerarna flyr
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Jag tror inte att någon konkar pga. omställningen till eldrift.
Alla har inte råd att byta bil ännu mindre köpa elbil. Hela världen kommer inte gå över till elbilar samtidigt . Man kan inte heller bygga så många elbilar som räcker till att byta ut alla fossil bilar på några år. Omställningen kommer att ta tid. Förbrännings motorer försvinner inte över en natt.
Alla har inte råd att byta bil ännu mindre köpa elbil. Hela världen kommer inte gå över till elbilar samtidigt . Man kan inte heller bygga så många elbilar som räcker till att byta ut alla fossil bilar på några år. Omställningen kommer att ta tid. Förbrännings motorer försvinner inte över en natt.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Det viktiga är vad gör människor när dom fattar att det är mest fördelaktigt för dom att köpa eller leasa en elbil? Köper en nytt sotlok eller ställer dom sig i kö på en elbil och låter den gamla gå till den levereras? Om människor låter sitt nybilsköp vänta så kommer vi se konkursernek0 skrev:Jag tror inte att någon konkar pga. omställningen till eldrift.
Alla har inte råd att byta bil ännu mindre köpa elbil. Hela världen kommer inte gå över till elbilar samtidigt . Man kan inte heller bygga så många elbilar som räcker till att byta ut alla fossil bilar på några år. Omställningen kommer att ta tid. Förbrännings motorer försvinner inte över en natt.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Ingen vet vad som kommer om 10 år.Smutt skrev:Det viktiga är vad gör människor när dom fattar att det är mest fördelaktigt för dom att köpa eller leasa en elbil? Köper en nytt sotlok eller ställer dom sig i kö på en elbil och låter den gamla gå till den levereras? Om människor låter sitt nybilsköp vänta så kommer vi se konkursernek0 skrev:Jag tror inte att någon konkar pga. omställningen till eldrift.
Alla har inte råd att byta bil ännu mindre köpa elbil. Hela världen kommer inte gå över till elbilar samtidigt . Man kan inte heller bygga så många elbilar som räcker till att byta ut alla fossil bilar på några år. Omställningen kommer att ta tid. Förbrännings motorer försvinner inte över en natt.
Först var de bra med bensin dåligt med diesel
sen var det bra med etanol
sen var det bra med diesel dåligt med bensin och etanol
nu är det bra med el
imorgon är det dåligt med el men bra med .......?
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Gengas kanske! 
Mvh PP

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Självklart urannek0 skrev:Ingen vet vad som kommer om 10 år.Smutt skrev:Det viktiga är vad gör människor när dom fattar att det är mest fördelaktigt för dom att köpa eller leasa en elbil? Köper en nytt sotlok eller ställer dom sig i kö på en elbil och låter den gamla gå till den levereras? Om människor låter sitt nybilsköp vänta så kommer vi se konkursernek0 skrev:Jag tror inte att någon konkar pga. omställningen till eldrift.
Alla har inte råd att byta bil ännu mindre köpa elbil. Hela världen kommer inte gå över till elbilar samtidigt . Man kan inte heller bygga så många elbilar som räcker till att byta ut alla fossil bilar på några år. Omställningen kommer att ta tid. Förbrännings motorer försvinner inte över en natt.
Först var de bra med bensin dåligt med diesel
sen var det bra med etanol
sen var det bra med diesel dåligt med bensin och etanol
nu är det bra med el
imorgon är det dåligt med el men bra med .......?
Senast redigerad av Kulingen, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Jag tror att många resonerar på det viset. Men i fallet med elbilar finns en del skillnader. Bensin-diesel-etanol-diskussionen har huvudsakligen förts på nationell nivå. Etanol ansågs vara frälsaren här i Sverige. Det grundade sig på politiska beslut, inte tekniska. Likaså i Brasilien. Nån annanstans pratades inte om etanol. Diesel har alltid ansetts dåligt i Sverige, fram tills för några år sedan. Men i Frankrike eller Tyskland har diesel varit populärt i decennier. I USA vill ingen köra diesel. Tyskland har satsat mycket på gas (naturgas förvisso), medan gasbilar i Sverige är en sällsynt förteelse. Alla körde sitt eget race.nek0 skrev:Ingen vet vad som kommer om 10 år.
Först var de bra med bensin dåligt med diesel
sen var det bra med etanol
sen var det bra med diesel dåligt med bensin och etanol
nu är det bra med el
imorgon är det dåligt med el men bra med .......?
När det gäller elbilar verkar de flesta länder och även allt fler tillverkare överens om att det är framtiden. Det är mycket större konsensus nu än någonsin förut. Orsaken är troligen att de flesta inser vilken potential elbilar har. Lyckas man producera ren el, och det är ju också på gång överallt i världen, så är man på god väg att lösa en massa miljöproblem samtidigt.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Tack nek0 du har illustrerat varför flera fossiltillverkare kommer gå under. De tror nämligen precis som du att de kan överleva på sina fossiler och ställer inte om i tid.
För självklart kommer ingen köpa en ny fossilbil när elbilen blir billig i inköp än fossilerna. Inte när du kan köra elbilen för 1/5 av kostnaden, speciellt de som inte har råd.
För självklart kommer ingen köpa en ny fossilbil när elbilen blir billig i inköp än fossilerna. Inte när du kan köra elbilen för 1/5 av kostnaden, speciellt de som inte har råd.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Precis, vem har råd med en förbränningsmotorbil om 10 år?LarsL skrev:Tack nek0 du har illustrerat varför flera fossiltillverkare kommer gå under. De tror nämligen precis som du att de kan överleva på sina fossiler och ställer inte om i tid.
För självklart kommer ingen köpa en ny fossilbil när elbilen blir billig i inköp än fossilerna. Inte när du kan köra elbilen för 1/5 av kostnaden, speciellt de som inte har råd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Sen finns alltid ett fåtal mäniskor som ska pissa mot vinden till varje pris för ett år sedan pratade jag med en man som berättade hur han bunkrat glödtråds lampor för dom var billiga till skillnad från LED osv
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Visst LarsL . När blir elbilarna billigare????LarsL skrev:Tack nek0 du har illustrerat varför flera fossiltillverkare kommer gå under. De tror nämligen precis som du att de kan överleva på sina fossiler och ställer inte om i tid.
För självklart kommer ingen köpa en ny fossilbil när elbilen blir billig i inköp än fossilerna. Inte när du kan köra elbilen för 1/5 av kostnaden, speciellt de som inte har råd.
Det pratas hela tiden hur billiga elbilarna blir ingen avancerad motor, ingen växellåda ... men ingen vill säga när det blir.
Det pratas om batteriet som dyraste delen men om vi säger att ett batteri på 30kW kostar 100 000kr varför en sketen Zoe kostar nästan 3 gånger mer än en Clio.
Du och jag får se 1/5 kostnad när staten inför straff skatt . Ingen kommer undan tro inget annat.På 90 talet kostade diesel ca 2,50/l men då hade man km-skatt istället.
Omställningen kommer att ta tid och jag tror att alla stora märken hinner ställa om.
Själv skulle jag inte sakna Peugeot, Renault, Citroen, Alfa, Fiat,Ford och några till
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Elbilar har blivit billigare. Man märker det bara inte eftersom prissäkningen har inneburit betydligt större batterier istället för ett lägre inköpspris. Leaf, Zoe, E-golf osv har alla fått mycket större batterier, men priset på bilarna har i stort sett varit oförändrat. Denna trend kommer att fortsätta tills batterierna har nått en kapacitet som duger för de flesta. Vi är nästan där. Därefter kommer inte kapaciteten att öka så himla mycket, utan priset på bilarna kommer förhoppningsvis att sjunka istället.
Enda problemet med detta är att begagnad-marknaden på äldre elbilar kommer få det tufft. Detta kommer troligen bromsa prisfallet på nya bilar. Samtidigt som tillverkarna även fortsättningsvis vill sälja sina fossilbilar. Det kanske blir inget prisfall alls. Vi får se hur det blir.
Enda problemet med detta är att begagnad-marknaden på äldre elbilar kommer få det tufft. Detta kommer troligen bromsa prisfallet på nya bilar. Samtidigt som tillverkarna även fortsättningsvis vill sälja sina fossilbilar. Det kanske blir inget prisfall alls. Vi får se hur det blir.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Jo...Smutt skrev:Sen finns alltid ett fåtal mäniskor som ska pissa mot vinden till varje pris för ett år sedan pratade jag med en man som berättade hur han bunkrat glödtråds lampor för dom var billiga till skillnad från LED osv

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Jo precis vad jag är rädd för. Om det inte kommer billigare märken och pressar priserna kommer inte etablerade märken sänka priserna ett dugg.mati skrev:Elbilar har blivit billigare. Man märker det bara inte eftersom prissäkningen har inneburit betydligt större batterier istället för ett lägre inköpspris. Leaf, Zoe, E-golf osv har alla fått mycket större batterier, men priset på bilarna har i stort sett varit oförändrat. Denna trend kommer att fortsätta tills batterierna har nått en kapacitet som duger för de flesta. Vi är nästan där. Därefter kommer inte kapaciteten att öka så himla mycket, utan priset på bilarna kommer förhoppningsvis att sjunka istället.
Enda problemet med detta är att begagnad-marknaden på äldre elbilar kommer få det tufft. Detta kommer troligen bromsa prisfallet på nya bilar. Samtidigt som tillverkarna även fortsättningsvis vill sälja sina fossilbilar. Det kanske blir inget prisfall alls. Vi får se hur det blir.
Jag tror inte att det är batterierna som håller priserna upp. Åtminstone inte priset på batterierna, möjligen tillgången på batterier
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Tyvärr tror jag det ligger en del i det där. Batteritillgången kommer sätta förändringstakten. Tror på något sånt här:
- Tesla börjar leverera Model 3 globalt, blir succé. Blir en miljontillverkare. Andra biltillverkare inser allvaret och börjar planera för batterifabriker. 2018-2019.
- Alla kunder börjar efterfråga elbilar men det finns knappt några att få tag på så folk tvingas fortsätta acceptera hybrider och rena fossiler. De elbilar som finns går åt som smör i solsken. 2020-2023.
- Batteriproduktionen kommer igång ordentligt på flera ställen på kort tid. Botten går ur fullständigt för fossilerna som nu är lika heta som tjock-tv-apparater och reas ut. 2024-2027.
- Fossilbilarna försvinner helt från marknad efter marknad. Ingen satsar längre på utveckling av dem. De förbjuds rentav i många städer i Asien och Europa. Efterhand blir de nischprodukter för outvecklade världsdelar, militär och räddningstjänst som har speciella krav. 2028-2035.
Jag tror ingen biltillverkare kommer bita sig fast så envist vid förbränningsmotorerna att de går under med dem. Alla de stora kommer bygga elbilar till slut.
Däremot kommer det ske stora förändringar på marknaden och i slutändan kan det vara helt andra vinnare och förlorare än idag. Bilmärken kan byta ägare, läggas ner och återuppstå. (Idag finns det t ex mobiltelefoner från Nokia och Motorola att köpa, med nya ägare bakom.)
- Tesla börjar leverera Model 3 globalt, blir succé. Blir en miljontillverkare. Andra biltillverkare inser allvaret och börjar planera för batterifabriker. 2018-2019.
- Alla kunder börjar efterfråga elbilar men det finns knappt några att få tag på så folk tvingas fortsätta acceptera hybrider och rena fossiler. De elbilar som finns går åt som smör i solsken. 2020-2023.
- Batteriproduktionen kommer igång ordentligt på flera ställen på kort tid. Botten går ur fullständigt för fossilerna som nu är lika heta som tjock-tv-apparater och reas ut. 2024-2027.
- Fossilbilarna försvinner helt från marknad efter marknad. Ingen satsar längre på utveckling av dem. De förbjuds rentav i många städer i Asien och Europa. Efterhand blir de nischprodukter för outvecklade världsdelar, militär och räddningstjänst som har speciella krav. 2028-2035.
Jag tror ingen biltillverkare kommer bita sig fast så envist vid förbränningsmotorerna att de går under med dem. Alla de stora kommer bygga elbilar till slut.
Däremot kommer det ske stora förändringar på marknaden och i slutändan kan det vara helt andra vinnare och förlorare än idag. Bilmärken kan byta ägare, läggas ner och återuppstå. (Idag finns det t ex mobiltelefoner från Nokia och Motorola att köpa, med nya ägare bakom.)
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Gissar att stackaren först testade lågenergilampor som visade sig vara flr långsamma och hade dåligt ljus. Sedan testade han halogen som inte håller. När sedan Ledlampor a kom tänkte han, precis som nek0, att nu får det vara nog jag hamstrar dieselbilar.LarsL skrev:Jo...Smutt skrev:Sen finns alltid ett fåtal mäniskor som ska pissa mot vinden till varje pris för ett år sedan pratade jag med en man som berättade hur han bunkrat glödtråds lampor för dom var billiga till skillnad från LED osvTyvärr upptäcker inte motpissaren hur fel han är ute för han är för upptagen av sina blöta byxor.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Jerka du missar människors starka ovilja att göra en dålig affär när polletten ramlat ner köper dom inget för att det finns dom behåller vad dom har tills dom kan köpa vad dom tror är en bra affär ( läs elbilar) personligen fattar jag att min Autlander är svartepetter men jag kör den tills min M3 kommer oavsett hur försenad min M3 är.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Lars han testade inga dom kostade ju mer än 10kr st när jag berättade att jag inte bytt en lampa på 2år och hur mycket ström jag sparat med LED tappa han hakan
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Ja, analogin är klockren. Led ger mer ljus håller längre och drar mindre ström och, ja, lite dyrare i inköp än glödlampor. Majoriteten skulle aldrig gå tillbaka till glödlampor om de blev tillåtna igen.Smutt skrev:Lars han testade inga dom kostade ju mer än 10kr st när jag berättade att jag inte bytt en lampa på 2år och hur mycket ström jag sparat med LED tappa han hakan
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Har skapat en tråd där du kan spotta på mig håll andra trådar rena tack .LarsL skrev:Gissar att stackaren först testade lågenergilampor som visade sig vara flr långsamma och hade dåligt ljus. Sedan testade han halogen som inte håller. När sedan Ledlampor a kom tänkte han, precis som nek0, att nu får det vara nog jag hamstrar dieselbilar.LarsL skrev:Jo...Smutt skrev:Sen finns alltid ett fåtal mäniskor som ska pissa mot vinden till varje pris för ett år sedan pratade jag med en man som berättade hur han bunkrat glödtråds lampor för dom var billiga till skillnad från LED osvTyvärr upptäcker inte motpissaren hur fel han är ute för han är för upptagen av sina blöta byxor.
Har du tänkt att det kanske kommer en ny teknik inom 5 år?
Tänk att det här blir verklighet https://www.nyteknik.se/fordon/fiskers- ... aign=mail4
Vem vill då köpa någon bil från 2022 eller äldre?
Vilka konkar då?
Eller kan du lova mig att man säljer flera elbilar i världen än fossil bilar år 2025.
Kan du vara snäll och svara på frågorna?
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Så du menar att du ska få snacka skit i alla andra trådar utan att bli emot sagd? Lägg ner!nek0 skrev:Har skapat en tråd där du kan spotta på mig håll andra trådar rena tack .
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Var har jag snackat skit om dig? Det gör du bra självLarsL skrev:Så du menar att du ska få snacka skit i alla andra trådar utan att bli emot sagd? Lägg ner!nek0 skrev:Har skapat en tråd där du kan spotta på mig håll andra trådar rena tack .