Autobroms
Moderator: Redaktion
Re: Autobroms
Fungerar när bilen tror att du inte har koll 
Bilen varnar för föremål som är i vägen och som den kan uppfatta
Lättast är en bil som rör sig eller som rörde sig men stannat
Beroende på inställning och omständigheter så kan bilen varna allt ifrån riktig fara till fartgupp.
Bromsar när krock inte går att undvika
Altså bromsar inte för att undvika krock utan snarare minska skadan ska man se det som
Sen kan den under rätta förutsättningar lyckas att stanna detta ska du inte räkna med
Känsligheten går att ställa in i bilens inställningar

Bilen varnar för föremål som är i vägen och som den kan uppfatta
Lättast är en bil som rör sig eller som rörde sig men stannat
Beroende på inställning och omständigheter så kan bilen varna allt ifrån riktig fara till fartgupp.
Bromsar när krock inte går att undvika
Altså bromsar inte för att undvika krock utan snarare minska skadan ska man se det som
Sen kan den under rätta förutsättningar lyckas att stanna detta ska du inte räkna med
Känsligheten går att ställa in i bilens inställningar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Autobroms
Som jag förstått det är det radarn i fronten identifierar metall som styr Autobromsen. Helst ska metallen "röra på sig" för att programvaran lättast ska kunna klassifiera det som fordon. Så en bil som kör framför dig och plötsligt pallnitar bör den lätt reagera på och bromsa för.
Cyklister visar den "ibland enligt min egen erfarenhet på min AP1 bil.
Stillastående bilar i vägkanten oftast inte, eller väldigt sent men lättare vid låg hastighet. Radarn SER alltså alla metallföremål, men den får ju inte bromsa för vartenda brunnslock, busskur, vägräcke osv. Därav måste programvaran sortera bort alla såna radarekon som "ofarliga" Bromsar bilen vid "fel" tillfälle kan det ju orsaka en olycka. (Tillverkaren kan bli stämd...)
Därför antar jag att systemen måste programmeras lite försiktigt kan man säga eftersom det ÄR assistanssystem och du som förare är fortfarande ansvarig. Därav att stillastående bilar i vägkanten av programvara ofta tolkas som något ofarligt som just står bredvid vägen för att vägen antagligen går förbi föremålet osv.
Fotgängare, djur osv på dagens system =nej. De fabrikanter som har det jobbar då främst med "rörelsemönstret" hos djur och människor =pendlande/svängande armar och ben. I vissa fall i kombination med IR=värmestrålning. Men tex stenar i vägkanten värms ju upp av solen på dagen så att deras "värmesignatur" liknar ett stillastående djur på natten. Därav att man antagligen vill/måste kombinera det med rörelsemönstret även då för att undvika "falsklarm". Larmar bilen i onödan för ofta blir det ju lite -"vargen kommer, vargen kommer..."
Ny radarn från Continental (i bilar byggda efter 21/8 =AP 2,5) ska tydligen kunna identifiera fotgängare också. Dock vet jag inte riktigt hur det går till där. En radar kan ju även känna av "vatten" så jag gissar att det är där man fått till känsligheten på något sätt. Då människor/djur till stor del består av vatten.
Sen borde kamerorna så småning om kunna bli hyfsat duktiga på att känna igen människor, djur osv som rör sig. Men i dagsläget är det nog obefintligt skulle jag säga.
Cyklister visar den "ibland enligt min egen erfarenhet på min AP1 bil.
Stillastående bilar i vägkanten oftast inte, eller väldigt sent men lättare vid låg hastighet. Radarn SER alltså alla metallföremål, men den får ju inte bromsa för vartenda brunnslock, busskur, vägräcke osv. Därav måste programvaran sortera bort alla såna radarekon som "ofarliga" Bromsar bilen vid "fel" tillfälle kan det ju orsaka en olycka. (Tillverkaren kan bli stämd...)
Därför antar jag att systemen måste programmeras lite försiktigt kan man säga eftersom det ÄR assistanssystem och du som förare är fortfarande ansvarig. Därav att stillastående bilar i vägkanten av programvara ofta tolkas som något ofarligt som just står bredvid vägen för att vägen antagligen går förbi föremålet osv.
Fotgängare, djur osv på dagens system =nej. De fabrikanter som har det jobbar då främst med "rörelsemönstret" hos djur och människor =pendlande/svängande armar och ben. I vissa fall i kombination med IR=värmestrålning. Men tex stenar i vägkanten värms ju upp av solen på dagen så att deras "värmesignatur" liknar ett stillastående djur på natten. Därav att man antagligen vill/måste kombinera det med rörelsemönstret även då för att undvika "falsklarm". Larmar bilen i onödan för ofta blir det ju lite -"vargen kommer, vargen kommer..."
Ny radarn från Continental (i bilar byggda efter 21/8 =AP 2,5) ska tydligen kunna identifiera fotgängare också. Dock vet jag inte riktigt hur det går till där. En radar kan ju även känna av "vatten" så jag gissar att det är där man fått till känsligheten på något sätt. Då människor/djur till stor del består av vatten.
Sen borde kamerorna så småning om kunna bli hyfsat duktiga på att känna igen människor, djur osv som rör sig. Men i dagsläget är det nog obefintligt skulle jag säga.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- HBrosenius
- Teslaägare
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 05 sep 2016 11:08
- Ort: Nybro
Re: Autobroms
En dum fråga kanske. Men autobromsar den även om man inte kör med autopiloten? Har vid några tillfällen fått varningar när jag kört utan, men har aldrig hunnit känna att den börjar bromsa (Innan jag själv kastat mig på bromsen). Med AP aktiverad så har den naturligtvis koll och bromsar...
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Re: Autobroms
Kollisionsvarning och automatisk nödbroms är olika saker, men båda är på även när filföljaren är avstängd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Autobroms
Värt att tillägga att även AP1 bilar visat människor när den kört på APLeo skrev:Som jag förstått det är det radarn i fronten identifierar metall som styr Autobromsen. Helst ska metallen "röra på sig" för att programvaran lättast ska kunna klassifiera det som fordon. Så en bil som kör framför dig och plötsligt pallnitar bör den lätt reagera på och bromsa för.
Cyklister visar den "ibland enligt min egen erfarenhet på min AP1 bil.
Stillastående bilar i vägkanten oftast inte, eller väldigt sent men lättare vid låg hastighet. Radarn SER alltså alla metallföremål, men den får ju inte bromsa för vartenda brunnslock, busskur, vägräcke osv. Därav måste programvaran sortera bort alla såna radarekon som "ofarliga" Bromsar bilen vid "fel" tillfälle kan det ju orsaka en olycka. (Tillverkaren kan bli stämd...)
Därför antar jag att systemen måste programmeras lite försiktigt kan man säga eftersom det ÄR assistanssystem och du som förare är fortfarande ansvarig. Därav att stillastående bilar i vägkanten av programvara ofta tolkas som något ofarligt som just står bredvid vägen för att vägen antagligen går förbi föremålet osv.
Fotgängare, djur osv på dagens system =nej. De fabrikanter som har det jobbar då främst med "rörelsemönstret" hos djur och människor =pendlande/svängande armar och ben. I vissa fall i kombination med IR=värmestrålning. Men tex stenar i vägkanten värms ju upp av solen på dagen så att deras "värmesignatur" liknar ett stillastående djur på natten. Därav att man antagligen vill/måste kombinera det med rörelsemönstret även då för att undvika "falsklarm". Larmar bilen i onödan för ofta blir det ju lite -"vargen kommer, vargen kommer..."
Ny radarn från Continental (i bilar byggda efter 21/8 =AP 2,5) ska tydligen kunna identifiera fotgängare också. Dock vet jag inte riktigt hur det går till där. En radar kan ju även känna av "vatten" så jag gissar att det är där man fått till känsligheten på något sätt. Då människor/djur till stor del består av vatten.
Sen borde kamerorna så småning om kunna bli hyfsat duktiga på att känna igen människor, djur osv som rör sig. Men i dagsläget är det nog obefintligt skulle jag säga.
Då i form av röd gubbe och en varning
Hur och när det fungerar är dock ett mysterium

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Autobroms
Dessa två funktioner finns även om man inte har AP. Dock måste bilen ha AP-hårdvara. Så kollisionsvarning och autobroms finns på alla bilar från hösten -14.bylund skrev:Kollisionsvarning och automatisk nödbroms är olika saker, men båda är på även när filföljaren är avstängd.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Autobroms
Kan man testa dessa funktioner på ett säkert sätt utan att riskera skada någon eller något? Vore coolt att se hur det är irlNicke Nyfiken skrev:Dessa två funktioner finns även om man inte har AP. Dock måste bilen ha AP-hårdvara. Så kollisionsvarning och autobroms finns på alla bilar från hösten -14.bylund skrev:Kollisionsvarning och automatisk nödbroms är olika saker, men båda är på även när filföljaren är avstängd.
Re: Autobroms
Testa inte och förlita dig inte på att det fungerar. Räkna alltid att det inte gör och bli positivt överraskad om det räddar dig

Re: Autobroms
Sista filmen så lär det vara svårt att få det att funka eftersom det är radarn som i huvudsak styr funktionen. Den identifierar metallföremål som bilar och lär inte kunna upptäcka en pappkartong. P-sensorerna lär dock upptäcka de om man kör väldigt sakta.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.