Autobroms

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Autobroms

Inlägg av Kulingen »

Autobroms, hur och när fungerar detta?
- Vad varnar bilen för?
- När bromsar den?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Autobroms

Inlägg av e5m1r »

Fungerar när bilen tror att du inte har koll :)
Bilen varnar för föremål som är i vägen och som den kan uppfatta
Lättast är en bil som rör sig eller som rörde sig men stannat
Beroende på inställning och omständigheter så kan bilen varna allt ifrån riktig fara till fartgupp.
Bromsar när krock inte går att undvika
Altså bromsar inte för att undvika krock utan snarare minska skadan ska man se det som
Sen kan den under rätta förutsättningar lyckas att stanna detta ska du inte räkna med
Känsligheten går att ställa in i bilens inställningar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Som jag förstått det är det radarn i fronten identifierar metall som styr Autobromsen. Helst ska metallen "röra på sig" för att programvaran lättast ska kunna klassifiera det som fordon. Så en bil som kör framför dig och plötsligt pallnitar bör den lätt reagera på och bromsa för.

Cyklister visar den "ibland enligt min egen erfarenhet på min AP1 bil.

Stillastående bilar i vägkanten oftast inte, eller väldigt sent men lättare vid låg hastighet. Radarn SER alltså alla metallföremål, men den får ju inte bromsa för vartenda brunnslock, busskur, vägräcke osv. Därav måste programvaran sortera bort alla såna radarekon som "ofarliga" Bromsar bilen vid "fel" tillfälle kan det ju orsaka en olycka. (Tillverkaren kan bli stämd...)

Därför antar jag att systemen måste programmeras lite försiktigt kan man säga eftersom det ÄR assistanssystem och du som förare är fortfarande ansvarig. Därav att stillastående bilar i vägkanten av programvara ofta tolkas som något ofarligt som just står bredvid vägen för att vägen antagligen går förbi föremålet osv.

Fotgängare, djur osv på dagens system =nej. De fabrikanter som har det jobbar då främst med "rörelsemönstret" hos djur och människor =pendlande/svängande armar och ben. I vissa fall i kombination med IR=värmestrålning. Men tex stenar i vägkanten värms ju upp av solen på dagen så att deras "värmesignatur" liknar ett stillastående djur på natten. Därav att man antagligen vill/måste kombinera det med rörelsemönstret även då för att undvika "falsklarm". Larmar bilen i onödan för ofta blir det ju lite -"vargen kommer, vargen kommer..."

Ny radarn från Continental (i bilar byggda efter 21/8 =AP 2,5) ska tydligen kunna identifiera fotgängare också. Dock vet jag inte riktigt hur det går till där. En radar kan ju även känna av "vatten" så jag gissar att det är där man fått till känsligheten på något sätt. Då människor/djur till stor del består av vatten.

Sen borde kamerorna så småning om kunna bli hyfsat duktiga på att känna igen människor, djur osv som rör sig. Men i dagsläget är det nog obefintligt skulle jag säga.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare

Inlägg av HBrosenius »

En dum fråga kanske. Men autobromsar den även om man inte kör med autopiloten? Har vid några tillfällen fått varningar när jag kört utan, men har aldrig hunnit känna att den börjar bromsa (Innan jag själv kastat mig på bromsen). Med AP aktiverad så har den naturligtvis koll och bromsar...
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Kollisionsvarning och automatisk nödbroms är olika saker, men båda är på även när filföljaren är avstängd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Tackar för svaren alla smartisar här inne :D
Någon gång kanske jag kan allt också... :shock:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Leo skrev:
Som jag förstått det är det radarn i fronten identifierar metall som styr Autobromsen. Helst ska metallen "röra på sig" för att programvaran lättast ska kunna klassifiera det som fordon. Så en bil som kör framför dig och plötsligt pallnitar bör den lätt reagera på och bromsa för.

Cyklister visar den "ibland enligt min egen erfarenhet på min AP1 bil.

Stillastående bilar i vägkanten oftast inte, eller väldigt sent men lättare vid låg hastighet. Radarn SER alltså alla metallföremål, men den får ju inte bromsa för vartenda brunnslock, busskur, vägräcke osv. Därav måste programvaran sortera bort alla såna radarekon som "ofarliga" Bromsar bilen vid "fel" tillfälle kan det ju orsaka en olycka. (Tillverkaren kan bli stämd...)

Därför antar jag att systemen måste programmeras lite försiktigt kan man säga eftersom det ÄR assistanssystem och du som förare är fortfarande ansvarig. Därav att stillastående bilar i vägkanten av programvara ofta tolkas som något ofarligt som just står bredvid vägen för att vägen antagligen går förbi föremålet osv.

Fotgängare, djur osv på dagens system =nej. De fabrikanter som har det jobbar då främst med "rörelsemönstret" hos djur och människor =pendlande/svängande armar och ben. I vissa fall i kombination med IR=värmestrålning. Men tex stenar i vägkanten värms ju upp av solen på dagen så att deras "värmesignatur" liknar ett stillastående djur på natten. Därav att man antagligen vill/måste kombinera det med rörelsemönstret även då för att undvika "falsklarm". Larmar bilen i onödan för ofta blir det ju lite -"vargen kommer, vargen kommer..."

Ny radarn från Continental (i bilar byggda efter 21/8 =AP 2,5) ska tydligen kunna identifiera fotgängare också. Dock vet jag inte riktigt hur det går till där. En radar kan ju även känna av "vatten" så jag gissar att det är där man fått till känsligheten på något sätt. Då människor/djur till stor del består av vatten.

Sen borde kamerorna så småning om kunna bli hyfsat duktiga på att känna igen människor, djur osv som rör sig. Men i dagsläget är det nog obefintligt skulle jag säga.
Värt att tillägga att även AP1 bilar visat människor när den kört på AP
Då i form av röd gubbe och en varning
Hur och när det fungerar är dock ett mysterium Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bylund skrev:
Kollisionsvarning och automatisk nödbroms är olika saker, men båda är på även när filföljaren är avstängd.
Dessa två funktioner finns även om man inte har AP. Dock måste bilen ha AP-hårdvara. Så kollisionsvarning och autobroms finns på alla bilar från hösten -14.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare

Inlägg av mgorgis »

Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
Dessa två funktioner finns även om man inte har AP. Dock måste bilen ha AP-hårdvara. Så kollisionsvarning och autobroms finns på alla bilar från hösten -14.
Kan man testa dessa funktioner på ett säkert sätt utan att riskera skada någon eller något? Vore coolt att se hur det är irl
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Testa inte och förlita dig inte på att det fungerar. Räkna alltid att det inte gör och bli positivt överraskad om det räddar dig :). Så gör iallafall jag
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Sista filmen så lär det vara svårt att få det att funka eftersom det är radarn som i huvudsak styr funktionen. Den identifierar metallföremål som bilar och lär inte kunna upptäcka en pappkartong. P-sensorerna lär dock upptäcka de om man kör väldigt sakta.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar