Tire Pressure Low

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Tire Pressure Low

Inlägg av Generalbogge »

DSC_0009.JPG
Någon som har erfarenhet av detta felmeddelandet?
Bytte till vinterdäck i lördags, och efter det fick jag reseta sensorerna. Efter det var allt frid och fröjd, fram tills igår, då jag tvättade bilen. Direkt efter tvätten indikerade inte bilen något, men när jag senare på kvällen skulle köra igen så kom det upp första gången. Och har nu indikerat varje gång sedan dess.

Tänkte att det kanske kommit in vatten eller något som stör. Men sensorn verkar fungera i övrigt. Trycket ändras ofta under körning, och enligt bilen är det ofta högst tryck i just detta däcket.

Däcken är köpta begagnade av en annan Tesla-ägare och har enligt utsago fungerat felfritt på hans gamla bil.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare

Re: Tire Pressure Low

Inlägg av Ampera »

På förarsidan vid B-stolpen sitter det information om ditt däcktryck. På mina 245/45R19 skall jag ha 310kpa, så du ser ut att ha lite för lite i alla däcken...
Skumma är att den med mest rätt tryck är den som larmar.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Precis, 2,7-2,8 bar låter som väldigt lågt för Tesla-däck. Själv kör jag på 3,2-3,4 bar och får varning på 2,7 bar. Möjligt att höger fram var första däcket som kom under gränsen men tillfälligt ligger på 2,8 nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

Tack för tipsen, var och fyllde på mer luft idag, och efter det visade bilen 3.0 på alla fyra. Dock lös fortfarande den gula varningen. Men efter en liten stunds körande så försvann varningen.

Konstigt att det bara var ett däck som den tyckte hade för lågt tryck, däremot. Den borde ju varnat på alla fyra kan jag tycka.

Det verkade dessutom som om förbrukningen minskade markant, i alla fall på den tiden som jag kört efteråt. Ska nog trycka i lite luft till :)
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Generalbogge skrev:
Ska nog trycka i lite luft till :)
Jag tror att Tesla rekomenderar 3,1 bar i 19’ hjulen på din bil. Och det trycket gäller för kalla däck.

Dessutom så rekommenderar många däcktillverkare att man ska öka trycket med ytterligare 0,1 bar när man har vinterdäck, för att kompensera för att värmeutvecklingen i däcken inte är stor nog för att nå rätt tryck när man kör på kalla vägbanor.

Så fyll till 3,2 bar när däcken är kalla. Det bör resultera i ett indikerat tryck kring 3,4-3,5 när du kört en lite längre sträcka.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar