Ladda batteri från batteri - hur funkar det?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Ladda batteri från batteri - hur funkar det?

Inlägg av Jerker »

I dessa dagar pratas det väldigt mycket om att bygga batterilager som används till att ladda elbilsbatteri med. Men jag inser, när jag börjar fundera över det, att jag inte har tillräckliga kunskaper i ellära för att förstå hur en sån anläggning måste vara uppbyggd för att fungera.

Om jag som ren amatör tänker mig hur det måste vara så utgår jag ifrån en "balansteori", alltså att man bara kan föra över ström från ett batteri till ett annat tills det uppstår ett jämviktsläge mellan batterierna. Så om jag har ett batterilager hemma som innehåller 50 kWh och vill ladda en bil med 50 kWh batteri så kan man aldrig få ut mer än att en jämvikt uppstår. Så om jag kommer hem med 10 kWh kvar i bilbatteriet och kopplar upp mot batterilagret så slutar det ladda bilen när det finns 30 kWh i vardera batteriet.

Eller hur fungerar sånt här? Kan nån vänlig själ som vet bättre förklara detta? Hur stort batterilager måste man ha för att kunna ladda fullt?
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Re: Ladda batteri från batteri - hur funkar det?

Inlägg av Stefan T »

om du har högre spänning i lagret än i bilen funkar det bättre
då kan du tömma lagret i bilen
annars blir det bara balans som du säger
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Stefan T skrev:
om du har högre spänning i lagret än i bilen funkar det bättre
då kan du tömma lagret i bilen
annars blir det bara balans som du säger
Jo, det visste jag ju att spänningen är avgörande. Men spänningen sjunker ju i en cell när den laddas ur, så därför går det väl inte att helt tömma ett batterilager när man laddar ett annat batteri med det?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Du gör en tankevurpa här. Man parallellkopplar ju inte batterierna på likströmssidan. Då hade det varit som du säger, förutsatt att spänningen i båda batterierna är densamma.
Det som händer (lite grovt) är att spänningen från ena batteriet, dvs källan, transformeras upp till den spänning som krävs för att ladda det andra batteriet. Det finns alltså en växelriktare nånstans, som suger ut batteriet tills det är tomt. Man behöver ju inte ladda ett batteri heller, det funkar på samma sätt om man vill skicka ut strömmen på elnätet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Du gör en tankevurpa här. Man parallellkopplar ju inte batterierna på likströmssidan. Då hade det varit som du säger, förutsatt att spänningen i båda batterierna är densamma.
Det som händer (lite grovt) är att spänningen från ena batteriet, dvs källan, transformeras upp till den spänning som krävs för att ladda det andra batteriet. Det finns alltså en växelriktare nånstans, som suger ut batteriet tills det är tomt. Man behöver ju inte ladda ett batteri heller, det funkar på samma sätt om man vill skicka ut strömmen på elnätet.
Aha, där var informationen jag saknade. Så överfört till en bild av vattenlager så skulle man kunna beskriva det så här?
Batterilager.png
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Om batterilagret har högre likspänning ( över din maxspänning i det batteri som ska laddas) så kommer ström att flyta i rätt riktning. Man behöver då inte höja spänningen ytterligare genom växelriktning, switchning eller så. Men jag föreställer mig att man behöver kontrollera laddströmmen med något spänningsaggregat för att undvika för höga laddströmmar. Tänk powerbank till telefonen...
Kanske finns i bilen redan, det vet jag inte dock. Tror den regleringen sker i DC laddarna normalt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja. "Pumpen" som Jerkar har ritat så fint är ju i själva verket laddaren som ser till att batteriet laddas med rätt ström. Laddaren i sin tur matas ju inte heller med likström.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Men då fattar jag principen. Det var alltså det där med transformatorn som jag inte visste. Men det är ju listigt!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Fast transformatorer är bara för växelström. Oftast har man andra grejer tex switchande komponenter för att omvandla likström till en högre eller lägre spänning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar