Vad innebär det i praktiken att Elnätsföretagen tar över skattskyldigheten från elhandelsföretagen?
Staten säkrar väl upp skatteuppbörden bättre, de hävdar även att det nu också blir enklare att sätta upp laddplatser och vidaresälja el.
Men vad blir egentligen skillnaden mot nuvarande lösning?
Läs mer i Finansutskottets betänkande 2016/17:FiU1 från sidan 120 och framåt här:
https://data.riksdagen.se/fil/B2BB12BF- ... 1E4993133E
Elnätsföretagen tar över skattskyldigheten 2018-01-01
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2465
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Elnätsföretagen tar över skattskyldigheten 2018-01-01
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Elnätsföretagen tar över skattskyldigheten 2018-01-01
Jag tror att en viktig skillnad är att det blir lättare för fler att idka elhandel. En orsak till att det finns gratis laddplatser är att den som satt upp stolpen inte får sälja el. Idag måste man ha ett elhandelscertifikat för det. Det kommer t.ex att underlätta för hyresvärsdar och dyl. att ta betalt för elen på parkeringsplatser.
Re: Elnätsföretagen tar över skattskyldigheten 2018-01-01
Folkomröstning ingen moms på elbilar och ström till elbilar. Beslutande, ja eller nej? Ok?
Re: Elnätsföretagen tar över skattskyldigheten 2018-01-01
Problemet är nog att Regeringen snart vill beskatta elbilarna för att inte gå miste om 100 miljarder per år som dom tidigare kallat miljöskatt vilket det inte varit utan ett bra sätt att straffbeskatta befolkningen pga statens dåliga affärer.Swede1 skrev:Folkomröstning ingen moms på elbilar och ström till elbilar. Beslutande, ja eller nej? Ok?
Re: Elnätsföretagen tar över skattskyldigheten 2018-01-01
Helst inte. Med en sådan folkomröstning skulle vi skjuta oss själva i foten. Gemene man är inte intresserad av skattesubventioner för elbilar. Gemene man är kvar i fossilträsket och tror att elbilar inte är nånting att ha. I så fall måste man först införa obligstoriska Tesla-provkörningar för alla över 18 år. Då skulle efterfrågan på elbilar öka explosionsartat.Swede1 skrev:Folkomröstning ingen moms på elbilar och ström till elbilar. Beslutande, ja eller nej? Ok?

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elnätsföretagen tar över skattskyldigheten 2018-01-01
Tycker nog elbilar ska betala för sig, varken mer elller mindre.
Re: Elnätsföretagen tar över skattskyldigheten 2018-01-01
Så kan vi väl ha det. När fossilbrännarna betalar för sig. Subventioner (sänkta skatter) värda 13 miljarder kr varje år. Och då tror jag inte att man räknat med kostnaden på hälsa och miljö ordentligt.LarsL skrev:Tycker nog elbilar ska betala för sig, varken mer elller mindre.

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.