Serviceplan model S - viktiga saker 3000 mil
Moderator: Redaktion
Serviceplan model S - viktiga saker 3000 mil
Hej!
Vi har haft bilen ett år snart och rullat 3 kmil.
Vad behöver göras, hittar ej serviceplanen!? Någon som har referens till den? Jag har för mig att den var så tunn att det inte motiverar kostnaden för service på Tesla?
Vad jag kommer ihåg:
- Efterdraga hjulbultar vid skifte (gjort)
- Torkarblad bytes (var hittar man rätt blad??)
- Kolla pads (Ok, gjorde jag när jag skiftade däck)
- Frysskydd spolare (Ok, fyllt 1/4 sprit)
- Smörj glidskenor o gummilister (Ok)
- Kolla kylarvatten baklucka (var då exakt?)
- Lägg i gummimattor (vid första snön)
- Smörj dragkroksfäste o lås (gjort)
- Kolla hjulinställning (ok, sommardäck jämnt slitna)
- Kolla datum på "råna mig inte just idag"-utrustning (ok)
- Bromsprov (ok, drar ej snett, ABS går in)
- Lufttryck 2,9 kg (ok nu), reset trycksensorer (done)
vad mer bör man göra?
Vi har haft bilen ett år snart och rullat 3 kmil.
Vad behöver göras, hittar ej serviceplanen!? Någon som har referens till den? Jag har för mig att den var så tunn att det inte motiverar kostnaden för service på Tesla?
Vad jag kommer ihåg:
- Efterdraga hjulbultar vid skifte (gjort)
- Torkarblad bytes (var hittar man rätt blad??)
- Kolla pads (Ok, gjorde jag när jag skiftade däck)
- Frysskydd spolare (Ok, fyllt 1/4 sprit)
- Smörj glidskenor o gummilister (Ok)
- Kolla kylarvatten baklucka (var då exakt?)
- Lägg i gummimattor (vid första snön)
- Smörj dragkroksfäste o lås (gjort)
- Kolla hjulinställning (ok, sommardäck jämnt slitna)
- Kolla datum på "råna mig inte just idag"-utrustning (ok)
- Bromsprov (ok, drar ej snett, ABS går in)
- Lufttryck 2,9 kg (ok nu), reset trycksensorer (done)
vad mer bör man göra?
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Serviceplan model S - viktiga saker 3000 mil
Du är på rätt spår tycker jag, själv betalade jag bara för 8000-mil-service för att få en rejäl genomgång inför att garantin gick ut, och resten har jag kollat
själv ungefär som du gör
Känns som att det mesta dom kollar på en vanlig service är sånt som ändå skulle gå på garanti OM det vore fel, varför ska jag betala för det?
själv ungefär som du gör

Känns som att det mesta dom kollar på en vanlig service är sånt som ändå skulle gå på garanti OM det vore fel, varför ska jag betala för det?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Vindrutetorkarblad fick nya på garanti förra året när de bytte torkarmotorn som hade lagt av. Det är bara fortsätta och hålla på så, dvs byta saker tills garantin går ut. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag blir mest nyfiken över punkten "Smörjning av dragkrokfäste" - på en S?! 

Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- Bjelke
- Teslaägare
Du hänger för lite här på forumetStefL skrev:Jag blir mest nyfiken över punkten "Smörjning av dragkrokfäste" - på en S?!

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det är väl den fram skulle jag gissa?StefL skrev:Jag blir mest nyfiken över punkten "Smörjning av dragkrokfäste" - på en S?!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Språkpolisen i mig hävdar bestämt att det som sitter fram heter "bogserögla". Och när trådstartaren dessutom i sin signatur har följande text börjar man ju undra om man missat något:Svenssons skrev:Det är väl den fram skulle jag gissa?StefL skrev:Jag blir mest nyfiken över punkten "Smörjning av dragkrokfäste" - på en S?!
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok.
För att inte äga någon Tesla och inte heller någon annan elbil utan bara vara en Wannabee är jag snarare t.o.m själv oroad över hur många gånger per dag jag måste kolla om det kommit något nytt...Bjelke skrev:Du hänger för lite här på forumet
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- Bjelke
- Teslaägare
Han har ju flera gånger skrivit om hur han monterat dragkrok på bilen, och hans punkt på listan gäller väl "bara" honom själv dvs att han kollar sitt egenmonterade dragkroksfästes smörjningStefL skrev:Språkpolisen i mig hävdar bestämt att det som sitter fram heter "bogserögla". Och när trådstartaren dessutom i sin signatur har följande text börjar man ju undra om man missat något:Svenssons skrev:Det är väl den fram skulle jag gissa?StefL skrev:Jag blir mest nyfiken över punkten "Smörjning av dragkrokfäste" - på en S?!
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok.
För att inte äga någon Tesla och inte heller någon annan elbil utan bara vara en Wannabee är jag snarare t.o.m själv oroad över hur många gånger per dag jag måste kolla om det kommit något nytt...Bjelke skrev:Du hänger för lite här på forumet

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ah, det är den bilen - sorry, då har jag helt enkelt missat att notera namnet på ägaren men jag vet att det är någon som gjort en dylik montering. Jag blev nog lite extra konfunderad iom att det angavs stå i serviceplanen vilket jag tolkade som Teslas serviceplanBjelke skrev:Han har ju flera gånger skrivit om hur han monterat dragkrok på bilen, och hans punkt på listan gäller väl "bara" honom själv dvs att han kollar sitt egenmonterade dragkroksfästes smörjning

Eftersom jag själv inte räknar med att någonsin kunna räkna hem en S utan med spänning ser fram emot om en 3 är rätt bil för mig har jag inte alltid varit så übernoga med att läsa allt som skrivs just under S och X-delarna...
Ber om ursäkt för att jag spammat sönder tråden...
- Bjelke
- Teslaägare
Värre saker har hänt härStefL skrev:Ah, det är den bilen - sorry, då har jag helt enkelt missat att notera namnet på ägaren men jag vet att det är någon som gjort en dylik montering. Jag blev nog lite extra konfunderad iom att det angavs stå i serviceplanen vilket jag tolkade som Teslas serviceplanBjelke skrev:Han har ju flera gånger skrivit om hur han monterat dragkrok på bilen, och hans punkt på listan gäller väl "bara" honom själv dvs att han kollar sitt egenmonterade dragkroksfästes smörjning![]()
Eftersom jag själv inte räknar med att någonsin kunna räkna hem en S utan med spänning ser fram emot om en 3 är rätt bil för mig har jag inte alltid varit så übernoga med att läsa allt som skrivs just under S och X-delarna...
Ber om ursäkt för att jag spammat sönder tråden...

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
thomas76 skrev:
Vad är drivenhetsvätskeservice o flerpunktsinspektion?
PS
Kan ni som korsciterat rensa! Ni sabbade verkligen!
DS
Hälsningar
Lars
Lars
- Bjelke
- Teslaägare
Tror det syftar på motor-kyl-vätska (som även värmer batteriet vid behov), är väl luftning och koll av glykol antar jag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19