Bilen är bara en vecka gammal men börjar bli skitig redan tyvärr och snart är det dags för primärtvätt då, och jag undrar då hur och kanske var ni tvättar era Teslor?
Det blir iaf ingen automattvätt så alternativen är att tvätta själv hemma eller lämna in till en biltvätt men blev lite fundersam när jag läste i manualen att man inte får använda vilka tvättmedel som helst. Hur gör ni och vad är rimligt för handtvätt? Min BMW har jag både maskintvättat och handtvättat hos en mindre känd biltvätt
Avfettning, högtrycksspola, lägger tvättmedel (Bollnäs bilvård någonting) med skum pistol(?), spola, tvåhinks handtvätt med två olika mikrofiber tvätthandskar (uppe och nere, markerade så jag vet vilken som är vilken), spola, tvättar hjulen med svamp, spola, blås ut vattnet runt bakrutan med tryckluft, torka med mikrofiberdukar. Färdigt.
Det tar ungefär en timme. Om jag gör rent trösklar mm runt förra och baklucka, insteg mm så blir det en halvtimme till.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Alltid handtvätt. Tack vare lackbehandlingen räcker det oftast med bara vatten, smutsen rinner av och bilen blir blank och ren. Är den riktig skitig använder jag lite Turtle Shampoo och efteråt en microfiberduk.
Har aldrig behövt använda avfettning hittills. Svårare än så är det inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Alltid handtvätt. Tack vare lackbehandlingen räcker det oftast med bara vatten, smutsen rinner av och bilen blir blank och ren. Är den riktig skitig använder jag lite Turtle Shampoo och efteråt en microfiberduk.
Vanlig lackförsegling eller Keramisk?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn http://---
Vanlig lackförsegling eller Keramisk?
Den är keramisk, heter Gen3-glasscoat. Bilen är hal som en ål, ingenting fastnar. En ganska prisvärd behandling som gjordes i Skara hos bilia. Tretusen nånting kostade den. Men jag fick kanske lite kompispris, jag vet inte.
Den har suttit på sen i april och lacken är som ny. Den ska hålla i fem år. Vi får se om det stämmer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Börjar alltid med förtvätt på torr bil (skumlans). Funkar fantastiskt om man har rätt medel. Vintertid är det sällan jag går på med svamp. Vid grövre tvätt blir det svamp med två hinkstvätt och efter det torkning med mikrofiberduk. Sedan rostlösare på torr bil, lätt svamp och spola av, torka och sedan tjärlösare, lätt svamp och spola av. Brukar då vara så ren att bllen är redo för polering och sedan vax.
Själv kör jag alltid biltvätt. Mjukbiltvätt kedjan som finns här i gbg på lite olika ställen. Funkar väll ok, den blir ju lite renare och jag slipper göra något.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Jag lämnar in en smutsig Tesla hämtar en “ny” otroligt smidigt och avdragsgillt
Jo, men det kostar en hel del ändå och så måste man ta sig därifrån och tillbaka för att hämta den. Om man inte har tid att vänta, vilket jag inte har.
Jag ser dock till att det inte rinner ner något i dagvattenbrunnen. Har stenläggning på min uppfart och det rinner inte ner på gatan alls.
Se där. Men när det regnar på din stenläggning då? Svårtolkad skrift men ger väl med mig och skriver om mig till ”Tänk på att tvätta bilen hemma är at best sämre för miljön än att göra det på en biltvätt”
Där jag bor precis utanför Göteborg använder jag ett sånt där tvätta-själv-ställe. Skillnaden här är att istället för den otäcka borsten med grus så fylls det upp två hinkar med varmt vatten och bilschampo, och en helt ny engångssvamp spottas ut ur en automat.
Väldigt smidigt. Jag kan stå och tvätta med svamp hur länge jag vill och samtidigt har jag tillgång till det vanliga med avfettning, högtryck, vatten, hetvax och spolglans (eller vad det kallas. Avjoniserat vatten).
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Förstår inte varför så många av ren princip verkar vilja tvätta för hand. Borstfri maskintvätt med färskvatten tror jag fortfarande är det skonsammaste. Jag kör väl 50% det och 50% i tvätthall.