Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Moderator: Redaktion
Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Jag satte upp ett vanligt 16 A, 400 V uttag på garageväggen som jag ladder med hemma.
När jag har bilen inkopplad anger "laddbilden" att jag laddar med 42 km/hr men bara med 13 A och 231 V.
Jag bad elektrikern kontrollmäta uttaget och det skall leverera 400 V, 16 A...
Någon som upplevt samma sak?
Vad tror ni, är det informationen på laddbilden som är felaktigt, någon inställning som jag måste göra eller elektrikern
som kopplat fel?
//Jonas
När jag har bilen inkopplad anger "laddbilden" att jag laddar med 42 km/hr men bara med 13 A och 231 V.
Jag bad elektrikern kontrollmäta uttaget och det skall leverera 400 V, 16 A...
Någon som upplevt samma sak?
Vad tror ni, är det informationen på laddbilden som är felaktigt, någon inställning som jag måste göra eller elektrikern
som kopplat fel?
//Jonas
Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Som jag skrev i en annan tråd. Det är för närvarande en begränsning på alla bilar efter en mjukvaruuppdstering i vintras. Det kommer en fix som kräver både ny hårdvara o mjukvara under sommaren. De har redan levererat lite fix i Italien bl.a. Problemet gäller trefas och betyder att 16a ger Max 13a och 32a ger 26a. Har man dubbel laddare får man inte problemt på 16a för att laddningen delas och får således 16a
Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Förutom det som Wester just skrev så kan jag tillägga att ett trefas-uttag är 400 V om man tar spänningen mellan två faser. Teslan tar fas-nolla och då blir det 230V.josve skrev:Jag satte upp ett vanligt 16 A, 400 V uttag på garageväggen som jag ladder med hemma.
När jag har bilen inkopplad anger "laddbilden" att jag laddar med 42 km/hr men bara med 13 A och 231 V.
Jag bad elektrikern kontrollmäta uttaget och det skall leverera 400 V, 16 A...
Någon som upplevt samma sak?
Vad tror ni, är det informationen på laddbilden som är felaktigt, någon inställning som jag måste göra eller elektrikern
som kopplat fel?
//Jonas
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Ny hårdvara, vad skulle det vara ?Wester skrev:Som jag skrev i en annan tråd. Det är för närvarande en begränsning på alla bilar efter en mjukvaruuppdstering i vintras. Det kommer en fix som kräver både ny hårdvara o mjukvara under sommaren. De har redan levererat lite fix i Italien bl.a. Problemet gäller trefas och betyder att 16a ger Max 13a och 32a ger 26a. Har man dubbel laddare får man inte problemt på 16a för att laddningen delas och får således 16a
Jag har samma problem att den visar 230 volt när de får 400 volt på displayen, men annars verkar den mata rätt. Jag har dubbelladdare.
Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Ja du säg det. Något är ju underdimmensionerat därav begränsningen till 13A. Vad vet jag ej men står säkert på något av alla forum. Har blivit lovad att min bil ska fixas innan sommaren/semestern så tids nog lär vi väll veta.
Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
[/quote]
Förutom det som Wester just skrev så kan jag tillägga att ett trefas-uttag är 400 V om man tar spänningen mellan två faser. Teslan tar fas-nolla och då blir det 230V.[/quote]
Jag har funderat på de där lite, om man sätter dit ett utag med sladdar dimentionerade för 16 ampär, och tesla tar från varje fas till nollan så kommer ju nollan få stå ut med 48 ampär. De e ju fortfarande bara en nolla dragen fram.
Eller tänker jag fel nu?
Förutom det som Wester just skrev så kan jag tillägga att ett trefas-uttag är 400 V om man tar spänningen mellan två faser. Teslan tar fas-nolla och då blir det 230V.[/quote]
Jag har funderat på de där lite, om man sätter dit ett utag med sladdar dimentionerade för 16 ampär, och tesla tar från varje fas till nollan så kommer ju nollan få stå ut med 48 ampär. De e ju fortfarande bara en nolla dragen fram.
Eller tänker jag fel nu?
Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Förutom det som Wester just skrev så kan jag tillägga att ett trefas-uttag är 400 V om man tar spänningen mellan två faser. Teslan tar fas-nolla och då blir det 230V.[/quote]Kalle skrev:
Jag har funderat på de där lite, om man sätter dit ett utag med sladdar dimentionerade för 16 ampär, och tesla tar från varje fas till nollan så kommer ju nollan få stå ut med 48 ampär. De e ju fortfarande bara en nolla dragen fram.
Eller tänker jag fel nu?[/quote]
Ja du tänker fel. Nikola Tesla utvecklade 3-fas systemet så att det vid lika belastning på de 3 faserna går noll Ampere i nolledaran. Det är först vid obalans mellan faserna att det går ström. Som mest lika mycket som det går i en fas där de andra faserna ej är belastade. Så fort de belastas minskar strömmen i nolledningen.

Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Just vist ja, nu ramlar elläran tilbaka.
De va ju ett tag sedan man gick i skolan nu
De va ju ett tag sedan man gick i skolan nu

Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Hjälp!!
Nu hade jag elektrikern här. Jag har ett trefasuttag i tvättstugan som jag vill flytta till utomhus utanför garagedörren där Teslan skall stå. Jag trodde det skulle vara enkelt, bara ny kabel och kanske ett nytt IP44 säkrat uttag. Tyvärr var det inte så. Det krävde IP54 eller 64.
Det mest var inga problem. Men min elektriker sa att jag bara skulle få 10A i uttaget utomhus och då undrade jag varför jag inte skulle få 16 och fick en förklaring jag inte förstod. ÄR det någon som kan hjälpa mig att ställa rätt frågor. Han skulle återkomma med en offert. En sak är att det är en propp och inte automatsäkring.
Som sagt kan någon hjälpa mig att ställa rätt frågor vore jag mycket tacksam. Och kanske ge mig en länk som beskriver hur Telsa tar sin ström, som jag sedan vidarefodrar till elektrikern. Jag vill kunna ladda 5 mil i timmen hemma.
Nu hade jag elektrikern här. Jag har ett trefasuttag i tvättstugan som jag vill flytta till utomhus utanför garagedörren där Teslan skall stå. Jag trodde det skulle vara enkelt, bara ny kabel och kanske ett nytt IP44 säkrat uttag. Tyvärr var det inte så. Det krävde IP54 eller 64.
Det mest var inga problem. Men min elektriker sa att jag bara skulle få 10A i uttaget utomhus och då undrade jag varför jag inte skulle få 16 och fick en förklaring jag inte förstod. ÄR det någon som kan hjälpa mig att ställa rätt frågor. Han skulle återkomma med en offert. En sak är att det är en propp och inte automatsäkring.
Som sagt kan någon hjälpa mig att ställa rätt frågor vore jag mycket tacksam. Och kanske ge mig en länk som beskriver hur Telsa tar sin ström, som jag sedan vidarefodrar till elektrikern. Jag vill kunna ladda 5 mil i timmen hemma.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- Mikael Karlberg
- Teslaägare
- Inlägg: 74
- Blev medlem: 05 mar 2014 10:04
- Ort: Kisa
Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Bod skrev:Hjälp!!
Nu hade jag elektrikern här. Jag har ett trefasuttag i tvättstugan som jag vill flytta till utomhus utanför garagedörren där Teslan skall stå. Jag trodde det skulle vara enkelt, bara ny kabel och kanske ett nytt IP44 säkrat uttag. Tyvärr var det inte så. Det krävde IP54 eller 64.
Det mest var inga problem. Men min elektriker sa att jag bara skulle få 10A i uttaget utomhus och då undrade jag varför jag inte skulle få 16 och fick en förklaring jag inte förstod. ÄR det någon som kan hjälpa mig att ställa rätt frågor. Han skulle återkomma med en offert. En sak är att det är en propp och inte automatsäkring.
Som sagt kan någon hjälpa mig att ställa rätt frågor vore jag mycket tacksam. Och kanske ge mig en länk som beskriver hur Telsa tar sin ström, som jag sedan vidarefodrar till elektrikern. Jag vill kunna ladda 5 mil i timmen hemma.
Om din befintliga kabel från centrale till tvättstugan är 1,5 mm² och du tänkt att förlänga den till garagedörren så får du bara belasta den med 10A för att det skall gå att säkra upp till 16A måste du ha en kabelarea på minst 2,5 mm² hela vägen från centralen till garagedörren.
Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Skulle bli skitdyrt enligt elektirikern. Undrar just om det är värt kostnaden. Jag har redan vanlig 240 uttag där bilen skall stå. Och de har redan 10A.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Sämst: 240v uttagBod skrev:Skulle bli skitdyrt enligt elektirikern. Undrar just om det är värt kostnaden. Jag har redan vanlig 240 uttag där bilen skall stå. Och de har redan 10A.
Medel: 3x400 /10 A från tvättstugan. som då inte får ha tvättmaskin eller torktumlare igång. Dra ned laddströmmen till 8-10A trefas. borde ge 3-4 mil i timmen.
Bäst: Dra från huvudcentralen 5x2,5 mm2 (nolledning behövs) och säkra med 3x16A. Då får du 5,5 mil/h.
Du ska säkra upp din huvudsäkring till minst 20A speciellt om du har elvärme vintertid annars går din huvudsäkring.
Glöm inte jordfelsbrytare!
Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Hur skitdyrt?Bod skrev:Skulle bli skitdyrt enligt elektirikern. Undrar just om det är värt kostnaden. Jag har redan vanlig 240 uttag där bilen skall stå. Och de har redan 10A.
Hos mig ska elektriker dra fram ny 5-ledad 3-fas kabel för 16A och sätta uttag och nya snabbsäkringar i centralen. Fast detta i en carport men det inkluderar då kabel för utomhusförläggning. Totalt ca 2000 Kr (ink moms, vitt, före ROT).
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
-
- Inlägg: 99
- Blev medlem: 27 apr 2014 12:31
Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Skulle uppskatta den elektrikerns uppgifter, om det är i Stockholmsområdetmatbl skrev:Hur skitdyrt?Bod skrev:Skulle bli skitdyrt enligt elektirikern. Undrar just om det är värt kostnaden. Jag har redan vanlig 240 uttag där bilen skall stå. Och de har redan 10A.
Hos mig ska elektriker dra fram ny 5-ledad 3-fas kabel för 16A och sätta uttag och nya snabbsäkringar i centralen. Fast detta i en carport men det inkluderar då kabel för utomhusförläggning. Totalt ca 2000 Kr (ink moms, vitt, före ROT).

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Självklart inte i stockholm med de priserna...Bod skrev:Skulle uppskatta den elektrikerns uppgifter, om det är i Stockholmsområdetmatbl skrev:Hur skitdyrt?Bod skrev:Skulle bli skitdyrt enligt elektirikern. Undrar just om det är värt kostnaden. Jag har redan vanlig 240 uttag där bilen skall stå. Och de har redan 10A.
Hos mig ska elektriker dra fram ny 5-ledad 3-fas kabel för 16A och sätta uttag och nya snabbsäkringar i centralen. Fast detta i en carport men det inkluderar då kabel för utomhusförläggning. Totalt ca 2000 Kr (ink moms, vitt, före ROT).

Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Ok!
Har kommit överens med min nuvarande elkille. Dumt att spara en tusenlapp när man köper en så pass dyr bil.

Har kommit överens med min nuvarande elkille. Dumt att spara en tusenlapp när man köper en så pass dyr bil.

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Varför är Rolec-uttagen så dyra? Om jag ber elektrikern sätta upp ett sånt här i garaget
http://www.elbutik.se/product.html/utta ... ry_id=2124
vad är det jag går miste om då? (givet att jag ändå inte kan få fram mer än 16A oavsett.)
Eller är detta inte en bra lösning?
//OLA
http://www.elbutik.se/product.html/utta ... ry_id=2124
vad är det jag går miste om då? (givet att jag ändå inte kan få fram mer än 16A oavsett.)
Eller är detta inte en bra lösning?
//OLA
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Om bilen signalerar att den inte vill eller kan ta emot spänning så stänger laddboxen av kraften till kabeln. Den finess saknas i ett vanligt uttag. Så tror jag att det är utan att säkert veta.olarsson skrev:Varför är Rolec-uttagen så dyra? Om jag ber elektrikern sätta upp ett sånt här i garaget
http://www.elbutik.se/product.html/utta ... ry_id=2124
vad är det jag går miste om då? (givet att jag ändå inte kan få fram mer än 16A oavsett.)
Eller är detta inte en bra lösning?
//OLA

-
- Inlägg: 99
- Blev medlem: 27 apr 2014 12:31
Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Om man säger så här
Varför köpa en Tesla för dyra pengar som bara går 50mil/tank när man kan köpa en passat diesel som går längre på en tank
och som dessutom går snabbare att tanka fullt än en Tesla.
Ladduttag som inte har kommunikation med bilens dator är dyrare än ett vanligt uttag som hos malmbergs kostar 549kr och tillverkas i kina för mindre än 50kr.
Rolec tillverkas i England.
Om jag skulle köpa en Tesla för dyra pengar så skulle jag inte riskera att bilen gick sönder pga att jag skulle spara lite pengar bara för att kunna ladda bilen med billigare produkter Nä då e de bättre att köpa riktiga saker med bästa kvalite som jag kan använda många år till en så pass dyr bil.
Men inte alla tänker ju så utan de köper en massa bildelar och olja på Biltema och servar sina dyra bilar med, något jag aldrig skulle göra(är bilmek)
Ibland kan det vara dyrt att köpa billigt.
Varför köpa en Tesla för dyra pengar som bara går 50mil/tank när man kan köpa en passat diesel som går längre på en tank
och som dessutom går snabbare att tanka fullt än en Tesla.
Ladduttag som inte har kommunikation med bilens dator är dyrare än ett vanligt uttag som hos malmbergs kostar 549kr och tillverkas i kina för mindre än 50kr.
Rolec tillverkas i England.
Om jag skulle köpa en Tesla för dyra pengar så skulle jag inte riskera att bilen gick sönder pga att jag skulle spara lite pengar bara för att kunna ladda bilen med billigare produkter Nä då e de bättre att köpa riktiga saker med bästa kvalite som jag kan använda många år till en så pass dyr bil.
Men inte alla tänker ju så utan de köper en massa bildelar och olja på Biltema och servar sina dyra bilar med, något jag aldrig skulle göra(är bilmek)
Ibland kan det vara dyrt att köpa billigt.
Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Tack Delta för konstruktivt svar.
Nästa svar, tja, jag vet inte. Vad är det du försöker säga? (förutom att du talar i egen sak att döma av ditt nick.) Kvalitet kan mätas på många olika sätt och är inte på något sätt alltid en linjär funktion av stigande pris. Vad är det för funktionalitet som skiljer är väl vad jag kanske är intresserad av. Och bilen är ju gjord för att kunna laddas från vanliga trefasuttag. Eller vanliga tvåfas med för den delen. Eller menar du att det inte är att rekommendera? Verkar väl snarast vara den vanligaste lösningen som folk sätter upp hemma i garaget, eller har jag missat något?
Nästa svar, tja, jag vet inte. Vad är det du försöker säga? (förutom att du talar i egen sak att döma av ditt nick.) Kvalitet kan mätas på många olika sätt och är inte på något sätt alltid en linjär funktion av stigande pris. Vad är det för funktionalitet som skiljer är väl vad jag kanske är intresserad av. Och bilen är ju gjord för att kunna laddas från vanliga trefasuttag. Eller vanliga tvåfas med för den delen. Eller menar du att det inte är att rekommendera? Verkar väl snarast vara den vanligaste lösningen som folk sätter upp hemma i garaget, eller har jag missat något?
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Du har inte missat något. Hemma finns inte någon som helst anledning att ha något annat än ett vanligt trefasuttag. Billen har ju alla funktioner som behövs inbyggt. Misstänker att Rolecladdare mer är till för andra elbilar.olarsson skrev:Tack Delta för konstruktivt svar.
Nästa svar, tja, jag vet inte. Vad är det du försöker säga? (förutom att du talar i egen sak att döma av ditt nick.) Kvalitet kan mätas på många olika sätt och är inte på något sätt alltid en linjär funktion av stigande pris. Vad är det för funktionalitet som skiljer är väl vad jag kanske är intresserad av. Och bilen är ju gjord för att kunna laddas från vanliga trefasuttag. Eller vanliga tvåfas med för den delen. Eller menar du att det inte är att rekommendera? Verkar väl snarast vara den vanligaste lösningen som folk sätter upp hemma i garaget, eller har jag missat något?
Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Rolecladdare är ju försäljare! Vad förväntar ni er att han rekommenderar 

Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Tack.
Jo såklart. Men han får allt pitcha sin produkt bättre då tycker jag. Ska man slanta upp för en produkt som är 15ggr dyrare vill man veta varför.
Jo såklart. Men han får allt pitcha sin produkt bättre då tycker jag. Ska man slanta upp för en produkt som är 15ggr dyrare vill man veta varför.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?
Äsch, har man 16A huvudsäkring (400V * roten ur 3 (≈1,732) * 16A=11085w) (man kan räkna 400V* (roten ur 3) /3 =230V (enfasspänning)
dvs 230V*16A=3680watt*3 =11040watt (avrundningskillnad)
då har man aldrig nån nytta av dubbelladdare hemma. I och med det
så räcker röda 16A handsken som följer med perfekt, man får se till att ingen tvättmaskin och spis eller annan elförbrukare går samtidigt som man laddar.
Har man dubbelladdare och vill utnyttja den hemma så måste man ju såklart ha 35A huvudsäkring först och främst, och i det fallet så kan man ju ha en "rolecladdare" eftersom man måste ha signaleringen till mennekes typ två uttaget i bilen. Jag fattar inte själv varför det inte finns röd 32A handske till teslakabeln (lika som 16A) när man har dubbelladdare, men jag tror det är någon regel som sätter stopp.
Jag själv skulle skaffa en portabel laddare med 32A röd handske i ena änden och mennekes typ 2 i andra så att man kunde utnyttja 32A röd även ute på vift.
Dubbelladdaren är ju bra på mennekes typ 2 laddstationer med 32A också.
dvs 230V*16A=3680watt*3 =11040watt (avrundningskillnad)
då har man aldrig nån nytta av dubbelladdare hemma. I och med det
så räcker röda 16A handsken som följer med perfekt, man får se till att ingen tvättmaskin och spis eller annan elförbrukare går samtidigt som man laddar.
Har man dubbelladdare och vill utnyttja den hemma så måste man ju såklart ha 35A huvudsäkring först och främst, och i det fallet så kan man ju ha en "rolecladdare" eftersom man måste ha signaleringen till mennekes typ två uttaget i bilen. Jag fattar inte själv varför det inte finns röd 32A handske till teslakabeln (lika som 16A) när man har dubbelladdare, men jag tror det är någon regel som sätter stopp.
Jag själv skulle skaffa en portabel laddare med 32A röd handske i ena änden och mennekes typ 2 i andra så att man kunde utnyttja 32A röd även ute på vift.
Dubbelladdaren är ju bra på mennekes typ 2 laddstationer med 32A också.