chol skrev:Ja det är verkligen en helt galen konstruktion. Tycker inte alls om konceptet med kombinationen vanliga framdörrar och måsvinge där bak. Det för ju med sig en del fördelar, men tycker helt klart att nackdelarna överskuggar. Det är ju en SUV med allt vad det innebär och då bör man ju kunna lasta saker på taket, cyklar skidbox osv
Jag håller inte alls med. Tycker att det verkar otroligt bra. Har haft en Toyota Previa med skjutdörr och det finns idag ingenting som överträffar detta när man har barn där bak. Men med Teslas Falcon-vingar kommer man ha gjort något ännu mer praktiskt, där det kommer vara en barnlek att kliva in och ut eller packa grejer - dvs. en fantastiskt praktisk och användbar bil.
Enligt Tesla så ska Falcon-vinge-dörrarna kunna böjas individuellt och automatiskt (mha sensorer) i båda lederna - om det inte är tillräckligt med plats i takhöjd eller vid sidan, så kommer dörren att öppna sig så mycket som möjligt så att man alltid kan ta sig ut oavsett hur tight man har parkerat. Detta är unikt - i parkeringshus där man står nära en vägg idag måste folk hoppa ut först, men det slipper man i Tesla Model X (endast passageraren framtill behöver hoppa ut innan bilen parkeras, eftersom passagerardörren fram fortfarande öppnas på det gamla sättet).
Det enda som då talar emot bakdörrarna på Model X är hur det fungerar att ha takbox, och det är alltför prematurt att säga någonting om - ingen vet idag hur Model X kommer hantera takbox-utmaningen.