Har en liten fundering, Dom gångerna jag har laddat vid SuC har jag aldrig nått högre hastighet än den på bilden även om jag t.ex har stått själv på 1A utan att någon stått vid 1B. Beror det på att min bil är "gammal"

Moderator: Redaktion
Kan ju vara utetemperaturen som spelar in. När batteriet börjar bli tillräckligt varmt så går effekten ner pga laddnivån...erikgrune skrev:Jag har samma erfarenhet. Tidigare toppade jag på 108Kwh under laddcykeln. Den senaste månaden har jag aldrig varit över 94Kwh under en hel laddcykel från 10% till 80% och helt själv på SUC.
Är det någon som idag får 108-110Kwh ?
mati skrev:Det är temperaturen som sätter stopp här. Man måste köra långt och länge för att batteriet ska bli så pass varmt så det går att ladda med maximal effekt. Det räcker inte med några mil på landsväg eller i stadstrafik. Då får man oftast inte mer än 40kW. Kör 10 mil i motorvägsfart så får ni se att laddeffekten går över 100kW.
Gjorde en sådan resa förra helgen. 100% laddat fr Uppsala till Gävle Bro, knappt 10 mil. Laddade där med max effekt 34Kw, hade 69% i batteriet vid laddstart.mati skrev:Det är temperaturen som sätter stopp här. Man måste köra långt och länge för att batteriet ska bli så pass varmt så det går att ladda med maximal effekt. Det räcker inte med några mil på landsväg eller i stadstrafik. Då får man oftast inte mer än 40kW. Kör 10 mil i motorvägsfart så får ni se att laddeffekten går över 100kW.
Det beror ju också på hur mycket du har kvar i batteriet samt vilket batteri du har. Äldre 85:or sänker laddströmmen redan vid 30% SOC. Det går ner ganska fort.aikalex skrev:Har kört sthlm Gbg på sommar-vår vinter och mer än 10 mil varje gång innan laddning, men det är ingen skillnad. Laddar mest på infra och har då åkt mer än 10 mil för att ta mig dit och då börjar jag från mitt garage som har som kallast 15-20grader på vintern och mer på sommaren....
Jag tycker inte det är ovanligt lågt. Det skulle jag iaf förvänta mig för min bil nu på vintern när den inte är helt fullständigt genomvarm. Jag har också svårt att komma över 40kW om jag inte kör väldigt långt och har samtidigt ganska låg SOC.Guldis-54 skrev:Gjorde en sådan resa förra helgen. 100% laddat fr Uppsala till Gävle Bro, knappt 10 mil. Laddade där med max effekt 34Kw, hade 69% i batteriet vid laddstart.
Bytte laddare efter ett tag, men det blev ingen skillnad.