Nu meddelar Werksta i Helsingborg att jag är inbokad i slutet på Januari

Enligt Protector ingår ingen hyrbil i Teslaförsäkringen?
Jag ska alltså vara utan bil i 2 månader ?
Är ju dessutom oskyldig till skadan......
Är detta verkligen rätt?
//Fredde
Moderator: Redaktion
Märkligt jag backade in i en vägg tog det på protector och hade hyrbilSplfredde skrev:Blivit påbackad och kylaren gick läck så bilen kan inte köras.
Är detta verkligen rätt?
//Fredde
Jag haffade ett vittne som stod bredvid så det borde vara odiskutabelt men jag litar inte på försäkringsbolagbylund skrev:Har de kommit fram till att motparten är vållande? Det kan bli lättare att få fram hyrbil i så fall.
e5m1r skrev:Märkligt jag backade in i en vägg tog det på protector och hade hyrbilSplfredde skrev:Blivit påbackad och kylaren gick läck så bilen kan inte köras.
Är detta verkligen rätt?
//Fredde
Jag menade alltså att de även har bekräftat att så är fallet. Det är först då jag menar att det kan bli lättare, oavsett om fallet är solklart eller inte.Splfredde skrev:Jag haffade ett vittne som stod bredvid så det borde vara odiskutabelt men jag litar inte på försäkringsbolagbylund skrev:Har de kommit fram till att motparten är vållande? Det kan bli lättare att få fram hyrbil i så fall.
Dec 15 härSplfredde skrev:e5m1r skrev:Märkligt jag backade in i en vägg tog det på protector och hade hyrbilSplfredde skrev:Blivit påbackad och kylaren gick läck så bilen kan inte köras.
Är detta verkligen rätt?
//Fredde
Kanske skiljer på årsmodeller? Min är Mars -16?
Ska jaga dem igen imorgon....
bylund skrev:Jag menade alltså att de även har bekräftat att så är fallet. Det är först då jag menar att det kan bli lättare, oavsett om fallet är solklart eller inte.Splfredde skrev:Jag haffade ett vittne som stod bredvid så det borde vara odiskutabelt men jag litar inte på försäkringsbolagbylund skrev:Har de kommit fram till att motparten är vållande? Det kan bli lättare att få fram hyrbil i så fall.
Finns ett vittne samt skador på bilen/bilarna så lär det bli svårt för motparten att klara sig undan, håller tummarna iaf!Splfredde skrev:bylund skrev:Jag menade alltså att de även har bekräftat att så är fallet. Det är först då jag menar att det kan bli lättare, oavsett om fallet är solklart eller inte.Splfredde skrev:Jag haffade ett vittne som stod bredvid så det borde vara odiskutabelt men jag litar inte på försäkringsbolagbylund skrev:Har de kommit fram till att motparten är vållande? Det kan bli lättare att få fram hyrbil i så fall.
Jo så är det nog, sen hoppas jag ju att ett vittne är tillräckligt. Får väl bli Dashcam framöver..........
OK, låter logiskt!+46 skrev:Man ska alltid anmäla en trafikskada till sitt försäkringsbolag. De gör sedan en bedömning i vållandefrågan. Om motparten är vållande så ska den stå för kostnaderna. Rent praktiskt regleras detta genom försäkringsbolagens regressrätt, dvs du får full ersättning från ditt försäkringsbolag som sedan kräver in pengarna från motpartens bolag. Har du behov av bil så har du rätt till hyrbil / stilleståndsersättning.
Ja, se svar på en fråga till Konsumenternas försäkringsbyrå:Legato skrev:OK, låter logiskt!+46 skrev:Man ska alltid anmäla en trafikskada till sitt försäkringsbolag. De gör sedan en bedömning i vållandefrågan. Om motparten är vållande så ska den stå för kostnaderna. Rent praktiskt regleras detta genom försäkringsbolagens regressrätt, dvs du får full ersättning från ditt försäkringsbolag som sedan kräver in pengarna från motpartens bolag. Har du behov av bil så har du rätt till hyrbil / stilleståndsersättning.
Men angående "Har du behov av bil så har du rätt till hyrbil / stilleståndsersättning.", är det reglerat i lag att detta ska ingå i både trafik- och vagnskadeförsäkring?
Tack. Bra att veta!+46 skrev:Ja, se svar på en fråga till Konsumenternas försäkringsbyrå:Legato skrev:OK, låter logiskt!+46 skrev:Man ska alltid anmäla en trafikskada till sitt försäkringsbolag. De gör sedan en bedömning i vållandefrågan. Om motparten är vållande så ska den stå för kostnaderna. Rent praktiskt regleras detta genom försäkringsbolagens regressrätt, dvs du får full ersättning från ditt försäkringsbolag som sedan kräver in pengarna från motpartens bolag. Har du behov av bil så har du rätt till hyrbil / stilleståndsersättning.
Men angående "Har du behov av bil så har du rätt till hyrbil / stilleståndsersättning.", är det reglerat i lag att detta ska ingå i både trafik- och vagnskadeförsäkring?
”Du kan ha rätt till hyrbil om motparten är vållande till olyckan. För detta krävs att du är i behov av bil exempelvis i arbetet, för hämtning av barn på dagis eller till följd av bristande allmänna färdmedel. Du måste själv betala 1/3 av kilometerkostnaden för hyrbilen, vilket anses motsvara det uteblivna slitaget på din egen bil.
Om du inte har behov av hyrbil har du istället rätt till kontantersättning, så kallad stilleståndsersättning. I normalfallet ligger den på 25 kr per dag men kan höjas om du kan påvisa att dina merkostnader är högre än så.
Önskar du ha hyrbil även i andra fall så som vid stöld eller om du själv har vållat en skada ska du teckna en tilläggsförsäkring för hyrbil. Normalt betalar du en självrisk i form av 25 % av kostnaderna och försäkringsbolaget står för resten. Istället för hyrbil kan du erhålla stilleståndsersättning som ligger på mellan 75 - 100 kr per dag, beroende på försäkringsbolaget”
+46 skrev:Ja, se svar på en fråga till Konsumenternas försäkringsbyrå:Legato skrev:OK, låter logiskt!+46 skrev:Man ska alltid anmäla en trafikskada till sitt försäkringsbolag. De gör sedan en bedömning i vållandefrågan. Om motparten är vållande så ska den stå för kostnaderna. Rent praktiskt regleras detta genom försäkringsbolagens regressrätt, dvs du får full ersättning från ditt försäkringsbolag som sedan kräver in pengarna från motpartens bolag. Har du behov av bil så har du rätt till hyrbil / stilleståndsersättning.
”Du kan ha rätt till hyrbil om motparten är vållande till olyckan. För detta krävs att du är i behov av bil exempelvis i arbetet, för hämtning av barn på dagis eller till följd av bristande allmänna färdmedel. Du måste själv betala 1/3 av kilometerkostnaden för hyrbilen, vilket anses motsvara det uteblivna slitaget på din egen bil.
Om du inte har behov av hyrbil har du istället rätt till kontantersättning, så kallad stilleståndsersättning. I normalfallet ligger den på 25 kr per dag men kan höjas om du kan påvisa att dina merkostnader är högre än så.
Önskar du ha hyrbil även i andra fall så som vid stöld eller om du själv har vållat en skada ska du teckna en tilläggsförsäkring för hyrbil. Normalt betalar du en självrisk i form av 25 % av kostnaderna och försäkringsbolaget står för resten. Istället för hyrbil kan du erhålla stilleståndsersättning som ligger på mellan 75 - 100 kr per dag, beroende på försäkringsbolaget”
Det lär nog dröja...Svenssons skrev:Man kan också tycka att staten är ansvarig när statens vilt är vållande till skadan men jag misstänker att så inte är fallet...
Många rådjur ska jag köra på innan det har betalat sig, då de ville ha över 80 kSEK/år för helförsäkring för min bil...+46 skrev:Det lär nog dröja...Svenssons skrev:Man kan också tycka att staten är ansvarig när statens vilt är vållande till skadan men jag misstänker att så inte är fallet...
Däremot så finns det andra alternativ. Folksam har ingen självrisk på viltolyckor.
Minst sagt skamligt av Folksam! Blir spännande att se vad jag får för pris nästa år när vagnskadegarantin går ut. Idag betalar jag 7 750:- för deras halvförsäkring.bylund skrev:Många rådjur ska jag köra på innan det har betalat sig, då de ville ha över 80 kSEK/år för helförsäkring för min bil...+46 skrev:Det lär nog dröja...Svenssons skrev:Man kan också tycka att staten är ansvarig när statens vilt är vållande till skadan men jag misstänker att så inte är fallet...
Däremot så finns det andra alternativ. Folksam har ingen självrisk på viltolyckor.