Vill du ha sjukt bra acceleration, gå för en 75D eller 100D. Vill du ha åksjukt bra acceleration, gå för en P100D Slipper du tänka på tillbehören också
Vill du ha sjukt bra acceleration, gå för en 75D eller 100D. Vill du ha åksjukt bra acceleration, gå för en P100D Slipper du tänka på tillbehören också
Är det verkligen någon större skillnad numera mellan 75D och 100D? Enligt teslas hemsida så skiljer det 0,1 sekunder på 0-100.
Vill du ha sjukt bra acceleration, gå för en 75D eller 100D. Vill du ha åksjukt bra acceleration, gå för en P100D Slipper du tänka på tillbehören också
Är det verkligen någon större skillnad numera mellan 75D och 100D? Enligt teslas hemsida så skiljer det 0,1 sekunder på 0-100.
Ja, de korkar nu mer även upp en del 100d och model s gör då vid test 0-60 mph på mellan 3,6-3,7 sekunder ca.
Jag ska själv in och få min x100d uppkorkad.
Varför Tesla inte uppdaterar hemsidan kan man ju fundera på.
Vill du ha sjukt bra acceleration, gå för en 75D eller 100D. Vill du ha åksjukt bra acceleration, gå för en P100D Slipper du tänka på tillbehören också
Är det verkligen någon större skillnad numera mellan 75D och 100D? Enligt teslas hemsida så skiljer det 0,1 sekunder på 0-100.
Ja, de korkar nu mer även upp en del 100d och model s gör då vid test 0-60 mph på mellan 3,6-3,7 sekunder ca.
Jag ska själv in och få min x100d uppkorkad.
Varför Tesla inte uppdaterar hemsidan kan man ju fundera på.
Det låter som min 90D har blivit den långsammaste Teslan nu. Ojojoj, hoppas att jag inte blir omkörd av en Trabant eller nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vill du ha sjukt bra acceleration, gå för en 75D eller 100D. Vill du ha åksjukt bra acceleration, gå för en P100D Slipper du tänka på tillbehören också
Är det verkligen någon större skillnad numera mellan 75D och 100D? Enligt teslas hemsida så skiljer det 0,1 sekunder på 0-100.
Ja, de korkar nu mer även upp en del 100d och model s gör då vid test 0-60 mph på mellan 3,6-3,7 sekunder ca.
Jag ska själv in och få min x100d uppkorkad.
Varför Tesla inte uppdaterar hemsidan kan man ju fundera på.
Skillnaden är ju att den videon när 100D gör 0-60 mph på 3,6 s så användes rollout. Detta tar bort 0,3 s från tiden. Den verkliga 0-100 kmh från stilla stående är då 3,6+0,3+0,2=4,1 s. Så skillnaden mellan 75D och 100D är inte så stor som Dragtimes vill påskina.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Har skrivit samma i annan tråd... Men jag har provkört Model S 75D (uncorked) och 100D (med ny DU) samma dag. Skillnaden 0-50km/h är inte mer än marginell. Däremot är 100D betydligt snabbare i fart om man trycker pedalen i botten. Kör man exempelvis i 70km/h+ vågar jag påstå att 100D känns snarlik P100DL när man stampar på pedalen. Det större batteriet gör alltså stor skillnad i högre hastigheter. Hade Tesla velat hade man nog kunnat fixa prestanda 0-100km/h för 100D ner mot 3,3 sek, men man stryper effekten i startblocket för att inte glida för nära P-modellen på pappret. Däremot släpper man loss kraften i hastighet.
Samma sak kan sägas om skillnaden mellan Sport och Ludicrous på en P100D. Kör man runt 100km/h och trycker plattan i mattan är skillnaden inte så påtaglig mellan lägena. Ludicrous aktiverat sub 70km/h är däremot enorm skillnad mot Sport-läget.
Att det bara skiljer 0,1 sek från 0-100km/h är kanske korrekt, men i verklig körning är skillnaden större än vad siffrorna indikerar. Att toppfarten för 100D är 250km/h vs 225km/h för 75D avslöjar dock att 100D har bättre prestanda i högre farter.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 2 gång.
Har skrivit samma i annan tråd... Men jag har provkört Model S 75D (uncorked) och 100D (med ny DU) samma dag. Skillnaden 0-50km/h är inte mer än marginell. Däremot är 100D betydligt snabbare i fart om man trycker pedalen i botten. Kör man exempelvis i 70km/h+ vågar jag påstå att 100D känns snarlik P100DL när man stampar på pedalen. Det större batteriet gör alltså stor skillnad i högre hastigheter. Hade Tesla velat hade man nog kunnat fixa prestanda 0-100km/h för 100D ner mot 3,3 sek, men man stryper effekten i startblocket för att inte glida för nära P-modellen på pappret. Däremot släpper man loss kraften i hastighet.
Samma sak kan sägas om skillnaden mellan Sport och Ludicrous på en P100D. Kör man runt 100km/h och trycker plattan i mattan är skillnaden inte så påtaglig mellan lägena. Ludicrous aktiverat sub 70km/h är däremot enorm skillnad mot Sport-läget.
Att det bara skiljer 0,1 sek från 0-100km/h är kanske korrekt, men i verklig körning är skillnaden större än vad siffrorna indikerar. Att toppfarten för 100D är 250km/h vs 225km/h för 75D avslöjar dock att 100D har bättre prestanda i högre farter.
Ja den var sjukt snabb. Det kommer bli en 100 för mig iaf
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Har försökt att hitta prestandasiffror (annat än 0-100) på 100D men misslyckats. Är väldigt nyfiken på siffrorna på ex omkörningsprestandan 80-120. Finns hur många tester som helst på P100D men inte alls många på 100D. Vore ju intressant att få svart på vitt vad föregående skribent misstänker. Man får väl inga som helst andra skillnader mellan bilarna P100D vs 100D) ? Annat chassi etc?
Personligen undrar jag hur det kommer sig att en ”vanlig” 100D nu får snabbare acc 0-100 än min P90D?
Det är ju faktiskt lite grisigt av Tesla att göra så, inget som bygger trogna kunder direkt...
Men en P90D måste väl vara ungefär lika snabb?
Min subjektiva bedömning är att min P90D
(ej L) är snabbare 0-50 än 100D, över 50km/h har 100D kraftigare acceleration. Båda Model S.
All icke-P jag kört har en mjukare effektkurva från stillastående. I fart är skillnaden mindre eller t.o.m till fördel för ickerökare, som i detta fall.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Så vad gäller här, från och med när (tillverkning) kan 100D bilar uppgraderas till bättre prestanda? Är det rimligt att anta att de 100D som säljs som lagerbildar idag av Tesla kan göra det?
Så vad gäller här, från och med när (tillverkning) kan 100D bilar uppgraderas till bättre prestanda? Är det rimligt att anta att de 100D som säljs som lagerbildar idag av Tesla kan göra det?
Den jag provkörde i Täby nu i veckan hade det iaf! Har den knappen "chill mode" så har den uppdateringen som jag förstår det.
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Så vad gäller här, från och med när (tillverkning) kan 100D bilar uppgraderas till bättre prestanda? Är det rimligt att anta att de 100D som säljs som lagerbildar idag av Tesla kan göra det?
Den jag provkörde i Täby nu i veckan hade det iaf! Har den knappen "chill mode" så har den uppdateringen som jag förstår det.
Nej det stämmer inte.
Jag har chillmode och är inte uppkorkad.
Så vad gäller här, från och med när (tillverkning) kan 100D bilar uppgraderas till bättre prestanda? Är det rimligt att anta att de 100D som säljs som lagerbildar idag av Tesla kan göra det?
Den jag provkörde i Täby nu i veckan hade det iaf! Har den knappen "chill mode" så har den uppdateringen som jag förstår det.
Nej det stämmer inte.
Jag har chillmode och är inte uppkorkad.
Ah... Det är iofs goda nyheter, det kan betyda att den bilen jag körde som jag tyckte var jäkligt snabb, kanske ev är ÄNNU snabbare när jag får min?
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Så vad gäller här, från och med när (tillverkning) kan 100D bilar uppgraderas till bättre prestanda? Är det rimligt att anta att de 100D som säljs som lagerbildar idag av Tesla kan göra det?
De 100D som varit på Teslas hemsida senaste månaden har DU00 (dvs, den nya drivenheten), men vill du vara på säkra sidan för en specifik bil du är intresserad av kan du be en säljare kolla detta i sitt system, eller så kan du själv högerklicka och köra "copy url" på bilden som visar bilen i profil. I url:en du kopierat ser du alla optionskoderna. Finns DU00 med så har bilen den nya drivenheten.
Dock är det troligtvis så att även bilar utan DU00 kan bli "uncorked", men alla bilar som har DU00 har den nya prestandan från fabrik och behöver inte uppdateras i efterhand.