Bonus-Malus 1/7-18
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
Bonus-Malus 1/7-18
Är på gång att beställa en elbil, men vill såklart lägga beslag på den höjda premien på 60,000kr som med största sannolikhet gäller från 1:a juli 2018.
Vad är det som gäller om min bil skulle komma, säg den 15:e juni redan. Kan jag då be handlaren vänta med att ställa på bilen till 1:a juli eller går transportstyrelsen på något annat datum för premien?
Vad är det som gäller om min bil skulle komma, säg den 15:e juni redan. Kan jag då be handlaren vänta med att ställa på bilen till 1:a juli eller går transportstyrelsen på något annat datum för premien?
Re: Bonus-Malus 1/7-18
Den dagen bilen registreras med dig som ägare är (troligen) det som gäller. Det borde alltså gå att be bilhandlaren att vänta med att leverera bilen.
Jag befinner mig i samma sits. Nya elbilen ska komma någon gång under våren. Men ingen vet riktigt. Blir det tidig vår så struntar jag i den högre supermiljöbilspremien. Men om det blir maj eller juni är det nog värt att vänta.
Vad ska du köpa för bil?
Jag befinner mig i samma sits. Nya elbilen ska komma någon gång under våren. Men ingen vet riktigt. Blir det tidig vår så struntar jag i den högre supermiljöbilspremien. Men om det blir maj eller juni är det nog värt att vänta.
Vad ska du köpa för bil?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
Haha, samma här. En mycket trevlig bil._Kristian_ skrev:Tack för snabbt svar!
Det blir en e-Golf mest troligen.

Jag beställde min i slutet på september. Leveranstiden verkar vara extremt lång, det finns alltså goda chanser att den inte kommer förrän i juli i alla fall.
-
- elbilist
Ja, det lutade åt 5-6 månader enligt säljaren. När de säger så innan påskrift så brukar det gärna bli ett par månader till 

För nuvarande supermiljöbilspremie gäller första datum i trafik (alltså när den ställs på första gången). Finns det anledning att tro att det skulle bli annorlunda med bonus-malus?mati skrev:Den dagen bilen registreras med dig som ägare är (troligen) det som gäller. Det borde alltså gå att be bilhandlaren att vänta med att leverera bilen.
Vad ska du köpa för bil?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
När vi beställde i september var beräknad produktionsstart för bilen i slutet på april 2018. Lägg till lite transport osv så hamnar vi säkert i juni. 8 månader ungefär, sa han. Med tanke på e-Golfens växande popularitet i kombination med klen produktion är det inte uteslutet att det tar ännu längre tid. Säljaren sa visserligen att det kan gå fortare, men det är ju svårt för honom att säga nåt annat._Kristian_ skrev:Ja, det lutade åt 5-6 månader enligt säljaren. När de säger så innan påskrift så brukar det gärna bli ett par månader till
Svårt att veta när man får en nybeställd bil. Beställde en ny bil 01.11.2017 med minst 3 månaders leverans tid. Fick idag reg. nummer och preliminär leverans om 3 veckor. Förra bilen kom under 2 månader efter beställningen. Ingen elbil denna gången tyvärrmati skrev:När vi beställde i september var beräknad produktionsstart för bilen i slutet på april 2018. Lägg till lite transport osv så hamnar vi säkert i juni. 8 månader ungefär, sa han. Med tanke på e-Golfens växande popularitet i kombination med klen produktion är det inte uteslutet att det tar ännu längre tid. Säljaren sa visserligen att det kan gå fortare, men det är ju svårt för honom att säga nåt annat._Kristian_ skrev:Ja, det lutade åt 5-6 månader enligt säljaren. När de säger så innan påskrift så brukar det gärna bli ett par månader till

-
- elbilist
Skickat PM till dig!mati skrev:När vi beställde i september var beräknad produktionsstart för bilen i slutet på april 2018. Lägg till lite transport osv så hamnar vi säkert i juni. 8 månader ungefär, sa han. Med tanke på e-Golfens växande popularitet i kombination med klen produktion är det inte uteslutet att det tar ännu längre tid. Säljaren sa visserligen att det kan gå fortare, men det är ju svårt för honom att säga nåt annat._Kristian_ skrev:Ja, det lutade åt 5-6 månader enligt säljaren. När de säger så innan påskrift så brukar det gärna bli ett par månader till
Skillnaden blir väl inte 20.000 kr? Man får väl betala skatt för den nya Teslan istället? Så det bli kanske 10.000 kr skillnad vad jag fattat?! 

Skatten är på 360 kr/år så de 5 åren skattebefrielse en elbil hade innan var värt 1800 kr så totalt blir det 18200 kr billigare.Kulingen skrev:Skillnaden blir väl inte 20.000 kr? Man får väl betala skatt för den nya Teslan istället? Så det bli kanske 10.000 kr skillnad vad jag fattat?!
Klart då kanske de som ska köpa vänta någon extra månad men risken finns att det kan bli kö och väntetidvigge50 skrev:Skatten är på 360 kr/år så de 5 åren skattebefrielse en elbil hade innan var värt 1800 kr så totalt blir det 18200 kr billigare.Kulingen skrev:Skillnaden blir väl inte 20.000 kr? Man får väl betala skatt för den nya Teslan istället? Så det bli kanske 10.000 kr skillnad vad jag fattat?!
Att vänta två månader med att ställa på en bil sparar man då alltså 9200 kr/mån minus vad det kostar att frakta bilen från leveransstället till uppställningsplats. Men man får väl ändå betala eventuell leasing, låta garantitiden gå, och man får inte köra bilen. Snålheten bedrar visheten kanske? Rör det sig om några dagar kan det kanske vara värt att trixa lite.
Jag tror man förbinder sig att hämta ut bilen inom två veckor från det att den är leveransklar. Jag tror att det är svårt att övertyga Tesla att hålla på den mycket längre än så utan goda skäl. Andra märken har väl andra regler, men jag tror nog att de gärna levererar i april om bilen har kommit då.
Jag tror man förbinder sig att hämta ut bilen inom två veckor från det att den är leveransklar. Jag tror att det är svårt att övertyga Tesla att hålla på den mycket längre än så utan goda skäl. Andra märken har väl andra regler, men jag tror nog att de gärna levererar i april om bilen har kommit då.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS