https://www.nyteknik.se/fordon/forslage ... ar-6889801
Av någon anledning får jag inte till länken ovan.

Nu verkar länken fungerar.

Moderator: Redaktion
Tack så mycket!Franz skrev:Fungerande länk: https://www.nyteknik.se/fordon/forslage ... ar-6889801
Man kan väl känna om motorn är varm, den är väl inte så svår att hitta?mati skrev:... En elbil 130.
Och hur ser det ut med laddhybrider då? Får de köra fort så länge de går på el? Och hur kontrollerar man det?
Är som sagt ett förslag och inget som är bestämt ännu. Man har redan idag stängt en del mindre vägar för fossilbilar vissa tider på dygnet för att lindra utsläppen där endast elbilar få köra.mati skrev:Den diskussionen har redan förts i en annan tråd för ett tag sedan efter att någon hade påstått på att elbilar är säkrare än fossilbilar. I Österrike går man uppenbarligen miljövägen och säger att elbilar inte släpper ut nånting och därför gör det inget om de kör fortare än andra bilar.
Argumentet är naturligtvis ganska hål i huvudet. För det första förbrukar även elbilar energi, desto mer ju fortare man kör, precis som vilken annan bil som helst. Får man köra fortare när man kör på egen solel, men inte när man har laddad vid ett polskt brunkolskraftverk? Dessutom finns ju olika grader på miljövänlighet även bland fossilbilar. Är man konsekvent so får man ju gå hela vägen. För en gammal skitdiesel gäller då max 80km/h, medan en "ren" EU6-bil får köra 100km/h. En elbil 130.
Och hur ser det ut med laddhybrider då? Får de köra fort så länge de går på el? Och hur kontrollerar man det?
Håller helt med och och målet är att få ner utsläppen.gellerstam skrev:Men om vi håller oss till lagda förslag. Att man har sänkt hastigheten från 130 till 100 med argumentet att det är för miljöns bästa.
Att i det resonemanget diskutera om elbilar skall få framföras i den fart som vägen är konstruerad och säker för, är inte så konstigt och inte alls korkat. Det handlar inte om att elbilar skall få köra fortare utan om att ICE inte skall få köra i den fart vägen är konstruerad för. Precis som lastbilar inte alltid får köra i vägens maximala hastighet utan blir begränsade av fordonets maximala hastighet. Kanske skulle man gå snäppet längre och begränsa ALLA ICE bilar till ex. max 100km/h på alla vägar med hastigheter över 100km/h!
Är ganska hårt redan idag kontrollerat i Österrike och själv upplever jag när man kör där att respekten för att hålla hastigheten är mycket hög.mati skrev:Man får ju också se hur det tas emot av bilförarna. Jag kan tänka mig (utan att veta) att den ganska kraftigt sänkta hastigheten pga miljöskäl inte alls är omtyckt och troligen inte respekteras, såvida den inte uppföljs med massiva hastighetskontroller och dryga böter.
Missförstå mig rätt, jag tycker faktiskt att det är en bra idé att sänka hastigheten generellt, oavsett om det är för miljön eller säkerheten. Men det ska gälla alla, inte bara vissa. Men vi ser ju hur det funkar här hos oss. Folk kör generellt som idioter, och så tvärnitar alla inför kamerorna. Det tillför ingenting enligt mig.
Ganska roligt också att ett ganska litet land som Österrike inför sådana regler, medan grannlandet Tyskland envisas med fri hastighet på sina motorvägar, just med argumentet att motorvägarna är de säkraste vägarna som finns och att sänkt hastighet inte har någon som helst positiv effekt på miljön. Idiotiskt såklart.
Det finns ingen sådan rekommenderad hastighet. Rikthastighet på tyska motorvägar är 130km/h där det inte finns någon hastighetsbegränsning. Det betyder att man får köra så fort man vill. Ifall det inträffar en olycka kan man dock bli av med en del av försäkringsskyddet om det visar sig att man körde fortare än 130.Heiko skrev:Rekommenderad hastighet i Tyskland är 130-140 men många motorvägar har oftast 120 för att hålla nere hastigheten.
Flera delstater jobbar hår med att få till hastighetsbegränsningar för att få ner olyckorna.
Just fri hastighet skapar en JoJo effekt på trafiken och oftast då uppstår olyckorna eftersom man ligger för nära varandra och hinner inte bromsa när det blir stopp i trafiken.
Civilpoliserna i Tyskland tittar idag mest om hur nära du ligger bilen framför dig
Varför så aggressiv?mati skrev:Det finns ingen sådan rekommenderad hastighet. Rikthastighet på tyska motorvägar är 130km/h där det inte finns någon hastighetsbegränsning. Det betyder att man får köra så fort man vill. Ifall det inträffar en olycka kan man dock bli av med en del av försäkringsskyddet om det visar sig att man körde fortare än 130.Heiko skrev:Rekommenderad hastighet i Tyskland är 130-140 men många motorvägar har oftast 120 för att hålla nere hastigheten.
Flera delstater jobbar hår med att få till hastighetsbegränsningar för att få ner olyckorna.
Just fri hastighet skapar en JoJo effekt på trafiken och oftast då uppstår olyckorna eftersom man ligger för nära varandra och hinner inte bromsa när det blir stopp i trafiken.
Civilpoliserna i Tyskland tittar idag mest om hur nära du ligger bilen framför dig
Det är sant att det finns många som vill införa generella hastighetsbegränsningar, t.ex. 120, på alla motorvägar. Det har diskuterats och föreslagits återkommande så länge jag kan minnas, och säkert längre än så. Men lika länge har det funnits ett ultramassivt motstånd från billobbyn som hävdar att det inte skulle tillföra nånting. Standardargument är alltid att motorvägarna är enligt statistik de säkraste vägarna i Tyskland. Det tas då som bevis för att det inte finns behov för sänkta hastigheter generellt. Det andra argumentet är att snitthastigheten redan idag ligger runt 100km/h, dvs miljönyttan med en generell, det de kallar för "tempolimit", är liten. Det är naturligtvis BS eftersom snitthastigheten är en kombination av bilköer med extremt låg hastighet och extremt höga farter där det inte är bilkö. I båda fallen är förbrukningen högre än när man kör konstant i 100km/h.
Angående avstånd har du rätt. Att hålla för lite avstånd anses vara mycket värre än att köra för fort. Framförallt på motorvägarna är för kort avstånd den främsta olycksorsaken.
Förlåt, det var inte meningen att jag skulle uppfattas som aggressiv.Heiko skrev:Varför så aggressiv?