Elbil som första bil

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Elbil som första bil

Inlägg av Pontus »

Vore det inte en bra idé om förstagångs köpare av bil fick en rejäl rabatt om dom köper en elbil. Borde både gynna staten (miljömässigt och kanske i form av mindre sjukdomar i långa loppet) och elbilstillverkarna. Tänk om 10% av alla som köper en bil för första gången köpte en Tesla (lite orimligt med prisbilden dock) då skulle dom ju ha en återkommande kundgrupp som säkert aldrig ens överväger en ångande bil. Om Tesla och kunde ge dessa 20% rabatt och staten 20% då skulle vi ha en mycket snabbare tillväxt av elbilar.
Det skulle ju medföra en massa problem också typ, konstig andrahandsmarknad, fusk med inköpen mm.
Men vilket trevligt land att leva i ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
p1457
elbilist

Re: Elbil som första bil

Inlägg av p1457 »

Då skulle min fru få köpa en tesla för hittills har jag köpt alla våra bilar. :lol:
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare

Inlägg av Andreasson »

Min son på 22 år, vill egentligen skaffa bil, men han KAN INTE... köpa en fossilbil, säger han. Han sparar nu som en galning för att istället kunna köpa en begagnad S85 om ett par år...
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare

Inlägg av Hedman »

Skulle vara ett bra incitament för att öka barnafödandet :lol:
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Inlägg av Seregon »

Jag ställer mig helt och hållet bakom detta då Model 3 kommer att bli min första bil.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Skulle det inte vara mycket bättre om alla skulle få elbilar gratis? Säg att de som fortfarande envisas med att köpa fossilbilar tvingas att köpa en elbil också. Det behöver ju inte vara en Tesla, det räcker med en elbil i samma storleksordning som deras nyinköpta fossilbil. För många skulle det såklart innebära att det blir en Tesla, i brist på alternativ, men det gör ju inget. Sen får de som straff inte använda den själv, utan de tvingas ge bort den gratis till någon annan. Det tycker jag är ett utmärkt och extremt realistiskt förslag. :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep

Inlägg av Mickep »

vadå, alla som köper en fossilbil, blir tvungen att köpa en motsvarande elbil till en mindre bemedlad?
hmmm det skulle vara ett effektivt sätt att få upp andelen. hur demokratiskt ett sådant förslag är en annan sak.
Skriv svar