Ändrat förmånsvärde 2018?
Moderator: Redaktion
Re: Ändrat förmånsvärde 2018?
Personligen tror jag att det är värt att bränna nuvarande beställning på en 75d till förmån för en 100d - den extra kapitalkostnaden är ju i sammanhanget minimal och med samma förmånsvärde kan den inte bli annat än oerhört attraktiv för nästa ägare. Dessutom tror jag att 100d:n är betydligt mer framtidssäkrad vad gäller räckvidd - och inte minst, den extra kraften i högre hastigheter är betydande!
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Re: Ändrat förmånsvärde 2018?
Förmån för ny 100D hamnar mittemellan 17 75D och 17 100D
Vad handlar det ens om i pengar räknat ?
Vad handlar det ens om i pengar räknat ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Ändrat förmånsvärde 2018?
Skillnaden i förmånsvärde blir inte speciellt stor.
2017
75D: 4591kr
100D: 5358 kr
2018
Både 75D och 100D kommer kosta cirka 5000kr brutto
När det gäller 100 vs 75 noterade jag att räntan för en 75D är höjd till 1,49% men 100D ligger kvar på 0,49% och P-modell på 2,25%. Vet inte om hemsidan är rätt, men det är informationen som ligger där just nu.
2017
75D: 4591kr
100D: 5358 kr
2018
Både 75D och 100D kommer kosta cirka 5000kr brutto
När det gäller 100 vs 75 noterade jag att räntan för en 75D är höjd till 1,49% men 100D ligger kvar på 0,49% och P-modell på 2,25%. Vet inte om hemsidan är rätt, men det är informationen som ligger där just nu.
Re: Ändrat förmånsvärde 2018?
Intressant. Jag beställde min bil 2 dagar innan kampanjen försvann (enligt säljaren var det den 10e dec). Jag tror att detta är tryckfel då även DNB (banken) gav mig denna information. Tesla är ju inte kreditgivare självahelix skrev:Skillnaden i förmånsvärde blir inte speciellt stor.
2017
75D: 4591kr
100D: 5358 kr
2018
Både 75D och 100D kommer kosta cirka 5000kr brutto
När det gäller 100 vs 75 noterade jag att räntan för en 75D är höjd till 1,49% men 100D ligger kvar på 0,49% och P-modell på 2,25%. Vet inte om hemsidan är rätt, men det är informationen som ligger där just nu.
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Re: Ändrat förmånsvärde 2018?
Har den gått i produktion så kommer du med all sannolikhet tappa handpenningen.MrOCM skrev:Jo, jag är medveten om att det borde bli 2017 som tillverkningsår för den S75D jag beställt. Det är ju bättre än 2018 eftersom 2018 får högre förmånsvärde. Däremot kan det kanske vara värt att se om Tesla är mottagliga för att göra förändringar så att jag istället gör om beställningen till en 2018-tillverkad S100D. Den kostar också mer än vad en 2017 S75D kostar i förmånsvärde men avsevärt mindre än en 2017 S100D (vilket var anledningen till att jag valde en S75D istället för en S100D). Jag är iofs tveksam till att Tesla skulle acceptera en sådan förändring när bilen redan är i produktion men det är aldrig fel att ställa frågan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ändrat förmånsvärde 2018?
Nu finns 2018 års siffror i Skatteverkets kalkylator:
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9539d.html
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9539d.html
Re: Ändrat förmånsvärde 2018?
Så 4950kr brutto för billigaste Teslan, tror nästan alla kommer välja en S100
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Ändrat förmånsvärde 2018?
Om sedan premium blir standard på 100D också så är den rätt billig som förmånsbil. Synd att vi har avtal med BMW
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Ändrat förmånsvärde 2018?
Jag förstår mig verkligen inte på Skatteverkets beräkning av bilförmån....
När man läser Skatteverkets beskrivning av hur förmånsvärdet räknas fram består värdet av summan av tre olika delar.
1. Pris
För en elbil utgår man från det pris som redovisats så snyggt redan i denna tråd. För en 2018 S100D utan tillval blir detta alltså 454.250kr. Till detta ska man lägga till värdet för tillval men i mitt exempel räknar vi utan tillval. Förmånsvärdet för priset upp till 7,5 prisbasbelopp (341.250kr för 2018) är 9% av beloppet. För allt över 7,5 prisbasbelopp ska priset först räknas upp med 20% och därefter beräknar man förmånsvärdet på 9% av den delen. I detta fall blir det alltså 9% av 341.250kr plus 9% av resten av värdet (113.000kr) uppräknat med 20% (135.600kr). Totalt blir detta alltså 9% av 476.850kr, dvs 42.916kr.
2. Prisbasbelopp
Här räknar man med en fast kostnad oberoende av vilken bil man väljer. Kostnaden är 31,7% av ett prisbasbelopp. Det blir 14.423kr för 2018
3. Ränta
Här utgår man från statslåneräntan vid utgången av november föregående år. Man har dock satt ett golv på 0,5% så man räknar aldrig med en lägre statslåneränta än 0,5%. Eftersom räntan varit så låg så länge så är det 0,5% som gäller. Förmånsvärdet är alltså 75% av statslåneräntan beräknat på bilens pris. Det framgår inte tydligt om man här avser bilens pris med eller utan 20% uppräkning på belopp över 7,5 prisbasbelopp. Men om man är "snäll" och räknar med det uppräknade värdet så blir det alltså 0,375% av 476.850kr vilket ger 1.788kr
4. Miljöbil
För en miljöbil får man räkna ner förmånsvärdet med 40% vilket ju låter jättebra. Det finns dock ett tak. Tidigare låg taket på 16.000kr men fr.o.m. 2017 ligger det på 10.000kr. Eftersom vi här pratar om ganska högt förmånsvärde så är det maxtaket på 10.000kr som gäller.
Så om man då slår ihop 42.916kr (punkt 1), 14.423kr (punkt 2), 1.788kr (punkt 3) och drar ifrån 10.000kr (punkt 4) så får man fram ett förmånsvärde på 49.127kr eller 4.094kr/månad. Detta ligger ganska långt ifrån vad Skatteverket själva anger i sin webb-beräkning. Skillnaden blir MYCKET större ju mer tillval man lägger till. Av någon anledning blir uppräkningen av förmånsvärdet mycket större via webb-beräkningen än om man själv räknar enligt den beräkningsformel de beskriver.
Är det någon som förstår det här? Har jag missat något? Har jag räknat fel på något? ....eller är Skatteverkets webb-beräkning felaktig på något sätt?

När man läser Skatteverkets beskrivning av hur förmånsvärdet räknas fram består värdet av summan av tre olika delar.
1. Pris
För en elbil utgår man från det pris som redovisats så snyggt redan i denna tråd. För en 2018 S100D utan tillval blir detta alltså 454.250kr. Till detta ska man lägga till värdet för tillval men i mitt exempel räknar vi utan tillval. Förmånsvärdet för priset upp till 7,5 prisbasbelopp (341.250kr för 2018) är 9% av beloppet. För allt över 7,5 prisbasbelopp ska priset först räknas upp med 20% och därefter beräknar man förmånsvärdet på 9% av den delen. I detta fall blir det alltså 9% av 341.250kr plus 9% av resten av värdet (113.000kr) uppräknat med 20% (135.600kr). Totalt blir detta alltså 9% av 476.850kr, dvs 42.916kr.
2. Prisbasbelopp
Här räknar man med en fast kostnad oberoende av vilken bil man väljer. Kostnaden är 31,7% av ett prisbasbelopp. Det blir 14.423kr för 2018
3. Ränta
Här utgår man från statslåneräntan vid utgången av november föregående år. Man har dock satt ett golv på 0,5% så man räknar aldrig med en lägre statslåneränta än 0,5%. Eftersom räntan varit så låg så länge så är det 0,5% som gäller. Förmånsvärdet är alltså 75% av statslåneräntan beräknat på bilens pris. Det framgår inte tydligt om man här avser bilens pris med eller utan 20% uppräkning på belopp över 7,5 prisbasbelopp. Men om man är "snäll" och räknar med det uppräknade värdet så blir det alltså 0,375% av 476.850kr vilket ger 1.788kr
4. Miljöbil
För en miljöbil får man räkna ner förmånsvärdet med 40% vilket ju låter jättebra. Det finns dock ett tak. Tidigare låg taket på 16.000kr men fr.o.m. 2017 ligger det på 10.000kr. Eftersom vi här pratar om ganska högt förmånsvärde så är det maxtaket på 10.000kr som gäller.
Så om man då slår ihop 42.916kr (punkt 1), 14.423kr (punkt 2), 1.788kr (punkt 3) och drar ifrån 10.000kr (punkt 4) så får man fram ett förmånsvärde på 49.127kr eller 4.094kr/månad. Detta ligger ganska långt ifrån vad Skatteverket själva anger i sin webb-beräkning. Skillnaden blir MYCKET större ju mer tillval man lägger till. Av någon anledning blir uppräkningen av förmånsvärdet mycket större via webb-beräkningen än om man själv räknar enligt den beräkningsformel de beskriver.
Är det någon som förstår det här? Har jag missat något? Har jag räknat fel på något? ....eller är Skatteverkets webb-beräkning felaktig på något sätt?




Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Re: Ändrat förmånsvärde 2018?
Hela uträkningen finns på SKV när man klickar på "Visa detaljerad beräkning".
Här är kalkylen för en S100D som utan extra tillval kostar brutto 4950kr/månad: Kalkyl med 120k i tillval (typ Autopilot, metallic och premiumpaket) blir 6990kr/månad:
Här är kalkylen för en S100D som utan extra tillval kostar brutto 4950kr/månad: Kalkyl med 120k i tillval (typ Autopilot, metallic och premiumpaket) blir 6990kr/månad:
Re: Ändrat förmånsvärde 2018?
Sedär, då löste det sig. Antingen har var beskrivningen i Skatteverkets instruktioner för hur man räknar inte tillräckligt tydliga eller så har jag bara missuppfattat beskrivningen. Felet låg i punkt 1. Istället för att räkna upp beloppet över 7,5 pbb med 20% och sedan beräkna förmånsvärdet som 9% av det uppräknade värdet skulle man alltså byta ut 9% mot 20% och betala 20% förmånsvärde för allt som överstiger 7,5 pbb. Och voilá.....så stämde min beräkning med skatteverkets beräkning. Det var ju lite trist. Oddsen var iofs alltid på Skatteverkets sida. Risken för att jag missuppfattat något, missat något eller bara räknat fel är ju avsevärt högre än att Skatteverkat gjort det.
Tack för att du redde ut det!

Tack för att du redde ut det!
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Re: Ändrat förmånsvärde 2018?
Nice med uppgifter:
Detta blev för min bil:


Detta blev för min bil:


Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Re: Ändrat förmånsvärde 2018?
Toppenbil!
jag har funderat på att uppgradera till likadan men röd. Jag har nu fri supercharging för alla kommande ägare vilket kanske kommer att vara jättebra när jag byter bil.
jag har funderat på att uppgradera till likadan men röd. Jag har nu fri supercharging för alla kommande ägare vilket kanske kommer att vara jättebra när jag byter bil.
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Re: Ändrat förmånsvärde 2018?
Är inte värdet av fri supercharging något överdrivet? Iom att det bara är till för laddning för långresor (som jag förstått det) så måste väl värdet vara rätt begränsat i jämförelse med andra kostnader om man inte kör väldigt långt?Frodo skrev:Toppenbil!
jag har funderat på att uppgradera till likadan men röd. Jag har nu fri supercharging för alla kommande ägare vilket kanske kommer att vara jättebra när jag byter bil.
Re: Ändrat förmånsvärde 2018?
Det gör att man kan låtsas att det är gratis att köra på långresa. Man kan låtsas att värdeminskning och slitage inte är riktiga kostnader. Det är värt en hel del.improwise skrev:Är inte värdet av fri supercharging något överdrivet? Iom att det bara är till för laddning för långresor (som jag förstått det) så måste väl värdet vara rätt begränsat i jämförelse med andra kostnader om man inte kör väldigt långt?Frodo skrev:Toppenbil!
jag har funderat på att uppgradera till likadan men röd. Jag har nu fri supercharging för alla kommande ägare vilket kanske kommer att vara jättebra när jag byter bil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ändrat förmånsvärde 2018?
Så Super Charger är alltså Ego Charger?bylund skrev:Det gör att man kan låtsas att det är gratis att köra på långresa. Man kan låtsas att värdeminskning och slitage inte är riktiga kostnader. Det är värt en hel del.improwise skrev:Är inte värdet av fri supercharging något överdrivet? Iom att det bara är till för laddning för långresor (som jag förstått det) så måste väl värdet vara rätt begränsat i jämförelse med andra kostnader om man inte kör väldigt långt?Frodo skrev:Toppenbil!
jag har funderat på att uppgradera till likadan men röd. Jag har nu fri supercharging för alla kommande ägare vilket kanske kommer att vara jättebra när jag byter bil.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Re: Ändrat förmånsvärde 2018?
En mer generell fundering, behöver Skatteverket inte som myndighet kunna säga exakt hur dom kom fram till ett visst förmånsvärde? Dvs inte bara vad det är utan varför det är det?
Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Sent from my SM-N950F using Tapatalk