Autopilot 2,5 finns det?
Moderator: Redaktion
Autopilot 2,5 finns det?
Min bil har AP2 och den är ofullständig På forumet har det av och till skrivits om AP 2.5. Finns det och vad innebär det?
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Re: Autopilot 2,5 finns det?
Det nämndes väl när dom körde model 3 också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
AP 2.5 är den inofficiella benämningen på den hårdvaru-uppdateringen som gjordes i juli, den förändrar inte funktionaliteten utan ger ökad prestanda för framtida ev självkörning.Frodo skrev:Min bil har AP2 och den är ofullständig På forumet har det av och till skrivits om AP 2.5. Finns det och vad innebär det?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Njae, jag (och Tesla) håller inte med. Tesla sa att det snarare var 2.1.SR-71-BlackBird skrev:AP 2.5 är den inofficiella benämningen på den hårdvaru-uppdateringen som gjordes i juli, den förändrar inte funktionaliteten utan ger ökad prestanda för framtida ev självkörning.Frodo skrev:Min bil har AP2 och den är ofullständig På forumet har det av och till skrivits om AP 2.5. Finns det och vad innebär det?
Jag (och andra) pratar om 2.5 som i Model 3. Stora skillnaden där är kupékameran för Tesla Network (när bilen kör taxi på egen hand och tjänar pengar åt dig)
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Men det finns väl 3 olika "nivåer" av AP2?
- AP2
- AP2.5 (såsom den är i nyare S/X)
- AP2.5 (med kupé-kamera såsom i 3, för detta har väl inte nyare S/X?)
Sedan är det ju också explicit sagt att om ny hårdvara behövs för de som köpt fullständigt självkörande för att klara av det får gratis uppgradering av hårdvaran då till den nivå som krävs... Det gillar jag
- AP2
- AP2.5 (såsom den är i nyare S/X)
- AP2.5 (med kupé-kamera såsom i 3, för detta har väl inte nyare S/X?)
Sedan är det ju också explicit sagt att om ny hårdvara behövs för de som köpt fullständigt självkörande för att klara av det får gratis uppgradering av hårdvaran då till den nivå som krävs... Det gillar jag

Det ska bli kul att se prislappen på efterhandsuppgraderingen för 2.0 bilarna när det står klart vilken hårdvara som kommer att behövas.Nicklas skrev:Sedan är det ju också explicit sagt att om ny hårdvara behövs för de som köpt fullständigt självkörande för att klara av det får gratis uppgradering av hårdvaran då till den nivå som krävs... Det gillar jag
Nicklas hoppas nog att han får i princip en ny bil om några år.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Vilket direkt säger mig att det kommer en AP 3.0 först och SEDAN kommer självkörande (om ens då), och därmed får ingen någon utbytt hårdvara...
Skulle inte förvåna mig om dom byter ut så lite som en enda kamera som INTE passar där föregångaren satt (eller ett helt nytt ställe)...
Skulle inte förvåna mig om dom byter ut så lite som en enda kamera som INTE passar där föregångaren satt (eller ett helt nytt ställe)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Vad är det som säger att tesla inte kan lämna tillbaka 50k eller vad fullkörning kostade om de inser att det inte kommer gå
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag fick inte advanced summon, jag fick inte 701hk, jag fick inte självstängande laddlucka, jag har ännu inte en autopilot som anpassar farten efter skyltning osv.e5m1r skrev:Vad är det som säger att tesla inte kan lämna tillbaka 50k eller vad fullkörning kostade om de inser att det inte kommer gå
Jag har inte fått en krona tillbaka.
Ja jadstr skrev:Jag fick inte advanced summon, jag fick inte 701hk, jag fick inte självstängande laddlucka, jag har ännu inte en autopilot som anpassar farten efter skyltning osv.e5m1r skrev:Vad är det som säger att tesla inte kan lämna tillbaka 50k eller vad fullkörning kostade om de inser att det inte kommer gå
Inte så jag menar utan att ägaren inte kommer kunna kräva tesla på att uppgradera bilen utan worst case för tesla är återbetala
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
+1. Det är precis därför jag ogillar Teslas affärsidé att först ta betalt och sedan försöka utveckla produkterna som man redan har sålt till en massa kunder. Det kommer inte funka i längden.dstr skrev:Jag fick inte advanced summon, jag fick inte 701hk, jag fick inte självstängande laddlucka, jag har ännu inte en autopilot som anpassar farten efter skyltning osv.
Hur menar du då? I både fallen har Tesla tagit betalt för saker som dom inte levererat. Jag har varken fått leverans (efter snart 3 år) eller några pengar tillbaka.e5m1r skrev:Inte så jag menar utan att ägaren inte kommer kunna kräva tesla på att uppgradera bilen utan worst case för tesla är återbetala
"Advanced summon kommer på AP2, köp en sådan istället" - vad får dig att tro att dom kommer ändra sitt förhållningssätt?
Den här affärsmodellen fungerar bara när du inte har några konkurrenter.
Ska inte Tesla köra en bil tvärs USA innan året är slut. Vad hände med det?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Det var väl inte uttalat i slutet av vilket år?Pontus skrev:Ska inte Tesla köra en bil tvärs USA innan året är slut. Vad hände med det?
Elon har också lovat regnsensor innan jul. Han har ju iofs fortfarande en dag på sig att uppfinna det som krävs för det. Men han menade nog inte 2017.dstr skrev:Det var väl inte uttalat i slutet av vilket år?Pontus skrev:Ska inte Tesla köra en bil tvärs USA innan året är slut. Vad hände med det?
Kommer inte jag acceptera iaf. Jag hade inte tryckt på "beställ" om inte full autonomi utlovats med enda brasklappen att det måste vara godkänt i det land man bor i. Jag har betalat 1.5 MSEK för en bil med den funktionen och den dag Tesla har fått till det och Sverige inte har legala hinder förväntar jag mig leverans.e5m1r skrev:Ja jadstr skrev:Jag fick inte advanced summon, jag fick inte 701hk, jag fick inte självstängande laddlucka, jag har ännu inte en autopilot som anpassar farten efter skyltning osv.e5m1r skrev:Vad är det som säger att tesla inte kan lämna tillbaka 50k eller vad fullkörning kostade om de inser att det inte kommer gå
Inte så jag menar utan att ägaren inte kommer kunna kräva tesla på att uppgradera bilen utan worst case för tesla är återbetala
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Fast även brasklappen att den måste gå igen "extensive software validation" också. Inte bara legala hinder reserverar de sig mot.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Men den är inte del av bilen utan ett paket och kan de i te leverera kan du kräva pengar tillbaka inte för hela bilen utan för funktionenmans71 skrev:Kommer inte jag acceptera iaf. Jag hade inte tryckt på "beställ" om inte full autonomi utlovats med enda brasklappen att det måste vara godkänt i det land man bor i. Jag har betalat 1.5 MSEK för en bil med den funktionen och den dag Tesla har fått till det och Sverige inte har legala hinder förväntar jag mig leverans.e5m1r skrev:Ja jadstr skrev:Jag fick inte advanced summon, jag fick inte 701hk, jag fick inte självstängande laddlucka, jag har ännu inte en autopilot som anpassar farten efter skyltning osv.e5m1r skrev:Vad är det som säger att tesla inte kan lämna tillbaka 50k eller vad fullkörning kostade om de inser att det inte kommer gå
Vad då inte kan kräva för hela bilen?e5m1r skrev:Men den är inte del av bilen utan ett paket och kan de i te leverera kan du kräva pengar tillbaka inte för hela bilen utan för funktionenmans71 skrev:Kommer inte jag acceptera iaf. Jag hade inte tryckt på "beställ" om inte full autonomi utlovats med enda brasklappen att det måste vara godkänt i det land man bor i. Jag har betalat 1.5 MSEK för en bil med den funktionen och den dag Tesla har fått till det och Sverige inte har legala hinder förväntar jag mig leverans.e5m1r skrev:Ja jadstr skrev:Jag fick inte advanced summon, jag fick inte 701hk, jag fick inte självstängande laddlucka, jag har ännu inte en autopilot som anpassar farten efter skyltning osv.e5m1r skrev:Vad är det som säger att tesla inte kan lämna tillbaka 50k eller vad fullkörning kostade om de inser att det inte kommer gå
I somras köpte jag en ny Skoda Superb 2018 dsg växellåda. Säljaren lovade att det var dsg7 och jag litade på honom.Fick bilen fredag kväll och åkte till Bosnien dagen efter. Upptäckte då att bilen hade dsg6 och efter semestern lämnade tillbaka bilen. Det var inga problem att häva köpet. Det var bara en del av bilen som inte stämde med vad ja betalade eller hur?

Så fungerar inte svensk lagstiftning. I fallet med din Skoda gick det förmodligen inte att byta växellåda till ett rimligt pris och då blev man tvungen att köpa tillbaka bilen. Sen beror det så klart på vad som utlovats och hur, dvs case by case.
Men var DSG7 tillbehör eller del av tillbehörspaket ? Rent av pristillägg DSG6>DSG7 sen snackar vi mjukvara och funktion på tesla lite annat än hårdvara dom en växellåda ärnek0 skrev:Vad då inte kan kräva för hela bilen?e5m1r skrev:Men den är inte del av bilen utan ett paket och kan de i te leverera kan du kräva pengar tillbaka inte för hela bilen utan för funktionenmans71 skrev:Kommer inte jag acceptera iaf. Jag hade inte tryckt på "beställ" om inte full autonomi utlovats med enda brasklappen att det måste vara godkänt i det land man bor i. Jag har betalat 1.5 MSEK för en bil med den funktionen och den dag Tesla har fått till det och Sverige inte har legala hinder förväntar jag mig leverans.e5m1r skrev:Ja jadstr skrev:Jag fick inte advanced summon, jag fick inte 701hk, jag fick inte självstängande laddlucka, jag har ännu inte en autopilot som anpassar farten efter skyltning osv.
I somras köpte jag en ny Skoda Superb 2018 dsg växellåda. Säljaren lovade att det var dsg7 och jag litade på honom.Fick bilen fredag kväll och åkte till Bosnien dagen efter. Upptäckte då att bilen hade dsg6 och efter semestern lämnade tillbaka bilen. Det var inga problem att häva köpet. Det var bara en del av bilen som inte stämde med vad ja betalade eller hur?
Säg att du betalade extra för att få bättre mjukvara som ja gör nåt med växellådan och så levererar de inte typ
Vad då inte kan kräva för hela bilen?e5m1r skrev:Men den är inte del av bilen utan ett paket och kan de i te leverera kan du kräva pengar tillbaka inte för hela bilen utan för funktionennek0 skrev:Kommer inte jag acceptera iaf. Jag hade inte tryckt på "beställ" om inte full autonomi utlovats med enda brasklappen att det måste vara godkänt i det land man bor i. Jag har betalat 1.5 MSEK för en bil med den funktionen och den dag Tesla har fått till det och Sverige inte har legala hinder förväntar jag mig leverans.e5m1r skrev:Ja jae5m1r skrev:Jag fick inte advanced summon, jag fick inte 701hk, jag fick inte självstängande laddlucka, jag har ännu inte en autopilot som anpassar farten efter skyltning osv.e5m1r skrev:Vad är det som säger att tesla inte kan lämna tillbaka 50k eller vad fullkörning kostade om de inser att det inte kommer gå

Men var DSG7 tillbehör eller del av tillbehörspaket ? Rent av pristillägg DSG6>DSG7 sen snackar vi mjukvara och funktion på tesla lite annat än hårdvara dom en växellåda är
Säg att du betalade extra för att få bättre mjukvara som ja gör nåt med växellådan och så levererar de inte typ[/quote]
Fattar inte vad det spelar för roll om det är tillbehör eller del av tillbehörspaket. Du betalar för något och om det inte finns eller inte fungerar så är det säljaren som skall fixa skiten. Kan säljaren inte fixa det så kan man häva köpet . Du själv säljer bilkameror och om du lovar att kameran skall fungera på ell sätt så är det du som är ansvarig att se till att den gör det eller hur. Klarar du inte det så har kunden rätt att häva köpet
Det kan absolut finnas fall där ett köp kan hävas om köparen fått felaktig information vid köpet men det beror som sagt från fall till fall. Det måste vara ett väsentligt fel som inte går att åtgärda för att det normalt ska gå att häva ett köp, däremot har man rätt till skälig ersättning om det inte kan utlovas. T.ex. om en ny bil (fosilare) inte startar pga av att det medföljande batteriet är dåligt så lär du aldrig kunna kräva att köpet på hela bilen ska hävas, däremot att felet avhjälps. Är däremot en bil t.ex. såld med att den ska ha fyrhjulsdrift men inte har det så lär ett hävt köp vara rätt troligt då det knappast är något som kan lösas i efterhand tll en kostnad som gör det attraktivt för säljaren.nek0 skrev:
Fattar inte vad det spelar för roll om det är tillbehör eller del av tillbehörspaket. Du betalar för något och om det inte finns eller inte fungerar så är det säljaren som skall fixa skiten. Kan säljaren inte fixa det så kan man häva köpet . Du själv säljer bilkameror och om du lovar att kameran skall fungera på ell sätt så är det du som är ansvarig att se till att den gör det eller hur. Klarar du inte det så har kunden rätt att häva köpet
Sen kan det så klart förekomma goodwill och liknande också där säljaren av olika skäl går utöver det som lagen säger, men det har inget med juridiken att göra.
Men var DSG7 tillbehör eller del av tillbehörspaket ? Rent av pristillägg DSG6>DSG7 sen snackar vi mjukvara och funktion på tesla lite annat än hårdvara dom en växellåda ärnek0 skrev:Vad då inte kan kräva för hela bilen?e5m1r skrev:Men den är inte del av bilen utan ett paket och kan de i te leverera kan du kräva pengar tillbaka inte för hela bilen utan för funktionennek0 skrev:Kommer inte jag acceptera iaf. Jag hade inte tryckt på "beställ" om inte full autonomi utlovats med enda brasklappen att det måste vara godkänt i det land man bor i. Jag har betalat 1.5 MSEK för en bil med den funktionen och den dag Tesla har fått till det och Sverige inte har legala hinder förväntar jag mig leverans.e5m1r skrev:Ja jae5m1r skrev:Jag fick inte advanced summon, jag fick inte 701hk, jag fick inte självstängande laddlucka, jag har ännu inte en autopilot som anpassar farten efter skyltning osv.
Säg att du betalade extra för att få bättre mjukvara som ja gör nåt med växellådan och så levererar de inte typ[/quote]
Fattar inte vad det spelar för roll om det är tillbehör eller del av tillbehörspaket. Du betalar för något och om det inte finns eller inte fungerar så är det säljaren som skall fixa skiten. Kan säljaren inte fixa det så kan man häva köpet . Du själv säljer bilkameror och om du lovar att kameran skall fungera på ell sätt så är det du som är ansvarig att se till att den gör det eller hur. Klarar du inte det så har kunden rätt att häva köpet[/quote]
Det spelar stor roll
Säg att du som någon nämnde köper en bil med 4wd sen visar sig bilen inte ha det blir nog återköp av hela bilen eller uppgradering till 4wd
Om vi säger att du köper din skoda och jag har delat med dem och sålt dascams spm är en del av tillbehörs paket
Du köper din skoda med dashcam men det är kina skit och funkar inte alls, du kan inte häva köpet på hela bilen utan enbart paketet
Du hänger med hör på skillnad........
Du köper en dator och köper till officepaket version 2025 för 200kr extra
Office 2025 kommer aldrig glöm att du kan lämna tillbaka datorn men 200kr för icke levererad programvara lär du få tillbaka
Ska jag fortsätta med exempel eller har alla fattat vinkeln att tesla tar betalt för mjukvara kan de inte leverera får du pengar tillbaks för mjukvara
Hårdvaran har de levererat enligt spec ?