Jag börjar förstå all negativ rapportering om elbilar
Moderator: Redaktion
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Jag börjar förstå all negativ rapportering om elbilar
Eller en 100d, för där har du bra med marginal i batteriet
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Ok, men det lär ju inte bli sämre med laddare tills du ska byta bil igen, så varför en hybrid? Just Sveg kommer lösas så fort SuC:en som är på gång där blir klar.
Om detta hänt dig en gång är det väl inget problem i stort även om det är jobbigt nu. Händer det ofta förstår jag att det är ett problem.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
- Gustafsson
- Teslaägare
Surt när det händer. Själv planerar jag alltid för oväntade dröjsmål och blir inte så stressad av det. Det går ju alltid att ladda nån stans...
Tycker att det är värre när jag flyger, tillbringat många hotellnätter runt om pga försenade eller inställda flyg. Men när AP blir bättre än min AP och nya regnsensorn funkar samt att LED-ljusen blir bättre än Xenon byter jag möjligen till en 100D. Blir oftare fast i fjällövergångar så här års, å där hjälper ju inte hybriden direkt...
Tycker att det är värre när jag flyger, tillbringat många hotellnätter runt om pga försenade eller inställda flyg. Men när AP blir bättre än min AP och nya regnsensorn funkar samt att LED-ljusen blir bättre än Xenon byter jag möjligen till en 100D. Blir oftare fast i fjällövergångar så här års, å där hjälper ju inte hybriden direkt...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Av just den anledningen vågade jag inte ta Teslan förbi Sveg i helgen då jag inte ville bjuda ressällskapet på fler argument till att elbilen inte funkar... Laddaren i Sveg är MYCKET efterlängtad!
2016 Model S 75
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
När jag rest i Östeuropa och Balkan så har jag alltid planerat en nödlösning om en planerad laddning vid Chademo eller annan laddare skulle falla bort.
Tråkigt att man måste hålla på med sånt, för att Tesla i vissa fall är 2-3-4 år sena med utbyggnaden av SuperCharger nätverket.
Tråkigt att man måste hålla på med sånt, för att Tesla i vissa fall är 2-3-4 år sena med utbyggnaden av SuperCharger nätverket.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- lator
- Teslaägare
Tips: Försök få tag på Pasi, Fyrfasen. Han vet vad det handlar om. Engagerad och kunnig. Tyvärr så är det något fel på den laddaren som gör att en säkring går ibland. Pasi hjälpte mig när jag fastnade där.point1 skrev:Jag laddar i princip enbart på teslas supercharger när jag inte laddar hemma, ett fåtal gånger via chademo. Nu sitter jag fast i Sveg för att Chademon här inte fungerar. Ringde upp fyrfasen energi, efter många samtal så är deras lösning, använd långsamladdaren och åk till Vemdalen (7 mil) eller Mora (ännu längre). Eftersom jag inte hade någon range kvar när jag kom fram, takbox och -12 så måste jag vänta typ 2h här. Det är helt enkelt uselt att de enda laddarna man kan lita på är Teslas egna. Det gör det väldigt svårt att köra elbil på vägar som inte har teslaladdare, speciellt på vintern. Jag har en S85 så inte jättedålig räckvidd.
Mycket gnäll, men nästa bil får bli en hybrid.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- lator
- Teslaägare
Vart är du på väg? Nya laddare ploppar upp som svampar däromkring nu...point1 skrev:åk till Vemdalen (7 mil) eller Mora (ännu längre).
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Men då är det ju nu du ska ha en hybrid och en Tesla nästa gång när dessa SuC är utbyggda.point1 skrev:För då hade jag kunnat tanka på macken. Orkade inte vänta tills de var klara med SuC. Tror inte mina medpassagerare var så sugna på att skippa skidsemestern för att vänta på att Tesla ska bli klara med den...ovelundkvist skrev:Ok, men det lär ju inte bli sämre med laddare tills du ska byta bil igen, så varför en hybrid? Just Sveg kommer lösas så fort SuC:en som är på gång där blir klar.
JeppKulingen skrev:Men då är det ju nu du ska ha en hybrid och en Tesla nästa gång när dessa SuC är utbyggda.

- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Exakt! Byt till hybrid nu på en gång och tillbaka till tesla när Sveg är klar! 

- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
Långsamladdaren bredvid är på 22kW. Det borde inte ta 2h att ladda 7mil på den. Dessutom finns det väl en Chademo i Noppi (75km) också nu, eller?
Prova åk norr om Östersund så ska du få se på långsamma och få laddare.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
100D så kommer du 30% längre än en S85.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
-
Toyota har hybrider som du inte behöver ladda alls.point1 skrev:Har ingen dubbelladdare tyvärr. Jag laddade i 2h och åkte sen till Vemdalen och ladda därKraftverksdoktorn skrev:Långsamladdaren bredvid är på 22kW. Det borde inte ta 2h att ladda 7mil på den. Dessutom finns det väl en Chademo i Noppi (75km) också nu, eller?

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Bra nära dock. Typ 27% mer tillgängligt batteri...point1 skrev:Ja det hade varit fint (även om 30% längre inte lär stämma), spelar inte så stor roll när man står och laddar från 0 km räckvidd med 3-fas dock.tehjimos skrev:100D så kommer du 30% längre än en S85.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ungefär som när jag ska hem från Krokom till Bollnäs, då kör jag ofta över Sundsvall, lite längre men bekymmersfritt lixom.point1 skrev:Ja, när Teslas laddnätverk i norra Sverige är lite bättre så kommer det fungera bättre. Tillbakaresan får gå via Tesla SuC i mora och sen Gävle. En omväg på 10 mil, men vågar inte chansa igen. Inte speciellt uppskattat av de övriga resenärerna med långsamladdning och laddstrul (inte 10 mils omväg heller iofs, men men).Kulingen skrev:Men då är det ju nu du ska ha en hybrid och en Tesla nästa gång när dessa SuC är utbyggda.point1 skrev:För då hade jag kunnat tanka på macken. Orkade inte vänta tills de var klara med SuC. Tror inte mina medpassagerare var så sugna på att skippa skidsemestern för att vänta på att Tesla ska bli klara med den...ovelundkvist skrev:Ok, men det lär ju inte bli sämre med laddare tills du ska byta bil igen, så varför en hybrid? Just Sveg kommer lösas så fort SuC:en som är på gång där blir klar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Om dina passagerare är så irriterade över att du måste slöladda lite för att en laddare är trasig, något du inte kan påverka... så skulle jag sagt att dom är välkomna att ta deras egna bil nästa gång.
100D hjälper ju pga att du behöver slöladda kortare tid... på 1h får du 80km med uppgraderade laddaren.. så om du redan har 30% mer i batteriet och får 8mil i timmen så kan det ju inte ta så lång tid tills du tar dig vidare?...
Med en 100D borde du komma 560km när du ligger i 80km/h.
Nä du, det är roligare när man är i något hål i Dalarna där CHAdeMO laddaren är trasig och klockan är 04 och man har INGA publika laddare, närmaste är 35km bort(CHAdeMO) och du har 20km i batteriet och det är inte nerförsbacke.. Då fick man ligga strikt på 40km/h(optimala hastigheten för Teslan) och glida iväg mot laddaren, kom fram med 8km kvar... riktigt låg förbrukning i dom hastigheterna
100D hjälper ju pga att du behöver slöladda kortare tid... på 1h får du 80km med uppgraderade laddaren.. så om du redan har 30% mer i batteriet och får 8mil i timmen så kan det ju inte ta så lång tid tills du tar dig vidare?...
Med en 100D borde du komma 560km när du ligger i 80km/h.
Nä du, det är roligare när man är i något hål i Dalarna där CHAdeMO laddaren är trasig och klockan är 04 och man har INGA publika laddare, närmaste är 35km bort(CHAdeMO) och du har 20km i batteriet och det är inte nerförsbacke.. Då fick man ligga strikt på 40km/h(optimala hastigheten för Teslan) och glida iväg mot laddaren, kom fram med 8km kvar... riktigt låg förbrukning i dom hastigheterna

Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Så det uppmuntrande svaret, när någon är less för att de tvingas långsamladda, är att det kan bli ännu värre?tehjimos skrev:Nä du, det är roligare när man är i något hål i Dalarna där CHAdeMO laddaren är trasig och klockan är 04 och man har INGA publika laddare, närmaste är 35km bort(CHAdeMO) och du har 20km i batteriet och det är inte nerförsbacke.. Då fick man ligga strikt på 40km/h(optimala hastigheten för Teslan) och glida iväg mot laddaren, kom fram med 8km kvar... riktigt låg förbrukning i dom hastigheterna
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Berättade lite av egen erfarenhet att man ska vara glad när det finns ström tillgängligt. Så man slipper knacka på bondgården o fråga om 3fasbylund skrev:Så det uppmuntrande svaret, när någon är less för att de tvingas långsamladda, är att det kan bli ännu värre?tehjimos skrev:Nä du, det är roligare när man är i något hål i Dalarna där CHAdeMO laddaren är trasig och klockan är 04 och man har INGA publika laddare, närmaste är 35km bort(CHAdeMO) och du har 20km i batteriet och det är inte nerförsbacke.. Då fick man ligga strikt på 40km/h(optimala hastigheten för Teslan) och glida iväg mot laddaren, kom fram med 8km kvar... riktigt låg förbrukning i dom hastigheterna

Elbilar är ju så enkelt som det kan bli, finns oändliga kartor på laddstolpar och om du har ett hum om vad din förbrukning blir så kan du ju lätt räkna ut vart och hur du behöver ladda. Då kan det vara smart att räkna med "plan B"-laddning. Att en laddare är trasig tillhör väl inte normen, men det är tyvärr oftare än man vill.
Om man köper en elbil så lär man först se över om det funkar i ens vardag, det är ju en uppoffring att köra elbil på längre resor, olika stor uppoffring om man kör på autobahn eller om man är i Sveriges norra inland. Man får bedöma själv om det är värt eller inte.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Jo du. Du har varit rätt länge på forumet och har inte missat dom stora inläggen "Förbjud diesel", "Alla kan ha elbil", "Alla resor klaras lätt med elbil". "Räckvidden är aldrig problem" osv. Det är väl bra att det kommer fram att så enkelt är inte livet med elbilar. Elbilarna är bättre och bättre.Elbilar behövs. Elbilar är framtiden. Men det dröjer lite till innan de är lika bra som diesel. Ingen verkar vara villig att på allvar investerar egna pengar i en hållbar billaddnings infrastruktur. Innan vi har bra och många laddare blir det så att bara de som har gott om tid och pengar eller de som tjänar på att köra elbilar har elbil.tehjimos skrev:Berättade lite av egen erfarenhet att man ska vara glad när det finns ström tillgängligt. Så man slipper knacka på bondgården o fråga om 3fasbylund skrev:Så det uppmuntrande svaret, när någon är less för att de tvingas långsamladda, är att det kan bli ännu värre?tehjimos skrev:Nä du, det är roligare när man är i något hål i Dalarna där CHAdeMO laddaren är trasig och klockan är 04 och man har INGA publika laddare, närmaste är 35km bort(CHAdeMO) och du har 20km i batteriet och det är inte nerförsbacke.. Då fick man ligga strikt på 40km/h(optimala hastigheten för Teslan) och glida iväg mot laddaren, kom fram med 8km kvar... riktigt låg förbrukning i dom hastigheterna
Elbilar är ju så enkelt som det kan bli, finns oändliga kartor på laddstolpar och om du har ett hum om vad din förbrukning blir så kan du ju lätt räkna ut vart och hur du behöver ladda. Då kan det vara smart att räkna med "plan B"-laddning. Att en laddare är trasig tillhör väl inte normen, men det är tyvärr oftare än man vill.
Om man köper en elbil så lär man först se över om det funkar i ens vardag, det är ju en uppoffring att köra elbil på längre resor, olika stor uppoffring om man kör på autobahn eller om man är i Sveriges norra inland. Man får bedöma själv om det är värt eller inte.
Någon gång åker man tyvärr dit på laddstrul. Men 22kw (för dig 11) är ju inte helt värdelöst, om än ett avbräck. I stort sett alla mataffärer har också 3-fas vid varumottagningen. Lånade 3-fas vid ica i Sveg en gång i forntiden. Och som flera påpekat 100d innebär stor skillnad i handlingsfrihet vid långresor.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Ahhhh Neko har uttalat sig igen. Neko som alltid vet mycket mer om elbilar än elbilsägarna själva...nek0 skrev:Men det dröjer lite till innan de är lika bra som diesel.
Kan du inte berätta igen hur jobbigt vi har det? Vi som kör de där bilarna du aldrig ägt? Dina erfarenheter (eller rättare sagt totala frånvaro av erfarenheter) är ju sååååå intressanta!
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jo dina lögner är mer intressantaLegato skrev:Ahhhh Neko har uttalat sig igen. Neko som alltid vet mycket mer om elbilar än elbilsägarna själva...nek0 skrev:Men det dröjer lite till innan de är lika bra som diesel.
Kan du inte berätta igen hur jobbigt vi har det? Vi som kör de där bilarna du aldrig ägt? Dina erfarenheter (eller rättare sagt totala frånvaro av erfarenheter) är ju sååååå intressanta!

Tur bara att det inte är bara du som äger en elbil så man kan få lite sanningar om elbilar också.
Det är väl inte elbilar som nån mer en NEK0 säger är problemet utan bristen på laddare eller snarare feltänkt runt laddare, ingen mack har en pump så varför finns ställen med en laddare?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Du kan ju återkomma när du fattat en egen uppfattning av elbilar från dina egna upplevelser än att basera det på utvalda uttalanden från en minoritet av elbilsägare.nek0 skrev:Jo dina lögner är mer intressantaLegato skrev:Ahhhh Neko har uttalat sig igen. Neko som alltid vet mycket mer om elbilar än elbilsägarna själva...nek0 skrev:Men det dröjer lite till innan de är lika bra som diesel.
Tur bara att det inte är bara du som äger en elbil så man kan få lite sanningar om elbilar också.
Elbilar är en kompromiss om du ska sträckköra 300mil utan att stanna för att pissa. Om du är en familj som ska köra 300mil så är inte laddtiden märkbar då du ändå stannar så pass mycket.
Till vardags är elbilar > fossilbilar.
Vi har kört 11000mil i Teslor, till norrbotten flera gånger per år, till serbien, italien, frankrike, 3 gånger inom dom där 11000milen. Det har väldigt sällan varit ett bekymmer, serbien var faktiskt enklast, då dom sista 90milen var utan SuC.. men det gick bra för att vi var förberedda, CHAdeMO sen type2 sista biten. Att åka utanför SuC är en kompromiss kanske, pga ladd-tiderna, men med tiden så är problemet obefintligt.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos