Jag börjar förstå all negativ rapportering om elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag börjar förstå all negativ rapportering om elbilar

Inlägg av LarsL »

Kommer ihåg att vi hade dieselbil på 80-talet, det var lite som en elbil idag. Eftersom vi hade bondgård så hade vi hemmaladdning/tankning och det kostade som en elbil också.
Men när vi skulle ut på långresor så var det lastbilsstopp som gällde. Dessa dieselpumpar hade aldrig sedelautomat, det var så man betalade bensin då, man var tvungen att gå in och betala på macken. Men på 80-talet stängde de flesta mackar tidigt på kvällen så det gällde att planera. Antingen fick man välja väg och tid så att man passerade öppna lastbilsfik.

Så var dieselbilen hopplöst opraktisk eller var det bara tankställena som var otillgängliga och otillräckliga? Hur är det att åka dieselbil nu?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Men det dröjer lite till innan de är lika bra som diesel.
Ahhhh Neko har uttalat sig igen. Neko som alltid vet mycket mer om elbilar än elbilsägarna själva...

Kan du inte berätta igen hur jobbigt vi har det? Vi som kör de där bilarna du aldrig ägt? Dina erfarenheter (eller rättare sagt totala frånvaro av erfarenheter) är ju sååååå intressanta!
Jo dina lögner är mer intressanta :P
Tur bara att det inte är bara du som äger en elbil så man kan få lite sanningar om elbilar också.
Mina lögner? Intressant, berätta mera om dina fantasier.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Legato skrev:
nek0 skrev:
Ahhhh Neko har uttalat sig igen. Neko som alltid vet mycket mer om elbilar än elbilsägarna själva...

Kan du inte berätta igen hur jobbigt vi har det? Vi som kör de där bilarna du aldrig ägt? Dina erfarenheter (eller rättare sagt totala frånvaro av erfarenheter) är ju sååååå intressanta!
Jag tycker ändå att det fortfarande är lite meckigare att planera resor med elbilen. Med bensinaren (har aldrig varit dieselfrälst) vet man ju att det nästan alltid går att få tag på soppa. Men ”meckfaktorn” minskar väldigt fort, man skaffar sig snart koll på strategiska laddplatser som funkar i 99% för en själv. Som gammal fossilare gör man ju samma planering nästan omedvetet. Man funder ju på hur långt det kan vara till nästa mack när man kör i obygden.Så just det argumentet mot elbil finns inte längre för min del. Att dieseln skulle vara ” bättre” en elbil pga laddbehovet är inte helt sant, annorlunda är det föstås däremot.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Det kommer aldrig vara värre än det är nu. I två år har vi åkt med en 30kWh bil och det har gått hyfsat, tackvare noggrant planerande. Men på de här två åren har det blivit lättare med flera laddare överallt och nästa generation bilar kommer ha längre räckvidd. Det kommer alltså bara bli lättare och lättare att åka elbil.
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Gustafsson skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:

Jag tycker ändå att det fortfarande är lite meckigare att planera resor med elbilen. Med bensinaren (har aldrig varit dieselfrälst) vet man ju att det nästan alltid går att få tag på soppa. Men ”meckfaktorn” minskar väldigt fort, man skaffar sig snart koll på strategiska laddplatser som funkar i 99% för en själv. Som gammal fossilare gör man ju samma planering nästan omedvetet. Man funder ju på hur långt det kan vara till nästa mack när man kör i obygden.Så just det argumentet mot elbil finns inte längre för min del. Att dieseln skulle vara ” bättre” en elbil pga laddbehovet är inte helt sant, annorlunda är det föstås däremot.
Jag fick köra 50mil i snörstorm med släpvagn till Dala-Järna och hämta polaren i V70 diesel en helgkväll/natt. Det var "pungen" där dieselfiltret sitter som skjutits av sin hållare. Relativt vanligt fel på Volvo. Det hade ju blivit eller blev samma sak där när ett mekaniskt problem uppstår oväntat att man får stanna och vänta på en lösning. Hade han som TS haft en elbil så hade det ju bara varit att vänta de där två timmarna så var det löst men nu var det en dieselbil och lösningen fanns inte fören flera dagar senare när Volvo i Borlänge hade öppnat. Startade han en rant på forumen om hur dålig tillgänglighet det är på dieselverkstäder i fjällen på helgnätter? Nej, det gjorde han inte eftersom shit happens.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Helt klart är det fortfarande meckigare att planera resor med elbil. Jag tycker ändå inte man ska klandra Fyrfasen för att dom bara satt upp 1 snabbladdare (för typ 250kkr) när dom kunde satt upp 8. Det finns nu snabbladdare i Sveg, Rätan, Åsarna, Svenstavik, Funäsdalen, Vemdalen och kanske nåt fler ställe tack vare Fyrfasen. Alla har reserv i form av 22kW Typ2 laddare. Att inte elbilen kan ladda 22kW kan ju inte Fyrfasen hjälpa. Jag tycker dom här laddarna har gjort en enorm skillnad för mina möjligheter att köra elbil.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Det kommer aldrig vara värre än det är nu. I två år har vi åkt med en 30kWh bil och det har gått hyfsat, tackvare noggrant planerande. Men på de här två åren har det blivit lättare med flera laddare överallt och nästa generation bilar kommer ha längre räckvidd. Det kommer alltså bara bli lättare och lättare att åka elbil.
Jag har sedan 2 år en Zoe 22 kWh och det har hänt massor med laddinfrastrukturen sedan jag skaffade den. Det är otroligt mycket lättare idag än för två år sedan. Naturligtvis är en sån bil, som dessutom bara har 22 kW AC-laddning, inte en långfärdsbil. Men idag behöver jag inte vara rädd för att inte klara mig mellan de olika laddställena.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

tehjimos skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:

Tur bara att det inte är bara du som äger en elbil så man kan få lite sanningar om elbilar också.
Du kan ju återkomma när du fattat en egen uppfattning av elbilar från dina egna upplevelser än att basera det på utvalda uttalanden från en minoritet av elbilsägare.

Elbilar är en kompromiss om du ska sträckköra 300mil utan att stanna för att pissa. Om du är en familj som ska köra 300mil så är inte laddtiden märkbar då du ändå stannar så pass mycket.

Till vardags är elbilar > fossilbilar.

Vi har kört 11000mil i Teslor, till norrbotten flera gånger per år, till serbien, italien, frankrike, 3 gånger inom dom där 11000milen. Det har väldigt sällan varit ett bekymmer, serbien var faktiskt enklast, då dom sista 90milen var utan SuC.. men det gick bra för att vi var förberedda, CHAdeMO sen type2 sista biten. Att åka utanför SuC är en kompromiss kanske, pga ladd-tiderna, men med tiden så är problemet obefintligt.
Ok tehjimos man skall själv testa kokainet för att bilda egen uppfattning om det är nåt att ha eller inte?
Man skall inte läsa vad andra har för problem med att köra elbilar, man skall läsa bara det positiva från utvalda här på forumet som aldrig ser något negativt med det. Får man problem med elbil är man idiot för att man inte hade plan b,c,d,e...... .
LarsL skriver att det aldrig blir värre än idag. Visst LarsL men idag är det katastrof för vissa som inte vill köra 40km/h på E4 och hoppas att strömmen räcker till nästa laddare om den som man hoppades fungera inte gör det. Jag skrev inte att elbilarna är dåliga utan att laddarna är opålitliga . Man vet aldrig om laddaren man räknade med fungerar eller inte och åka 10 mil extra för en säkrare laddning är inte smidigt. tehjimos skriver också att det inte är problem om man har barn för man pausar ändå ofta . Det är sant, men frågan är om man kan ladda eller behöver ladda alltid när man måste stanna.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Henrik Torphammar skrev:
Gustafsson skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:

Jag fick köra 50mil i snörstorm med släpvagn till Dala-Järna och hämta polaren i V70 diesel en helgkväll/natt. Det var "pungen" där dieselfiltret sitter som skjutits av sin hållare. Relativt vanligt fel på Volvo. Det hade ju blivit eller blev samma sak där när ett mekaniskt problem uppstår oväntat att man får stanna och vänta på en lösning. Hade han som TS haft en elbil så hade det ju bara varit att vänta de där två timmarna så var det löst men nu var det en dieselbil och lösningen fanns inte fören flera dagar senare när Volvo i Borlänge hade öppnat. Startade han en rant på forumen om hur dålig tillgänglighet det är på dieselverkstäder i fjällen på helgnätter? Nej, det gjorde han inte eftersom shit happens.
Bra att du tar upp det här med bilmekaniker som inte klarar av diesel bilar . Undrar bara vart man åker med en Tesla eller någon annan elbil idag när de går sönder eller är det så att elbilar aldrig går sönder och aldrig behöver repareras?
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:

Skrev inte du det här?
Exakt. Teslas navigation är usel jämfört med Waze, men samtidigt är alla andra biltillverkares navigationer
usla jämfört med Tesla 8-)
Vems fantasier är detta?
Vad vet du om alla andra biltillverkares navigationer?
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Tack gode gud för funktionen ignorerade användare...
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

nek0 skrev:
Bra att du tar upp det här med bilmekaniker som inte klarar av diesel bilar.
Det tog jag inte alls upp!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

ovelundkvist skrev:
Tack gode gud för funktionen ignorerade användare...
:D jepp!
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Det vore ännu bättre om funktionen även ignorerade inlägg som svarar på ignorerade användare.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:

Skrev inte du det här?
Exakt. Teslas navigation är usel jämfört med Waze, men samtidigt är alla andra biltillverkares navigationer
usla jämfört med Tesla 8-)
Vems fantasier är detta?

Vad vet du om alla andra biltillverkares navigationer?
Ojojoj, vet inte ens vad jag (eller om jag orkar...) ska börja här men kan iaf stämma in i slutsatsen att Teslas nav-system lämnar en hel del att önska, men jämfört med andra märkens nav-system är det långt mycket mindre dåligt. Har faktiskt inte hittat en enda funktion i min Tesla som jag upplever som sämre än motsvarande funktioner i mina tidigare fordon. Möjligtvis är finish och passform inte i linje med vad man kan förvänta sig av en sjusiffrors-prislapp men som sagt, detta uppvägs mer än väl av allt annat.

Och ja, jag har stor erfarenhet av andra bilar och märken. Senaste tio åren har det i hushållet funnits vw, audi, bmw, skoda, porsche, volvo, citroen, ford och jeep. Provkör med jämna mellanrum andra bilmodeller, framförallt när de påstår sig ha kommit ut men nåt nytt revolutionerande och har hittills bara blivit väldigt besviken och trött.
Hur svårt kan det vara att matcha en modell från 2012?!?! Nej ja just det, jag fick ju nästan en ny bil gratis i förra veckan med drygt 1 sek snabbare acceleration och ännu fler hp :) ;)
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Walker skrev:
Kirre skrev:
....,Nej ja just det, jag fick ju nästan en ny bil gratis i förra veckan med drygt 1 sek snabbare acceleration och ännu fler hp :) ;)
Har du hämtat ut en ny Škoda? :shock: :lol:
Det finns inget som diesel. Det luktar, kladdar, e dyrt och får motorer och bilar att vibrera
Måste säga att den bil jag har provkört senaste året och som har imponerat mest är Skoda Kodiaq ;), Snygg både interiört och exteriört, bra lastutrymmen, sköna säten. Dock trist drivlina och luktar f-b illa.
Min kollega råkade tanka bensin i sin tjänstebilsdiesel härom veckan. Det blev dyrt! :cry:
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

Kirre skrev:
Walker skrev:
Kirre skrev:
....,Nej ja just det, jag fick ju nästan en ny bil gratis i förra veckan med drygt 1 sek snabbare acceleration och ännu fler hp :) ;)
Det finns inget som diesel. Det luktar, kladdar, e dyrt och får motorer och bilar att vibrera
Måste säga att den bil jag har provkört senaste året och som har imponerat mest är Skoda Kodiaq ;), Snygg både interiört och exteriört, bra lastutrymmen, sköna säten. Dock trist drivlina och luktar f-b illa.
Min kollega råkade tanka bensin i sin tjänstebilsdiesel härom veckan. Det blev dyrt! :cry:
Dyrt att slanga ur bränslet och fylla med rätt bränsle?
Eller dyrt med motorrenovering?
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Sofie skrev:
Kirre skrev:
Walker skrev:
Kirre skrev:
Dyrt att slanga ur bränslet och fylla med rätt bränsle?
Eller dyrt med motorrenovering?
Motorrenovering!
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare

Inlägg av heron »

Akta så ni inte ”tankar” fel el i era Teslor! :lol:
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

heron skrev:
Akta så ni inte ”tankar” fel el i era Teslor! :lol:
äntligen begriper jag, de är därför de är snabbare i usa, 60hz
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

När vi ändå är offtopic fy fan vad det luktar avgaser på MOS speciellt i anslutning till rulltrappor antar att de letar upp sig från garaget
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare

Inlägg av rockard »

Aj då, var det någon som skrev något som stack i ögonen på er stackars priviligerade igen? Ni som måste skyddas från det här konceptet med att andra personer har upplevelser som skiljer sig från era?

Blev din restid förlängd med flera timmar pga att du inte kunde ladda din Tesla? Skriv för guds skull inte det på Teslaforumet! Ditt ressällskap får faktiskt skylla sig själva som inte tog varsinna fossilbilar och brummade upp. Hur har de mage att klaga? Vad är väl två timmar utslaget på ett år, det är ju det som räknas, kom ihåg det! Och förresten får du skylla dig själv också eftersom du inte köpt en 100D. Vem köper mindre batteri än så liksom? Men mer än så får man inte önska sig, för då hatar man elbilar. Och förresten kom jag på att fossilbilar kan gå sönder och behöva bli bärgade (det kan inte hända elbilar, right?) så därför har du ingen rätt att bli irriterad över det här!

Det finns så många förståndiga personer på detta forum, men herregud vad många fler trångsynta och sektsinnade det är. God, deprimerande jul till er.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

EnTraktor skrev:
Tråkigt att man måste hålla på med sånt, för att Tesla i vissa fall är 2-3-4 år sena med utbyggnaden av SuperCharger nätverket.
Ok, håller med om att det är tråkigt om det händer (ungefär samma som att få soppatorsk i en gammal kärra), men för att försöka vara lite rättvisa - 4 år?? Tesla började bygga nätverket 2012 - vad annonserade de då som först blev klart förra året? (Eller 2013 som blev klart i år?)

2, möjligen 3 år sent på sådant som offentligt annonserats köper jag, men känns som en eftersläng med 4an...

Hoppas däremot att utbyggnaden fortsätter i samma takt men med fokus på förtätning - senaste två åren har det ju varit mycket geografisk spridning i Europa (Frankrike, Italien, Spanien, ....)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Och jag hoppas tvärtom på yttäckning då det finns mycket kvar att göra i östra Europa.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Inlägg av Verdi »

rockard skrev:
Aj då, var det någon som skrev något som stack i ögonen på er stackars priviligerade igen? Ni som måste skyddas från det här konceptet med att andra personer har upplevelser som skiljer sig från era?

Blev din restid förlängd med flera timmar pga att du inte kunde ladda din Tesla? Skriv för guds skull inte det på Teslaforumet! Ditt ressällskap får faktiskt skylla sig själva som inte tog varsinna fossilbilar och brummade upp. Hur har de mage att klaga? Vad är väl två timmar utslaget på ett år, det är ju det som räknas, kom ihåg det! Och förresten får du skylla dig själv också eftersom du inte köpt en 100D. Vem köper mindre batteri än så liksom? Men mer än så får man inte önska sig, för då hatar man elbilar. Och förresten kom jag på att fossilbilar kan gå sönder och behöva bli bärgade (det kan inte hända elbilar, right?) så därför har du ingen rätt att bli irriterad över det här!

Det finns så många förståndiga personer på detta forum, men herregud vad många fler trångsynta och sektsinnade det är. God, deprimerande jul till er.
Håller. Vissa kan inte ens erkänna de mest uppenbara nackdelarna. Man känner sig friare med en fossilbil. Så är det bara. Med en elbil måste man planera mer.
Låst