Ett år med Tesla - bokslut o restvärde

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Ett år med Tesla - bokslut o restvärde

Inlägg av lem »

Nu har jag haft min femte elbil precis ett år och skulle vilja summera året. Men vad är bilens värde? (S60/75, vit, tak, AP1, face, vinterpaket, alcantara på instrumentbräda etc, NG skinn, 3000 mil, dragkrok ej inkopplad el)

Kostnad:
Gav 732' i grund, förträngt AP1 o 15kwh öppning o vinterdäck o räcke o drag
Ansätter t.v. att den går att sälja för 700' -> ca 10 kkr i månadskostnad. Lite svettigt men det har varit värt att prova och inse vad Tesla är bra o dåliga på! Gissningsvis hade en MB E klass kostat lika mycket att ta ut ny och kliva av efter ett år. Eller ca dubbelt mot en Leaf. Avgår 3 kkr i månaden jag sluppit köpa diesel för (lätt att glömma)!
Summa: ca 7000 i "ekvivalent" månadskostnad!

Användbarhet:
Funkar till allt! Bo i, jaktbil, köra tungt, cykeltransport, långfärd, vintersemester, sommarsemester, dra båt, vattenscooter o kajaker (på tak)

Driftsäkerhet:
Som en Duracell-kanin! Av alla de elbilar jag haft så litar jag på Teslan. Även i -20 grader!

Saker jag är speciellt nöjd med:
- inget behov avi apdyr service. Blev galen på merca som krävde kompresserna i förbandslådan skulle bytas pga urgånget datum annars gällde ej rostskyddsgaranti.....
- laddkablar o snygga UMC kontakt trefas byte enfas
- acceleration. S60 är klenast men duger gott för mig
- snygg design
- superchage systemet fastän jag nästan aldrig utnyttjat det
- rattvärme
- trygg Hansas nya premie på 5,5 kkr/år halv är ju billigare än tidigare! Startar i morgon!

Saker som irriterar:
- browsern i skärmen är riktigt usel
- jaktmode så bilen håller tyst och inte lyser alls!
- takräck bökigt att fästa o bullrigt. Har fyrkantsprofil, skall testa vinge!
- nackkudde/ställbara nackkuddar
- DAB radio (antenn??)
- Frunk så svårstängd att jag drar mig för att använda den
- backkamera lins blir smutsig

Dags att lämna varma sängen och koka hemmagjord vildsvinskorv där vildsvinet fraktats hem i Teslan!
God Jul!
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Re: Ett år med Tesla - bokslut o restvärde

Inlägg av chpaulin »

lem skrev:
Blev galen på merca som krävde kompresserna i förbandslådan skulle bytas pga urgånget datum annars gällde ej rostskyddsgaranti.....
:lol:
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Kul att höra, du har ju verkligen använt bilen som den mångsidiga maskin den är!

God Jul!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Ska Trygg Hansa sänka sin premie från och med 25/12? Är det någon generell ändring eller bara för just lem?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Torde vara årsförnyelse och byte av försäkringsbolag från Protector till Trygg-Hansa som har tagit över märkesförsäkringen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

improwise skrev:
Ska Trygg Hansa sänka sin premie från och med 25/12? Är det någon generell ändring eller bara för just lem?
Jag bara matade in regnr Yef718 och fick ut precis 2,7 kkr/halvår halvförsäkring 1000 eller 1500 mil kommer ej ihåg. Jag lusläste inte allt, kan missat ngt.

Kollade,hade 1000 mil. Måste ändra, för lågt....
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Skriv svar