Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av Delta »

GoodYear 19" M+S kom på i fredags. Tog en 30 mils runda i lördags. Rekordlåg snittförbrukning för min del (P85). Låg på 205 wh/km! Förmodligen beroende på att det mestadels var "finkörning", men kanske också på att gummiverkstaden av misstag hade tryckt i 3,2 kg i däcken. Tydligen gör det gott för räckvidden med lite övertryck i däcken. Kan det vara några drawbacks med lite högre tryck än rekommenderat? Någon som vet? Annars tror jag att jag testar detta i sommar.

Edit: På B-stolpen står 290kpa/42psi. Tydligen finns det andra värden på andra teslor!?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av danni »

Övertryck i däcken ger sämre komfort, sämre grepp, och leder till att däcken slits snabbare i mitten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av Leo »

Har för mig att Tesla tidigare rekommenderade 46Psi=3,2kg men numera cirkulerar de uppgifter att de ändrat till 51Psi=3,6kg.

Kollade på dörrstolpen på min P85 från oktober. Den anger 45Psi vid kalla däck.

42Psi är ju 3kg så garanterat inga problem att köra med 3,2.

Så du har inte alls för högt tycker jag. (Tung bil och stora däck jämfört med en vanlig bil)

Lägre tryck =bättre grepp, högre tryck lägre förbrukning och lite stötigare (men vissa rapporterar också risk för snedslitna däck bak då, framförallt på 21" däck)
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av 18650 »

danni skrev:
Övertryck i däcken ger sämre komfort, sämre grepp, och leder till att däcken slits snabbare i mitten.
Det där är väl gamla myter som lever kvar. 19" med mindre än 3.2kg skulle jag aldrig rulla runt på. Kör 3.2kg i mina 16".
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av point1 »

Leo skrev:
Har för mig att Tesla tidigare rekommenderade 46Psi=3,2kg men numera cirkulerar de uppgifter att de ändrat till 51Psi=3,6kg.

Kollade på dörrstolpen på min P85 från oktober. Den anger 45Psi vid kalla däck.

42Psi är ju 3kg så garanterat inga problem att köra med 3,2.

Så du har inte alls för högt tycker jag. (Tung bil och stora däck jämfört med en vanlig bil)

Lägre tryck =bättre grepp, högre tryck lägre förbrukning och lite stötigare (men vissa rapporterar också risk för snedslitna däck bak då, framförallt på 21" däck)
Antar att det också beror på om man har 21 eller 19" vad de rekommenderar för tryck?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av point1 »

18650 skrev:
danni skrev:
Övertryck i däcken ger sämre komfort, sämre grepp, och leder till att däcken slits snabbare i mitten.
Det där är väl gamla myter som lever kvar. 19" med mindre än 3.2kg skulle jag aldrig rulla runt på. Kör 3.2kg i mina 16".
Nej det är i allra högsta grad sant, ett mjukt däck ger bra grepp. Se t.ex inom Racing där däck slits ut på en helg eller bara ett lopp. Det är på grund av däcken är så mjuka. När du pumpar upp däcken till max blir de ju mkt mindre följsamma. Sämre komfort ja självklart eftersom det blir mindre dämpning i däcken. Att du kan körs 3,2 i dina 16" beror ju på dels däckbredd och vikt på bilen

Jämför landsvägsdäck på cykel med MTB mycket högre tryck på ett landsvägsdäck, på grund av liten kontaktarea.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av Leo »

Man kanske kan sammanfatta det med att "det beror på". Prova några hekto till och känn hur det känns och håll ögonen på ojämt däcksslitage bara.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av danni »

18650 skrev:
danni skrev:
Övertryck i däcken ger sämre komfort, sämre grepp, och leder till att däcken slits snabbare i mitten.
Det där är väl gamla myter som lever kvar. 19" med mindre än 3.2kg skulle jag aldrig rulla runt på. Kör 3.2kg i mina 16".
Nej, det är verkligen inga myter. Däremot skiljer det ju sig vad som är "övertryck" och inte. Jag har ingen aning om 3.2 kg i dina däck är att klassa som övertryck.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Övertryck i däcken ger sämre komfort, sämre grepp, och leder till att däcken slits snabbare i mitten.
När jag tog körkort 1994 fick jag lära mig detta också, när jag följde med frugan på hennes (och delvis även min) utbildning på samma trafikskola 20 år senare så backar dom. Idag skall man köra med övertryck vilket är bättre för miljön och däcken enligt samma bilskola och faktiskt samma lärare. De sa att det faktiskt inte stämde det som de lärde ut för 20 år sedan.

PS. Hittade t.ex.följande länk:
https://korkortonline.se/teori/dack/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av stefan007 »

Jag har haft hemska upplevelser på vinterväglag med för dåligt tryck i däcken, några hekto gjorde underverk för grepp och stabilitet. Skulle aldrig ha mindre än åtta kilo på racercykeln. Tungrullad och dåligt grepp med 5 kg. Skulle jag köra på bana med en bil som väger in runt 1000kg skulle jag förmodligen fylla 1.8 kallt då de bygger mycket värme och är konstruerade för det. Snökörning med monsterjeep på Island är det under kilot..... Tom åkklipparen går bättre med högre tryck än rekommenderade 0.4kg. (blir snart el där också) Så allt beror på vilka egenskaper man vill åt.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
danni skrev:
Övertryck i däcken ger sämre komfort, sämre grepp, och leder till att däcken slits snabbare i mitten.
När jag tog körkort 1994 fick jag lära mig detta också, när jag följde med frugan på hennes (och delvis även min) utbildning på samma trafikskola 20 år senare så backar dom. Idag skall man köra med övertryck vilket är bättre för miljön och däcken enligt samma bilskola och faktiskt samma lärare. De sa att det faktiskt inte stämde det som de lärde ut för 20 år sedan.

PS. Hittade t.ex.följande länk:
https://korkortonline.se/teori/dack/
Men om du själv läser på den länken så hittar du följande:

"Mer än 20 % över – inte bra, inga vinster samtidigt som köregenskaperna börjar försämras vid allt för höga tryck. Slitaget på däcken ökar."

Med andra ord ger övertryck precis de effekter som jag skrev. Sen kanske inte "övertryck" ska definieras som "allt som är högre än tillverkarens rekommenderade tryck".
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Svenssons skrev:
danni skrev:
Övertryck i däcken ger sämre komfort, sämre grepp, och leder till att däcken slits snabbare i mitten.
När jag tog körkort 1994 fick jag lära mig detta också, när jag följde med frugan på hennes (och delvis även min) utbildning på samma trafikskola 20 år senare så backar dom. Idag skall man köra med övertryck vilket är bättre för miljön och däcken enligt samma bilskola och faktiskt samma lärare. De sa att det faktiskt inte stämde det som de lärde ut för 20 år sedan.

PS. Hittade t.ex.följande länk:
https://korkortonline.se/teori/dack/
Men om du själv läser på den länken så hittar du följande:

"Mer än 20 % över – inte bra, inga vinster samtidigt som köregenskaperna börjar försämras vid allt för höga tryck. Slitaget på däcken ökar."

Med andra ord ger övertryck precis de effekter som jag skrev. Sen kanske inte "övertryck" ska definieras som "allt som är högre än tillverkarens rekommenderade tryck".
För mycket och för lite skämmer allt har jag fått lära mig men det står ju att 10-15% övertryck är det bästa. Övertryck skall det alltså vara för att minska bränslekostnaderna och slitage på däck, dock ska det inte vara för mycket övertryck.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av 18650 »

danni skrev:
Svenssons skrev:
danni skrev:
Övertryck i däcken ger sämre komfort, sämre grepp, och leder till att däcken slits snabbare i mitten.
När jag tog körkort 1994 fick jag lära mig detta också, när jag följde med frugan på hennes (och delvis även min) utbildning på samma trafikskola 20 år senare så backar dom. Idag skall man köra med övertryck vilket är bättre för miljön och däcken enligt samma bilskola och faktiskt samma lärare. De sa att det faktiskt inte stämde det som de lärde ut för 20 år sedan.

PS. Hittade t.ex.följande länk:
https://korkortonline.se/teori/dack/
Men om du själv läser på den länken så hittar du följande:

"Mer än 20 % över – inte bra, inga vinster samtidigt som köregenskaperna börjar försämras vid allt för höga tryck. Slitaget på däcken ökar."

Med andra ord ger övertryck precis de effekter som jag skrev. Sen kanske inte "övertryck" ska definieras som "allt som är högre än tillverkarens rekommenderade tryck".
Jag tror som sagt det är gamla vandringssägner från förr. Då stämde det säkert in med sämre däck som inte höll samman. Nu för tiden man kan åka med 3.2kg i däck där man för 15år sedan normalt hade 2.2kg. Vem har mindre än 3.2kg i moderna lågprofilare?

Använda en körskola som referens är inte min melodi heller. Dem har ofta väldigt egna idéer. Hoppa överväxlar exempelvis.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av LarsL »

Det här med däcktryck är något av det viktigaste man har när det gäller väghållning. Försök att hitta sweet spoten för dina däck men håll koll på slitaget så du inte sabbar däcken.

Högt lufttryck minskar ytan som däcken har emot vägytan med mindre friktion som följd, vilket gör att hjulet rullar lättare men får något mindre fäste. Färden kan bli stötigare beroende på hur stort övertryck man har. Risk för ökat slitage i mitten av däcket.

Lågt lufttryck ger större kontaktyta mot underlaget med mer friktion, vilket ger ökat rullmotstånd och bättre fäste. Bilen kan kännas svampig och sladdrig. Risk för ökat slitage på sidorna an slitytan.
Super lågt däcktryck använder man ofta på terrängfordon så att däcken riktigt ska lägga sig över underlaget som en våt filt. Men då har man inte lågprofil heller.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 673
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av Bengt »

Det är nog en poäng med att hålla det däcktryck bilfabrikanterna rekommenderar, eller?....
:D

Vinner du en sak med att ändra så förlorar du garanterat något annat.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av Delta »

Bengt skrev:
Det är nog en poäng med att hålla det däcktryck bilfabrikanterna rekommenderar, eller?....
:D

Vinner du en sak med att ändra så förlorar du garanterat något annat.
Jo men på B stolpe står 42psi /290 kPa för 19"/245 däck. På andra står 45 och till o med 51 psi. Vad är det som rekommenderas av TM? Kanske bättre att fråga Service Center.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av thebishop »

Jag frågade på SC för en vecka sedan och visade tabellen från tmc forum där nya 19" rekommendationen för luftfjädring var 50psi för dual motor. I dörren på min bil står 45. Jag frågade om det ändrats eftersom bilarna uppenbarligen har olika märkning, men de hade inte fått någon ny info, så jag kör med 45 tills vidare. Om rekommendationen ändras bör ju Tesla centralt gå ut med information....
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av Delta »

Med det högre trycket följer lägre förbrukning=längre räckvidd. Det är hur som helst en klar fördel. Att köra med som rekommenderas på senare bilar 45psi istället för de 42 psi som rekommenderades på tidigare modeller som på min P85 kan väl inte ses som någon avvikelse, snarare att TM i tysthet har ändrat sig.
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av z balata »

Det skulle vara intressant att höra vad det står på de bilar som har 21-tum? Ska det vara högre tryck i dessa. Själv har jag nu lagt på 20-tum och vet inte vad jag ska ha. Samma som för 19-tum? På stolpen står 45 psi.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av matbl »

z balata skrev:
Det skulle vara intressant att höra vad det står på de bilar som har 21-tum? Ska det vara högre tryck i dessa. Själv har jag nu lagt på 20-tum och vet inte vad jag ska ha. Samma som för 19-tum? På stolpen står 45 psi.
Iofs har det inte med trycket att göra. Men bilen är väl inte typad med 20"? Får du då lagligt köra den med det på? Vad säger försäkringsbolaget vid en olycka?
Jag påstår inte att det är ett problem, det kanske är helt ok. Men någon som vet?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av stefan007 »

Ganska många som kör 20". Bör inte vara några problem så länge inte rullomkrets och bredd avviker.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av lator »

Bil som är helbilsgodkänd ska enligt lag ha den hjulstorlek som är angiven i registreringsbeviset. huruvida någon myndighetsperson skull bry sig om detta är en annan sak...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av danni »

lator skrev:
Bil som är helbilsgodkänd ska enligt lag ha den hjulstorlek som är angiven i registreringsbeviset. huruvida någon myndighetsperson skull bry sig om detta är en annan sak...
Nej, det är inte sant. Det var så förr, men dåvarande Vägverket ändrade det 2006. Se punkt 6 här: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr063.pdf

Att hastighetsmätaren ska uppfylla föreskrivna krav innebär att rullomkretsen inte ska skilja sig mer än 5% från original.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av matbl »

lator skrev:
Bil som är helbilsgodkänd ska enligt lag ha den hjulstorlek som är angiven i registreringsbeviset. huruvida någon myndighetsperson skull bry sig om detta är en annan sak...
Nä. Men om ett försäkringsbolag kan smita undan att betala med hänvisning till det så försöker de nog...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Lite mera tryck i däcken = Längre räckvidd!

Inlägg av danni »

matbl skrev:
lator skrev:
Bil som är helbilsgodkänd ska enligt lag ha den hjulstorlek som är angiven i registreringsbeviset. huruvida någon myndighetsperson skull bry sig om detta är en annan sak...
Nä. Men om ett försäkringsbolag kan smita undan att betala med hänvisning till det så försöker de nog...
Ingen risk. Det är helt tillåtet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar