Hej!
Är det någon som räknat på om det ger något klirr i plånboken att ladda bilen på natten och att ha elpris per timme?
Min bil är inställd på att ladda kl 01 och runt 04-05 är den nöjd.
Spontant verkar inte elpriset variera jättemycket mellan dag och natt vad jag kan se, men å andra sidan kostar inte per-timme abonemang något heller.
Elpris per timme?
Moderator: Redaktion
Re: Elpris per timme?
Samma laddmönster som dig, kör med timdeb sen 1år? ca 4öre/kwh lägre har det blivit, tot årsförbrukning 18k kwh, var 13k innan teslan
ms 76132 "Eleamore"
Jag tror det kan vara mycket lönsamt om man har rätt förutsättningar. Själv har jag ett vanligt rörligt elpris (dygnsbaserat) men skulle säkert tjäna på att gå över till timpris. Förbrukar drygt 30 000 kWh om året och skulle lätt kunna styra om så att merparten av elen förbrukas när elpriserna är som lägst (t ex värma upp ackumulatortanken, ladda elbilen, mm). Har väl uppsäkrat hemma så risken för överbelastning är minimal.
Installerat 13,2 kWp solceller
Spotpris i kombination med Skelleftekrafts Teslaerbjudande blir ett riktigt bra snitt-kwh-pris!
MY LR, Pearl White
- Monark1954
- Teslaägare
Ladda hem appen elskling.
Ställ in ditt elprisområde i appen.
Följ grafen över rörliga elprisdelen.
Morgondagens pris kommer kring 17.
Blåser det, helg eller andra fenomen kan ge står påverkan.
Med elbil går det lätt markant styra förbrukningen till lågpristimmar, ofta efter ca 20:00.
Laddtimern är vanligtvis ställd på 21:30 och ändras inte så ofta.
Har loggat in på vår nätleverantör och kollat timförbrukningen över några månader, förutsatt att ni har det avtalet.
Lätt att se när vi laddat elbilarna.
Lönsamt?
Har ej orkat räkna men den rörliga delen av elpriset (grovt sett halva kostnaden) går att påverka till halverat eller mer i rörlig kostnad.
Går att undvika kalla vindstilla vardagar då det rörliga timpriset skenar iväg på morgon och vid arbetsdagens slut.
Har man ej timdebitering så kommer dessa höga pikar påverka dygnspriset utan att man kan påverka kostnaden mer än att inte ladda alls.
Ställ in ditt elprisområde i appen.
Följ grafen över rörliga elprisdelen.
Morgondagens pris kommer kring 17.
Blåser det, helg eller andra fenomen kan ge står påverkan.
Med elbil går det lätt markant styra förbrukningen till lågpristimmar, ofta efter ca 20:00.
Laddtimern är vanligtvis ställd på 21:30 och ändras inte så ofta.
Har loggat in på vår nätleverantör och kollat timförbrukningen över några månader, förutsatt att ni har det avtalet.
Lätt att se när vi laddat elbilarna.
Lönsamt?
Har ej orkat räkna men den rörliga delen av elpriset (grovt sett halva kostnaden) går att påverka till halverat eller mer i rörlig kostnad.
Går att undvika kalla vindstilla vardagar då det rörliga timpriset skenar iväg på morgon och vid arbetsdagens slut.
Har man ej timdebitering så kommer dessa höga pikar påverka dygnspriset utan att man kan påverka kostnaden mer än att inte ladda alls.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Intressant. Det visste jag inte. För er andra:
https://www.skekraft.se/privat/teslaaga ... ill-bilen/
https://www.skekraft.se/privat/teslaaga ... ill-bilen/
Största besparingen vid timpris brukar ligga hos nätleverantören, i alla fall hos Ellevio.
Men känns lite onödigt att ladda vid kl 1 på natten vintertid. Då ska batteriet värmas både då och på morgonen när jag ska ha bilen. Istället för att ladda när jag kommer hem på em och batteriet redan är varmt. Men besparingen i och med priset gör väl det ändå lönsamt.
Men känns lite onödigt att ladda vid kl 1 på natten vintertid. Då ska batteriet värmas både då och på morgonen när jag ska ha bilen. Istället för att ladda när jag kommer hem på em och batteriet redan är varmt. Men besparingen i och med priset gör väl det ändå lönsamt.
2016 Model S 75