Selfies - spegelvända! :-o
Moderator: Redaktion
Selfies - spegelvända! :-o
Ja, detta har ju inget med elbilar att göra, utan selfies. Men här finns så många trevliga, vettiga och (hör och häpna!) intelligenta människor att jag försöker få uppmärksamhet kring denna fråga här. Den är nördig, och eftersom nördar inom ett område ofta har lätt att nörda in på andra områden också så skriver jag här. När jag försöker starta såna diskussioner på Facebook så får jag oftast ingen större respons.
Jo, jag har endast vid några få tillfällen tagit nån selfie med min mobil. Dels för att jag inte har haft anledning att göra det, dels för att jag tycker att selfies får ett förvridet perspektiv eftersom objektivet hamnar för nära motivet.
Så när jag nu bestämde mig för att ta en groupie (gruppseflie) på familjen i julhelgen och skicka till en släkting så investerade jag för ändamålet i en selfiepinne. Så vi tog bilden, eller: jag tog en massa bilder för att förhoppningsvis nån av dem skulle kunna bli lyckad. Sen granskade jag våra ansiktsuttryck för att hitta nån bild där allas våra ansikten var OK. När jag hittade en bild som jag var nöjd med så skickade jag iväg den. Så visade jag de andra vilken bild jag skickat, och då säger min kära hustru: Men den är ju spegelvänd!
Jag hade varit så upptagen av att detaljgranska våra ansikten att jag inte noterat att bilden var spegelvänd. Det förklarade ju varför vi inte såg riktigt normala ut nån av oss, för väldigt få har perfekt symmetriska ansikten.
Nu till det intressanta: Sonen, 27 år, programmerare och uppvuxen med dataspel, communities och selfies, menade då att detta är helt normalt. Jag kollade i min kameraapp och fann en inställning som rådde bot på det hela och sen levererade rättvända bilder trots att det man ser på skärmen fortfarande är en spegelbild. En animerad debatt uppstod där uråldriga jag och min ännu mer åldrade hustru menade att det var helknäppt att bilden man tar blir spegelvänd medan sonen menade att det gjorts massor av användarundersökningar som visat att de flesta vill ha en bild som ser ut exakt likadant som den man själv ser på skärmen och därför är detta en standard inom mobilkameraappar. Jag har en One Plus 2 (Andriod) och där gick det alltså lätt att ändra på detta, men i min dotters Iphone gick det inte lika lätt, utan hon skulle vara tvungen att ladda ned en särskild app för att göra det.
Så: Vad anser du om detta? Är det en standard även i din mobil att bilden blir spegelvänd, går det att ändra, vad tycker du är rimligt? Har du ens reflekterat över detta? osv.
Jo, jag har endast vid några få tillfällen tagit nån selfie med min mobil. Dels för att jag inte har haft anledning att göra det, dels för att jag tycker att selfies får ett förvridet perspektiv eftersom objektivet hamnar för nära motivet.
Så när jag nu bestämde mig för att ta en groupie (gruppseflie) på familjen i julhelgen och skicka till en släkting så investerade jag för ändamålet i en selfiepinne. Så vi tog bilden, eller: jag tog en massa bilder för att förhoppningsvis nån av dem skulle kunna bli lyckad. Sen granskade jag våra ansiktsuttryck för att hitta nån bild där allas våra ansikten var OK. När jag hittade en bild som jag var nöjd med så skickade jag iväg den. Så visade jag de andra vilken bild jag skickat, och då säger min kära hustru: Men den är ju spegelvänd!
Jag hade varit så upptagen av att detaljgranska våra ansikten att jag inte noterat att bilden var spegelvänd. Det förklarade ju varför vi inte såg riktigt normala ut nån av oss, för väldigt få har perfekt symmetriska ansikten.
Nu till det intressanta: Sonen, 27 år, programmerare och uppvuxen med dataspel, communities och selfies, menade då att detta är helt normalt. Jag kollade i min kameraapp och fann en inställning som rådde bot på det hela och sen levererade rättvända bilder trots att det man ser på skärmen fortfarande är en spegelbild. En animerad debatt uppstod där uråldriga jag och min ännu mer åldrade hustru menade att det var helknäppt att bilden man tar blir spegelvänd medan sonen menade att det gjorts massor av användarundersökningar som visat att de flesta vill ha en bild som ser ut exakt likadant som den man själv ser på skärmen och därför är detta en standard inom mobilkameraappar. Jag har en One Plus 2 (Andriod) och där gick det alltså lätt att ändra på detta, men i min dotters Iphone gick det inte lika lätt, utan hon skulle vara tvungen att ladda ned en särskild app för att göra det.
Så: Vad anser du om detta? Är det en standard även i din mobil att bilden blir spegelvänd, går det att ändra, vad tycker du är rimligt? Har du ens reflekterat över detta? osv.
Re: Selfies - spegelvända! :-o
Jag har aldrig märkt det heller, eftersom jag inte ser någon anledning varför jag skulle belasta telefonminnet med bilder på mitt dumma ansikte. Men nu tog jag mitt livs första selfie och testade i telefonen (Huawei Honor 8) och våra surfplattor (Samsung Galaxy nånting och Huawei nånting). Båda surfplattor visade en spegelvänd bild, men fotot blev rättvänd. Telefonen frågade mig hur jag ville ha bilden efter att jag hade tagit den.
Intressant ämne en sån här gråmulen annandag.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Aldrig testat eller reflekterat över... Så tex reklam med text i bakgrunden blir alltså spegelvänd?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Nej, just reklam blir rättvänd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
...och när armarna och selfiespinnen int räcker till så så finns kamerafjärrkontrollen, HISY. En bluetoothknapp stor som en tumme med en räckvidd på 27 meter. Kan klart rekommenderas till vissa situationer.
Fick en sådan för snart två år sedan.
https://www.apple.com/se/shop/product/H ... 2960683215
Fick en sådan för snart två år sedan.
https://www.apple.com/se/shop/product/H ... 2960683215
Installerat 13,2 kWp solceller
Jag tycker ju att det normala hade varit att få en rättvänd bild och gärna en fråga om hur man ville ha det. Jag kommer nu ihåg att jag tog en selfie tillsammans med min fru för några år sedan, och jag har inget minne av att den blev spegelvänd. Det var då en Samsung Galaxy S3.mati skrev:Jag har aldrig märkt det heller, eftersom jag inte ser någon anledning varför jag skulle belasta telefonminnet med bilder på mitt dumma ansikte. Men nu tog jag mitt livs första selfie och testade i telefonen (Huawei Honor 8) och våra surfplattor (Samsung Galaxy nånting och Huawei nånting). Båda surfplattor visade en spegelvänd bild, men fotot blev rättvänd. Telefonen frågade mig hur jag ville ha bilden efter att jag hade tagit den.
Det normala tycker jag är att få en rättvänd bild.
Däremot skulle det bli svårt att hantera en rättvänd bild på skärmen när medan man tar en bild med ”selfie-kameran”, eftersom man är så van vid en spegelbild.
Anledningen till att de flesta verkar vilja ha den spegelvända selfie-bilden även efter fototillfället är troligtvis att folk är vana vid att se sig spegelvända. När man ser en rättvänd bild på sig själv känner man inte igen sig beroende på små asymmetriska skillnader, och eftersom människor gillar sådant man känner igen, gillar man inte den rättvända bilden av sig själv.
Däremot skulle det bli svårt att hantera en rättvänd bild på skärmen när medan man tar en bild med ”selfie-kameran”, eftersom man är så van vid en spegelbild.
Anledningen till att de flesta verkar vilja ha den spegelvända selfie-bilden även efter fototillfället är troligtvis att folk är vana vid att se sig spegelvända. När man ser en rättvänd bild på sig själv känner man inte igen sig beroende på små asymmetriska skillnader, och eftersom människor gillar sådant man känner igen, gillar man inte den rättvända bilden av sig själv.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Min blev rättvänd men eftersom jag gör aldrig som alla andra (Typ köper elbil, lägger golvet i 45 graders vinkel mm) så blir den väl felvänd ändå?
iPhone visar bilden som i spegel men vänder den tagna bilden så ansiktet är rätt. Har mig veterligen alltid varit så.