Fråga om laddning
Moderator: Redaktion
Fråga om laddning
Jag har märkt att jag alltid verkar få 1% mindre än inställd laddning. Sätter jag det på 90% stannar det vid 89% och samma sak så blir det 99% om jag väljer fullt.
Vågar inte säga om det kan gå upp på fullt någon kvart/halvtimma och sedan falla. Jag har förstått att den förbrukar lite när den står still (även med kabel..).
Är det så normalt sett? Eller kan det vara knas med batteri eller mjukvara? Någon annan som har samma fenomen?
Vågar inte säga om det kan gå upp på fullt någon kvart/halvtimma och sedan falla. Jag har förstått att den förbrukar lite när den står still (även med kabel..).
Är det så normalt sett? Eller kan det vara knas med batteri eller mjukvara? Någon annan som har samma fenomen?
Re: Fråga om laddning
Verkar normalt, händer mig också. Bilen laddar troligen till det inställda värdet, men sen tappar den lite igen pga vampire-drain. Har du satt på energisparläge? Om inte, testa det. Då tappar den mindre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Försök att höja och sedan sänka laddnivån till ursprungliga. Då börjar bilen ladda upp til t.ex. 90%. SC rekommenderade inte att ha på energisparläge då det försämrar en del funktioner.
Vet du vad som försämras med energisparläge?Jjakobb skrev:Försök att höja och sedan sänka laddnivån till ursprungliga. Då börjar bilen ladda upp til t.ex. 90%. SC rekommenderade inte att ha på energisparläge då det försämrar en del funktioner.
Vet att värmen i bilen försämras och att batteriet inte värms upp.
Vilka då? Ibland är bilen lite småpömsig när man ska iväg, men annars? Den drar ju massor med ström helt i onödan om man inte har energisparläge påslagen.Jjakobb skrev:SC rekommenderade inte att ha på energisparläge då det försämrar en del funktioner.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Sämre kommunikation med bilen samt längre tid att "vakna"?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Du menar nog range mode. Energisparläge är nåt annat och gäller när bilen är avstängd.Kulingen skrev:
Ojdå var hittar man energisparläget då? Trodde det var samma som Range modemati skrev:Du menar nog range mode. Energisparläge är nåt annat och gäller när bilen är avstängd.Kulingen skrev:

Energisparläge i kombination med alltid ansluten gör att man får bra respons med appen och ibland får vänta några sekunder på att instrumentpanelen ska starta när man ska i väg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ställer du in laddgränsen från appen eller från bilen? Jag har märkt att det är svårt att sikta på fasta 10-tal i appen och att det inte ens går att ställa in på 100%.
Model X, Pearl White
Oftast i appen, men tycker bilens Skärm inte heller med säkerhet går att använts om man vill veta var man ställt in.
Finns under Displays i Controls. Där finns också "Always connected".
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det hittar du under "displays".johan_w skrev:Ekonomisparläge kände jag inte till..bara range mode. Hur aktiverar man det?
Datorn använder mer av cpu/gpu kapacitet och gör att datorn blir rappare. Hade bl.a. ett problem där jag fortfarande "var inne i tunneln" enligt gpsen, SC sade att det förmodligen blir bättre utan energisparläge och det blev det.Bjelke skrev:Sämre kommunikation med bilen samt längre tid att "vakna"?