Idag annandagen kl 12:45
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6841862
Ekospecial om batterifabriker
Moderator: Redaktion
Ekospecial om batterifabriker
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ekospecial om batterifabriker
Ok, så på brund av att "fabrikerna är kostsamma att uppföra och därmed också riskfyllda som projekt" så ska EU pumpa in pengar till marknaden för att dessa varken kan eller vill riskera eget kapital och varför göra det om man nu ändå kan avakta tills EU öppnar bidragskranen. Men med tanke på vad som skrivs - "att inte satsa innebär också faror för kontinentens bilindustri som riskerar att inte kunna vara med i teknikskiftet, medan sydkoreanska, kinesiska och amerikanska tillverkare vinner större mark." - så måste in lite bidrag.
Utan att egentligen vet hur andra har finaserat sina fabriker så kan man då undra hur Panasonic, Samsung och även Tesla har lyckats med att bygga något och även villig att riskera eget kapital (eller för den delen sina aktie ägares).
Förstå mig rätt, inga problem med att EU eller staten går in i projekt, men ibland känns det lite panik och att marknaden behöver en snuttefilt, lite för mycket trygghetsnarkomaner över EU ibland.
Utan att egentligen vet hur andra har finaserat sina fabriker så kan man då undra hur Panasonic, Samsung och även Tesla har lyckats med att bygga något och även villig att riskera eget kapital (eller för den delen sina aktie ägares).
Förstå mig rätt, inga problem med att EU eller staten går in i projekt, men ibland känns det lite panik och att marknaden behöver en snuttefilt, lite för mycket trygghetsnarkomaner över EU ibland.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Ekospecial om batterifabriker
Jag tror inte de menar att EU ska stå för hela kostnaden utan delar och samma sak gäller ju Tesla, även om pengarna är utspridda över 20 år tror jag och det finns många krav på Tesla så kommer de få en hel del pengar och skattelättnader för sin Gigafactory. Nu sitter de förvisso inte på i närheten av lika mycket pengar som de stora europeiska tillverkarna men Tesla tar inte hela risken själv.khavusr skrev:Ok, så på brund av att "fabrikerna är kostsamma att uppföra och därmed också riskfyllda som projekt" så ska EU pumpa in pengar till marknaden för att dessa varken kan eller vill riskera eget kapital och varför göra det om man nu ändå kan avakta tills EU öppnar bidragskranen. Men med tanke på vad som skrivs - "att inte satsa innebär också faror för kontinentens bilindustri som riskerar att inte kunna vara med i teknikskiftet, medan sydkoreanska, kinesiska och amerikanska tillverkare vinner större mark." - så måste in lite bidrag.
Utan att egentligen vet hur andra har finaserat sina fabriker så kan man då undra hur Panasonic, Samsung och även Tesla har lyckats med att bygga något och även villig att riskera eget kapital (eller för den delen sina aktie ägares).
Förstå mig rätt, inga problem med att EU eller staten går in i projekt, men ibland känns det lite panik och att marknaden behöver en snuttefilt, lite för mycket trygghetsnarkomaner över EU ibland.
Re: Ekospecial om batterifabriker
Problemet är väl lite att vi inte alls har samma risk-investeringskapital (VC bolag mao) i europa, gissar på grund av vi är lite såssiga på den här kontinenten. Så i sann stor-stats anda skall ju staten här gå in och fixa till det. Blir ju sällan särskilt bra men det har inte stoppat stater förut.
Re: Ekospecial om batterifabriker
Tesla har fått oerhört förmånliga villkor för att bygga sin fabrik i Nevada.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gigafac ... y_location
Jag tror inte heller på omfattande statligt stöd till privata företag, men om alla andra gör det så kan det bli svårt för våra företag att konkurrera om vi låter bli. Och OM man ska göra det, så bör ju stödet vara till satsningar som gynnar miljön.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gigafac ... y_location
Jag tror inte heller på omfattande statligt stöd till privata företag, men om alla andra gör det så kan det bli svårt för våra företag att konkurrera om vi låter bli. Och OM man ska göra det, så bör ju stödet vara till satsningar som gynnar miljön.
Re: Ekospecial om batterifabriker
Innebär det inte en betydligt större risk att biltillverkare runtom i Europa fortfarande investerar miljarder i utvecklingen av nya dieselmotorer? Eller är det kanske dags för EU att hjälpa till där också? Precis på samma sätt som man har stöttat de gamla tyska kolgruvorna i decennier.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ekospecial om batterifabriker
EU är för fega för att agera då det skulle påverka bilindustrin om man drog åt regelverket mer. Så på Sverige där man tassar för Volvo och hade de inte funnits med i bilden så hade man gått hårdare. Vidare största risken som det är nu är att inte göra något något som bilindustrin så sakteligen börjat inse....
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Ekospecial om batterifabriker
Håller med, Sveriges regering kommer inte göra något som går emot Volvos intressen. Alldeles för fega
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S (2023)
Re: Ekospecial om batterifabriker
Volvos intresse är ju starkt förknippat med tillgång till batterier.. Enda sättet dom överlever på är om dom gör verklighet av att elekrifiera sina modeller som dom sagt.Nikke skrev:Håller med, Sveriges regering kommer inte göra något som går emot Volvos intressen. Alldeles för fega
Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo kommer behöva bra mycket mer batterier bara inom 2 år än vad dom gör av med idag.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR