Värmen fungerar dåligt
Moderator: Redaktion
- JonasPersson
- Teslaägare
Värmen fungerar dåligt
Åker mellan Östersund och Falun och plötsligt märker vi att värmen fungerar väldigt dåligt. Det var -3 grader ute. Står i sveg nu och laddar och pre-heating verkar fungera. Någon som känner igen problemet? Vi hade 32% kvar av batteriet när vi kom till Sveg.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
Re: Värmen fungerar dåligt
Hade du "Range mode" aktiverat? Då kommer bilen prioritera ner kupevärme ibland för att spara energi.
Jag har en bil från 2015 och jag tycker det kan bli svalt ibland, speciellt i 100+ km/h. Så jag känner igen problemet även om Range mode är avstängt, men jag trodde det var löst i nyare bilar.
Jag har en bil från 2015 och jag tycker det kan bli svalt ibland, speciellt i 100+ km/h. Så jag känner igen problemet även om Range mode är avstängt, men jag trodde det var löst i nyare bilar.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ibland behöver man reseta kliman oxo även om det ser ut som att den går på automatik osv, testa att ändra nåt (vad som helst tex fläkthastighet) och sedan "reset" 
Kolla även så att återcirkulation inte ligger i (då blir det envis imma på sidofönstren bla)...

Kolla även så att återcirkulation inte ligger i (då blir det envis imma på sidofönstren bla)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag gillar range mode mkt för att det inte tok-blastar en med varmluft på samma sätt som jag normalt upplever när yttertemperaturen ligger runt 0. Värsta bastun i min på auto bil även om jag ställer in på under 20 grader. Range mode gör det imo mer lagom.
2016-06 faceliftad S90D
2016-06 faceliftad S90D
- lator
- Teslaägare
Så CHAdeMO i Sveg fungerar idag?JonasPersson skrev:Åker mellan Östersund och Falun och plötsligt märker vi att värmen fungerar väldigt dåligt. Det var -3 grader ute. Står i sveg nu och laddar och pre-heating verkar fungera. Någon som känner igen problemet? Vi hade 32% kvar av batteriet när vi kom till Sveg.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- JonasPersson
- Teslaägare
Tack för alla svar. Jag klickade bort range mode men det gav ingen skillnad. Gick som sagt bra att köra pre-heating och sen när vi åkte vidare till Mora fungerade det som vanligt. Blev orolig ett tag.
Jag testade det mesta under färden inkl reset av konsolen.
Använde den utmärkta typ-2 vid Ica. Kan förresten rekommendera pizzeria Knuten (tror jag att den heter). Har ingen chademo adapter.
Nu sitter vi i Mora och laddar. En S och en X som kompisar bredvid på var sida.
Använde den utmärkta typ-2 vid Ica. Kan förresten rekommendera pizzeria Knuten (tror jag att den heter). Har ingen chademo adapter.
Det ska inte vara några som helst problem att få bilen varm vid minusgrader.. hör med service center tycker jag. Min blir tokvarm som sagt om jag kör på default-inställningar.JonasPersson skrev:Tack för alla svar. Jag klickade bort range mode men det gav ingen skillnad. Gick som sagt bra att köra pre-heating och sen när vi åkte vidare till Mora fungerade det som vanligt. Blev orolig ett tag.
Kolla på denna video. Inga större problem att få det behagligt varmt i en Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
I den S liksom i vår nuvarande X upplever jag att kliman är ganska dålig på hålla en jämn temperatur. Fram för allt vintertid. Behagligt en stud sen för kallt och sen väldigt varmt osv. Hsr aldrig upplevt liknande i de andra bilar jag haft senaste 20åren.
Sen kan ju yttertempen variera rejält vintertid. I går mellan sträckan Umeå - Sundsvall låg det mellan +1 till -12 på 25 mil. Så min gissning är att mjukvaran inte riktigt är optimal för att hantera såna temperatursvängningar.
Sen kan ju yttertempen variera rejält vintertid. I går mellan sträckan Umeå - Sundsvall låg det mellan +1 till -12 på 25 mil. Så min gissning är att mjukvaran inte riktigt är optimal för att hantera såna temperatursvängningar.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- Gustafsson
- Teslaägare
I tidigare trådar (MS), var ett av de mer återkommande klagomålen ojämn och /eller otillräcklig värme. Det har blivit mycket bättre efter nån uppdatering för något år sedan, men fortfarande är det inte speciellt bra. Benvärmen, speciellt bak är riktigt dålig. Man kan vara kall på låren men varm högre upp t.ex. I min bil brukar det bli mer påtagligt när man kör långt och värmen har stabiliserat sig, brukar behöva justera upp värmen högre, till 23 grader där förra Toyotan klarade sig med 20. Kanske går att kalibrera ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- JonasPersson
- Teslaägare
Idag är det samma problem. Gick jättebra att förvärma men sen vill den inte ge värme. Nu sitter jag i kö hos tesla support.
En notering är att bilen fick senaste uppdateringen precis innan vi åkte söderut.
En notering är att bilen fick senaste uppdateringen precis innan vi åkte söderut.
- JonasPersson
- Teslaägare
Efter 10 minuter i telefonkö blev jag utslängd och fick lämna meddelande. De har fortfarande inte ringt mig.
Vill inte att det här ska hända på väg till Östersund igen. Speciellt inte när vi har 2 små barn bak.
Fortsättning kommer...
Vill inte att det här ska hända på väg till Östersund igen. Speciellt inte när vi har 2 små barn bak.
Fortsättning kommer...
- ellerstrom
- Teslaägare
Lite OT, men utblåsen till passagerarna i baksätet i min Model S verkar knappt ge något luftflöde alls (de är inte avstängda, dvs riktade åt sidan). Någon annan som upplever samma?
Hade varit nice med en 3-zons klima istället för 2-zons. Självklart då med en display, knappar till de i baksätet (skulle även kunna ställa in annat på den skärmen som musik etc om man tillät det från framskärmen).
Hade varit nice med en 3-zons klima istället för 2-zons. Självklart då med en display, knappar till de i baksätet (skulle även kunna ställa in annat på den skärmen som musik etc om man tillät det från framskärmen).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
- JonasPersson
- Teslaägare
Fortsätter med OT. Det blåser vansinnigt mycket mer på höger sida än på vänster. Och då menar jag fram. Jag har värmen inställd på sync så det är samma temperatur vänster som höger.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Du har inte dragit vänstra reglaget helt till vänster? Det stängs av då, vilket inte känns helt logiskt...
- JonasPersson
- Teslaägare
Nä, det är samma med båda vänstra utblåsen.ovelundkvist skrev:Du har inte dragit vänstra reglaget helt till vänster? Det stängs av då, vilket inte känns helt logiskt...
Fan, börjar bli rädd att det är något major fel... Är det inga vätskor som kan ta slut? Det motsäger dock det faktum att värmen fungerar ibland.
Det låter konstigt. Jag kör sommar som vinter med 20 grader och har aldrig upplevt att det blir för kallt eller ojämn värme eller så.Gustafsson skrev:I tidigare trådar (MS), var ett av de mer återkommande klagomålen ojämn och /eller otillräcklig värme. Det har blivit mycket bättre efter nån uppdatering för något år sedan, men fortfarande är det inte speciellt bra. Benvärmen, speciellt bak är riktigt dålig. Man kan vara kall på låren men varm högre upp t.ex. I min bil brukar det bli mer påtagligt när man kör långt och värmen har stabiliserat sig, brukar behöva justera upp värmen högre, till 23 grader där förra Toyotan klarade sig med 20. Kanske går att kalibrera ?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
Ska ta upp det vid nästa service, kanske går att justera nåt...mati skrev:Det låter konstigt. Jag kör sommar som vinter med 20 grader och har aldrig upplevt att det blir för kallt eller ojämn värme eller så.Gustafsson skrev:I tidigare trådar (MS), var ett av de mer återkommande klagomålen ojämn och /eller otillräcklig värme. Det har blivit mycket bättre efter nån uppdatering för något år sedan, men fortfarande är det inte speciellt bra. Benvärmen, speciellt bak är riktigt dålig. Man kan vara kall på låren men varm högre upp t.ex. I min bil brukar det bli mer påtagligt när man kör långt och värmen har stabiliserat sig, brukar behöva justera upp värmen högre, till 23 grader där förra Toyotan klarade sig med 20. Kanske går att kalibrera ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- JonasPersson
- Teslaägare
Skriver av mig här både för er upplysning samt för att spara mina anteckningar.
Igår när vi skulle hem Falun - Östersund så slutade värmen fungera efter några timmar. Den slutar inte helt utan håller sig på ca 12-15 grader. Märker efter någon timme att det går att tvångsstarta värmen genom att slå av kliman och sedan slå på den igen efter någon minut. Den fungerar inte felfritt dock utan blåser kalluft på höger sida och svag värme på vänster. Efter några minuter slutar den fungera helt igen och man får göra om samma procedur. Vi stängde ventilerna på höger sida så gott det gick. Märker att det "porlar" framifrån när man stängt av kliman men det kanske är normalt?!
Hankar oss fram i årets sämsta jävla skitväder upp till Sveg där vi åt igen på den helt suveräna pizzerian Knuten. Det var snöstorm så jag skjutsade barnen och "frun" dit och gick sedan själv från Ica där det finns en 22kW typ-2. Låter kliman vara avstängd ända tills vi kommer tillbaka till bilen. Pga att bilen behövde laddas så var det till att bära tvååringen i snöstormen. Jäkla skitväder..
När vi startar igen (utan att förvärma bara för att kliman skulle få vila) fungerar kliman igen och vi vågar inte röra inställningarna som var på 26,5 grader. Fungerar inte helt och hållet eftersom det är imma på båda sidorna och även i mitten på framrutan. Spelar ingen roll hur mycket blås vi krämar på. Värme på båda sidorna nu.
Att anmärka är att Tesla INTE ringt tillbaka trots mina två samtal till olika knappval. Valde dock aldrig 24-timmars roadservice eftersom jag tyckte att vi inte var i nödsituation (än).
Kom hem till Östersund efter många svordomar och två väldigt nära incidenter pga väglaget. Måste ändå säga att Teslan fungerade klockrent vägmässigt. Har bakhjulsdrift.
Igår när vi skulle hem Falun - Östersund så slutade värmen fungera efter några timmar. Den slutar inte helt utan håller sig på ca 12-15 grader. Märker efter någon timme att det går att tvångsstarta värmen genom att slå av kliman och sedan slå på den igen efter någon minut. Den fungerar inte felfritt dock utan blåser kalluft på höger sida och svag värme på vänster. Efter några minuter slutar den fungera helt igen och man får göra om samma procedur. Vi stängde ventilerna på höger sida så gott det gick. Märker att det "porlar" framifrån när man stängt av kliman men det kanske är normalt?!
Hankar oss fram i årets sämsta jävla skitväder upp till Sveg där vi åt igen på den helt suveräna pizzerian Knuten. Det var snöstorm så jag skjutsade barnen och "frun" dit och gick sedan själv från Ica där det finns en 22kW typ-2. Låter kliman vara avstängd ända tills vi kommer tillbaka till bilen. Pga att bilen behövde laddas så var det till att bära tvååringen i snöstormen. Jäkla skitväder..
När vi startar igen (utan att förvärma bara för att kliman skulle få vila) fungerar kliman igen och vi vågar inte röra inställningarna som var på 26,5 grader. Fungerar inte helt och hållet eftersom det är imma på båda sidorna och även i mitten på framrutan. Spelar ingen roll hur mycket blås vi krämar på. Värme på båda sidorna nu.
Att anmärka är att Tesla INTE ringt tillbaka trots mina två samtal till olika knappval. Valde dock aldrig 24-timmars roadservice eftersom jag tyckte att vi inte var i nödsituation (än).
Kom hem till Östersund efter många svordomar och två väldigt nära incidenter pga väglaget. Måste ändå säga att Teslan fungerade klockrent vägmässigt. Har bakhjulsdrift.
- JonasPersson
- Teslaägare
Förra torsdagen ringde jag Tesla igen och då svarade de. De hade inget koll på varför de inte ringt upp mig. Grabben kunde se att det fanns några felkoder så han skulle skicka vidare det till nån annan som skulle ringa upp mig. I morgon har det gått en vecka och de har inte hört av sig.... Har jag bara otur med supporten?
Kommer ringa dem i morgon igen. Undra vad de säger då.
Jag har upplevt att tesla-suoporten är lite som Elon. Om dom säger att dom ska ringa upp dagen efter så ringer dom upp efter 2-3 dagar. Sedan får man ..ungefär det man önskar
. Men dom har hittills alltid ringt upp mig och dessutom svarat på mail (jag föredrar mail-kontakt med dem).
Bästa sättet att lösa problem är dock att åka förbi SC, enkelt sagt för mig som bor bara 15-20 minuter bort, fast förstås omöjligt för många andra pga avstånden.

Bästa sättet att lösa problem är dock att åka förbi SC, enkelt sagt för mig som bor bara 15-20 minuter bort, fast förstås omöjligt för många andra pga avstånden.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Kan tyvärr bara säga att jag inte ens blir lite förvånad, men man kan ju hoppas att det helt enkelt beror på att dom inte har ett svar att komma med ännu (knappast troligt, det tar antagligen någraJonasPersson skrev:Förra torsdagen ringde jag Tesla igen och då svarade de. De hade inget koll på varför de inte ringt upp mig. Grabben kunde se att det fanns några felkoder så han skulle skicka vidare det till nån annan som skulle ringa upp mig. I morgon har det gått en vecka och de har inte hört av sig.... Har jag bara otur med supporten?
timmar max innan dom vet om bilen måste in eller inte och om det blir en enkelt eller krånglig åtgärd osv), och OM dom fortfarande inte kommit fram till vad som ska göras så kan man ju
ändå höra av sig lite kort och säga det isf (vilket dom faktiskt gör ibland)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag upplever också något mer blås från höger sida trots lika inställningar.
Har även problem att hålla bilen imfri när vi är 5 st som.åker i snöoväder, trots full fläkt steg 9.
Ökar man till 10 och 11 blir det återcirkulation som sedan inte återgår automatiskt utan man måste manuellt trycka på den vänstra symbolen för friskluft. Annars immar det igen totalt. Jag kör aldrig i auto på återcirkulationen, utan alltid friskluft manuellt.
Supporten tycker jag däremot har fungerat utan anmärkning. Har de inte tid att svara lämnar man ett meddelande och de ringer upp som önskat.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Har även problem att hålla bilen imfri när vi är 5 st som.åker i snöoväder, trots full fläkt steg 9.
Ökar man till 10 och 11 blir det återcirkulation som sedan inte återgår automatiskt utan man måste manuellt trycka på den vänstra symbolen för friskluft. Annars immar det igen totalt. Jag kör aldrig i auto på återcirkulationen, utan alltid friskluft manuellt.
Supporten tycker jag däremot har fungerat utan anmärkning. Har de inte tid att svara lämnar man ett meddelande och de ringer upp som önskat.
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- JonasPersson
- Teslaägare
En liten update;
Tesla service ringde i torsdags och berättade att delar kommit för att kunna fixa problemet vår bil har med värmen. Nu gäller det bara att planera in resan Östersund - Stockholm vilket är ca 120 mil t.o.r. Jag frågade om detta skulle tas på någon slags goodwill och eftersom jag är van andra bilmärken så blev jag mycket glad och förvånad över att det inte kommer kosta något.
Igår dök dock ett problem till upp. Är detta något tillfälligt tror ni? Se bild. Rätt så komiskt att jag inte märkte att Odometern stod på 90000 när jag tog bilden
Tesla service ringde i torsdags och berättade att delar kommit för att kunna fixa problemet vår bil har med värmen. Nu gäller det bara att planera in resan Östersund - Stockholm vilket är ca 120 mil t.o.r. Jag frågade om detta skulle tas på någon slags goodwill och eftersom jag är van andra bilmärken så blev jag mycket glad och förvånad över att det inte kommer kosta något.
Igår dök dock ett problem till upp. Är detta något tillfälligt tror ni? Se bild. Rätt så komiskt att jag inte märkte att Odometern stod på 90000 när jag tog bilden

- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Detta kan komma upp vid sol rakt in i kameran och även pm det är mycket snö/is på fronten.JonasPersson skrev:En liten update;
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning