Elon har terapikväll, och lovande om AP2

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Kontakt:

Elon har terapikväll, och lovande om AP2

Inlägg av bjornlilja »

Elon brukar ju svara på frågor på Twitter, men att han faktiskt ber om dem är mer ovanligt!

Och den här kommentaren om AP2 får nog anses vara det mest specifika/lovande han gett på senare tid? Särskilt om man väger ihop det med uttalanden från honom och andra högt uppsatta på Tesla om kommande större uppdateringar.
Screen Shot 2017-12-26 at 20.34.25.png
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Elon har terapikväll, och lovande om AP2

Inlägg av bylund »

Jag tycker att det är väldigt ospecifikt...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Jag tycker att det är väldigt ospecifikt...
Ja, ett ganska så typiskt Elon-svar. Han snålar inte med superlativ, men han säger ändå inte så mycket egentligen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ja, det låter som att Tesla kommer att öppna en kran och det kommer att strömma ut uppdateringar. Det vill jag se först innan jag tror det.
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare

Inlägg av TeslaX Anders »

Elon´s uttalande verkar lovande. Då har vi mycket att se fram emot 2018.
Hur många andra bilmärken skickar ut uppdateringar OTA?
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjornlilja »

Det är ospecifikt, men det har kommit för mycket signaler nu om att något är på gång. Att uttala sig sådär annars vore att rakt upp och ned göra bort sig.

Men den som lever får se.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Vi är många som är lite luttrade vad gäller tidsplaner, även när det sägs vara i princip färdigt. Men nog kommer det uppdateringar!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Jag tycker de på twitter lovade uppdateringarna kommit ganska fort på senare tid. T.ex. Easy entry och Battery pre-heating. Ser speciellt fram emot att kunna slå på sätes- och rattvärmen via appen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Inlägg av Hyted »

Om sedan rattvärmen kunde vara på tills jag själv stänger av i vår hade det varit ännu bättre tycker jag.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag hållet Bylund, vi som varit med ett tag kanske tänker lite annorlunda?
Det står ju skriftligt på mitt konto att min model 3 ska levereras i februari men jag räknar inte med att få bilen förens tidigast i maj.
Ett löft eller liknande känns inte som det är värt speciellt mycket, det känns snarare som det tillhör ovanligheterna att de infrias och då känns det som en bonus trots att man redan blivit lovad det. Konstigt :?
Men man vänjer sig :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjornlilja »

bylund skrev:
Vi är många som är lite luttrade vad gäller tidsplaner, även när det sägs vara i princip färdigt. Men nog kommer det uppdateringar!
Haha, ja det är svårt att inte bli lite lätt bitter :)
JFAH

Inlägg av JFAH »

Så länge det uppenbart jobbas hårt och saker gå framåt tycker jag inte man klaga. Visst är tiderna optimistiska, men om man nu önskar sig månen och får den bör man faktiskt inte klaga när den dyker upp lite senare än beräknat.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag menar inte att klaga. Jag menar bara att det kan ta längre tid än man hoppas.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

TeslaX Anders skrev:
Elon´s uttalande verkar lovande. Då har vi mycket att se fram emot 2018.
Hur många andra bilmärken skickar ut uppdateringar OTA?
Nån får rätta mig om jag har fel men min uppfattning är att det ännu inte är något annat bilmärke förutom Tesla som levererar OTA-uppdateringar till sina bilar.
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Vi skulle vara självkörande helt och hållet nu enligt Elon-tidplanen. De håller ju sällan, frågan är nästa jul om allt han lovat nu finns klart. Man får hoppas att majoriteten är det.
Alla gillar vi Elon, men vi är lite nördiga också och kan tolerera en hel del som lovats, men nu när Tesla ska ut till större massor och vanligt folk som inte är pålästa alls så kommer det bokstavstolkas på ett annat sätt så jag skulle nog försöka få Elon att vara lite mer försiktigt med vad han lovar att Tesla kan göra, det är rätt bra grejer som kommer hela tiden så att säga saker när de väl händer kan inte vara fel det heller!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nä... vänta nu. Elon sa inte alls att ni skulle vara självkörande nu. Han påstod att en bil skulle köra tvärs över USA i år utan att några kontroller rörs. Att en bil klarar detta betyder ju inte att alla bilar kommer klara det, varje gång.
Detta behöver inte heller vara en level 5 Bil som kan eller får göra resan själv. Det är förmodligen så att det måste sitta en förare bakom ratten både lagligt och praktiskt. Föraren kanske måste ta över om bilen stöter på något den inte begriper. Fast överlämnandet behöver inte vara abrupt som idag utan mer kontrollerat. Tex skulle bilen kunna stanna till vid en olycka och säga att föraren måste ta bilen förbi platsen.

Elon har, om jag mins rätt uttryckt att helt självkörande skulle dröja 2-3 år och att det sedan tar 3-4 innan lagstiftningen är ikapp. Att betala i förskott för det nu är alltså lite väl optimistiskt... :D

Däremot är AP2 över ett år försenat.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

LarsL skrev:
Nä... vänta nu. Elon sa inte alls att ni skulle vara självkörande nu. Han påstod att en bil skulle köra tvärs över USA i år utan att några kontroller rörs. Att en bil klarar detta betyder ju inte att alla bilar kommer klara det, varje gång.
Detta behöver inte heller vara en level 5 Bil som kan eller får göra resan själv. Det är förmodligen så att det måste sitta en förare bakom ratten både lagligt och praktiskt. Föraren kanske måste ta över om bilen stöter på något den inte begriper. Fast överlämnandet behöver inte vara abrupt som idag utan mer kontrollerat. Tex skulle bilen kunna stanna till vid en olycka och säga att föraren måste ta bilen förbi platsen.

Elon har, om jag mins rätt uttryckt att helt självkörande skulle dröja 2-3 år och att det sedan tar 3-4 innan lagstiftningen är ikapp. Att betala i förskott för det nu är alltså lite väl optimistiskt... :D

Däremot är AP2 över ett år försenat.
Jag tog i lite, han sade självkörande om två år i januari 2016. Vid den tiden nämnde han både cross-country och en del andra grejer som innebär minst nivå 4. Att Google kommer igång i Phoenix tycker jag inte räknas, det måste väl vara Tesla som avses här.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är ju också sant... när du nämner det, att Elon talar i generella termer om självkörandebilar. Sen påstår han ju att Tesla ligger bäst till osv.
Skriv svar