Inspirerad av Tesla Björn ofroad....

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inspirerad av Tesla Björn ofroad....

Inlägg av e5m1r »

I behov av referrals så dyker det perfekta tillfället och göra en video av något som många stockholmare och en och annan göteborgare funderat på
”Kan man köra i bussfil och genom spårviddshinder”
Svaret är kolla på videon och avgör själv
Skador? Vet inte får kolla upp bilen efter tvätt. Tror inte det blev nåt
Här är länken till videon

Innan jag blir helt utdömd och dumförklarad kan jag säga att jag faktiskt inte tog mig medvetet dit ( teslas navigator tog mig dit ) och jag var och är helt omedveten eventuella risker det medför att köra över en sån har aldrig sett eller hört talas om dem innan
Men gjort är gjort dashcam från exclusiveparts.se fångade allt på film och det måste vara värt en referral ellet 55 ( fri next gen roadster på 55 )
Här är min referral länk och kom ihåg gör inte det här hemma Bild God Jul
Tesla referral link for free Supercharging on Model S or X.
http://---
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Inspirerad av Tesla Björn ofroad....

Inlägg av e5m1r »

Höger fram fälg repad
Så nu är jag verkligen i behov av referrals så jag byter ut fälgar mot nya 21”
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Du har aldrig hört talas om spårviddshinder men vet ändå vad dom heter och att stockholmare och göteborgare funderar på om det går att köra över dom med en Tesla? :)

Slussenbygget kan nog lura fler navigatorer än Teslas...

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Exakt där körde jag också för ett par vecor sedan. Blev inträngd bland bussar så det var bara att köra. Gick bra! :D
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

När hindret infördes (eftersom alla struntade i genomfartsförbudet) så var det något av ett folknöje att titta på alla som sabbade sina bilar där.

Men med en stor bil är det inga problem att passera trots allt. Du måste ha kört lite snett över för att trilla ner och lyckas sabba en fälg.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

improwise skrev:
Du har aldrig hört talas om spårviddshinder men vet ändå vad dom heter och att stockholmare och göteborgare funderar på om det går att köra över dom med en Tesla? :)

Slussenbygget kan nog lura fler navigatorer än Teslas...

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Även om jag inte visste vad det var så kan jag googla mig fram till det och då se både vad det är och var den finns
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

jonasl skrev:
När hindret infördes (eftersom alla struntade i genomfartsförbudet) så var det något av ett folknöje att titta på alla som sabbade sina bilar där.

Men med en stor bil är det inga problem att passera trots allt. Du måste ha kört lite snett över för att trilla ner och lyckas sabba en fälg.
Precis jag var mest orolig för höjden så jag höjde bilen till very high och det syns tydligt på videon att jag la för mycket till vänster och höger fram hjul hamnade i gropen och skavde fälgen
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Inte för att idiotförklara någon men du har faktiskt kört förbi en 3-4 skyltar som påtalar att det inte går åka förbi just det hindret.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

_TonyV skrev:
Inte för att idiotförklara någon men du har faktiskt kört förbi en 3-4 skyltar som påtalar att det inte går åka förbi just det hindret.
jo faktiskt, blev lurad hit också första gången, men då drog jag en u-sväng, kändes inte värt de :S
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

_TonyV skrev:
Har jag säkert lite svårt att kolla skyltar samtidigt som att följa gps och trafikanter i en okänd stad för mig
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

e5m1r skrev:
_TonyV skrev:
Har jag säkert lite svårt att kolla skyltar samtidigt som att följa gps och trafikanter i en okänd stad för mig
Slussen i vanliga fall är ingen lek för den dom inte är van och just nu är det rena vilda västern där även för en van Stockholmare
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

e5m1r skrev:
_TonyV skrev:
Exakt samma förklaring har jag. Lite stressande för en lantis att hinna med navigator när man inte har koll på väderstreck/stadsdel och med alla cycklister som tycks ha som sitt livs mål att bli påkörda. Satt i en kö den dagen och blev omkörd av en cycklist som vände sig om till hela kön och gav fingret. Trevligt.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag skulle aldrig våga att ta bilen till 08-området. Göteborg är illa nog, men hanterbart. Ändå så är det en utmaning varje gång. Hänsynslösheten i trafiken i svenska storstäder är makalös. Vad håller folk på med egentligen? Är det nån slags tävling eller nåt?
Det är alltid en fröjd att komma ner till det stora autolandet med stora D:t. Visst är det högt tempo ibland och idioter finns nog överallt, men folk tar generellt mycket mer hänsyn där nere. Man blir insläppt, ingen cyklist försöker att begå självmord, ingen går eller kör mot rött, alla använder blinkers osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

mati skrev:
Jag skulle aldrig våga att ta bilen till 08-området. Göteborg är illa nog, men hanterbart. Ändå så är det en utmaning varje gång. Hänsynslösheten i trafiken i svenska storstäder är makalös. Vad håller folk på med egentligen? Är det nån slags tävling eller nåt?
Det är alltid en fröjd att komma ner till det stora autolandet med stora D:t. Visst är det högt tempo ibland och idioter finns nog överallt, men folk tar generellt mycket mer hänsyn där nere. Man blir insläppt, ingen cyklist försöker att begå självmord, ingen går eller kör mot rött, alla använder blinkers osv.
Så länge man håller sig borta från vissa "problemområden" i stadens utkant så funkar det rätt bra, men det gäller att känna till de där extra trafikreglerna som finns här i stan men inte i teoriböckerna :)

Men visst är det löjligt stressigt ibland och de som kör enligt reglerna blir i praktiken ett större problem än dom som inte gör det, typ ställer sig på bromsen när det slår om till gult.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Reglerna är totalt överspelade i Göteborg. Folk skiter i princip allt bara de kommer fram. Vi borde verkligen återinföra trafikpoliser här.
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:

Enklare att köra i Stockholm än i Göteborg tycker jag...
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

Verdi skrev:
Enklare att köra i Stockholm än i Göteborg tycker jag...
+1
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare

Inlägg av Hebbe »

Att inspireras av Tesla Björns off road körning, som närmast kan beskrivas som en vettlös handling, kan väl bara fördömmas.
Ge man sig in i en sådan "lek", som saknar vett och reson, så förtjänar man ingen hedersutnämning. Jag tycker att det är så dumt att det inte förtjänar att omnämnas.
Teslan är ingen off road bil, det bör även en sådan som Tesla Björn ha klart för sig (innan han "testar").
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

mati skrev:
Håller helt med. Fjollträskchaffisar är pest. Järnet inga marginaler, trängas, knuffas, komma först i minsta lucka o s v. Har kört åkardräng i den stan på den tiden det gick att ta sej fram där. -idag-icke. Kört massa bil i Texas, Arizona, Kansas, State Washington- otrolig skillnad. Lugnt, hänsynsfullt, bjudande, en fröjd att köra där. Men visst galningar finns överallt!
X100 lev.14/8-18.
Verdi

Inlägg av Verdi »

far1far2 skrev:
mati skrev:
Håller helt med. Fjollträskchaffisar är pest. Järnet inga marginaler, trängas, knuffas, komma först i minsta lucka o s v. Har kört åkardräng i den stan på den tiden det gick att ta sej fram där. -idag-icke. Kört massa bil i Texas, Arizona, Kansas, State Washington- otrolig skillnad. Lugnt, hänsynsfullt, bjudande, en fröjd att köra där. Men visst galningar finns överallt!
Tycker man blir framsläppt mycket bättre i Stockholm än i t ex Uppsala och Gävle där jag kört mycket. Det är en vitt utbredd uppfattning här i Uppsala där många bilpendlar till Stockholm.

Här är annars en "rolig" lista över Sveriges värsta bilstäder.

http://teknikensvarld.se/bildgalleri/sv ... la-listan/
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

far1far2 skrev:
mati skrev:
Fast alla i USA kör väl som lantisar :D

Kan inte påstå att jag är någon daglig road warrior i Stockholm (annat än i kollektivtrafiken) men brukar slås över hur olika jag tänker på samma ställe i stan beroende på om jag är gående eller körande.

Samtidigt blir det lite fånigt att typ jämföra "rusning" i Säfle med samma sak i en storstad, typ som när Skoterraggare gör sig lustiga över att inga Stockholmare kan köra så fort det blir lite snö på backen. Välkomna hit och visa hur det ska gå till :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
Tycker man blir framsläppt mycket bättre i Stockholm än i t ex Uppsala och Gävle där jag kört mycket. Det är en vitt utbredd uppfattning här i Uppsala där många bilpendlar till Stockholm.
Fast vad menar du med släppa fram? I Göteborg är det en sådan släpp fram mig attityd som förstör det mesta. Folk förväntar sig att andra ska stanna och släppa fram dem när de helt klart inte ha4 företräde eller rätt till det. Ett sådant beteende gynnar den enskilde men gör att hela flödet fastnar. Tex köra i bussfilen (i värsta fall) och sedan vräka sig in i kön längst fram.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

LarsL skrev:
Verdi skrev:
Fast vad menar du med släppa fram? I Göteborg är det en sådan släpp fram mig attityd som förstör det mesta. Folk förväntar sig att andra ska stanna och släppa fram dem när de helt klart inte ha4 företräde eller rätt till det. Ett sådant beteende gynnar den enskilde men gör att hela flödet fastnar. Tex köra i bussfilen (i värsta fall) och sedan vräka sig in i kön längst fram.
Tror hen menar det jag skulle menat om jag skrev samma sak, att man släpper fram dom som ska släppas fram. Däremot blir jag precis som du rätt irriterad på när folk släpper fram de som uppenbart tränger sig, typ rundar hela kön och sen precis innan den andra filen försvinner någon annanstans "kommer på" att dom visst skulle in i den andra filen. Det uppmuntrar bara att bryta mot systemet. Fast det är fall till fall, en tysk premiumbil med en halvgubbe i min egen ålder skulle jag aldrig släppa in, en äldre tant däremot i en Nissan Micra har mycket större chans. Att däremot tränga sig med stil är något helt annat :D

Och ja, liksom en majoritet av manliga bilförare så anser jag mig köra bättre än genomsnittet :D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Upplever också Stockholmstrafiken som smidigare än den i Göteborg, mera samspel när det är trångt (även om det finns idioter). Och då har jag bott i GBG i fem år, körde dagligen i centrala stan. Kört dagligen i centrala Stockholm 2007-2014 ingen jag flyttade då är jag numera kan åka kollektivt kombinerat med cykel.

Men värst i Sverige som jag varit med om var Leksand dan före jul för några år sedan, totalt kaos. Ingen släppte fram någon, allt knöt sig i ingen kom någon vart.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Värst = Rättvik när det är cruising ;)
(speciellt med en Tesla)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar