Luftfjädrig, low, när?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 293
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Luftfjädrig, low, när?

Inlägg av Xmag »

Ni som har luftfjädring. När kör ni på low?
Finns det anledning att inte köra på low tex över 90 km/h? När jag fick bilen är den satt att gå på low vid 165 km/h vilket jag tycker verkar aningen oanvändbart i Sverige... Bilen varnar flr skador när man försöker ändra. Visst är det så att förbrukningen blir lägre när msn kör fort på Low?
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Verdi

Re: Luftfjädrig, low, när?

Inlägg av Verdi »

Jag har satt lägsta möjliga hastighet (80 km/h) för när den ska gå low. Den varnar när man försöker sätta den till "always low". Jag skulle vilja att den gick low så fort man körde fortare än 30 km/h. Kör aldrig fortare än så över fartgupp eller trottoarkanter. :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Luftfjädrig, low, när?

Inlägg av Legato »

Har alltid haft "always low" på vår X. På min nya S satte jag gränsen till 90 km/h och ska ändra även på X.

Det är ju ganska många som vittnar om problem med att däcken slits ojämnt om man kör i low eller very low hela tiden så jag tänkte ta det säkra före det osäkra :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Luftfjädrig, low, när?

Inlägg av mati »

Jag har alltid kört med 110km/h som gräns. Men nu har jag höjt den till 130km/h, dvs jag kör i praktiken alltid på standard nu. Anledningen är att bilen sänker sig till low så fort man kommer över den inställda gränsen, men den återgår inte till standard förrän man kör betydligt långsammare än så. Det är alltså en hysteres. Problemet jag upplevde med detta var att bilen hade sänkt sig t ex under en omkörning och sedan har den fortsatt vara low, fast jag hade kanske hamnat på en mycket sämre väg som inte är lämplig att köra på med så låg inställning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Luftfjädrig, low, när?

Inlägg av Telsa »

Always low på både S och X.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Luftfjädrig, low, när?

Inlägg av e5m1r »

Allways low på min bara man är medveten om det så är det lugnt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Luftfjädrig, low, när?

Inlägg av thomas76 »

Kör också always low
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Luftfjädrig, low, när?

Inlägg av Baretta »

Är inte Low att föredra om man vill undvika krokiga drivaxlar?
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Luftfjädrig, low, när?

Inlägg av Rennwagen »

Always Low för att det ser cool ut och ger lägre tyngdpunkt.
Att kunna sänka bilen var det enda skälet till att jag tog luftfjädring, annars går bilen lika fint med stålfjädring. Har bara slagit i något enstaka fartgupp, annars helt lungt.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 558
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Luftfjädrig, low, när?

Inlägg av Simon »

105 km/h.
Alla 80-vägar och många 100-vägar häromkring är så ojämna att jag inte vågar köra low där.
105 har jag valt för att det är mellan 100 och 110, så att det inte ska vara någon tvekan om vilken höjd som gäller.
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 293
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Luftfjädrig, low, när?

Inlägg av Xmag »

Tack! Det var många varierande svar. Nu satte jag den på 90 och det verkar fungera bra. Räknar inte med fartgupp på vägar där jag kör 90 km/h. Körde på snöiga motorvägar i dag och det gick bra trots snökockor som låg på körbanan.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Luftfjädrig, low, när?

Inlägg av mgorgis »

Min S är inställd på standard men jag märker att bilen höjs när jag startar den och frågan är om den sänks när bilen stått still?
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 266
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Luftfjädrig, low, när?

Inlägg av Guldis-54 »

mgorgis skrev:
Min S är inställd på standard men jag märker att bilen höjs när jag startar den och frågan är om den sänks när bilen stått still?
Så gör min också, när den inte stått på "low".
Det är som det ska vara, vad jag förstått.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MY RWD, 2023 Quick Silver, såld 28/6-25
MY RWD LR Juniper 2025+, röd, Hämtad 14/7-23
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Luftfjädrig, low, när?

Inlägg av Bjelke »

Det jag lagt märke till är att bilen ställer sig "i våg" dvs helt horisontellt (tror jag) när man parkerar,
vet inte vad det tillför men det kanske är bra på nåt sätt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 694
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Luftfjädrig, low, när?

Inlägg av improwise »

Bjelke skrev:
Det jag lagt märke till är att bilen ställer sig "i våg" dvs helt horisontellt (tror jag) när man parkerar,
vet inte vad det tillför men det kanske är bra på nåt sätt...
Det är ju för motoroljans skull :)

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Luftfjädrig, low, när?

Inlägg av mgorgis »

improwise skrev:
Bjelke skrev:
Det jag lagt märke till är att bilen ställer sig "i våg" dvs helt horisontellt (tror jag) när man parkerar,
vet inte vad det tillför men det kanske är bra på nåt sätt...
Det är ju för motoroljans skull :)

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Den känner av om man har en kopp kaffe i mugghållaren!? :lol:
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Luftfjädrig, low, när?

Inlägg av e5m1r »

mgorgis skrev:
Min S är inställd på standard men jag märker att bilen höjs när jag startar den och frågan är om den sänks när bilen stått still?
Lite läckage är vanligt på luftfjädring
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4535
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Luftfjädrig, low, när?

Inlägg av dstr »

Baretta skrev:
Är inte Low att föredra om man vill undvika krokiga drivaxlar?
+1

Efter att ha bytt två gånger så kör jag always low, och det håller bra.
Skriv svar