Den stora OT-tråden (bilrelaterat)

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Sillekrog

Inlägg av Jerker »

Helt Off Topic känner jag att jag vill berätta en liten anekdot som utspelar sig på Sillekrog, långt före elbilarnas tid, men relaterad till den där genvägen under motorvägen:

En bekant till mig jobbade för länge sedan på OK syd vid Sillekrog. När de fick tidningarna så fungerade det så här: Tidningsbilen dumpade tidningarna på OK nord och sen fick personalen på OK syd själva åka över via vägtunneln och hämta sin andel. De protesterade mot detta eftersom det hände att de bara var en personal i tjänst när det var dags att hämta. (På den här tiden var det tillåtet med bara en personal igång under lågbeläggning på en dygnetruntöppen mack.) Dessutom var de olika stationerna separata ekonomiska enheter med var sina avtal med tidningsbudet, och i det avtalet ingick avlämning vid dörren. Men tidningsbilchauffören hänvisade till att vägtunneln var för liten för att han skulle kunna köra där med sin lilla lastbil.

Så kom sommaren och en semestervikarie körde tidningsbilen. Redan första dagen kom han till OK syd och levererade tidningarna vid dörren enligt avtal. Min bekant, som jobbade den dagen, frågade förvånat om han inte fick använda samma lastbil som ordinarie tidningschaufför använde. Sommarvikarien tittade frågande på henne och sa:
-Jodå, det är samma bil som han alltid använder!
-Jaha, vilken väg har du kört då?
-Under tunneln här borta.
-Men den där bilen går ju inte igenom den tunneln, säger ordinarie!
-Jaha? Jodå, det gör den visst!

Sen den dagen fick de tidningarna levererade till dörren även när ordinarie körde turen... :mrgreen:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Den stora OT-tråden (bilrelaterat)

Inlägg av HelectriC »

Tänkte det kunde vara kul med en OT-tråd. Läste precis ett kul inlägg om Sillekrog och den typen inlägg kan ju vara kul att ha samlade på en plats. Så slipper de som inte vill läsa om det att öppna den och oss andra kan skratta åt kul episoder som delas här.

Själv så har jag en historia som jag alltid fått berättat av min far. Eftersom min släkt kommer från Belgien (Vlandern där man huvudsakligen pratar Flamländska/Holländska) och dom ofta var på semester där när min far var barn, så är det en del historier därifrån. En gång hade dom iaf vågat sig över i Vallonien (den fransktalande delen av Begien) och skulle tanka. Detta är några år sen och på den tiden sa man till mackvärden hur mycket bensin man önskade och sen tankades det åt en. Iaf så meddelade min farfar på Flamländska att han ville ha FULL tank. Mackvärden skakade på huvudet och svarade på franska att han inte förstod. Då bytte farfar till franska och beställde en HALV tank, varpå tankvärden svarade på franska att han nu minsann först sagt att han ville ha full tank och farfar då kontrade med att "du sa ju att du inte förstod, jag ska nu ha HALV tank" :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Re: Den stora OT-tråden (bilrelaterat)

Inlägg av Stefan »

HelectriC skrev:
Tänkte det kunde vara kul med en OT-tråd. Läste precis ett kul inlägg om Sillekrog och den typen inlägg kan ju vara kul att ha samlade på en plats. Så slipper de som inte vill läsa om det att öppna den och oss andra kan skratta åt kul episoder som delas här.
Gillar detta, skrattade lite åt det i Sillekrog tråden :lol:
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Blev den halvfull?
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

Eller halvtom ... ;-)
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Någon admin kan ju gärna flytta det jag skrev i Sillekrogstråden hit!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Man kan ju säga att mackägaren klantade sig även ifall din farfar var klant på holländska... ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Kan ju bidra med en annan historia:

En kompis hade en Citroën. Jag tror vi snackar 70-80-tal på ett ungefär, en modell som hade V4-motor. Han skulle byta grenrör på den över en helg, och det kan ju vara rätt knivigt på en V4 med utblås på olika sidor av motorblocket. Jag har själv varit med och bytt på en SAAB V4 och det var bara på ett sätt man kunde få bort det gamla och dit det nya, men det var fullt möjligt.

Nu skulle han alltså byta grenröret på den här cittran, och när de tog bort det gamla delade de på det. Så skulle det nya dit. Men hur de än försökte så lyckades de inte hitta nåt sätt att trä det på plats. Efter flera timmars arbete gav de upp, skar isär det nya grenröret, satte det på plats, och svetsade sedan ihop det igen.

På måndagen besökte han märkesverkstaden och frågade hur i hela friden man skulle bära sig åt för att få dit det där förb... grenröret?? Tja... sa verkmästaren lite dröjande. Jag vet inte hur konstruktörerna på Citroën har tänkt sig, men vi brukar skära isär det, sätta dit det och sen svetsa ihop det igen...
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Enkel lösning av ett delikat problem för någon V4 har nog aldrig suttit i någon Citroën... Antar att det var en GS med boxermotorn. Har aldrig bytt något grenrör på en sån men väl en kamaxel som enligt märkesverkstaden inte gick att byta utan att lyfta ur motorn. Tur att jag inte visste det då jag bytte den på plats... :D
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jerker skrev:
Fixat.
Flyttat även hela den här tråden till allmänt/övrigt där den hör hemma.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Jerker skrev:
Fixat.
Tack!
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

TiborBlomhall skrev:
Fixat.
Det är HelectriC som är ny här. ;)
Han har inte lärt sig det här med vilka kategorier man ska välja.
:D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Martinen skrev:
TiborBlomhall skrev:
Fixat.
Det är HelectriC som är ny här. ;)
Han har inte lärt sig det här med vilka kategorier man ska välja.
:D
Ähh, sånt är bara överkurs
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Kände att jag var tvungen att tvätta bilen idag, såg ut som fasen och det ska bli minusgrader vilket gör tvätt aning jobbigt. Sagt och gjort, jag började tvätta, men oj var mörkt det blev fort, kunde nästan inte se nåt när jag började närma mig slutet. Fördelen var att bilen såg jättefin ut, jag kunde inte se var jag hade missat :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

HelectriC skrev:
Kände att jag var tvungen att tvätta bilen idag, såg ut som fasen och det ska bli minusgrader vilket gör tvätt aning jobbigt. Sagt och gjort, jag började tvätta, men oj var mörkt det blev fort, kunde nästan inte se nåt när jag började närma mig slutet. Fördelen var att bilen såg jättefin ut, jag kunde inte se var jag hade missat :lol:
Då får du en överraskning imorgon när det blir ljust.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Martinen skrev:
HelectriC skrev:
Då får du en överraskning imorgon när det blir ljust.
det blir ju aldrig ljust när jag är runt bilen typ. På morgonen är det mörkt, på eftermiddagen är det också mörkt, det är f*n mörkt hela tiden känns det som. T.o.m. på natten!
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

OK, det här är inte bilrelaterat, men det är relaterat till det senaste inlägget som är bilrelaterat! :mrgreen:

Min farfar berättade följande: En bekant till honom skulle överraska sin fru med att plantera rosor i rabatten. För att hon inte skulle se det förrän morgonen därpå gjorde han detta sent på kvällen i mörkret. Den som nån gång köpt rosor på handelsträdgård vet att de är nedklippta så att det bara är några kala pinnar ovan jord när man satt ner dem. I mörkret kunde mannen inte hålla reda på vad som var rötter och vad som grenar, så när han på morgonen därpå stolt förevisade rabatten för hustrun satt hälften av rosbuskarna med rötterna upp...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
OK, det här är inte bilrelaterat, men det är relaterat till det senaste inlägget som är bilrelaterat! :mrgreen:

Min farfar berättade följande: En bekant till honom skulle överraska sin fru med att plantera rosor i rabatten. För att hon inte skulle se det förrän morgonen därpå gjorde han detta sent på kvällen i mörkret. Den som nån gång köpt rosor på handelsträdgård vet att de är nedklippta så att det bara är några kala pinnar ovan jord när man satt ner dem. I mörkret kunde mannen inte hålla reda på vad som var rötter och vad som grenar, så när han på morgonen därpå stolt förevisade rabatten för hustrun satt hälften av rosbuskarna med rötterna upp...
hahahah, vilken syn! säkert nån som funderat på om inte snapsen kom fram nån gång under småtimmarna :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det är inte lätt när det är svårt...
GörMiljönEnBjörntjnst.jpg
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jönköping visar sin rätta sida :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

Björnar vill väl också ha sin luft så fri från utsläpp som möjligt? Så jag ser inget direkt fel med affischen ;)

För övrigt är jag otroligt nyfiken på vilken den "fascinerade" fotbollsregeln är och vad den har att göra med de språkfenomen som finns (och som uppenbart är otroligt svåra att behärska, iaf för Jönköpings Kommun).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

ellerstrom skrev:
Björnar vill väl också ha sin luft så fri från utsläpp som möjligt? Så jag ser inget direkt fel med affischen ;)

För övrigt är jag otroligt nyfiken på vilken den "fascinerade" fotbollsregeln är och vad den har att göra med de språkfenomen som finns (och som uppenbart är otroligt svåra att behärska, iaf för Jönköpings Kommun).
https://pugshop.se/produkt/den-fasciner ... akfenomen/
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

Jerker skrev:
ellerstrom skrev:

https://pugshop.se/produkt/den-fasciner ... akfenomen/
Tack Jerker! Nu lärde jag mig något nytt idag också! :D Skönt att det inte handlade om något så tramsigt som att förklara offside eller liknande, utan att det faktiskt handlade om svenska språket.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Skriv svar