Halleluja, regnsensorguden finns!
Moderator: Redaktion
Re: Halleluja, regnsensorguden finns!
Iom att regnsensor på de flesta andra bilar är skit, så är det kanske ett bra steg att gå mot helt ny teknologi och läsa av med kamera. Jag tycker ni är aningen negativa mot Tesla i detta fall. När det gäller andra banbrytande idéer så brukar ju de flesta hylla Tesla. Vänta och se hur den blir innan ni fäller er dom.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag börjar undra om uppdateringen 2017.50.3 endast är ett skämt? Inga på TeslaFi eller Tesla Firmware Upgrade Tracker har fått den ännu och dessa har 2000st registrerade bilar, dessutom så borde det kommit en nyare vecka typ 2017.52 eller 2018.01?!när dom ändrar sista siffran brukar det väl bara vara att dom rättar upp fel inte några nyheter?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Nån som blandat ihop första April och första Januari?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag vet ej, har bara haft Teslan i 3 månader men detta luktar lite skumt och det är inte jag som luktarBjelke skrev:Nån som blandat ihop första April och första Januari?

- Bjelke
- Teslaägare
Felet är nog inte Teslas val av teknik i sig om det visar sig fungera, utan det faktum att dom tog bort det som fungeradeHelectriC skrev:Iom att regnsensor på de flesta andra bilar är skit, så är det kanske ett bra steg att gå mot helt ny teknologi och läsa av med kamera. Jag tycker ni är aningen negativa mot Tesla i detta fall. När det gäller andra banbrytande idéer så brukar ju de flesta hylla Tesla. Vänta och se hur den blir innan ni fäller er dom.
innan den nya fungerade.
Förklaringen är nog att dom trodde att den skulle fungera typ direkt och chansade helt enkelt, men det förlåter inte att
dom gjorde bytet innan dom verifierat att ersättande teknik var klar.
Hade det rört sig om en stor och dyr sak som dessutom rent fysiskt hindrade införande av alternativet hade det nästan
varit ursäktat men faktum kvarstår likväl att den nya systemet uppenbarligen helt enkelt inte fungerade och ännu inte gör.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Generalbogge
- Teslaägare
Jag tycker nog bilden som vigge50 lade upp var ett ganska tydligt bevis. Den kan ju vara fejk såklart, men då har någon varit riktigt seriös med sitt prank.Kulingen skrev:Jag börjar undra om uppdateringen 2017.50.3 endast är ett skämt? Inga på TeslaFi eller Tesla Firmware Upgrade Tracker har fått den ännu och dessa har 2000st registrerade bilar, dessutom så borde det kommit en nyare vecka typ 2017.52 eller 2018.01?!när dom ändrar sista siffran brukar det väl bara vara att dom rättar upp fel inte några nyheter?
Oj va mycket bitterhet det var såhär i början på nya året!
Klart att det så småningom blir skitbra. Nu har vi väntat länge, så jag ser fram emot. Att få något i beta som (nästan garanterat) funkar bättre än att jag ska sköta skiten manuellt.
Vad är det för övrigt som är så dåligt med dom automatiska helljusen?
Klart att det så småningom blir skitbra. Nu har vi väntat länge, så jag ser fram emot. Att få något i beta som (nästan garanterat) funkar bättre än att jag ska sköta skiten manuellt.
Mina fungerar ganska bra, typ betyg 8 av 10Dansken skrev:Oj va mycket bitterhet det var såhär i början på nya året!
Jag är också väldigt nöjd med mitt automatiska helljus, men detta är min första bil med detta, så jag har inget att jämföra med. Med tanka på att ljuset i ding inte är så himla bra (kraftfullt), så uppskattar jag verkligen att helljuset är på vid varje tillfälle där ”det går att ha det på”.Kulingen skrev:Mina fungerar ganska bra, typ betyg 8 av 10Dansken skrev:Oj va mycket bitterhet det var såhär i början på nya året!
Ingen har klagat på att dom blivit störda av mig i alla fall.
Det här var riktigt goda nyheter! Jag ställer mig till skaran som tror den här funktionen blir minst lika bra eller bättre än traditionell regnsensor, med potential att bli ännu bättre över tid. Alla bilar tidigare jag haft med regnsensor har ändå funkat sisådär (inkl. AP1-bil).
Ang automatiskt helljus så funkar det klockrent även på min bil (AP2.5) och enligt min erfarenhet hittills är den minst lika bra eller bättre än vad jag upplevde i tidigare bil med AP1.
Ang automatiskt helljus så funkar det klockrent även på min bil (AP2.5) och enligt min erfarenhet hittills är den minst lika bra eller bättre än vad jag upplevde i tidigare bil med AP1.
Att de i 90% av fallen inte bländar av för mötande bilar. Eller så gör de det så sjukt sent att man blir lynchad av alla man möter. Däremot så reagerar den väldigt ofta på trafikskyltar som man själv lyser upp med strålkastarna. Och då blir det helljus av - på - av - på- av tills man har passerat skylten. Det händer betydligt oftare än att den reagerar på andra bilar. Funktionen är ett renodlat skämt i sin nuvarande form. Åtminstone i min bil. Det verkar ju funka bättre för andra.Dansken skrev:Vad är det för övrigt som är så dåligt med dom automatiska helljusen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Så har alla bilar jag åkt med än så länge fungerat men jag tycker min Tesla S är strået vassaremati skrev:Att de i 90% av fallen inte bländar av för mötande bilar. Eller så gör de det så sjukt sent att man blir lynchad av alla man möter. Däremot så reagerar den väldigt ofta på trafikskyltar som man själv lyser upp med strålkastarna. Och då blir det helljus av - på - av - på- av tills man har passerat skylten. Det händer betydligt oftare än att den reagerar på andra bilar. Funktionen är ett renodlat skämt i sin nuvarande form. Åtminstone i min bil. Det verkar ju funka bättre för andra.Dansken skrev:Vad är det för övrigt som är så dåligt med dom automatiska helljusen?
Jag har i alla fall inte upplevd det du beskriver på min X med AP2
Jag har aldrig fått min att blända av. Kanske har slagit av funktionen av misstag?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jag ska till SC på torsdag och tänker påtala detta. Jag är rädd att kanske en kamera inte funkar eller så. Uppenbarligen används de ju redundant, dvs när en kamera inte funkar så kan bilen använda en annan kamera. Men man får ingen information om detta. Samtidigt som alla kameror rimligen inte fungerar lika bra för allt, annars hade de ju varit exakt likadana alla tre.Dansken skrev:Jag har i alla fall inte upplevd det du beskriver på min X med AP2
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Min är precis lika dålig som dinmati skrev:Jag ska till SC på torsdag och tänker påtala detta. Jag är rädd att kanske en kamera inte funkar eller så. Uppenbarligen används de ju redundant, dvs när en kamera inte funkar så kan bilen använda en annan kamera. Men man får ingen information om detta. Samtidigt som alla kameror rimligen inte fungerar lika bra för allt, annars hade de ju varit exakt likadana alla tre.Dansken skrev:Jag har i alla fall inte upplevd det du beskriver på min X med AP2
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
2.1 har vi väl? 2.5 på Model 3 bara som jag fattat det.HelectriC skrev:Undrar om AP2,5 har bättre helljusautomatik för på min bil funkar det jättebra, faktiskt bättre än det gjorde på min AP1-bil. Det var ju några komponenter som byttes ut när 2,5 kom till och jag tror det har inverkan.mati skrev:Det skulle vara otroligt trevligt. Jag tror det när jag ser det. Hoppas att den är bättre än auto-high-beam.
Oavsett så håller jag med om att heljusautomatiken funkar bra. Kanske inte skulle sträcka mig till "jättebra" dock

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ja, fast i teslaspråk så har den senaste hårdvaran även till S och X kallats 2,5 ett tag nu, så jag fortsätter med det, så att folk förstår vad man menar.Legato skrev:2.1 har vi väl? 2.5 på Model 3 bara som jag fattat det.HelectriC skrev:Undrar om AP2,5 har bättre helljusautomatik för på min bil funkar det jättebra, faktiskt bättre än det gjorde på min AP1-bil. Det var ju några komponenter som byttes ut när 2,5 kom till och jag tror det har inverkan.mati skrev:Det skulle vara otroligt trevligt. Jag tror det när jag ser det. Hoppas att den är bättre än auto-high-beam.
Oavsett så håller jag med om att heljusautomatiken funkar bra. Kanske inte skulle sträcka mig till "jättebra" dock
Model 3-24/Polestar 3-24
Problemet var väl att dom inte fick fortsätta använda MobilEye’s programvara när de uppgraderade hårdvaran och då var det inte så många alternativ kvar. Det är inte så enkelt att plötsligt byta riktning när man redan ingått nya leverantörskontrakt och brutit gamla. Men jag är själaglad att jag inte bytte min AP1-bil til AP2/2,5 förrän nu. Jag hade blivit galen av att köra runt med den i det skick den varit till fram till nyligen när de flesta funktioner kommit igång på riktigt och fungerar i stort sätt likvärdigt med AP1.Bjelke skrev:Felet är nog inte Teslas val av teknik i sig om det visar sig fungera, utan det faktum att dom tog bort det som fungeradeHelectriC skrev:Iom att regnsensor på de flesta andra bilar är skit, så är det kanske ett bra steg att gå mot helt ny teknologi och läsa av med kamera. Jag tycker ni är aningen negativa mot Tesla i detta fall. När det gäller andra banbrytande idéer så brukar ju de flesta hylla Tesla. Vänta och se hur den blir innan ni fäller er dom.
innan den nya fungerade.
Förklaringen är nog att dom trodde att den skulle fungera typ direkt och chansade helt enkelt, men det förlåter inte att
Hade det rört sig om en stor och dyr sak som dessutom rent fysiskt hindrade införande av alternativet hade det nästan
varit ursäktat men faktum kvarstår likväl att den nya systemet uppenbarligen helt enkelt inte fungerade och ännu inte gör.
Model 3-24/Polestar 3-24
Jag hade felKulingen skrev:Jag börjar undra om uppdateringen 2017.50.3 endast är ett skämt? Inga på TeslaFi eller Tesla Firmware Upgrade Tracker har fått den ännu och dessa har 2000st registrerade bilar, dessutom så borde det kommit en nyare vecka typ 2017.52 eller 2018.01?!när dom ändrar sista siffran brukar det väl bara vara att dom rättar upp fel inte några nyheter?

- Bjelke
- Teslaägare
Fast var verkligen den gamla sensorn kopplad till den programvaran? Som jag fattat det så är det en klassisk (dvs egenHelectriC skrev:Problemet var väl att dom inte fick fortsätta använda MobilEye’s programvara när de uppgraderade hårdvaran och då var det inte så många alternativ kvar. Det är inte så enkelt att plötsligt byta riktning när man redan ingått nya leverantörskontrakt och brutit gamla. Men jag är själaglad att jag inte bytte min AP1-bil til AP2/2,5 förrän nu. Jag hade blivit galen av att köra runt med den i det skick den varit till fram till nyligen när de flesta funktioner kommit igång på riktigt och fungerar i stort sätt likvärdigt med AP1.Bjelke skrev:Felet är nog inte Teslas val av teknik i sig om det visar sig fungera, utan det faktum att dom tog bort det som fungeradeHelectriC skrev:Iom att regnsensor på de flesta andra bilar är skit, så är det kanske ett bra steg att gå mot helt ny teknologi och läsa av med kamera. Jag tycker ni är aningen negativa mot Tesla i detta fall. När det gäller andra banbrytande idéer så brukar ju de flesta hylla Tesla. Vänta och se hur den blir innan ni fäller er dom.
innan den nya fungerade.
fristående i sin egen funktion) sensor... Den borde man kunnat behålla tills det nya funkar...
Jag kör ju dock ff med gamla så jag ska inte klaga (inte på just den iaf haha)

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Håller med. Jävla pissväderDansken skrev:Härligt! Hade varit skönt med regnsensorn denna julen!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

På tal om pissväder måste sesTars skrev:Håller med. Jävla pissväderDansken skrev:Härligt! Hade varit skönt med regnsensorn denna julen!

Regnsensor är helt överskattat.
Ha på max fart hela tiden bara, det passar bäst i alla fall där jag bor.
Ha på max fart hela tiden bara, det passar bäst i alla fall där jag bor.