För att förekomma och undvika de sedvanliga utbrotten när någon blir förargad över att jag lyfter fram vad jag anser vara en brist: det här är inget unikt problem som bara Teslor har, och jag tycker om vår bil trots denna egenhet. Faktum är att i princip varenda person som jobbar med att utveckla mediaspelare sedan ett gäng år tillbaka verkar ha bestämt sig för att stopp-knappen är meningslös.
"Ingen behöver någonsin trycka på stopp, paus är allt du behöver. Då kan bluetooth-enheter som kopplas in lite godtyckligt trigga paus/play/resume när de ansluts, det finns bara fördelar med det. Vem skulle inte vilja upptäcka att hela din ljudbok har spelats upp för att du råkade koppla upp ditt headset utan att ha det på/i öronen?"
- Utvecklare på valfri mediaspelare
I en bil blir det här extra irriterande, tycker jag. Jag lyssnar ofta på musik och podcasts (bland annat Teslapodden, så klart!) genom telefonen, och min fru lyssnar på ljudböcker. Båda telefonerna är sammankopplade med bilens bluetooth, och de ansluter automatiskt när man kommer till bilen. Superbra! Men eftersom stopp inte existerar i vare sig Spotify, min podcast-app eller min frus ljudboksapp, och Teslan automatiskt triggar paus/play/resume när du öppnar en dörr, betyder det att musik/podcasts/ljudböcker börjar bröla över hela parkeringen för att jag öppnar en av bakdörrarna. Telefonen kan ligga i en väska någonstans, och jag har händerna fulla av packning och är inte i närheten av ratten och kan
Jag tycker det här är urbota dumt (OBS! inte bara Teslas fel OBS!) och jag hoppas att Tesla framöver introducerar en ny inställning som låter dig bestämma om du vill att media ska spelas upp automatiskt eller inte. Men om jag är relativt ensam om att anse det vara ett problem kommer förstås inget att hända. Jag är rädd att det är så det ligger till, annars hade inte stoppknappen försvunnit från alla mediaspelare samtidigt, men man kan alltid hoppas. Skulle därför uppskatta om ni tog er tid och svarade på omröstningen!