Jag har aldrig varit särskilt bra på att köpa bil. Man tittar på lacken, antal år, mil, service. Men vad ska vi tänka på när det kommer till Tesla? Både som säljare och köpare. Det är ju inga större problem med rost och oljebyten!
Har sett någon fråga om batteriets kapacitet. Hur tar man reda på det?
Finns det en tjänst där man kan kolla upp vad bilen har för paket och version? Typ som bl.a. Apple har för sin hårdvara. Eller står allt i någon typ av dokumentation?
Är det någon skillnad hur vi behandlar våra bilar med tanke på körstil eller laddstil?
Skulle vara intressant att samla kunskap i en tråd.
Som ni kanske förstår så har jag beslutat mig för att köpa en begagnad Model S men ofta är handlaren lika novis som jag eller helt okunnig.
Att tänka på vid begagnat köp?
Moderator: Redaktion
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
- Ort: Ljugarn
Re: Att tänka på vid begagnat köp?
Vad för version och serienummer av batteriet går att se på lappen som sitter på batteripaketet. Exempel finns t.ex. i denna tråd:
http://my.teslamotors.com/de_AT/forum/f ... mont-today
Tesla gör ju dock kontinuerliga revisioner av bilen och det är nog svårt att ha koll på alla. En del är enkla så som sensorerna för autopilot som syns enkelt t.ex. genom radarn i fronten. Nextgen-stolar kan också vara av intresse. Mindre detaljer som vad för reglage det är på bilen är svårare att ha koll på men går.
http://my.teslamotors.com/de_AT/forum/f ... mont-today
Tesla gör ju dock kontinuerliga revisioner av bilen och det är nog svårt att ha koll på alla. En del är enkla så som sensorerna för autopilot som syns enkelt t.ex. genom radarn i fronten. Nextgen-stolar kan också vara av intresse. Mindre detaljer som vad för reglage det är på bilen är svårare att ha koll på men går.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Att tänka på vid begagnat köp?
Titta på föregående ägaren! Det bästa Du kan göra!
För övrigt som vanligt, all dokumentation, mm. Du kommer inte kunna göra mycket själv på denna bilen, så köp den bästmöjliga Du kan få. Annars får Du betala dyrt iefterhand.
För övrigt som vanligt, all dokumentation, mm. Du kommer inte kunna göra mycket själv på denna bilen, så köp den bästmöjliga Du kan få. Annars får Du betala dyrt iefterhand.
Re: Att tänka på vid begagnat köp?
Rimligtvis borde ju föregående ägare kunna visa upp kvittot/spec på bilen. Vill personen inte "avslöja" vad denne betalade kan man ju stryka över själva summorna. Sen får man då reda ut vad som ingick i just de paketen vid den tidpunkten.
Var medveten om att en del utrustning inte "syns" fysiskt. T ex dubbelladdare ser man inte fysiskt utan att lossa på baksätet och titta under.
OBS! Kommer att finnas bilar med "rätt hårdvara" men utan aktiverad mjukvara. Så bara för att du fysiskt "ser" att en bil har tex radarn framtill i grillen är det inte säkert att den är "aktiverad" Kan då kosta 30000kr att aktivera mjukvarmässigt.
Ska du ha den som "tjänste/förmånsbil" är det viktigt vem som står som ägare så att den inte "köpts ut" av företaget/personen innan då den i så fall inte går att leasa med 1/2 momsavdrag på leasingkostnaden.
Samma sak med förmånsvärdet som kan skilja ganska mycket beroende på spec OCH vilket år den är byggd!
Var också medveten om att de häftiga prishöjningarna (än så länge) och snabba paketinnehållsförändringar kan ha gjort att ägarna betalt väldigt olika för i princip identiska bilar. Kan innebära att ägarna tycker att deras bilar är "olika mycket värda" pga det.
Allmänt slitage och missljud. Fram för allt från drivlinan, byte DU på G?
Skick på däck och fälgar...dyyyyyra dimensioner jämfört med en vanlig V70 t ex. Dessutom är bilen lååååång och breeed. Många som är ovana vid storleken skrapar lätt både fälgar och hjulhuskanter.
Förbetald service och ev vagnsskada eftersom det skiljer på olika bilar.
Vilka laddkablar/laddare följer med och skick på dessa.
Ev reparerade krockskador osv. Detta är ju i princip bilar helt i aluminium som inte repareras som vanligt på vanliga verkstäder.
Sen tror jag personligen att många bilar körs/ägs av entusiaster än så länge =ovanligt fina begbilar MEN då ska också lite "risigare" exemplar vara rejält billigare.
Kommer också att vara väldigt stor variation på miltalet. En del har köpt de som rena entusiastbilar med få mil körda. Andra köpt de för billiga långfärdsegenskaper med mycket mil körda.
Så sammanfattningsvis så är det nog bra att kolla runt lite på forum och gärna visa upp den tilltänkta bilen för en kunnig Teslaägare eller Teslaservicecentret för att bekräfta hur bilen är specificerad tekniskt och i deras interna system.
Kan ju komma "importerade bilar" för andra marknader där det t ex laddaren är tänkt för 110V. Internetanslutningen inte funkar som den ska i Sverige. Vagnsskadan inte ingår trots att det var standard i Sverige vid den tidpunkten. Den är bedömd som "skrot=salvage" i USA =Tesla vägrar aktivera bilen osv.
Med en Tesla ska man vara medveten om att Tesla KAN se precis vad bilen råkat ut för och styra över dess funktioner. Vilket vissa fått erfara i USA då de köpt krockade Tesla billigt och försökt laga upp de.
Status/skick på batteriet vet jag inte hur man kollar upp. Men gissar att Tesla själva säkert kan se det på något sätt.
Var medveten om att en del utrustning inte "syns" fysiskt. T ex dubbelladdare ser man inte fysiskt utan att lossa på baksätet och titta under.
OBS! Kommer att finnas bilar med "rätt hårdvara" men utan aktiverad mjukvara. Så bara för att du fysiskt "ser" att en bil har tex radarn framtill i grillen är det inte säkert att den är "aktiverad" Kan då kosta 30000kr att aktivera mjukvarmässigt.
Ska du ha den som "tjänste/förmånsbil" är det viktigt vem som står som ägare så att den inte "köpts ut" av företaget/personen innan då den i så fall inte går att leasa med 1/2 momsavdrag på leasingkostnaden.
Samma sak med förmånsvärdet som kan skilja ganska mycket beroende på spec OCH vilket år den är byggd!
Var också medveten om att de häftiga prishöjningarna (än så länge) och snabba paketinnehållsförändringar kan ha gjort att ägarna betalt väldigt olika för i princip identiska bilar. Kan innebära att ägarna tycker att deras bilar är "olika mycket värda" pga det.
Allmänt slitage och missljud. Fram för allt från drivlinan, byte DU på G?
Skick på däck och fälgar...dyyyyyra dimensioner jämfört med en vanlig V70 t ex. Dessutom är bilen lååååång och breeed. Många som är ovana vid storleken skrapar lätt både fälgar och hjulhuskanter.
Förbetald service och ev vagnsskada eftersom det skiljer på olika bilar.
Vilka laddkablar/laddare följer med och skick på dessa.
Ev reparerade krockskador osv. Detta är ju i princip bilar helt i aluminium som inte repareras som vanligt på vanliga verkstäder.
Sen tror jag personligen att många bilar körs/ägs av entusiaster än så länge =ovanligt fina begbilar MEN då ska också lite "risigare" exemplar vara rejält billigare.
Kommer också att vara väldigt stor variation på miltalet. En del har köpt de som rena entusiastbilar med få mil körda. Andra köpt de för billiga långfärdsegenskaper med mycket mil körda.
Så sammanfattningsvis så är det nog bra att kolla runt lite på forum och gärna visa upp den tilltänkta bilen för en kunnig Teslaägare eller Teslaservicecentret för att bekräfta hur bilen är specificerad tekniskt och i deras interna system.
Kan ju komma "importerade bilar" för andra marknader där det t ex laddaren är tänkt för 110V. Internetanslutningen inte funkar som den ska i Sverige. Vagnsskadan inte ingår trots att det var standard i Sverige vid den tidpunkten. Den är bedömd som "skrot=salvage" i USA =Tesla vägrar aktivera bilen osv.
Med en Tesla ska man vara medveten om att Tesla KAN se precis vad bilen råkat ut för och styra över dess funktioner. Vilket vissa fått erfara i USA då de köpt krockade Tesla billigt och försökt laga upp de.
Status/skick på batteriet vet jag inte hur man kollar upp. Men gissar att Tesla själva säkert kan se det på något sätt.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Att tänka på vid begagnat köp?
Ta VIN och be Tesla ge dig specen på bilen?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.