Krångelbilen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Krångelbilen

Inlägg av e5m1r »

themax skrev:
Det här är ingen trevlig läsning för en Model 3-reservant. Jag tror inte jag kan förvänta mig samma kvalitet på den som den Audi jag har nu (bara bytt blinkers i speglarna på knappt 20000 mil). Som jag sagt länge; när Audi visar upp en motsvarande mellanklassare som Model 3 och det finns utbyggt laddnätverk så kommer jag säkert gå tillbaka till fyra ringar i fronten. Amerikanare kan inte bygga bilar, men Tesla är de enda som löst drivlinan och med Superchargers även knuten med långkörning.

Lider med dig.
Säg inte det
Känner fler med audi som bytt motorer växellådor en där svenstigs köpte tillbaks bilen då den spårade och de kunde inte fixa den
Tesla må ha måndags ex men det har alla tillverkare
Det viktiga är hur man bemöts när det blir fel för fel kommer det bli oavsett bilmärke
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Den bil som jag lagt överlägset mest pengar på att laga och samtidigt där jag fått överlägset sämst bemötande på verkstaden var en Audi. Aldrig, aldrig, ALDRIG mer en Audi!
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Kulingen skrev:

Jag har en kompis som var nära att köra sin nya Audi till skroten pga att han var så trött på den, måndags exemplar finns det gott om i alla märken. Att Tesla som är ett nytt bolag skiljer sig inte mot det.
Absolut, dock har jag haft fem mer eller mindre helt felfria Audi genom åren (utom en, där oljepumpen och AC rasade samtidigt vid 23000 mil).

Men oaktat det, alla gånger jag hyr Ford eller en GM-bil i USA slås jag varje gång hur uselt ihopsatta de är. Detta från bolag som haft hundra år av förfining. Tesla har haft tio, och får därför förlåtelse på grund av det. Men om fem år är jag övertygad om att det finns bättre elbilar på marknaden.

Tesla kommer undan tack vare sitt servicenät (och de hjältar som jobbar där), sin syn på goodwill och på att de har löst långresandet. Min nästa bil blir Tesla, men efter den? De har några år på sig att få till kvalitén. Ni som är ”early birds” har stort tålamod som jag respekterar. Den halvmiljon som reserverat en trea har förmodligen inte riktigt samma tålamod med små och stora fel. Blir det för mycket sånt kommer de gå tillbaka till det de vet funkar. Och det är varken Tesla eller miljön betjänta av.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

EnTraktor skrev:
Du har haft en otrolig otur och fått ett måndagsexemplar. Måndagsexemplar drabbar nog tyvärr alla tillverkare. Själv hämtade jag ut en sprillans ny XC60 i dec 2011 och första felmeddelanden kom första dagen och sedan blev det bara värre. I stort sett all elektronik, alla säkerhetssystem och dörrlås byttes första året. Bilen stod mer på verkstad än hemma hos mig första 6 månaderna. Jag bråkade med hela företaget från säljaren till företagsledningen. Till slut tog dom in bilen för ett fullständig genomgång och efter det så funkade den ganska bra* fram tills jag sålde den i somras.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 70&t=77162

* Volvo on Call fick jag aldrig att fungera, så den gången värmen låste sig på max och dörrarna gick i baklås och bilen ej gick stänga av, vilket ledde till att det blev inlåst i bastubilen så försökte jag kontakta Volvo via Volvo on Call men ingen svarade. Fick ha fönsterna öppna tills soppan tog slut och bilen slocknade. Incidenten när bilen vid ett annat tillfälle började brinna, är inte värd att ta upp då jag tyvärr lyckades släcka bilen innan den brann upp.
Tycker inte att man ska hoppas på tur om man köper något.
Jag menar Volvo, Opel,Skoda,Sony..... hoppas inte på tur att de skall få pengarna när de säljer sina produkter.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

themax skrev:
Kulingen skrev:

Jag har en kompis som var nära att köra sin nya Audi till skroten pga att han var så trött på den, måndags exemplar finns det gott om i alla märken. Att Tesla som är ett nytt bolag skiljer sig inte mot det.
Absolut, dock har jag haft fem mer eller mindre helt felfria Audi genom åren (utom en, där oljepumpen och AC rasade samtidigt vid 23000 mil).

Men oaktat det, alla gånger jag hyr Ford eller en GM-bil i USA slås jag varje gång hur uselt ihopsatta de är. Detta från bolag som haft hundra år av förfining. Tesla har haft tio, och får därför förlåtelse på grund av det. Men om fem år är jag övertygad om att det finns bättre elbilar på marknaden.

Tesla kommer undan tack vare sitt servicenät (och de hjältar som jobbar där), sin syn på goodwill och på att de har löst långresandet. Min nästa bil blir Tesla, men efter den? De har några år på sig att få till kvalitén. Ni som är ”early birds” har stort tålamod som jag respekterar. Den halvmiljon som reserverat en trea har förmodligen inte riktigt samma tålamod med små och stora fel. Blir det för mycket sånt kommer de gå tillbaka till det de vet funkar. Och det är varken Tesla eller miljön betjänta av.
+1
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Beklagar att Mati har så mycket problem köpte min S60 samtidigt och är så sjukt nöjd två fel ett fixat andra tar dom första service
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

nek0 skrev:
EnTraktor skrev:
Du har haft en otrolig otur och fått ett måndagsexemplar. Måndagsexemplar drabbar nog tyvärr alla tillverkare. Själv hämtade jag ut en sprillans ny XC60 i dec 2011 och första felmeddelanden kom första dagen och sedan blev det bara värre. I stort sett all elektronik, alla säkerhetssystem och dörrlås byttes första året. Bilen stod mer på verkstad än hemma hos mig första 6 månaderna. Jag bråkade med hela företaget från säljaren till företagsledningen. Till slut tog dom in bilen för ett fullständig genomgång och efter det så funkade den ganska bra* fram tills jag sålde den i somras.

* Volvo on Call fick jag aldrig att fungera, så den gången värmen låste sig på max och dörrarna gick i baklås och bilen ej gick stänga av, vilket ledde till att det blev inlåst i bastubilen så försökte jag kontakta Volvo via Volvo on Call men ingen svarade. Fick ha fönsterna öppna tills soppan tog slut och bilen slocknade. Incidenten när bilen vid ett annat tillfälle började brinna, är inte värd att ta upp då jag tyvärr lyckades släcka bilen innan den brann upp.
Jag menar Volvo, Opel,Skoda,Sony..... hoppas inte på tur att de skall få pengarna när de säljer sina produkter.
Det är bara konstatera att man ibland har otur och får ett måndagsexemplar, oavsett om man köper en Tesla, Audi, Volvo, Toyota, iPhone eller Boeing 737.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

themax skrev:
Tesla kommer undan tack vare sitt servicenät.
Nej inte riktigt. Just det faktum att jag måste offra en hel dag för att lämna bilen på verkstan gör det i längden ohållbart. Jag har haft Volvobilar som har krånglat så in i norden. Men då tog min granne, som jobbar på bilia, bilen med sig på morgonen. Jag fick låna hans bil under tiden. På kvällen kom han oftast tillbaka med min bil och vi bytte tillbaka. Hur lättvindigt som helst och det kostade mig ingenting. Ändå så ledsnade jag till sist och bytte märke, eftersom jag hade tappat förtroendet för Volvo. Utifrån vad jag vet nu så var det totalt obefogat och jag skäms nästan för det så i efterhand. Det var rena rama paradiset i jämförelse, även om det kändes jobbigt att bilen inte funkade riktigt. Men jag hade serviceverkstaden ett stenkast från min dörr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

EnTraktor skrev:
nek0 skrev:
EnTraktor skrev:

Det är bara konstatera att man ibland har otur och får ett måndagsexemplar, oavsett om man köper en Tesla, Audi, Volvo, Toyota, iPhone eller Boeing 737.
Alla kan göra fel. Alt kan gå sönder.Någon gång måste man inse att det räcker och löser problemet permanent.Tesla måste ta ansvar och byta ut bilen för att de klarar inte av att fixa alla problemen som mati har på bilen. Det måste vara billigare för Tesla än att få dålig reklam. Har själv hävt köpet 2 gånger utan problem. Holmgrens bil klarade inte att laga en Opel Vectra 2003 och en Nissan Pulsar 2016.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

mati skrev:
themax skrev:
Tesla kommer undan tack vare sitt servicenät.
Nej inte riktigt. Just det faktum att jag måste offra en hel dag för att lämna bilen på verkstan gör det i längden ohållbart. Jag har haft Volvobilar som har krånglat så in i norden. Men då tog min granne, som jobbar på bilia, bilen med sig på morgonen. Jag fick låna hans bil under tiden. På kvällen kom han oftast tillbaka med min bil och vi bytte tillbaka. Hur lättvindigt som helst och det kostade mig ingenting. Ändå så ledsnade jag till sist och bytte märke, eftersom jag hade tappat förtroendet för Volvo. Utifrån vad jag vet nu så var det totalt obefogat och jag skäms nästan för det så i efterhand. Det var rena rama paradiset i jämförelse, även om det kändes jobbigt att bilen inte funkade riktigt. Men jag hade serviceverkstaden ett stenkast från min dörr.
Sant, jag tänkte i min egna lilla värld, tjugo minuter från Väsby. För er som bor långt bort måste det vara en plåga vid problem som de du har. Men det gör bara ert tålamod än mer beundransvärt (även om ditt är på väg att rinna ut).

Själv har jag inte gjort service, reparationer eller underhåll på märkesverkstad på mer än ett decennium. Det är kanske därför mina bilar bara funkar ...
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

De tycker säkert inte att det är så mycket fel. Just nu är det bara:
- trasig laddare
- spjäll under nosen som kärvar
- slitna och rynkiga säten
- trasiga parkeringssensorer
- några skrammelljud från minst två ställen (bättre med vinterdäck)
- tvättbrädevibrationer vid stark acceleration
- och så misstänker jag att minst en kamera är knasig, men det har jag inte ens hunnit ta med dem
Det känns som det var nåt mer, men jag är för trött nu...
Jerka

Inlägg av Jerka »

EnTraktor skrev:
Det här. Passaten som jag har nu är den sämsta bil jag någonsin ägt. Går sönder jämt. Den enda bil som kommit i närheten av att ha varit lika dålig var en Volvo 940 vars motor rasade. Och då är det ändå två märken som ska hålla bra. Medan däremot den billiga Forden som jag hade innan höll hur bra som helst.

Anekdotisk bevisföring funkar helt enkelt inget bra som guide till att köpa bil. Alltid hittar man någon med dåliga erfarenheter. Bättre är att kolla på statistik och då ser man att Kia, Hyundai och Honda bygger bilar av högst kvalitet.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

För mig var det en Porsche som var mardrömmen. Elfel som gjorde att den stannade helt slumpvis och ej startade. Värst var när den dog på centralbron i Stockholm. Sex verkstadsbesök och mer pengar än jag orkar tänka på försvann innan problemet var löst. Inget intresse från Porsche Sverige att överhuvudtaget kompensera.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Verkligen tråkigt och otur. Jag har kört ungefär 8000 mil med tre olika Model S (första bilen såld för byte till D) över knappa tre år och bara råkat ut för en bråkdel av det som drabbat din bil.
Jag hoppas Tesla löser det.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Anekdotisk bevisföring funkar helt enkelt inget bra som guide till att köpa bil. Alltid hittar man någon med dåliga erfarenheter. Bättre är att kolla på statistik och då ser man att Kia, Hyundai och Honda bygger bilar av högst kvalitet.
Hyundai säge du? Min Hyundai hade ett lustigt fel där den helt plötsligt vägrade att starta. Det kunde hända när som helst... och gick sedan över efter 15 minuter till ett par timmar d den plötsligt startade igen. Jobbigt när man ringt bärgaren och han bara går och startar eländet :oops: Vi hittade inte felet utan sålde bilen istället
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mats11813

Inlägg av Elmil »

Jerka skrev:
Anekdotiskt kan jag bara bekräfta att min Soul EV efter knappt tre år haft noll fel hittills förutom stenskotten då... Men jag har ingen som helst känsla för märket i sig, det mesta är fortfarande bara fossila ångstånkor..

Med det sagt är det ju bara Tesla som fokuserar på rätt saker och får dem att hända.. Skulle nog stå ut med en hel del mera strul hos en Tesla än en Kia, men klart att det finns gränser.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Var det inte du som hade problem med att en Zoe som du provkörde i ett par dagar inte heller laddade som den skulle? Känns som om en del har mer otur än andra. Extra trist när det är någon som lagt massor med pengar på en bil för att bidra till en bättre miljö. Dags för lite bättre karma snart kanske?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Vore intressant att veta hur långt ni med problem kört, om längre sträckor ger mer problem?

Sent from my ASUS_A001 using Tapatalk
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

Det finns inget som indikerar att Tesla bilar blir sämre med tiden, tvärtom skulle jag säga. De flesta eventuella fel uppkommer tidigt och när dom är fixade så är bilarna väldigt stabila.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

De fel jag sett närmare verkar vara rena konstruktions fel tex drivaxlarna. Det har förmodligen inget med deras kvalitetssystem att göra utan helt enkelt fel delar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
Var det inte du som hade problem med att en Zoe som du provkörde i ett par dagar inte heller laddade som den skulle? Känns som om en del har mer otur än andra. Extra trist när det är någon som lagt massor med pengar på en bil för att bidra till en bättre miljö. Dags för lite bättre karma snart kanske?
Haha, ja det var jag. Den laddade inte heller på alla tre faser, och på de två resterande faserna drog den bara halva strömmen, eller nåt sånt. Jag fick låna bilen flera gånger, men verkstaden visste inte vad det var för fel. De hade bara en bilmekaniker som hade lite koll på elbilar. Men han sa upp sig sen. Nu finns det ingen som kan nåt. En av anledningarna till att vi inte köpte en Zoe.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
iAkita skrev:
Haha, ja det var jag. Den laddade inte heller på alla tre faser, och på de två resterande faserna drog den bara halva strömmen, eller nåt sånt. Jag fick låna bilen flera gånger, men verkstaden visste inte vad det var för fel. De hade bara en bilmekaniker som hade lite koll på elbilar. Men han sa upp sig sen. Nu finns det ingen som kan nåt. En av anledningarna till att vi inte köpte en Zoe.
Jag har precis nu kommit på felet... Tyvärr måste jag meddela dig denna sorgliga nyhet mati. Du vet att det finns folk som har typ elallergi, i ditt fall är det så att bilar troligtvis är allergiska mot dig. Det är nog den ända förklaringen...
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Knarrande spjäll tror jag alla Teslor har, speciellt när det är kallt ute.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
iAkita skrev:
Det var nytt för mig. Har inte hört av någon Zoeägare som haft ett sånt problem. Du verkar dra till dig all världens problem med elbilar. :?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jensa skrev:
Knarrande spjäll tror jag alla Teslor har, speciellt när det är kallt ute.
Enligt Tesla är det ett fel som behöver åtgärdas, även om det inte är livshotande liksom. Det är inte så att det knarrar lite. Det låter hemskt, och bilen håller på så en bra stund efter att man har parkerat den. Den lyckas tydligen inte öppna spjällen eller vad den nu försöker göra.
Skriv svar