Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av Wir »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Gillar inte dörrarna heller. Om det blir fel på elen i bilen så går inte bakdörrarna att öppna. Alls. T ex vid olycka. Framdörrarna har nån slags nödöppning men ej bakdörrarna.
Ja, det reagerade jag på också. Tanken är alltså att de i framsätet ska ta sig ut och öppna bakdörrarna åt dem i baksätet. Men om de i framsätet inte kan ta sig ut av nån anledning? Då sitter man där.

Vi är på ett sluttande plan med en sån teknikutveckling. Jag gillade inte när man gick över till elfönsterhissar vid alla dörrar, för det är också en sån säkerhetsgrej, att kunna ta sig ur bilen, men om elektroniken slås ut får man inte ner fönstren, och nu gör man samma sak med dörrarna. Inte bra.

Och hur får man upp falkvingedörrarna på X:en om strömmen går?
Bakdörrar model S


Falkvingedörrar på model X
Model S 90D -17
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Nu kanske denna artikel inte berör särskilt många men det verkar som att mitt nästa bilinköp kanske blir en Nissan...

https://www.bangkokpost.com/business/ne ... v-facility

Här hemma i Thailand kommer jag också installera ett On-Off Grid Hybrid solcellssystem. Thailand funkar bra mycket bättre med solceller året om då solens upp/nergång bara varierar en kvart eller så och energibehovet är som störst när solen lyser. Innan bilköp lär det dock köpas en elmotorcykel här. Nuvarande fordon stinker bensin och mekaniker hittar inte vad som kan göras för att stoppa lukten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Yxel »

https://www.nyteknik.se/energi/upptackt ... um=twitter

Dåså, då kan vi sälja våra elbilar :)
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Yxel skrev:
https://www.nyteknik.se/energi/upptackt ... um=twitter

Dåså, då kan vi sälja våra elbilar :)
Mera pengar i havet?
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Artikel i media

Inlägg av strejf »

https://www.expressen.se/debatt/elbilar ... karnkraft/

Lennart Söder, Professor i elkraftsystem på KTH skriver att det
visst går att ställa om till elbilar utan kärnkraft.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

Utdrag från artikel i GP (betalvägg http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/så-ska ... -1.5028881) som handlar om fordonsindustrins syn på framtiden:
. Ser man till själva driften av fordonen, alltså motor och drivlina, så finns påtagliga skillnader mellan industri och konsumenter. Medan många i industrin ser diesel och fossila fordonsdrift som en möjlighet på marknaden länge än är konsumenterna i ökande grad skeptiska inte minst till dieselfordon.

Och när det gäller märken är det inte uppstickaren Tesla som ses som ledande inom elektrifiering och självkörande teknik – det är premiumjätten BMW. Intressant nog klättrar kinesiska BYD – Build Your Dream – till en tredjeplats inom eldrift när fordonschefer väljer viktiga aktörer.

Bränsleceller hett
En viktig punkt i undersökningen är också att fordonscheferna, bland viktiga trender i fordonsdrift, faktiskt inte sätter batteri-elbilarna högst, utan elbilar som drivs av bränsleceller.
Cheferna har alltså dålig koll på vad kunderna efterfrågar, vilka konkurrenter som är deras största hot och vilket håll tekniken går åt. Låter lovande...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Torkel skrev:
Utdrag från artikel i GP (betalvägg http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/så-ska ... -1.5028881) som handlar om fordonsindustrins syn på framtiden:
. Ser man till själva driften av fordonen, alltså motor och drivlina, så finns påtagliga skillnader mellan industri och konsumenter. Medan många i industrin ser diesel och fossila fordonsdrift som en möjlighet på marknaden länge än är konsumenterna i ökande grad skeptiska inte minst till dieselfordon.

Och när det gäller märken är det inte uppstickaren Tesla som ses som ledande inom elektrifiering och självkörande teknik – det är premiumjätten BMW. Intressant nog klättrar kinesiska BYD – Build Your Dream – till en tredjeplats inom eldrift när fordonschefer väljer viktiga aktörer.

Bränsleceller hett
En viktig punkt i undersökningen är också att fordonscheferna, bland viktiga trender i fordonsdrift, faktiskt inte sätter batteri-elbilarna högst, utan elbilar som drivs av bränsleceller.
Cheferna har alltså dålig koll på vad kunderna efterfrågar, vilka konkurrenter som är deras största hot och vilket håll tekniken går åt. Låter lovande...
Ja, tyvärr verkar de etablerade tillverkarnas chefer vara totalt tondöva för tidens trender och kundernas önskemål. Det är väl så som början till slutet ser ut?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Well, de har väl inte betalt för att säga sanningar. De säger väl sådant som kan främja sitt företags framtid. Kan man då så tvivel om vägval som det egna företaget inte gjort än vinner man kanske lite tid och har chans att vara med i matchen trots att man är sen på bollen...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Dom har ju också under hela sin tid på posten (och oftast hela företagets livstid) varit vana att leda utvecklingen, dvs branchen, och det har under hela denna tid aldrig handlat om vilket
bränsle som ska användas (om man förenklar det till fossila bränslen i flytande eller komprimerad gasform), däremot ALLT annat som motorteknik/design/säkerhet/bekvämlighet/funktionalitet/osv,
men inte att själva bränslet (och därmed nästan hela drivlinan och avgashanteringen) skulle kunna försvinna nästan fullständigt...
Det som inte faller under deras "kontroll" har nog setts som konkurrerande alternativ som dom knappt behöver titta på (tåg/spårvagnar/flyg/båtar/whatever).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Torkel skrev:
Utdrag från artikel i GP (betalvägg http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/så-ska ... -1.5028881) som handlar om fordonsindustrins syn på framtiden:
. Ser man till själva driften av fordonen, alltså motor och drivlina, så finns påtagliga skillnader mellan industri och konsumenter. Medan många i industrin ser diesel och fossila fordonsdrift som en möjlighet på marknaden länge än är konsumenterna i ökande grad skeptiska inte minst till dieselfordon.

Och när det gäller märken är det inte uppstickaren Tesla som ses som ledande inom elektrifiering och självkörande teknik – det är premiumjätten BMW. Intressant nog klättrar kinesiska BYD – Build Your Dream – till en tredjeplats inom eldrift när fordonschefer väljer viktiga aktörer.

Bränsleceller hett
En viktig punkt i undersökningen är också att fordonscheferna, bland viktiga trender i fordonsdrift, faktiskt inte sätter batteri-elbilarna högst, utan elbilar som drivs av bränsleceller.
Cheferna har alltså dålig koll på vad kunderna efterfrågar, vilka konkurrenter som är deras största hot och vilket håll tekniken går åt. Låter lovande...
Ja, tyvärr verkar de etablerade tillverkarnas chefer vara totalt tondöva för tidens trender och kundernas önskemål. Det är väl så som början till slutet ser ut?

Tyvärr befinner sig det här forumet också i en liten bubbla. Här i den här bubblan så är det självklart att Tesla och elbilar ska ta över världen. Fort kommer det gå dessutom. Finns ingen hejd. Men än finns det inga försäljningssiffror som backar upp det hela. Kolla på siffrorna för 2017. http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

Tesla sålde alltså 800 Model S och 483 Model X under hela förra året. Det såldes fler Opel Corsa (1320 st) och fler Renault Kadjar (1661 st). Jag visste inte ens att Opel Corsa fanns kvar eller att Kadjar fanns öht. Totalt såldes 379 315 personbilar under 2017. De andra elbilarna som Leaf (981 st), BMW i3 (545 st) eller Zoe (851 st) visar heller inte på något större genombrott. Det är otroligt låga nivåer. Antagligen når andelen rena elbilar upp till kanske 1% av totalen. I bästa fall. 1% kan man säga mycket om. Att det finns utrymme att växa är väl det mest positiva. :)

Att se den breda allmänhetens skepsis mot elbilar är lätt. Bara att röra sig bort från elbilsforum...

Vi får se vad bonus/malus får för inverkan efter sommaren. Det kanske kan öka andelen från 1% till säkert 2-3% med lite tur. Men resterande 97% då? Och det är ändå bara de bilar som vi tillför. Finns väl uppåt 5 miljoner personbilar i Sverige har jag för mig. Andelen elbilar av dessa måste räknas i promille än så länge. Så lite ödmjukhet från "vår" sida kanske också är på sin plats?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Det är förstås få förunnat att ha råd med en Tesla, den enda el-bilen som kan ersätta en fossil i nästan alla avseenden. Betydligt fler har råd med en Corsa... Men grannlandets elbilsboom visar ändå att när priserna är jämförbara mellan el och fossil, då väljer väldigt många eldrift. Nu börjar ju infrastrukturen i Norge bli acceptabel och det är lätt att ha elbil, men dit har vi fortfarande en bit här hemma.
Så jag tror att konkurrensen de närmaste åren på elbilssidan kommer att ändra allt..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Artikel i media

Inlägg av Foluke »

Gustafsson skrev:
Det är förstås få förunnat att ha råd med en Tesla, den enda el-bilen som kan ersätta en fossil i nästan alla avseenden. Betydligt fler har råd med en Corsa... Men grannlandets elbilsboom visar ändå att när priserna är jämförbara mellan el och fossil, då väljer väldigt många eldrift. Nu börjar ju infrastrukturen i Norge bli acceptabel och det är lätt att ha elbil, men dit har vi fortfarande en bit här hemma.
Så jag tror att konkurrensen de närmaste åren på elbilssidan kommer att ändra allt..
Å så har vi resten av världen....Kina tar i med hårdhandskarna! Indien kommer nog snart efter? Solceller, vindkraft, batterier, klimatmedvetenhet mm håller på att förändra förutsättningarna. Svenskarna är ju värdssamvete men vi är väldigt små i världen. I självgodhet är det inte många som slår oss men i det mesta annat. Troligtvis sveps vi med av en lavin av förändringar, vad vi än tycker.
Under tiden kan ju vi som haft lust och möjlighet att skaffa en Tesla, njuta av vårt val. Vi åker första klass och vi tror att det är bra för samhället. Win win! Man behöver inte skriva detta på näsan på andra! Det räcker med tro på det man gör och vara belåten med det. Självgodhet, alltså! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Verdi skrev:

Tesla sålde alltså 800 Model S och 483 Model X under hela förra året. Det såldes fler Opel Corsa (1320 st) och fler Renault Kadjar (1661 st)...
Statistisk kan man läsa lite hur man vill. Jag är t ex förvånad att Model S ändå ligger där den ligger. En bra bit över bilar som jag inbillade mig att de säljs väldigt bra, tex Citroen C4, Hyundai i40, Mazda eller Dacia-modellerna. Sen är det ju logiskt att det är Volvo som ligger i toppen, och det beror på att svenskarna skulle köpa Volvo även om den hade gått på gengas och haft ett chassi utav furuträ. VW Golf ligger på tredje plats. Några fåtal av dessa är ju e-Golfar, synd att det inte går att utläsa hur många. I Norge hade det troligen varit mer än hälften, men här är det förmodligen bara nån enstaka procent.
Skrämmande att det är 6 Toyota Mirai. Vem har köpt dem? Mariestads kommun och några motorjournalister?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Foluke skrev:
Gustafsson skrev:
Det är förstås få förunnat att ha råd med en Tesla, den enda el-bilen som kan ersätta en fossil i nästan alla avseenden. Betydligt fler har råd med en Corsa... Men grannlandets elbilsboom visar ändå att när priserna är jämförbara mellan el och fossil, då väljer väldigt många eldrift. Nu börjar ju infrastrukturen i Norge bli acceptabel och det är lätt att ha elbil, men dit har vi fortfarande en bit här hemma.
Så jag tror att konkurrensen de närmaste åren på elbilssidan kommer att ändra allt..
Å så har vi resten av världen....Kina tar i med hårdhandskarna! Indien kommer nog snart efter? Solceller, vindkraft, batterier, klimatmedvetenhet mm håller på att förändra förutsättningarna. Svenskarna är ju värdssamvete men vi är väldigt små i världen. I självgodhet är det inte många som slår oss men i det mesta annat. Troligtvis sveps vi med av en lavin av förändringar, vad vi än tycker.
Under tiden kan ju vi som haft lust och möjlighet att skaffa en Tesla, njuta av vårt val. Vi åker första klass och vi tror att det är bra för samhället. Win win! Man behöver inte skriva detta på näsan på andra! Det räcker med tro på det man gör och vara belåten med det. Självgodhet, alltså! :D

Har du några siffror för Kina? Hur många procent av bilarna som säljs går på el? Det säljs ju väldigt många bilar där så även små marknadsandelar blir väldigt många bilar.

Jag säger inte att ni har fel. Jag gillar också mina elbilar. Men nog blir det lite fjantigt när det finns trådar som spår reservdelshandelns död. Jo men... Det är ju en sak som kanske händer på 20-30 års sikt. inte på 5 års sikt. Fattar dock att folk tycker det är kul att spekulera och känna sig som Nostradamus. :) Jag gör ju det själv nu till viss del. :oops:
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Artikel i media

Inlägg av perkabolo »

Verdi skrev:
Foluke skrev:
Gustafsson skrev:
Det är förstås få förunnat att ha råd med en Tesla, den enda el-bilen som kan ersätta en fossil i nästan alla avseenden. Betydligt fler har råd med en Corsa... Men grannlandets elbilsboom visar ändå att när priserna är jämförbara mellan el och fossil, då väljer väldigt många eldrift. Nu börjar ju infrastrukturen i Norge bli acceptabel och det är lätt att ha elbil, men dit har vi fortfarande en bit här hemma.
Så jag tror att konkurrensen de närmaste åren på elbilssidan kommer att ändra allt..
Å så har vi resten av världen....Kina tar i med hårdhandskarna! Indien kommer nog snart efter? Solceller, vindkraft, batterier, klimatmedvetenhet mm håller på att förändra förutsättningarna. Svenskarna är ju värdssamvete men vi är väldigt små i världen. I självgodhet är det inte många som slår oss men i det mesta annat. Troligtvis sveps vi med av en lavin av förändringar, vad vi än tycker.
Under tiden kan ju vi som haft lust och möjlighet att skaffa en Tesla, njuta av vårt val. Vi åker första klass och vi tror att det är bra för samhället. Win win! Man behöver inte skriva detta på näsan på andra! Det räcker med tro på det man gör och vara belåten med det. Självgodhet, alltså! :D

Har du några siffror för Kina? Hur många procent av bilarna som säljs går på el? Det säljs ju väldigt många bilar där så även små marknadsandelar blir väldigt många bilar.

Jag säger inte att ni har fel. Jag gillar också mina elbilar. Men nog blir det lite fjantigt när det finns trådar som spår reservdelshandelns död. Jo men... Det är ju en sak som kanske händer på 20-30 års sikt. inte på 5 års sikt. Fattar dock att folk tycker det är kul att spekulera och känna sig som Nostradamus. :) Jag gör ju det själv nu till viss del. :oops:
För att fortsätta spekulera och känna sig som Nostradamus. Om biltillverkarna får upp tillräckliga volymer kan det gå fort. När priskänsliga hellre väljer en lite nyare elbil än en mer begagnad fossilare och laddinfrastrukturen är mer utbyggd (och det går fort nu) kan det bli som med knapp-mobilerna eller tjock-tv apparaterna, inte nödvändigtvis så att man fortsätter använda sin gamla bara för att den funkar.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4979
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Jo jag tror verkligen ekonomi är de som krävs för att breda massan kommer börja gå över... När de blir tydligt ekonomiskt bättre även med själva inköpet så slår de nog över... De som också kommer krävas är "rätt" modeller... Sedan skulle de kunna bli ett bakslag när infrastrukturen inte hinner med men den kommer säkert bara vara tillfällig.
Så då har jag också fått spekulera :D lite...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Torkel skrev:
Utdrag från artikel i GP (betalvägg
...
Cheferna har alltså dålig koll på vad kunderna efterfrågar, vilka konkurrenter som är deras största hot och vilket håll tekniken går åt. Låter lovande...
Ja, tyvärr verkar de etablerade tillverkarnas chefer vara totalt tondöva för tidens trender och kundernas önskemål. Det är väl så som början till slutet ser ut?

Tyvärr befinner sig det här forumet också i en liten bubbla. Här i den här bubblan så är det självklart att Tesla och elbilar ska ta över världen. Fort kommer det gå dessutom. Finns ingen hejd. Men än finns det inga försäljningssiffror som backar upp det hela. Kolla på siffrorna för 2017. http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

...
Jag tänker iofs att elektrifieringstrenden, motstånd mot diesel och andra saker än försäljning talar sitt tydliga språk.

Försäljning styrs i mycket av utbud och pris. Tyvärr v är priset högt och utbudet mycket begränsat för elbilar nu. Hade Leafen sålts för typ 150-200' så hade nog antalet kritiker varit färre än köparna.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Torkel skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Torkel skrev:
Utdrag från artikel i GP (betalvägg
...
Cheferna har alltså dålig koll på vad kunderna efterfrågar, vilka konkurrenter som är deras största hot och vilket håll tekniken går åt. Låter lovande...
Ja, tyvärr verkar de etablerade tillverkarnas chefer vara totalt tondöva för tidens trender och kundernas önskemål. Det är väl så som början till slutet ser ut?

Tyvärr befinner sig det här forumet också i en liten bubbla. Här i den här bubblan så är det självklart att Tesla och elbilar ska ta över världen. Fort kommer det gå dessutom. Finns ingen hejd. Men än finns det inga försäljningssiffror som backar upp det hela. Kolla på siffrorna för 2017. http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

...
Jag tänker iofs att elektrifieringstrenden, motstånd mot diesel och andra saker än försäljning talar sitt tydliga språk.

Försäljning styrs i mycket av utbud och pris. Tyvärr v är priset högt och utbudet mycket begränsat för elbilar nu. Hade Leafen sålts för typ 150-200' så hade nog antalet kritiker varit färre än köparna.
Exakt. De allra flesta följer sin plånbok. Gjorde jag också. Hade ett tak på vad bilen fick kosta per månad och den bil som kändes roligast och mest prisvärd var faktiskt Tesla Model S.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
Torkel skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Torkel skrev:
Utdrag från artikel i GP (betalvägg
...
Cheferna har alltså dålig koll på vad kunderna efterfrågar, vilka konkurrenter som är deras största hot och vilket håll tekniken går åt. Låter lovande...
Ja, tyvärr verkar de etablerade tillverkarnas chefer vara totalt tondöva för tidens trender och kundernas önskemål. Det är väl så som början till slutet ser ut?

Tyvärr befinner sig det här forumet också i en liten bubbla. Här i den här bubblan så är det självklart att Tesla och elbilar ska ta över världen. Fort kommer det gå dessutom. Finns ingen hejd. Men än finns det inga försäljningssiffror som backar upp det hela. Kolla på siffrorna för 2017. http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

...
Jag tänker iofs att elektrifieringstrenden, motstånd mot diesel och andra saker än försäljning talar sitt tydliga språk.

Försäljning styrs i mycket av utbud och pris. Tyvärr v är priset högt och utbudet mycket begränsat för elbilar nu. Hade Leafen sålts för typ 150-200' så hade nog antalet kritiker varit färre än köparna.
Exakt. De allra flesta följer sin plånbok. Gjorde jag också. Hade ett tak på vad bilen fick kosta per månad och den bil som kändes roligast och mest prisvärd var faktiskt Tesla Model S.
Såg en ny Zoe på jobbets parkering idag ock kom på en tanke att jämföra Clio och Zoe.
Clio https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/ZCB882/specs 157490 SEK
Zoe https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/ZCC473/specs 267990 SEK-40000 SEK +batterihyra

70500 SEK pris skillnad vid köpet.
Om man räknar 1000 mil per år så nollar batterihyran Clios bensin pris .
Man ska vara rik eller grön fanatiker för att kunna lura sig själv ett sånt köp
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Zoen är den perfekta pendlarbilen. Om man pendlar 8-10 mil om dagen har man betalat skillnaden på några år. På landsbygden är det ett rimligt pendelavstånd. Och prisskillnaden betalar man ju bara delvis, förutsatt att bilarna tappar procentuellt ungefär lika mycket i värde.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Men hur mycket ska man köra för att spara de 70000 SEK?
Elbilisten
Inlägg: 457
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Artikel i media

Inlägg av Elbilisten »

Teknikens Värld jämförde Zoe med Clio.

http://teknikensvarld.se/nu-lonar-det-s ... id-573504/
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
Verdi skrev:

Tesla sålde alltså 800 Model S och 483 Model X under hela förra året. Det såldes fler Opel Corsa (1320 st) och fler Renault Kadjar (1661 st)...
Statistisk kan man läsa lite hur man vill. Jag är t ex förvånad att Model S ändå ligger där den ligger. En bra bit över bilar som jag inbillade mig att de säljs väldigt bra, tex Citroen C4, Hyundai i40, Mazda eller Dacia-modellerna. Sen är det ju logiskt att det är Volvo som ligger i toppen, och det beror på att svenskarna skulle köpa Volvo även om den hade gått på gengas och haft ett chassi utav furuträ. VW Golf ligger på tredje plats. Några fåtal av dessa är ju e-Golfar, synd att det inte går att utläsa hur många. I Norge hade det troligen varit mer än hälften, men här är det förmodligen bara nån enstaka procent.
Skrämmande att det är 6 Toyota Mirai. Vem har köpt dem? Mariestads kommun och några motorjournalister?
Då BilSweden har separat tabell för supermiljöbilsbilar så går detta att läsa, av 20 058 Golf så var 503 GTE och 289 eGolf :(
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Elbilisten skrev:
Teknikens Värld jämförde Zoe med Clio.

http://teknikensvarld.se/nu-lonar-det-s ... id-573504/
Tack där fick vi svaret. De blir aldrig billigare.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Artikel i media

Inlägg av Smutt »

Kostnads fördel för elbilen 6,9kr låter väldigt lågt jag kan inte köra nån bensinare för 9kr milen sen tar dom inte med den årliga uppräkningen av bensin priset samt att råoljepriset är lågt och troligen stiger
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar