Hälsningar 08 som skall hälsa på släkt i Jämtland i sommar.

Moderator: Redaktion
Blir det kortare eller längre på vintern?bylund skrev:Det ska väl gå fint ändå, knappt 25 mil på landsväg på sommaren.
Grejen är att jag kommer att ha en X 75D, så jag har lite tightare marginaler.bylund skrev:Det ska väl gå fint ändå, knappt 25 mil på landsväg på sommaren.
Strömsund är för sent, för då är jag redan frammeKraftverksdoktorn skrev:Bilbolaget har laddare i Sollefteå och Strömsund. Enligt Eniro är dom på 22kW men dom är på 15A 3-fas (=10,4kW). Jag har påpekat men ingen uppdatering.
Tack för tips!Elektrisk skrev:Jag kör Sundsvall SUC - Dorotea med min X 90D. Laddar fullt i Sundsvall och tar det lite lugnt så är det inga problem. Samma väg som dig till Ramsele. Kolla med OKQ8 i Ramsele om de har ett 3-fas uttag att låna ut om ni stannar för en paus ? Finns även 2st 22kw typ 2 i Viksjö som skulle kunna vara ett alternativ åt andra hållet om det kniper. Jag skulle gärna se en Chademo i Ramsele eller längs ”Bävervägen” 331 och en supercharger i Dorotea.
Samma här. Runt 160Wh/km för både P85 och S90D på sträckan Mora-Götene sommartid. Lägre än så blir orealistiskt om man inte vill vara i vägen för ice-bilisterna. Skulle vara roligt att prova samma sträcka nu på vintern. Troligen går det inte eftersom det är 36 mil och det klarar man inte såhär års. 30 mil på landsväg verkar vara det längsta man kan köra vintertid med en MS90D.Leo skrev:Lägsta vi fick för vår P85 var mellan Tärnaby och Umeå sommartid. Där vi höll hastighetsgränserna (mest 70-90) slaviskt. Kom då ner på 165 i förbrukning på närmare 40 mils snålkörning.
Brukar köra över Hammerdal det är lite närmare. Viksjö blir lite av en omväg. Men hoppas på en CHAdeMO då!lator skrev:Om du kör den väg som du har markerat i kartan så finns det en typ2 laddare i Viksjö, ca 50 km norr Sundsvall. Passar kanske bättre på hemvägen men... Alternativet är att köra via Hammarstrand och då kommer du via Hammerdal som ska få en CHAdeMO närsomhelst sägs det. Annars så finns det redan nu ett rött trefasuttag i Hammerdal. Visserligen bara 16A då...
Vart finns detta uttag?lator skrev:Om du kör den väg som du har markerat i kartan så finns det en typ2 laddare i Viksjö, ca 50 km norr Sundsvall. Passar kanske bättre på hemvägen men... Alternativet är att köra via Hammarstrand och då kommer du via Hammerdal som ska få en CHAdeMO närsomhelst sägs det. Annars så finns det redan nu ett rött trefasuttag i Hammerdal. Visserligen bara 16A då...
Finns Typ 2-stolpar i Viksjö, Liden och Indal. De i Indal och Liden är med kabel, i Viksjö behöver du ta med egen. Alla ger dock upp till 22kW, vad du får beror på bilens ombordsladdare.kler skrev:Vart finns detta uttag?lator skrev:Om du kör den väg som du har markerat i kartan så finns det en typ2 laddare i Viksjö, ca 50 km norr Sundsvall. Passar kanske bättre på hemvägen men... Alternativet är att köra via Hammarstrand och då kommer du via Hammerdal som ska få en CHAdeMO närsomhelst sägs det. Annars så finns det redan nu ett rött trefasuttag i Hammerdal. Visserligen bara 16A då...
Och vad innebär det i laddhastighet?
Står en stolpe centralt vid vindkraftscentrum eller vad det heter, Alldeles bredvid pizzerian. 16A bör väl ge dig ungefär 5 mil per timme.kler skrev:Vart finns detta uttag?lator skrev:Om du kör den väg som du har markerat i kartan så finns det en typ2 laddare i Viksjö, ca 50 km norr Sundsvall. Passar kanske bättre på hemvägen men... Alternativet är att köra via Hammarstrand och då kommer du via Hammerdal som ska få en CHAdeMO närsomhelst sägs det. Annars så finns det redan nu ett rött trefasuttag i Hammerdal. Visserligen bara 16A då...
Och vad innebär det i laddhastighet?