Problem efter uppdatering till 6.2

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Problem efter uppdatering till 6.2

Inlägg av Martinen »

Hej.

Är det någon mer än jag som upplever problem efter uppdateringen till 6.2. Jag hade bara min bil i 4 dagar innan jag fick uppdateringen, men jag tycker det har blivit sämre efter uppdateringen.
Jag upplever följande:
Trip planner: denna är visserligen i betastadiet, men jag får den inte att fungera alls.
Om jag har denna aktiverad så kan jag inte slå in en destination som är utanför min räckvidd. Då kommer det upp att den letar efter laddare längs rutt, och sen händer inget mer. Testade att vänta i 15 min och sen gav jag upp. Var tvungen att stänga av trip planner.

Navigering: Jag slår in en destination och sen gör ett kort stopp. När jag sen ska köra vidare så står det bara calculating route eller nått sånt. För att få den att navigera igen måste jag avbryta och sen välja destinationen igen. Detta behövde jag inte med 6.1.

Mycket segare i allmännhet:
Allt tar mycket längre tid. Om jag exempelvis har navigeringen uppe och vill kolla energin, så kan det ibland ta 4-5 sekunder från att jag trycker på ikonen innan nått händer. Detsamma gäller för de flesta andra funktioner. Tidigare kom den direkt. Inne i navigeringen är det segare att skrolla runt i kartan.

Jag har bara haft bilen (P85D) i lite mer än en vecka, och har kört ca 350 mil. Jag är jättenöjd med nästan allt än så länge. Problemen ovan påverkar inte Körupplevelsen speciellt mycket, men det skulle vara intressant att veta om andra märkt samma saker.

Martin
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Problem efter uppdatering till 6.2

Inlägg av Herr X »

Detta felet har jag också:
Martinen skrev:
Navigering: Jag slår in en destination och sen gör ett kort stopp. När jag sen ska köra vidare så står det bara calculating route eller nått sånt. För att få den att navigera igen måste jag avbryta och sen välja destinationen igen. Detta behövde jag inte med 6.1.
Resten känner jag inte igen - trip planner fungerar jättebra för mig, men jag har aldrig försökt planera en rutt där det inte går att superladda.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Herr X skrev:
Martinen skrev:
Resten känner jag inte igen - trip planner fungerar jättebra för mig, men jag har aldrig försökt planera en rutt där det inte går att superladda.
Samma här märkte det första gången idag dock.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Det finns massor med superchargers längs rutten, men den står ändå bara och tuggar.
Jag har testat ett antal olika destinationer med samma resultat.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Martinen skrev:
Det finns massor med superchargers längs rutten, men den står ändå bara och tuggar.
Jag har testat ett antal olika destinationer med samma resultat.
Så i praktiken kan du inte mata in en adress i navigatorn som kräver att du laddar längs vägen?
För mig fungerar det jättebra med trip planner- den visar hur många procent batterikapacitet jag kommer ha kvar när jag kommer fram till nästa superladdare och hur länge jag behöver ladda innan jag kan åka vidare. Det enda jag möjligen kan anmärka på är att den planerar rutten väldigt tight - den meddelar mig att det är klart att köra när den räknat ut att jag kommer anlända nästa superladdare med 3% laddning. Det tycker jag är på tok för klent - vill ha lite mer marginal.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Brukar det ta lång tid innan den är klar med att räkna ut rutten? Typ om man behöver göra 2-3 stopp på vägen?
Testade att starta om skärmen nu, men det hjälpte inte med trip plannern. Övriga grejer blev lite mindre sega, men annars oförändrat.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Gillade den gamle bättre. Om man ska åka långt ska man inte försöka att låta navigatorn välja rutt, det går bara inte. Det är bara att köra på den rutt man tänkt sig och ta remove all superchargers under trip eller slå in den närmaste supercharger man tänkt sig. Troligen förbättras den i kommande uppdateringar.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Martinen skrev:
Brukar det ta lång tid innan den är klar med att räkna ut rutten? Typ om man behöver göra 2-3 stopp på vägen?
Testade att starta om skärmen nu, men det hjälpte inte med trip plannern. Övriga grejer blev lite mindre sega, men annars oförändrat.
Det brukar ta 15-20 sekunder mellan Oslo och Stockholm (2 SC) eller Oslo och Malmö (3 SC).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Herr X skrev:
Martinen skrev:
Jag upplever samma sak. I övrigt inga problem.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

Samma här, med navigeringen alltså. Verkar vara generellt fel, om vi redan i detta forum är så många som upplever detta. Som sagt Beta-variant..
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare

Inlägg av jans »

Upptäckte nu att jag tappat "uppförsbackebroms" dvs att bilen står stilla efter att man släppt bromsen i uppförsläge. Det räckte 2-3 sek innan bilen började rulla. Kom med en uppdatering, kanske 6:an ? Men som sagt nu verkar den vara borta ????
Nån annan som märkt det ?
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Hill Assist kom med 5.9 - konstigt om det är borttaget!?
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

jans skrev:
Upptäckte nu att jag tappat "uppförsbackebroms" dvs att bilen står stilla efter att man släppt bromsen i uppförsläge. Det räckte 2-3 sek innan bilen började rulla. Kom med en uppdatering, kanske 6:an ? Men som sagt nu verkar den vara borta ????
Jag har råkat ut för det någon enstaka gång. Jag har ett svagt minne av att det var i kombination med något - typ range-mode och/eller valet-mode.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

jans skrev:
Jag hade 6.1 när jag fick bilen och har inte sett denna funktion, så den plockades nog bort innan. Däremot berättade teslamannen vid leverans om denna funktionen och hur bra den var.
konstigt att den inte finns kvar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Funkar inte creepmode för att hålla bilen? Alltså lite som det funkar på en automat.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

LarsL skrev:
Funkar inte creepmode för att hålla bilen? Alltså lite som det funkar på en automat.
Vet ej.
Jag använder inte creep. Kanske ska testa, men jag vill ju inte ha denna funktionen igång.
Det är ju en elbil. Trycker man inte på pedalen så ska den stå stilla. :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Martinen skrev:
LarsL skrev:
Vet ej.
Jag använder inte creep. Kanske ska testa, men jag vill ju inte ha denna funktionen igång.
Det är ju en elbil. Trycker man inte på pedalen så ska den stå stilla. :)
Jag kan förstå den inställningen, att elbilar inte behöver härma fossilbilar mer än nödvändigt, men samtidigt tycker jag creep gör det mycket lättare att finlira i tighta utrymmen, parkeringssituationer, etc.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om man inte vill använda creepmode så får man väl bromsa med vänsterfoten i motlut.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Testade att aktivera trip-planner nu igen. Funkade klockrent idag. Kunde till och med ta destination som krävde 12 superchargers. Skummt att det bara började funka. Jag har testat massor med gånger och startat om den utan att det hjälpt. Nu bara det funkade.
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

Refererande "uppförsbackebroms" så fungerar det åtminstone på min bil (med senaste uppdateringen .188).
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Japp det funkar på min åxå.
Var ute och testade nu. Måste ha missat det innan bara.
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare

Inlägg av Idesta »

har precis installerat v6.2 (2.4.197), kunde inte läsa mig till någon skillnad mot tidigare version (168?), ngn som vet vad de uppdaterat?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag har 2.4.188. Du kan ju läsa release notes så bör där stå vad som skiljer. Undrar varför inte jag har samma version. Kanske beror på vad man har för bil. Jag har P85D. Vad har du?
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare

Inlägg av Idesta »

jag kunde inte läsa mig till ngn skillnad, tyckte det var samma som min tidigare version. Även jag har P85D. Fick den dock medan jag var hos Tesla i Upplands Väsby för att fixa några saker (bakluckan skrapade i vid låsningen, lilla fönstret är inte helt tätt, bakdörrens fönster drog i lite när man öppnade + lite annat), tror väl inte att det egentligen skall ha någon betydelse men kanske att de skickar på senaste versionen utan att man behöver köa för utrullningen över nätet?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Idesta skrev:
har precis installerat v6.2 (2.4.197), kunde inte läsa mig till någon skillnad mot tidigare version (168?), ngn som vet vad de uppdaterat?
De brukar inte uppdatera versionsnyheterna mellan byggena av samma version, det brukar mest vara buggfixar. Några undantag från detta har det väl varit inom 6.2.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar