Hmm... det här låter mycket oroande då vi planerar att köra just denna sträckan med vår X75D i mitten av februari.
Låter det för riskabelt? Finns det några andra bra laddare längs vägen?
Nån som kört den sträckan med X75D i vinter?
Jag skulle inte vara orolig. Fyll rejält i Sundsvall och håll hastighetsbegränsningarna så går det lätt... (några extra hekto i däcken skadar ju inte heller).
Finns också en CHAdeMO i Östersund nära E14 (Lillänge köpcentrum).
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Jag tror, efter att ha kört många ändra bilar som visar energiförbrukning från klimatorn, att teslan drog runt 4kW att värma. Motorn drar runt 20kW så 200wh/km blir 240wh/km nu. Så värmen I kupen gör förvånansvärt lite.
Vi har kört Sundsvall till Krokom i en S70D. Vi startade med 90% efter ca. 20 min kort laddning på SC och kom fram till Krokom med 9%. Ändå var vi 4 i bilen och körde oftast +10 uppför backen. Temp. ca. -12 utomhus.
Så, Ladda mycket i SDL, kör mjukt, använd stolsvärme ibland för ev kunna sänka innetemperatur lite. Då kommer ni fram säkert.
Model 3 LR, Röd & M3 RWD vit. Saknar min tidigare MS.
Jag tror, efter att ha kört många ändra bilar som visar energiförbrukning från klimatorn, att teslan drog runt 4kW att värma. Motorn drar runt 20kW så 200wh/km blir 240wh/km nu. Så värmen I kupen gör förvånansvärt lite.
Sänkt temp ökar densiteten på luft avsevärt. Det I kombination med lite motvind kan öka förbrukningen med 20% jämfört med sommar och lite motvind.
Nederbörd ökar så klart förbrukningen och dåligt väglag ökar också.
Håll värmen på fullt, åtminstone så länge man inte redan sänkt hastigheten till 80-90km/h, är mitt förslag.