Cruise not available: Front radar visibility reduced.. snö?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s

Inlägg av Tars »

Verdi skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Fast kommer e-Golfen ladda snabbare då? För visst skrev du att Teslan just nu laddar med två faser? Vad blir det? 7,2 kW? Det är väl samma som e-Golfen? (är du förresten säker på att den har stöd för 2-fas 16A och att de inte menar 1 fas 32A när de skriver max 7,2 kW laddning?)
Nej, den laddar inte snabbare, men den drar betydligt mindre el. Och ja, den laddar med 2x16A. Man får alltså fler mil per timme än med Teslan, trots att den laddar med lägre effekt. 2-fas laddning i Golfen motsvarar ungefär 3-fas laddning i Teslan när man räknar mil/timme. Och nu laddar ju min Tesla bara 2-fas numera, den får alltså avsevärt färre mil per timme.

Ja, det stämmer nog. Min i3 drar bara över 200 Wh/km när det är besvärliga förhållanden och snittar en bit under det även nu när det är vinter. Teslan ligger på 245 Wh/km i snitt nu. Känslan är även att i3:an knappt tappar nånting när den står stilla. Teslan står och "läcker" elektroner hela tiden. Tror nästan i3:an bara suger drygt hälften så mycket el från laddaren per körd km som Teslan. Inklusive förvärmning och läckage så ligger nog Teslan på 400 Wh/km nu på vintern. i3:an kanske ligger på runt 250 Wh/km inklusive allt.
Stämmer fint det du säger.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Skriv svar