Kostnadsjämförelse elbilar vs avgasbilar
Moderator: Redaktion
Kostnadsjämförelse elbilar vs avgasbilar
Tyska lobbyorganisationen ADAC, som verkligen är riktiga petrolheads, har försökt att jämföra elbilar med sina bensin- och dieselsyskon. Det är lite svårt att dra paralleller med Sverige, eftersom elen i Tyskland kostar ca 0,3€/kWh, alltså runt 3 gånger mer än i Sverige, samtidigt som bensin och framförallt diesel är mycket billigare i Tyskland.
Ändå så vinner många elbilar i prisduellen, vilket borde innebära att i Sverige med våra låga elpriser och dyrare bensin är det ännu bättre. Man har visserligen utgått från NEDC-siffror, vilket gymnar framförallt laddhybrider extremt. Dessa kan man alltså bortse från.
Intressant är att t ex e-Golf är billigare redan vid 1000 mil årlig körsträcka. Dokumentet är på tyska, men jämförelsen i tabellform är begriplig för alla.
https://www.adac.de/_mmm/pdf/E-AutosVer ... 260562.pdf
Ändå så vinner många elbilar i prisduellen, vilket borde innebära att i Sverige med våra låga elpriser och dyrare bensin är det ännu bättre. Man har visserligen utgått från NEDC-siffror, vilket gymnar framförallt laddhybrider extremt. Dessa kan man alltså bortse från.
Intressant är att t ex e-Golf är billigare redan vid 1000 mil årlig körsträcka. Dokumentet är på tyska, men jämförelsen i tabellform är begriplig för alla.
https://www.adac.de/_mmm/pdf/E-AutosVer ... 260562.pdf
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kostnadsjämförelse elbilar vs avgasbilar
Ja, det är inte svårt att räkna hem en elbil. Det är det som så få begriper, tyvärr.
Re: Kostnadsjämförelse elbilar vs avgasbilar
Det hade varit intressant att se en likadan jämföresle för Sverige, framförallt nu med nya bonus-malus. Och såklart våra höga bränslepriser. Och då borde man såklart bara titta på privatägande, för tjänstebilssidan är det ju ingen hemlighet att elbilar är mycket billigare.Jerker skrev:Ja, det är inte svårt att räkna hem en elbil. Det är det som så få begriper, tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kostnadsjämförelse elbilar vs avgasbilar
En sån undersökning som räknar med NEDC blir ju helt vriden. Man jämför riktiga kostnader vid inköp där elbilar är dyrare men ger 20-30% "rabatt" när man räknar bränslekostnaden där fossilbilar alltid förlorar. 30% mer el är fortfarande mycket billigare än 30% mer bensin. Den mellanskillnaden där emellan skippar man alltså helt.
:/
:/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Kostnadsjämförelse elbilar vs avgasbilar
Hur kommer det sig att priset för el skiljer sig så pass mycket mellan Sverige och Tyskland? Är det våra vattendrag?mati skrev:Tyska lobbyorganisationen ADAC, som verkligen är riktiga petrolheads, har försökt att jämföra elbilar med sina bensin- och dieselsyskon. Det är lite svårt att dra paralleller med Sverige, eftersom elen i Tyskland kostar ca 0,3€/kWh, alltså runt 3 gånger mer än i Sverige, samtidigt som bensin och framförallt diesel är mycket billigare i Tyskland.
Ändå så vinner många elbilar i prisduellen, vilket borde innebära att i Sverige med våra låga elpriser och dyrare bensin är det ännu bättre. Man har visserligen utgått från NEDC-siffror, vilket gymnar framförallt laddhybrider extremt. Dessa kan man alltså bortse från.
Intressant är att t ex e-Golf är billigare redan vid 1000 mil årlig körsträcka. Dokumentet är på tyska, men jämförelsen i tabellform är begriplig för alla.
https://www.adac.de/_mmm/pdf/E-AutosVer ... 260562.pdf
Lite tråkigt att elen är så dyr i Tyskland med tanke på att de ligger så långt fram i solcellsproducerad el.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Kostnadsjämförelse elbilar vs avgasbilar
Tyskland la ner all kärnkraft och kolkraft och blev därmed beroende av bland annat Putingas samtidigt som solkraft subventionerats kraftigt. Därför så högt elpris.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Kostnadsjämförelse elbilar vs avgasbilar
kler skrev:Hur kommer det sig att priset för el skiljer sig så pass mycket mellan Sverige och Tyskland? Är det våra vattendrag?mati skrev:Tyska lobbyorganisationen ADAC, som verkligen är riktiga petrolheads, har försökt att jämföra elbilar med sina bensin- och dieselsyskon. Det är lite svårt att dra paralleller med Sverige, eftersom elen i Tyskland kostar ca 0,3€/kWh, alltså runt 3 gånger mer än i Sverige, samtidigt som bensin och framförallt diesel är mycket billigare i Tyskland.
Ändå så vinner många elbilar i prisduellen, vilket borde innebära att i Sverige med våra låga elpriser och dyrare bensin är det ännu bättre. Man har visserligen utgått från NEDC-siffror, vilket gymnar framförallt laddhybrider extremt. Dessa kan man alltså bortse från.
Intressant är att t ex e-Golf är billigare redan vid 1000 mil årlig körsträcka. Dokumentet är på tyska, men jämförelsen i tabellform är begriplig för alla.
https://www.adac.de/_mmm/pdf/E-AutosVer ... 260562.pdf
Lite tråkigt att elen är så dyr i Tyskland med tanke på att de ligger så långt fram i solcellsproducerad el.
För att solcellerna inte är lika bra och billiga som kärnkraft?

Re: Kostnadsjämförelse elbilar vs avgasbilar
Klart att befintlig kärnkraft är billigare än nya solceller om man inte räknar med kommande investeringar som måste göras i kärnkraft och inte räknar med avfallshantering. Nya solceller lär dock vara billigare än ny kärnkraft och bra mycket bättre anser jag. Dock lär det ta tid att få upp solceller så att snabbt stänga ner kärnkraft får ju sina konsekvenser.Verdi skrev:För att solcellerna inte är lika bra och billiga som kärnkraft?
Vattenkraften är en bidragande orsak till den billiga elen i Sverige, annat liknande land är ju Norge där elen är ännu billigare och utan kärnkraft.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kostnadsjämförelse elbilar vs avgasbilar
Historiskt sett har elen alltid varit betydligt dyrare i Tyskland än i Sverige. Eller tvärtom så har elen alltid varit väldigt billig i Sverige jämfört med alla andra länder.kler skrev:Hur kommer det sig att priset för el skiljer sig så pass mycket mellan Sverige och Tyskland? Är det våra vattendrag?
Lite tråkigt att elen är så dyr i Tyskland med tanke på att de ligger så långt fram i solcellsproducerad el.
På senare tid har man i Tyskland dessutom fått betala ett påslag på elen för att betala det som kallas "Energiewende", dvs övergången till förnyelsebar energi.
Tyskland har i princip ingen vattenkraft, det mesta är kol och kärnkraft. Därav de höga priserna.
Samtidigt använder man inte så mycket el som här i Sverige. Ingen skulle t ex komma på idén att värma upp sitt hus med el, framförallt inte direktverkande el. Det förekommer liksom inte. De flesta husen värms med olja eller naturgas, på senare tid har även pellets blivit poppis. Och i köket är gasspisar väldigt vanliga. Att tyskarna är väldigt skeptiska när det kommer till elbilar kan delvis förklaras med att elen är förhållandevis dyr och att man verkligen försöker att hålla nere elförbrukningen. Bensin är ju ganska billigt dessutom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kostnadsjämförelse elbilar vs avgasbilar
Och det pris tyskarna alltid pratar om är total priset inkl allt och då är vi på 3:-/kwh också med en årsförbrukning runt 3-5000kwh
ms 76132 "Eleamore"
Re: Kostnadsjämförelse elbilar vs avgasbilar
Jag försökte med Clio och Zoe och klarade inte räkna hem en Zoe .Jerker skrev:Ja, det är inte svårt att räkna hem en elbil. Det är det som så få begriper, tyvärr.
Teknikens värld försökte samma sak och inte de heller klarade att räkna hem en Zoe. Vad gör vi för fel?
Re: Kostnadsjämförelse elbilar vs avgasbilar
Det beror på vad man jämför med. I tyskarnas jämförelse tog de troligen hyfsat välutrustade bilar, inte den billigaste och enklaste modellen av bensintyp. För Golfarna t ex tog de modeller med DSG-låda. Och tanken är väl rätt egentligen. En elbil går inte att jämföra med en bensinbil med manuell låda och klenaste gräsklipparmotorn. Vill man ha ungefär samma komfort och prestanda måste man ta automatlåda och hyfsat kraftig motor med bra vrid. Dessutom har elbilar i princip alltid en navigator, men det är dyrt tillval i de flesta bensinbilarna.
Men om man tar de allra billigaste standardbilarna som jämförelse blir det nog svårare att få ihop det.
Och om du tittar i listan så har de inte heller fått ihop det för en Zoe. Clion vinner oavsett hur mycket man kör.
Men om man tar de allra billigaste standardbilarna som jämförelse blir det nog svårare att få ihop det.
Och om du tittar i listan så har de inte heller fått ihop det för en Zoe. Clion vinner oavsett hur mycket man kör.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14