Vattenfalls buss demonstration

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Vattenfalls buss demonstration

Inlägg av Teslaspolen »

Råkade för ovanlighetens skull se på TV igår på TV4 och såg Vattenfalls reklam om deras nya "eldrivna" bussar. En blixt från klar himmel!

Gick in och läste runt lite på nätet och verkar som min blixt är fördröjd då detta blev uppvisat i mars... :oops: Men i alla fall.

En artikel om ämnet http://news.cision.com/se/vattenfall/r/ ... l,c9739314

Första tanken för mig var: Men, ingenstans sa dom i reklamen att det var en laddhybrid!
Andra tanken: Varför i hela världen behöver en stadsbuss vara en laddhybrid?! 7 km på eldrift javisst, men släng ut fossilmotorn och avgassystemet och allt där emellan och i med lite mer batterier så ska ni se att den säkert kan gå det dubbla med enkelhet...
Tredjetanken var att det är i alla fall bättre än inget...
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Re: Vattenfalls buss demonstration

Inlägg av +46 »

Och snart måste den också brumma eller föra annat oväsen när den körs på el ;)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, tänkte på det i när jag såg Vattenfallsreklam där de skryter om ljudlösa bussar... Dags för lite motlobbing där kanske?
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Faktum är att jag hade tänkt starta en tråd om detta.

Jag följer detta ganska noga.

Jag tror nämligen att elbussen i förlängningen är minst lika viktig för elbilens kommande storhet som Tesla och Elon Musk. Varför då undrar säkert någon.

Jo för en gångs skull är nämligen de stora företagens jakt på besparingar och ökad vinst något positivt.

Det verkar nämligen som om fler och fler bussentreprenörer börjar inse att det trots större inköpspris kanske är värt att testa det här med elbuss. Anledningen är inte miljön i första hand även om det förstås ser bra ut.

Nej anledningen är att drivmedelskostnaden blir mycket lägre samt att eftersom en elbuss kräver mindre service. Så sparas det dessutom stora summor på personal förutom reservdelar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Gör man dessutom seriösa elektromagnetiskabromsar så sparar man där också. Bromsar är ju annars ett stort problem för tungtrafik.

Stora fördelen med batteridrift i linjetrafik är ju att man vet hur långt den ska gå innan laddning och planera stoppen.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Personligen tror jag också på elbuss - men som trådbuss.

Vips försvinner alla problem med laddning, dyrt pris mm.

Moderna trådbussar har dessutom små batterier som medger nån kilometers körning utan tråd, förbi vägbyggen och liknande.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

LarsL skrev:
Gör man dessutom seriösa elektromagnetiskabromsar så sparar man där också. Bromsar är ju annars ett stort problem för tungtrafik.

Stora fördelen med batteridrift i linjetrafik är ju att man vet hur långt den ska gå innan laddning och planera stoppen.
Vet att Volvo Personbilar sedan flera år tillbaka testar svänghjulstekniken.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 687505.ece
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Rullar redan elbussar i Umeå på försök. Laddar på ändhållplatsen/hållplatserna och funkar riktigt bra som jag förstår det. Är ju väldigt "schemalagd körning" där man kan förutse batteribehovet.

Specialbyggda med extra isolering för vintern. INTE Volvo eller Scania osv eftersom de inte ville hoppa på tåget riktigt. Utan någon nischtillverkare som fått till en fungerande lösning. Riktigt billigt dessutom tydligen mindre än 1/10 del av vad de stora ville ha för att plocka fram en prototyp.

Läste om det i "Elbilstidningen" för ett tag sen om jag inte minns fel.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
joyhan

Inlägg av joyhan »

Det är Hybricon elbussar som rullar i Umeå. Om ni kommer med flyg till Umeå går det en elbuss in till stan. Laddar på tre minuter.
Kommunen har beställt åtta stycken elbussar som ska gå i linjetrafik.
http://hybricon.se/word/
http://www.bussmagasinet.se/2014/05/sna ... ar-i-umea/
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Trådbuss är bra liksom spårvagn som har ännu bättre kapacitet. Dock vill jag inte ställa det ena trafikslaget mot det andra. Eftersom de kompletterar varandra.

Men att dra ledningar är ett större beslut som inte en entreprenör gör själv direkt.

Att skaffa elbuss däremot av kostnadsskäl är snabbare gjort. Vilket jag tror att även elbilen tjänar på. Eftersom acceptansen hos allmänheten ökar. Man ser att det är möjligt. Eftersom jag en gång i tiden har kört buss så gick jag bara för några veckor sedan en YKB kurs (Yrkes Kompetens Bevis). Även om jag inte kör själv så ofta. Så är kompetensen bra att ha för mitt jobb av olika anledningar.

Men hos bussföretagen verkar det i alla fall inte omöjligt att antingen försöka eller utöka försöken. Hur som helst, spännande att se utvecklingen även där.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Spårvagn är inte effektivt.... Det är snabbare med en cykel genom Göteborg tex.

En trådbuss som kan väja för hinder är naturligtvis ett steg bättre. Men en batteridriven buss är så klart mer flexibel och kan ersätta dagens bussar rakt av.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Trådbussar är bökigt. Inte bara för att det behöver byggas ledningar över alla linjer så är den omöjlig utanför storstäderna. Själv bor jag på det berömda "landet" och här går det helt enkelt inte om man skulle dra trådar mellan Mora och Falun :lol:

Men batteribuss? Det är ingen dålig idè, dom behöver inte gå 300 Km på en laddning, 100 Km är mer än nog om det finns laddning på slutstationerna. Absolut inga problem alls att lyckas med detta i dagens läge.

Men och andra sidan är kanske inte landsbyggdsbussarna den största miljöboven direkt... Endast ur den synpunkten kan det vara bättre att fixa en ordentlig lösning i städerna där det går massvis med bussar.

Men ännu en gång, varför envisas de med hybrider? Totalt onödigt ju!
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Spårvagn är väldigt effektivt!!! I stockholm har tex linje7 fått 25 procent fler ressenärer än vad busslinje 47 hade. Bussarna stod innan på rad och tvingades ofta lämna resennärer. Tvärbanan ska vi inte tala om. Innan den byggdes ifrågasattes den stark eftersom det ju gick bussar på ungefär samma sträcka med få resennärer. Vad hände jo en våldsam ökning av resennärer. Vilket även biltrafiken tjänade på eftersom många lämnade bilen. Att försöka ersätta spårvagnar med bussar i Göteborg vore ett vansinne. Då kan man inte bara cykla förbi bussarna. Utan även krypa förbi på ögonbrynen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Det man måste göra i Göteborg är att planskilja spårvägen från andra trafikanter. antingen upp eller ner med spåren. Som det är nu proppar de igen hela staden inkl dem själva så att de rör sig i cykelfart ungefär.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

BYD gör tydligen elbussar som kan gå långt, konstigt att de gamla tillvärkarna inte klarar det.

"Range: 155 miles (249 km)[19][20] (186 miles (299 km) according to some reports)[20]"

http://en.m.wikipedia.org/wiki/BYD_electric_bus

Hur mycket kostar en vanlig buss? BYDs bussar kostar tydligen "priced at 2–3 million yuan (S$395,000 - S$592,600)."
De kan vell inte va mycket mer en vad en vanlig bus kostar?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Proterra E.B ligger inte på latsidan heller verkar det som!

http://ecomento.com/2015/08/03/business ... ctric-bus/

Vattenfalls "demonstration" verkar mer och mer löjlig!
JFAH

Inlägg av JFAH »

OPTARE hare mella 12-20 mils räckvidd på ren eldrift (Använder standard chademo laddare). BYD har laddare upp till 240kwh, har ett batteripack på nära 400kwh och klarar en bit över 20 mil per laddning. Och det är vidimerat i verkligheten eftersom man levererat många tusen av dem. Ebusco, version två har ett 340 kwh batteripak, och klarar 20 vintermil (vidimerat i Helsingfors bland annat).

Amsterdam har beslutat att helt skippa utvärderingar och annat och går all in på att byta ut hela sin bussflotta i lokaltrafiken (tusentals bussar) mot helt eldrivna (ej hybrider). Det är långdistansbussar vi pratar om.

London håller också på att byta ut hela sin flotta mot eldrift (och det är inte någon liten lokaltrafik vi pratar om), BYD fick den affären. BYD kommer för övrigt att göra en variant av två våningsbussarna med eldrift.

Med ´+20 vintermil kan till och med Länstrafiken köra helt eldrivet utan problem på den absoluta majoriteten av sin busslinjer. Stort batteri ger flexibilitet som vilken dieselbuss som helst, och det medger vanlig nattladdning vilket innebär att infrastrukturen blir billig och enkel att bygga (Snabbladdnings modellen som ger ström till nästa hållplats medför orimliga infrastrukturskostnader i jämförelse. Bussen blir dessutom inte alls lika flexibel)

I korthet; eldrivna bussar är en mogen teknik, även om vi i Sverige inte verkar ha insett det och fortfarande pysslar med det som om det vore på forsknings stadiet... Jag har roat mig lite grann med att räkna på långtradare som är nästa logiska steg. Och kommer man ned till batteripriser som Elon Pratar om, och energidensiteter som idag ja då är i vi i praktiskt hänseende redan framme nästa år någonstans. Du behöver batteristorlek omkring 450-500kwh, och det kan vi faktiskt bygga med ekonomi inom kort. Infrastrukturmässigt behöver inte heller knäcka nacken av oss. 1C laddare i denna klass går att åstadkomma med relativt god ekonomi (Hybricon, siemens mf har redan sådana).
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

I göteborg kan du åka buss 55 Mellan Chalmers och Lindholmen på bara el. På Lindholmen är hållplatsen inomhus, lite coolt. :)

http://www.goteborgelectricity.se/
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Hong Kong är en modern stad, men spårvagnarna är det inte. Men för 110 år sedan var nog en elektriskt spårvägsnät höjden av modernitet.
Dom första var igång 1904 och dom nuvarande är smala dubbeldäckare med nitade karosser 60-70 år gamla, ingen luftkonditionering, men neddragna fönster så fläktar det lite och jag gissar en toppfart på 25 km/h. Skramligt, gnissligt, billigt ca. 3 kronor. Det går ändå snabbare normalt än att åka taxi, då det ofta är stopp i trafiken, spårvagnarna har sitt eget körfält i mitten. Och på övervåningen gungar man fram med en fin utsikt över stad och biltak.
Men skitkul, jag ska åka runt lite med dom nästa vecka. Cykla i den staden är det få som gör, dom överlever nog inte så länge.

https://www.hktramways.com/en/our-story/
JFAH

Inlägg av JFAH »

Daoops skrev:
I göteborg kan du åka buss 55 Mellan Chalmers och Lindholmen på bara el. På Lindholmen är hållplatsen inomhus, lite coolt. :)

http://www.goteborgelectricity.se/
Ume kör sina flygbussar på el, likssom 20% av innerstadstrafiken. Och man har beställt ytterligare elbussar... De lokala företaget Hybricon står för bussarna.

Jag troxde liksom Tibor länge på trådbussar, men batterierna har sjunkit så mycket pris och blivit så mycket bättre att det inte ser ut att finnas någon anledning med trådbuss alternativet, batteri bussarna funkar så väl i verkligheten att det du helt enkelt inte har behov tråd, och då blir totallösningen så mycket billigare. TIll och med långa busslinjer kan man täcka med BYD och ebusco bussarna (få busslinjer som är längre 20 mil om man säger) SL skulle exempelvis kunna köra i princip samtliga sina linjer eldrivet idag med mycket minimal infrastruktursbyggande (laddare i 100kw klassen som installeras på bussterminalerna. Japp det tar 4 timmar till fullt, men bussarna har längre ställtider på ett dygn än så, så det gör inget. Däremot tro jag att det är en hit med det pantograf system som Hybricon utvecklat för snabbladdning. Vid ändhållplatsen är det bara att trycka på en knapp så tar bussen laddning. Inget bekymmer med snö och annat.

Den största fördelen som jag ser det är att ljudnivån sjunker i stan. DIeselstånkorna låter för jävligt mycket.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Såg en av dessa bussarna i När jag jobbade på Lidingö häromveckan. Eller jag såg dom i Ropsten. Intressant, och jag tycker det är på tiden att dom kommer framåt med även bussarna i Sverige. Tror att väldigt många linjer i många städer skulle kunna klara sig på elbussar.
Funderade ett tag på någon form av kombination av Trådbuss och batteri. Det skulle bara kräva en bra lösning för att koppla på av av bussen från trådarna. Då hade dom kunnat ladda längs vissa streckor men även kunna köra utanför nätet där trådarna är dragna.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Martinen skrev:
Funderade ett tag på någon form av kombination av Trådbuss och batteri. Det skulle bara kräva en bra lösning för att koppla på av av bussen från trådarna. Då hade dom kunnat ladda längs vissa streckor men även kunna köra utanför nätet där trådarna är dragna.
Det där finns redan, i mängder.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Martinen skrev:
Det där finns redan, i mängder.
Misstänkte det.
Då kan man ju undra varför alla räliga dieselbussar fortfarande får finnas.
Skriv svar