Ny krock

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
Ort: Linköping

Ny krock

Inlägg av NikkolajVessla »

Tråkigt att såna krockar relaterade till ”Autopilot” fortfarande inträffar:

https://www.theverge.com/2018/1/23/1692 ... estigation




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y 2023
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ny krock

Inlägg av mati »

Tragiskt. Uppenbarligen en AP1-bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ny krock

Inlägg av LarsL »

Den har svårt att upptäcka stillastående fordon det finns det några exempel på nu. Det är alltså inte bara ploj att man ska hålla ögonen på vägen. Med eller utan apelsin.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Ny krock

Inlägg av Kulingen »

Den har tryckts ihop rejält i den hastigheten (120km/h) men det verkar vara orörd inuti bilen.
Senast redigerad av Kulingen, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny krock

Inlägg av Bjelke »

Ja här syns det mycket tydligt hur den stora deformationszonen funkar när den behövs iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ny krock

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Den har svårt att upptäcka stillastående fordon det finns det några exempel på nu. Det är alltså inte bara ploj att man ska hålla ögonen på vägen. Med eller utan apelsin.
Är det inte märkligt att den har svårt att upptäcka stillastående fordon? Jag menar, det klarar väl de flesta vanliga autobromssystem, och det borde även vara ett av de vanligaste fallen (köer som har bildats osv)?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Fidde
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 maj 2017 11:29
Ort: Frillesås

Re: Ny krock

Inlägg av Fidde »

Autobroms lär väl gått på. Annars hade nog inte föraren överlevt.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ny krock

Inlägg av Geni87 »

Fidde skrev:
Autobroms lär väl gått på. Annars hade nog inte föraren överlevt.
Undrar hur fort han körde då eftersom bilen inte fick ner hastigheten mer än så... med tanke på att bilen höll 105 km/h när den smällde in i brandbilen enligt artikeln. Max för AP1 verkar vara 145 km/h iaf.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ny krock

Inlägg av mati »

Geni87 skrev:
LarsL skrev:
Den har svårt att upptäcka stillastående fordon det finns det några exempel på nu. Det är alltså inte bara ploj att man ska hålla ögonen på vägen. Med eller utan apelsin.
Är det inte märkligt att den har svårt att upptäcka stillastående fordon? Jag menar, det klarar väl de flesta vanliga autobromssystem, och det borde även vara ett av de vanligaste fallen (köer som har bildats osv)?
Nja, det finns väl olika system för autobroms. Det system som många bilar använder för lägre hastigheter bygger väl på laser som skannar av området precis framför bilen. I högre hastigheter är det radarn som används.
Tesla har ingen laser utan man använder enbart radar för att upptäcka hinder framför bilen. Radarn har problem med att upptäcka stillastående föremål, framförallt på större avstånd. Eller snarare så har den problem att avgöra om ett föremål befinner sig på vägen (stillastående bil) eller bredvid vägen (skyltar, broar osv) och om ett föremål är farligt. Plåtburkar som ligger på vägen kan ha en stor radarsignatur, men det är ganska olämpligt att tvärnita för en Cola-burk. Däremot så är det livsviktigt att bromsa för en stillastående bil. Åtminstone AP2 har jättesvårt för detta, den bromsar ganska ofta för spöken, samtidigt som den ibland absolut inte vill bromsa för andra bilar ibland. Det var extremt tydligt i början, nu har det blivit säkrare. Men det är inte 100% säkert att bilen tar rätt beslut. Jag antar att AP1 har samma problem, för den bygger på samma princip.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ny krock

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
Geni87 skrev:
LarsL skrev:
Den har svårt att upptäcka stillastående fordon det finns det några exempel på nu. Det är alltså inte bara ploj att man ska hålla ögonen på vägen. Med eller utan apelsin.
Är det inte märkligt att den har svårt att upptäcka stillastående fordon? Jag menar, det klarar väl de flesta vanliga autobromssystem, och det borde även vara ett av de vanligaste fallen (köer som har bildats osv)?
Nja, det finns väl olika system för autobroms. Det system som många bilar använder för lägre hastigheter bygger väl på laser som skannar av området precis framför bilen. I högre hastigheter är det radarn som används.
Tesla har ingen laser utan man använder enbart radar för att upptäcka hinder framför bilen. Radarn har problem med att upptäcka stillastående föremål, framförallt på större avstånd. Eller snarare så har den problem att avgöra om ett föremål befinner sig på vägen (stillastående bil) eller bredvid vägen (skyltar, broar osv) och om ett föremål är farligt. Plåtburkar som ligger på vägen kan ha en stor radarsignatur, men det är ganska olämpligt att tvärnita för en Cola-burk. Däremot så är det livsviktigt att bromsa för en stillastående bil. Åtminstone AP2 har jättesvårt för detta, den bromsar ganska ofta för spöken, samtidigt som den ibland absolut inte vill bromsa för andra bilar ibland. Det var extremt tydligt i början, nu har det blivit säkrare. Men det är inte 100% säkert att bilen tar rätt beslut. Jag antar att AP1 har samma problem, för den bygger på samma princip.
Aha, jag hade ingen aning om att Tesla ej har någon laser, det förklarar en del. Som du säger så har ju olika sensorer olika fördelar beroende på situation, avstånd och väder. De flesta bilar med liknande system som Teslas AP (Volvo, Mercedes etc) brukar ju kombinera data från radar, laser och kameror för att göra så korrekta bedömningar som möjligt. Radarn brukar typiskt sitta i fronten, och laser/kameror bakom vindrutan. Spökbromsning har jag upplevt en gång i en Volvo V40, men då rullade jag i ca 5 km/h på en parkering där det hängde ner lite olivgrenar från ett träd framför vindrutan. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
p1457
elbilist
Inlägg: 313
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Ny krock

Inlägg av p1457 »

VW är tydliga i manualen att deras adaptiva farthållare _inte_ bromsar för stillastående fordon. Undantag för kökörning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ny krock

Inlägg av LarsL »

Geni87 skrev:
LarsL skrev:
Den har svårt att upptäcka stillastående fordon det finns det några exempel på nu. Det är alltså inte bara ploj att man ska hålla ögonen på vägen. Med eller utan apelsin.
Är det inte märkligt att den har svårt att upptäcka stillastående fordon? Jag menar, det klarar väl de flesta vanliga autobromssystem, och det borde även vara ett av de vanligaste fallen (köer som har bildats osv)?
Jag tror det är svårt för systemet att skilja på ett stillastående fordon och omvärlden.

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ny krock

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Geni87 skrev:
LarsL skrev:
Den har svårt att upptäcka stillastående fordon det finns det några exempel på nu. Det är alltså inte bara ploj att man ska hålla ögonen på vägen. Med eller utan apelsin.
Är det inte märkligt att den har svårt att upptäcka stillastående fordon? Jag menar, det klarar väl de flesta vanliga autobromssystem, och det borde även vara ett av de vanligaste fallen (köer som har bildats osv)?
Jag tror det är svårt för systemet att skilja på ett stillastående fordon och omvärlden.
Hehe ja det där var ju olyckligt. Dock ca 8 år sedan vid demonstrationen av deras första system, och mycket har hänt med systemen sedan dess. S60 har ett mindre sofistikerat system jämfört med de nya SPA/CMA-bilarna. Men det verkar onekligen ändå något svårare att upptäcka stillastående fordon i vissa fall.

Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Ny krock

Inlägg av lobbin »

Emergency Auto Brake går väl dessutom att stänga av?
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 686
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Ny krock

Inlägg av improwise »

Bjelke skrev:
Ja här syns det mycket tydligt hur den stora deformationszonen funkar när den behövs iaf :)
Eller så tog apelsinen upp smällen :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ny krock

Inlägg av mati »

Volvo var väl bland de första som utrustade sina bilar med autobroms. Eller var de rentav först? De har många års erfarenhet och borde således vara rejält duktiga på det området. Det kan man knappast säga om Tesla. Nu har de ju dessutom börjat om från början med AP2 där de envisas med att utveckla allting själva. Bilen som den här tråden handlar om var visserligen en AP1-bil, men frågan är hur föraren i en AP2-bil hade sett ut. Troligen inte så bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ny krock

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
Volvo var väl bland de första som utrustade sina bilar med autobroms. Eller var de rentav först? De har många års erfarenhet och borde således vara rejält duktiga på det området. Det kan man knappast säga om Tesla. Nu har de ju dessutom börjat om från början med AP2 där de envisas med att utveckla allting själva. Bilen som den här tråden handlar om var visserligen en AP1-bil, men frågan är hur föraren i en AP2-bil hade sett ut. Troligen inte så bra.
Har för mig att Volvo var först med ett system som kan undvika kollision helt i vissa hastigheter. 2008 enligt Guinness. :) Tidigare system från andra tillverkare och Volvo minskade endast hastigheten för att mildra krocken, eller "hjälpte" föraren att bromsa max. De var även 2010 först med pedestrian detection and avoidance enligt öltillverkaren. Så ja, de har ju en del erfarenhet.

Ja det känns som att Tesla behöver komma ikapp på vissa områden i och med AP2.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Ny krock

Inlägg av Lembritt »

Geni87 skrev:
mati skrev:
Volvo var väl bland de första som utrustade sina bilar med autobroms. Eller var de rentav först? De har många års erfarenhet och borde således vara rejält duktiga på det området. Det kan man knappast säga om Tesla. Nu har de ju dessutom börjat om från början med AP2 där de envisas med att utveckla allting själva. Bilen som den här tråden handlar om var visserligen en AP1-bil, men frågan är hur föraren i en AP2-bil hade sett ut. Troligen inte så bra.
Har för mig att Volvo var först med ett system som kan undvika kollision helt i vissa hastigheter. 2008 enligt Guinness. :) Tidigare system från andra tillverkare och Volvo minskade endast hastigheten för att mildra krocken, eller "hjälpte" föraren att bromsa max. De var även 2010 först med pedestrian detection and avoidance enligt öltillverkaren. Så ja, de har ju en del erfarenhet.

Ja det känns som att Tesla behöver komma ikapp på vissa områden i och med AP2.
"Öltillverkaren" :D :D :D
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Ny krock

Inlägg av tias »

Volvo var även först med denna bedrift :lol:

https://m.youtube.com/watch?v=CQZKWAOYt0Y
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ny krock

Inlägg av Geni87 »

tias skrev:
Volvo var även först med denna bedrift :lol:

https://m.youtube.com/watch?v=CQZKWAOYt0Y
Källkritik? :) Det är ju allmänt känt att bilen i den filmen inte ens var utrustad med systemet för pedestrian detection, syns tydligt att den saknar radarn i grillen t.ex. Så den där filmen visar mest på bristen på intelligens hos föraren/offret. :D

Även om den hade varit utrustad med ett sånt system är det oerhört korkat att aktivt accelerera mot en person. Då alla dessa system kan overridas på just det sättet, för att kunna ta sig igenom hinder vid olika farliga situationer.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar