Ny krock
Moderator: Redaktion
- NikkolajVessla
- Teslaägare
- Inlägg: 94
- Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
- Ort: Linköping
Ny krock
Tråkigt att såna krockar relaterade till ”Autopilot” fortfarande inträffar:
https://www.theverge.com/2018/1/23/1692 ... estigation
Skickat från min iPhone med Tapatalk
https://www.theverge.com/2018/1/23/1692 ... estigation
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y 2023
Re: Ny krock
Tragiskt. Uppenbarligen en AP1-bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ny krock
Den har svårt att upptäcka stillastående fordon det finns det några exempel på nu. Det är alltså inte bara ploj att man ska hålla ögonen på vägen. Med eller utan apelsin.
Re: Ny krock
Den har tryckts ihop rejält i den hastigheten (120km/h) men det verkar vara orörd inuti bilen.
Senast redigerad av Kulingen, redigerad totalt 1 gånger.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ny krock
Ja här syns det mycket tydligt hur den stora deformationszonen funkar när den behövs iaf 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ny krock
Är det inte märkligt att den har svårt att upptäcka stillastående fordon? Jag menar, det klarar väl de flesta vanliga autobromssystem, och det borde även vara ett av de vanligaste fallen (köer som har bildats osv)?LarsL skrev:Den har svårt att upptäcka stillastående fordon det finns det några exempel på nu. Det är alltså inte bara ploj att man ska hålla ögonen på vägen. Med eller utan apelsin.
Re: Ny krock
Undrar hur fort han körde då eftersom bilen inte fick ner hastigheten mer än så... med tanke på att bilen höll 105 km/h när den smällde in i brandbilen enligt artikeln. Max för AP1 verkar vara 145 km/h iaf.Fidde skrev:Autobroms lär väl gått på. Annars hade nog inte föraren överlevt.
Re: Ny krock
Nja, det finns väl olika system för autobroms. Det system som många bilar använder för lägre hastigheter bygger väl på laser som skannar av området precis framför bilen. I högre hastigheter är det radarn som används.Geni87 skrev:Är det inte märkligt att den har svårt att upptäcka stillastående fordon? Jag menar, det klarar väl de flesta vanliga autobromssystem, och det borde även vara ett av de vanligaste fallen (köer som har bildats osv)?LarsL skrev:Den har svårt att upptäcka stillastående fordon det finns det några exempel på nu. Det är alltså inte bara ploj att man ska hålla ögonen på vägen. Med eller utan apelsin.
Tesla har ingen laser utan man använder enbart radar för att upptäcka hinder framför bilen. Radarn har problem med att upptäcka stillastående föremål, framförallt på större avstånd. Eller snarare så har den problem att avgöra om ett föremål befinner sig på vägen (stillastående bil) eller bredvid vägen (skyltar, broar osv) och om ett föremål är farligt. Plåtburkar som ligger på vägen kan ha en stor radarsignatur, men det är ganska olämpligt att tvärnita för en Cola-burk. Däremot så är det livsviktigt att bromsa för en stillastående bil. Åtminstone AP2 har jättesvårt för detta, den bromsar ganska ofta för spöken, samtidigt som den ibland absolut inte vill bromsa för andra bilar ibland. Det var extremt tydligt i början, nu har det blivit säkrare. Men det är inte 100% säkert att bilen tar rätt beslut. Jag antar att AP1 har samma problem, för den bygger på samma princip.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ny krock
Aha, jag hade ingen aning om att Tesla ej har någon laser, det förklarar en del. Som du säger så har ju olika sensorer olika fördelar beroende på situation, avstånd och väder. De flesta bilar med liknande system som Teslas AP (Volvo, Mercedes etc) brukar ju kombinera data från radar, laser och kameror för att göra så korrekta bedömningar som möjligt. Radarn brukar typiskt sitta i fronten, och laser/kameror bakom vindrutan. Spökbromsning har jag upplevt en gång i en Volvo V40, men då rullade jag i ca 5 km/h på en parkering där det hängde ner lite olivgrenar från ett träd framför vindrutan.mati skrev:Nja, det finns väl olika system för autobroms. Det system som många bilar använder för lägre hastigheter bygger väl på laser som skannar av området precis framför bilen. I högre hastigheter är det radarn som används.Geni87 skrev:Är det inte märkligt att den har svårt att upptäcka stillastående fordon? Jag menar, det klarar väl de flesta vanliga autobromssystem, och det borde även vara ett av de vanligaste fallen (köer som har bildats osv)?LarsL skrev:Den har svårt att upptäcka stillastående fordon det finns det några exempel på nu. Det är alltså inte bara ploj att man ska hålla ögonen på vägen. Med eller utan apelsin.
Tesla har ingen laser utan man använder enbart radar för att upptäcka hinder framför bilen. Radarn har problem med att upptäcka stillastående föremål, framförallt på större avstånd. Eller snarare så har den problem att avgöra om ett föremål befinner sig på vägen (stillastående bil) eller bredvid vägen (skyltar, broar osv) och om ett föremål är farligt. Plåtburkar som ligger på vägen kan ha en stor radarsignatur, men det är ganska olämpligt att tvärnita för en Cola-burk. Däremot så är det livsviktigt att bromsa för en stillastående bil. Åtminstone AP2 har jättesvårt för detta, den bromsar ganska ofta för spöken, samtidigt som den ibland absolut inte vill bromsa för andra bilar ibland. Det var extremt tydligt i början, nu har det blivit säkrare. Men det är inte 100% säkert att bilen tar rätt beslut. Jag antar att AP1 har samma problem, för den bygger på samma princip.

Re: Ny krock
VW är tydliga i manualen att deras adaptiva farthållare _inte_ bromsar för stillastående fordon. Undantag för kökörning.
Re: Ny krock
Jag tror det är svårt för systemet att skilja på ett stillastående fordon och omvärlden.Geni87 skrev:Är det inte märkligt att den har svårt att upptäcka stillastående fordon? Jag menar, det klarar väl de flesta vanliga autobromssystem, och det borde även vara ett av de vanligaste fallen (köer som har bildats osv)?LarsL skrev:Den har svårt att upptäcka stillastående fordon det finns det några exempel på nu. Det är alltså inte bara ploj att man ska hålla ögonen på vägen. Med eller utan apelsin.
Re: Ny krock
Hehe ja det där var ju olyckligt. Dock ca 8 år sedan vid demonstrationen av deras första system, och mycket har hänt med systemen sedan dess. S60 har ett mindre sofistikerat system jämfört med de nya SPA/CMA-bilarna. Men det verkar onekligen ändå något svårare att upptäcka stillastående fordon i vissa fall.LarsL skrev:Jag tror det är svårt för systemet att skilja på ett stillastående fordon och omvärlden.Geni87 skrev:Är det inte märkligt att den har svårt att upptäcka stillastående fordon? Jag menar, det klarar väl de flesta vanliga autobromssystem, och det borde även vara ett av de vanligaste fallen (köer som har bildats osv)?LarsL skrev:Den har svårt att upptäcka stillastående fordon det finns det några exempel på nu. Det är alltså inte bara ploj att man ska hålla ögonen på vägen. Med eller utan apelsin.
Re: Ny krock
Eller så tog apelsinen upp smällenBjelke skrev:Ja här syns det mycket tydligt hur den stora deformationszonen funkar när den behövs iaf

Re: Ny krock
Volvo var väl bland de första som utrustade sina bilar med autobroms. Eller var de rentav först? De har många års erfarenhet och borde således vara rejält duktiga på det området. Det kan man knappast säga om Tesla. Nu har de ju dessutom börjat om från början med AP2 där de envisas med att utveckla allting själva. Bilen som den här tråden handlar om var visserligen en AP1-bil, men frågan är hur föraren i en AP2-bil hade sett ut. Troligen inte så bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ny krock
Har för mig att Volvo var först med ett system som kan undvika kollision helt i vissa hastigheter. 2008 enligt Guinness.mati skrev:Volvo var väl bland de första som utrustade sina bilar med autobroms. Eller var de rentav först? De har många års erfarenhet och borde således vara rejält duktiga på det området. Det kan man knappast säga om Tesla. Nu har de ju dessutom börjat om från början med AP2 där de envisas med att utveckla allting själva. Bilen som den här tråden handlar om var visserligen en AP1-bil, men frågan är hur föraren i en AP2-bil hade sett ut. Troligen inte så bra.

Ja det känns som att Tesla behöver komma ikapp på vissa områden i och med AP2.
Re: Ny krock
"Öltillverkaren"Geni87 skrev:Har för mig att Volvo var först med ett system som kan undvika kollision helt i vissa hastigheter. 2008 enligt Guinness.mati skrev:Volvo var väl bland de första som utrustade sina bilar med autobroms. Eller var de rentav först? De har många års erfarenhet och borde således vara rejält duktiga på det området. Det kan man knappast säga om Tesla. Nu har de ju dessutom börjat om från början med AP2 där de envisas med att utveckla allting själva. Bilen som den här tråden handlar om var visserligen en AP1-bil, men frågan är hur föraren i en AP2-bil hade sett ut. Troligen inte så bra.Tidigare system från andra tillverkare och Volvo minskade endast hastigheten för att mildra krocken, eller "hjälpte" föraren att bromsa max. De var även 2010 först med pedestrian detection and avoidance enligt öltillverkaren. Så ja, de har ju en del erfarenhet.
Ja det känns som att Tesla behöver komma ikapp på vissa områden i och med AP2.



2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Re: Ny krock
Källkritik?tias skrev:


Även om den hade varit utrustad med ett sånt system är det oerhört korkat att aktivt accelerera mot en person. Då alla dessa system kan overridas på just det sättet, för att kunna ta sig igenom hinder vid olika farliga situationer.