Fritt internet i hela Europa?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Fritt internet i hela Europa?

Inlägg av Jocce »

Som jag förstått det så är det "fritt Internet" i hela europa med Model S?
Dvs så man skall kunna använda kartor osv, men även webläsare osv i "plattan"...

Men går det att koppla t.ex. sin platta eller bärbara via Wifi eller liknande till bilens Internetuppkoppling och utnyttja den så?

Hur snabb är uppkopplingen?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fritt internet i hela Europa?

Inlägg av LarsL »

Nej, det går inte koppla upp sig via bilen. Däremot går det att koppla upp bilen mot ett trådlöstnätverk.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Är det någon som har sett en lista på länder där det gäller? "Europa" brukar ju användas lite flytande, ibland avses rent av bara EU (fast åtminstone Norge ska det ju funka i också), t ex Turkiet och Ryssland ligger ju delvis i Europa, men jag har svårt att tro att det gäller bara i den Europeiska delen av dessa länder, antingen hela eller inte alls gissar jag.

Det är 3G, och det går inte att dela ut uppkopplingen på wifi.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Vi planerar en 800 mil bilsemester i sommar där vi kommer passera ungefär 10 länder... Efter det kan jag rapportera om vart det fungerade 8-)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

I juli i sommar så kommer roamingavgifter inom EU, Norge och Schweiz att försvinna och du kan använda din vanliga telefonuppkoppling precis som i Sverige.

Med det sagt hade det inte varit illa om det hade gått att använda obegränsad 3G data och dela ut den... Fy för databegränsningar.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Nicklas, den resan vore det intressant att höra mer om inte bara ur 3G-synpunkt utan mer om laddningsmöjligheter mm. Försöker övertala familjen till något liknande och behöver alla argument jag kan hitta... :roll:
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Alltså, vi pratar här om familjen som gjort bilsemester genom både Danmark och Norge med vår Nissan Leaf... Du vet den som kommer ca 10 mil i motorvägshastighet...

Att bilsemestra i en Tesla Model S måste vara hur bra som helst... Inga bekymmer... Ingen planering...
- bara att åka :D

Däremot kommer vi köpa säsongskort på BonBon-land i Danmark för ca 500 SEK... Fritt inträde till 18 nöjesparker i Europa hela sommaren :shock:
- Och så kommer vi köpa till Euro Disney... Det ingick inte :roll:

Kombinera detta med geocaching så får du vår bästa semester någonsin :lol:
- Fritt Internet i bilen hela vägen... Motell... Parkinfo... Geocaching... Triviainfo...

Oj oj oj... Stora förväntningar... Hoppas verkligheten levererar...
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

:lol:
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Har också tänkt att om det blir en Tesla, att "gratis europasemester" (i drivmedel då ;) ) känns grymt :)

Hur ser Servicenätet / garantibiten ut om man är på resande fot?
Som jag förstått är det fri lånebil iallafall i Sverige, men skramlar dom fram det även i Europa?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare

Inlägg av Ragnarferdinand »

Nicklas skrev:
Vi planerar en 800 mil bilsemester i sommar där vi kommer passera ungefär 10 länder... Efter det kan jag rapportera om vart det fungerade 8-)
Verkar som jag kommer ge mig av till Milano via Amsterdam och Alsace om två veckor. Jag var till en början trygg med att P 85 kommer gå fint men sanningen är att jag inte fått min Model S ännu. Så räckviddsångesten börjar infinna sig. Är det någon som varit ute och kört långt som kan återställa lugnet? :?
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Ragnarferdinand skrev:

Verkar som jag kommer ge mig av till Milano via Amsterdam och Alsace om två veckor. Jag var till en början trygg med att P 85 kommer gå fint men sanningen är att jag inte fått min Model S ännu. Så räckviddsångesten börjar infinna sig. Är det någon som varit ute och kört långt som kan återställa lugnet? :?

Vi gjorde sträckan Göteborg-Amsterdam på 14h med en Model S60.

Vad har du för tidsaspekt?
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Teslaspolen skrev:
I juli i sommar så kommer roamingavgifter inom EU, Norge och Schweiz att försvinna och du kan använda din vanliga telefonuppkoppling precis som i Sverige.

Med det sagt hade det inte varit illa om det hade gått att använda obegränsad 3G data och dela ut den... Fy för databegränsningar.

var det inte nån klurig lösning som lobbyisterna hade klarat att få in i dealen. Läste nåt som typ lät som att med företagsabonemang gäller roamingfritt bara de första 50min/år!!! eller nåt liknande. Det var iaf inte så bra som det först lät som:-(
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare

Inlägg av Ragnarferdinand »

Zoidberg skrev:
Ragnarferdinand skrev:

Vi gjorde sträckan Göteborg-Amsterdam på 14h med en Model S60.

Vad har du för tidsaspekt?
Intresant. Var det många laddningsstopp som kom olägligt? Eller passade det in i lunch, fika etc?

Tänkte ta oss från Gotland till Lübeck Dag 1, vidare till Amsterdam Scenic route vid kusten Dag 2. Vidare till Strassbourg Dag 3. Är det optimistiskt?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Man skulle kunna säga att det är 4G i P85D... 3G-modem + 1G acceleration :mrgreen:
Väl genomtänkt och exekverat skämt Svenssons. Det är tydligt att du tänkte länge på detta.
Här kommer ett till på samma tema: Teslan har fem hjul - fyra som den rullar på och ett som man vrider på när man kör (ratt heter ju steering wheel på engelska - wheel är ju hjul.. alltså då har bilen fem hjul.. hihi *fniss*)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

HelectriC skrev:
Teslaspolen skrev:

var det inte nån klurig lösning som lobbyisterna hade klarat att få in i dealen. Läste nåt som typ lät som att med företagsabonemang gäller roamingfritt bara de första 50min/år!!! eller nåt liknande. Det var iaf inte så bra som det först lät som:-(
Jo då, lobbyister från telekombolagen har lobbat fram en förskjutning av roamingens död. Nu räknas den komma om kanske 3-5 år... Det som finns nu är någon vagt beskriven "utomlandspott" som kommer införas i sommar istället.
Skriv svar